Jump to content
IGNORERAD

Leva med HIV


preben

Recommended Posts

Guest Oregistrerad knasen

Tack för tänkvärda inlägg Preben och Sleven, statistiskt sett så är ni ju inte ensamma på forumet om att leva med HIV men få som vågar prata om det. All heder till er! :clapping:

Mvh Swippe

Håller med.. Men även om statistiken inte stämmer så kanske många med HIV heller inte väljer att delta på forum som dessa just pga att de har viktigare saker att tänka på.. Men all heder till preben och sleven som berättar om detta.. Om inte annat en väckarklocka för dom (oss) som slarvar med säkerheten.. :great:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 45
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • preben

    7

  • Wwax

    2

  • hamnoi

    2

  • sleven

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Tack alla för era ord

I början hade jag svårt att deala med det hela gamla hjärnspöken HIV= död men fasen nu efter 6 år ser man att livet tuffar ju på som bara den, bara det att kunna få barn med diagnosen Hiv här ju helt underbart. Det har visat sig att inte ett enda fall av smitta från mor till barn har förekommit i Sverige det är nästan 100% säkert enligt våran överläkare även män med HIV kan få sina sädesceller "tvättade" och på så sätt bli far till ett friskt barn.

mvh

Preben

Håller med.. Men även om statistiken inte stämmer så kanske många med HIV heller inte väljer att delta på forum som dessa just pga att de har viktigare saker att tänka på.. Men all heder till preben och sleven som berättar om detta.. Om inte annat en väckarklocka för dom (oss) som slarvar med säkerheten.. :great:

Link to comment
Dela på andra sajter

Starkt att ni delar med er ! Många är rädda för denna sjuk dom , men det är få som berättar om den . Jag har en vän som aldrig använder kondom och har rest runt i världen och haft sex . Han använder sig av någon typ av riskanalys och sannolikhetslära , som inte har något med verkligheten att göra . Men han intalar sig om att inte just han ska drabbas och tyvärr så tror jag att ett sådant beteende inte är ovanligt . Men han har nu drabbas av Hepatit och dom trodde ett tag att han även hade Hiv . Men det hade han inte och har börjat att inse att han har stoppat huvudet i sanden . Tror att ganska många lever så här och en dag kan det tyvärr vara försent och dom drabbas .

Link to comment
Dela på andra sajter

Som hypokondriker borde jag inte läsa denna tråd. Nu har jag gjort det och måste testa mig både för hepatit och HIV.. Brukar bli ett HIV-test om året för att bli övertygad att man inte har det. För att ni förstå så intalar min hjärna mig grejer nu som tex: min psoriasis kommer från HIV, Denguefebern jag hade i höstas var inte Dengue utan insjuknad av Hepatit eller HIV, dr måste ha blandat mina prover med någon annans.. Varenda symtom jag läst om HIV och Hepatit stämmer in på hur jag mådde när jag hade Dengue etc.

Blir att boka tid imon.

Kul att höra att man kan leva ett normalt liv ändå..

Inte är det skickat med posten i alla fall.

Ändrades av falukorven
Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Phimai med familj önskar er all lycka och glädje i livet.

Kärleken över vinner det mesta (iaf den sanna riktiga kärleken).

All respekt till er som vågar berätta om era livsöden (tråkiga som roliga).

Mr Phimai

Att prata innan man tänker är som att torka sig i röven innan man skiter

Link to comment
Dela på andra sajter

All respekt för er alla som vågar berätta om era livsöden (tråkiga som roliga).

Hoppas ni överlever alla andra små bekymmer och får ett underbart liv tillsammans.

Lyckönskningar från Mr Phimai med familj.

Mr Phimai

Att prata innan man tänker är som att torka sig i röven innan man skiter

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Hejsan

Jag kan bara instämma i de flesta svar här i tråden.

Jag har stor respekt för er och att ni delar med er av era liv med HIV i bilden. Jag tror att om alla hade denna öppenhet och naturliga inställning till denna fråga så skulle fler gå och testa sig och våga stå ansikte mot ansikte mot ett ev. positivt provsvar. Jag tror nämligen att det finns en del som kör huvudet i sanden och hoppas på det bästa i stället för att ta reda på fakta.

Det är bättre att testa sig. Om inget annat så för att få ett lugnande besked och slippa att oroa sig. Men ännu viktigare för att få reda på hur det ligger till så att man i händelse av postitivt provsvar kommer under behandlig samt att man inte smittar andra. Med era inlägg så har ni öppnat för en bättre och naturligare syn på detta. För det skall ni ha stor heder och tack!!

Allt gott till er!!!!

MVH Nonki

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Min f.d svärfar i Petchabun har avlidit i AIDS nu, han var notoriskt otrogen mot sin fru och drog med mig på otaliga karaokr barer och by bordeller på 80-90 talet, och han fru separerade ifrån honom just p.g.a hans otrohet, jag minns att hon brukade säga åt honom att använda kondom, jag tror t.o.m att hon köpte det till honom, hon sa också att hon inte brydde sig om han otrohet så länge han inte skaffade barn eller byggde ett hus åt någon mia noi, men den dagen kom när han skulle bygga hus åt en mia noi och då var skillsmässan ett faktum.

Denne man var extremt generös och godhjärtad men han kunde inte låta bli att vara otrogen och han fick betala priset för det, först genom en ruinerande skillsmässa och sedan med sitt liv.

Trots hans oansvariga uppträdande har jag bara gott att säga om honom, och jag kommer att komma ihåg honom som en av mina bästa vänner så länge jag lever, en snällare och positivare människa finns det knappast, det enda som grämer mig är att vi inte han hälsa på honom med lillpojken, han hade älskat att få träffa honom, men min fru har i alla fall varit med mig på besök där.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Noki! tack för ditt inlägg, det du säger ger en bild som jag gärna vill att flera delar, det är så mycket tabu runt saker som hiv,alkholism, psykisk sjukdom, deprissioner m.m

Men det finns runt oss vare sig man vill blunda eller se sanningen. Tack och lov så är samhället mer mottagligt och öppet nu för tiden.

Isan lover!

Jag har som dig spenderat mycket av min tid i Isan från början av 99. I våran (lilla by) har säkert 6-8 personer dött i aids och det är tragiskt, vet ej nu om folk som blir smittade får tillgång till "bromsmedeciner" via 30 bath reformen jag bara hoppas. Hiv tror jag är mer utbrett i isan än på turistorter, jag drar inga slutsatser men jag misstänker thailändska män är otrogna och för smittan vidare till deras flickvänner,fruar...det är vad jag tror har ni andra synpunkter vädra dom

mvh

Preben

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill bara tilläga.

Hiv är en lömsk sjukdom dom första symtomen är som en vanlig influensa samt utslag på kroppen sedan märker man inte så mycket livet går vidare kanske flera år sen kommer magsmärtor trötthet andfåddhet och en lunginflamation som toppen på berget. Där står man med en diagnos som värst AIDS .

Så till alla testa er det här är ingen skrämsel propaganda bara sanningen

ta väl hand om er

mvh

Preben

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej!

Noki! tack för ditt inlägg, det du säger ger en bild som jag gärna vill att flera delar, det är så mycket tabu runt saker som hiv,alkholism, psykisk sjukdom, deprissioner m.m

Men det finns runt oss vare sig man vill blunda eller se sanningen. Tack och lov så är samhället mer mottagligt och öppet nu för tiden.

Isan lover!

Jag har som dig spenderat mycket av min tid i Isan från början av 99. I våran (lilla by) har säkert 6-8 personer dött i aids och det är tragiskt, vet ej nu om folk som blir smittade får tillgång till "bromsmedeciner" via 30 bath reformen jag bara hoppas. Hiv tror jag är mer utbrett i isan än på turistorter, jag drar inga slutsatser men jag misstänker thailändska män är otrogna och för smittan vidare till deras flickvänner,fruar...det är vad jag tror har ni andra synpunkter vädra dom

mvh

Preben

Hej

Han fick bromsmedicin men han slarvade med den precis som med sitt liv, och helt klart är det stor risk att bli smittad även utanför turistorterna.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

FemmeDeFatale

Wow...mycket starkt av er att dela med er av era berättelser RESPECT :wai:

Kriga för fred är som att knu**a för oskulder...

Link to comment
Dela på andra sajter

För dom som vill testa sig (vilket alla som haft något sorts riskbetende borde göra) kan jag rekommendera Noaks Ark i Stockholm, där kan man göra ett snabbtest anonymt och medans man väntar så får man snacka lite med personalen där som förklarar hur det fungerar och vad som händer om det skulle bli ett positivt svar, dom är mycket erfarna och vet vad dom gör.

Även om jag inte var speciellt orolig så kändes det djävligt skönt att få se på provstickan som gav negativt utslag.

http://www.noaksark.org/vadkanvi/noaks_arks_testmottagning.asp

Link to comment
Dela på andra sajter

Bättre att testa en gång för mycket än en gång för lite , Ju tidigare det upptäcks , ju drägligare liv , sätts medicinen in i tid så har du hur många år som helst att leva , finns så många bra mediciner nu . :thumbsup:

Mvh SWEDEMAN

Mvh SWEDEMAN

Link to comment
Dela på andra sajter

Jättebra Mr sing!

Konkret med en hänvisning, hoppas fler testar sig. Kan bli som ett planerat besök till tandläkaren annars det har en tendens att skjutas upp till i det senaste laget

Link to comment
Dela på andra sajter

Bromsmedeiciner är gratis i TH, åt Thailändare. Pensioner utgår till drabbade, 500B / mån.

Detta funkar åtminstånde i Östra TH.

Mvh. borje222

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...