Jump to content
IGNORERAD

Husbygge i Phimai


Mr Phimai

Recommended Posts

PS:

Det va väldans vad det va svårt att komma över +200 sträcket i karma.

Den som ger mig den 200:e karman skall få 10 tillbaka :P

Mr Phimai

Det blir svårt när folk snålar med att dela ut karma.

Jag kan meddela herrn att du har delat ut 83st karma själv, 79st+ och 4st-

:ironi:

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 144
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Mr Phimai

    70

  • stefan5300

    6

  • JohanB

    5

  • Sam sip sam

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Det blir svårt när folk snålar med att dela ut karma.

Jag kan meddela herrn att du har delat ut 83st karma själv, 79st+ och 4st-

:ironi:

Attans me

Då ligger jag ju minus då ju.

Då förstår jag varför det inget händer (och fötter).

Får helt enkelt se till att sprida lite glädje bland trådarna då ju.

Tackar för upplysningen om +- karman.

Mr Phimai

Att prata innan man tänker är som att torka sig i röven innan man skiter

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Efter ett långt uppehåll pga mycket med arbete och annat så kommer nu lite av dom sista bilderna.

På grund av en olycka som en grävmaskinist gjorde vid ett tidigare tillfälle ( raserade hela muren ) så beslutade vi oss för att gjuta marken bakom huset.

Vid olyckan så förstörde han även grannarnas uthus/toa.

När marken har satt sig bättre skall jag plocka bort en del utav betonggolvet närmast kanten för att kunna plantera lite växter där.

Vi skall även bygga ett litet trä räcke uppe på muren för insynsskydd.

post-8527-0-30154200-1316935679_thumb.jp

Lite små blommor/träd som efter regn perioden skall sättas ner i marken.

post-8527-0-67640400-1316935705_thumb.jp

Det andra huset skall rivas efter regn perioden samt att det skall göras en stor gräsmatta där.

post-8527-0-10501200-1316935737_thumb.jp

post-8527-0-30154200-1316935679_thumb.jp

post-8527-0-67640400-1316935705_thumb.jp

post-8527-0-10501200-1316935737_thumb.jp

Att prata innan man tänker är som att torka sig i röven innan man skiter

Link to comment
Dela på andra sajter

Som om det inte redan finns tillräckligt med moskitos runt huset så har min fru ordnat sig ett akvarium (eller vad man nu skall kalla det).

post-8527-0-87641400-1316937024_thumb.jp

post-8527-0-32116100-1316937046_thumb.jp

post-8527-0-87641400-1316937024_thumb.jp

post-8527-0-32116100-1316937046_thumb.jp

Att prata innan man tänker är som att torka sig i röven innan man skiter

Link to comment
Dela på andra sajter

Fantastiskt husbygge! Bry Dig inte om förståsigpåarna som vet allting bättre än Du, för det gör alla som inte behöver betala själva för konsekvenserna av sin visdom.. Det blir nog ett bra hus och vad som är bra bestämmer ni själva. Frågor för framtida bruk: vad har Du planerat för takisolering?

Har Du någon erfarenhet av att försöka få tag i varmvita lysrör, med "glödlampsljus" (fai sideng)? Jag har kollat i min närby, men allt dom har är lysrör som får folk att se blåvita ut, som veckogamla lik ungefär, och jag är inte så impad av det tråkiga ljuset.

Vi bor uppenbarligen i samma changvat (när jag är där) och Din erfarenhet kan jag dra nytta av.

Hälsningar

Birger

Link to comment
Dela på andra sajter

Fantastiskt husbygge! Bry Dig inte om förståsigpåarna som vet allting bättre än Du, för det gör alla som inte behöver betala själva för konsekvenserna av sin visdom.. Det blir nog ett bra hus och vad som är bra bestämmer ni själva. Frågor för framtida bruk: vad har Du planerat för takisolering?

Har Du någon erfarenhet av att försöka få tag i varmvita lysrör, med "glödlampsljus" (fai sideng)? Jag har kollat i min närby, men allt dom har är lysrör som får folk att se blåvita ut, som veckogamla lik ungefär, och jag är inte så impad av det tråkiga ljuset.

Vi bor uppenbarligen i samma changvat (när jag är där) och Din erfarenhet kan jag dra nytta av.

Hälsningar

Birger

Lysrör och lågenergilampor med varmvit färg säljs bl.a. på Home Pro. Märkta "Warm White". I (mycket) begränsad utsträckning även på Lotus.

Men det skiljer från varuhus till varuhus även inom samma kedja vad som finns hemma. Med lite möda kan det dock gå att få dem att ta hem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lysrör och lågenergilampor med varmvit färg säljs bl.a. på Home Pro. Märkta "Warm White". I (mycket) begränsad utsträckning även på Lotus.

Men det skiljer från varuhus till varuhus även inom samma kedja vad som finns hemma. Med lite möda kan det dock gå att få dem att ta hem.

Skulle precis skriva att det bästa stället är nog att dra ner till Korat.

Finns det ingenting där så finns det troligtvis inte alls i Thailand.

Finns inte så stort utbud av lampor/lysrör i Phimai mig veterligen.

Jag skulle rekommendera en resa ner till Do Home i Korat.

Ta med regeringen ner så kan hon förklara vad det är du/ni söker.

Jag tror det va surin som startade en tråd om hus/tak isolering på forumet.

Mvh Mr Phimai

Att prata innan man tänker är som att torka sig i röven innan man skiter

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle precis skriva att det bästa stället är nog att dra ner till Korat.

Finns det ingenting där så finns det troligtvis inte alls i Thailand.

Finns inte så stort utbud av lampor/lysrör i Phimai mig veterligen.

Jag skulle rekommendera en resa ner till Do Home i Korat.

Ta med regeringen ner så kan hon förklara vad det är du/ni söker.

Jag tror det va surin som startade en tråd om hus/tak isolering på forumet.

Mvh Mr Phimai

Det finns "warm white" lysrör och energisparlampor lite överallt. På Big-C, i lampaffärer och i byggvaruhusen Homex & Global i vår närhet, så du har nog bara haft otur när du letat. Vi har inte en kallvit lampa nånstans.

Thaiarna kallar dom varmvita för typ "solljus", men det står "warm white" på dom. Brukar vara Philips fabrikat.

/Johan

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Phimai!

Mycket trevlig tråd.Och fint hus.

Där kommer ni nog att trivas bra.

Ang mygg och flygfän så kan jag komma med ett bra tips.

Vi har belysning i överhänget av taket. Fint på kvällar och nätter.

Men efter att ha sopat och sopat varje morgon plus att det inte gick att vara ute på kvällarna så kom vi på en jätte bra lösning.

Vi satte upp gatu belysning ute vid vägen men vi riktade dom inåt tomten och huset.

Lyser upp hela tomten plus att alla flygfän flyger till lysrören istället för till huset.

Så nu kan man njuta av sköna kvällar på altanen utan mygg.

Bara ett litet tips.

post-5141-0-24076900-1316997501.jpg

Ha det så bra

Surfaren

post-5141-0-24076900-1316997501.jpg

Solen är full och jag skiner

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Fint hus MR Phimai

Nu väntar jag med spänning på hur fint det blir i trädgården när du placerat ut alla dina träd , buskar och krukväxter som du berättade om i tråden

Trädgård i Thailand den 22 juni /Bossej

  • photo-thumb-8527.jpeg

  • Medlem

  • bullet_black.pngbullet_black.png

  • 238 Inlägg:

  • 11 ämnen

211

Inlagd 22 June 2011 - 09:50

Jag har nog ett par tusen bilder från vår trädgård och svärmor spenderar ett par timmar om dagen för att utsmycka och hålla efter den. Vid senaste räkningen hade vi 236 blomkrukor samt 34 träd och buskar. Om jag har tid nästa vecka ska försöka leta rätt på lite bilder, nedan några smakprov.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fantastiskt husbygge! Bry Dig inte om förståsigpåarna som vet allting bättre än Du, för det gör alla som inte behöver betala själva för konsekvenserna av sin visdom.. Det blir nog ett bra hus och vad som är bra bestämmer ni själva. Frågor för framtida bruk: vad har Du planerat för takisolering?

Har Du någon erfarenhet av att försöka få tag i varmvita lysrör, med "glödlampsljus" (fai sideng)? Jag har kollat i min närby, men allt dom har är lysrör som får folk att se blåvita ut, som veckogamla lik ungefär, och jag är inte så impad av det tråkiga ljuset.

Vi bor uppenbarligen i samma changvat (när jag är där) och Din erfarenhet kan jag dra nytta av.

Hälsningar

Birger

Så här ser Philips varmvita energisparlampor ut. Finns även varmvita Philips lysrör, långa och korta.

post-6170-0-96966400-1317028081_thumb.jp

post-6170-0-98660800-1317028109_thumb.jp

post-6170-0-96966400-1317028081_thumb.jp

post-6170-0-98660800-1317028109_thumb.jp

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej och tack för infon.

Har du någon som helst anning om vart vi skall leta efter dessa lampor/lysrör.

Jag har farit runt hela Phimai omådet efter dessa lampor men inte hittat någonstans (ännu).

Mr Phimai

Att prata innan man tänker är som att torka sig i röven innan man skiter

Link to comment
Dela på andra sajter

Fint hus MR Phimai

Nu väntar jag med spänning på hur fint det blir i trädgården när du placerat ut alla dina träd , buskar och krukväxter som du berättade om i tråden

Trädgård i Thailand den 22 juni /Bossej

  • photo-thumb-8527.jpeg

  • Medlem

  • bullet_black.pngbullet_black.png

  • 238 Inlägg:

  • 11 ämnen

211

Inlagd 22 June 2011 - 09:50

Jag har nog ett par tusen bilder från vår trädgård och svärmor spenderar ett par timmar om dagen för att utsmycka och hålla efter den. Vid senaste räkningen hade vi 236 blomkrukor samt 34 träd och buskar. Om jag har tid nästa vecka ska försöka leta rätt på lite bilder, nedan några smakprov.

Väntar med spänning på dessa bilder.

Måste jag råna banken för att ha råd att konkurera med dig eller ???

Mr Phimai

Att prata innan man tänker är som att torka sig i röven innan man skiter

Link to comment
Dela på andra sajter

Ber om ursäkt för att jag missade denna fråga.

Det är samma sorts takplattor som 90% av alla hus använder.

Finns ofantligt många färgvarianter dock.

Det är alltså ingen plåt.

Mr Phimai

Att prata innan man tänker är som att torka sig i röven innan man skiter

Link to comment
Dela på andra sajter

Tanke på fisk skålen.

Så länge det finns fisk i den , så är favoritfödan mygglarver.

O hon däremot vill ha likadana krukor med vattenväxter, så huka dig!

"Thais are the best friends money can buy"- Graham Greene

Link to comment
Dela på andra sajter

Kök kan du kolla in på Index och Homepro med flera bygg/möbelvaruhus

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Stefan.

Nu blev jag riktigt avis på dig.

Vågar man fråga vad det gick på.

Skit samma förresten . har ju redan frågat nu ju. :ironi:

:respect: till Stefan

Mr Phimai

Att prata innan man tänker är som att torka sig i röven innan man skiter

Link to comment
Dela på andra sajter

Stefan.

Nu blev jag riktigt avis på dig.

Vågar man fråga vad det gick på.

Skit samma förresten . har ju redan frågat nu ju. :ironi:

:respect: till Stefan

Mr Phimai

Hejsan, köpte detta kök inkl.spis för knappt 5 år sedan och betalade 65,000 Baht, spisen med ugn har 3 gasolplattor och 1 elplatta,bara spisen kostade 35,000 Baht. Det ingick 2 väggskåp till som inte syns på bilden och dom väggskåpen är lika stora som dom till höger på bilden.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan, köpte detta kök inkl.spis för knappt 5 år sedan och betalade 65,000 Baht, spisen med ugn har 3 gasolplattor och 1 elplatta,bara spisen kostade 35,000 Baht. Det ingick 2 väggskåp till som inte syns på bilden och dom väggskåpen är lika stora som dom till höger på bilden.

Är bilden lika gammal som köket eller är hon så bra att sköta om det.Om jag skulle innehaft ett lika fint kök så skulle det blivit minst ett till inköpt.Allt missköts och rasar ihop tids nog men min släkt är nog etta på att missköta allt som inköps av farangen(han köper ju nytt när han kommer så varför laga det som går sönder,det kostar ju VÅRA pengar)Suck.Mvh Måne som har slutat handla grejor

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Är bilden lika gammal som köket eller är hon så bra att sköta om det.Om jag skulle innehaft ett lika fint kök så skulle det blivit minst ett till inköpt.Allt missköts och rasar ihop tids nog men min släkt är nog etta på att missköta allt som inköps av farangen(han köper ju nytt när han kommer så varför laga det som går sönder,det kostar ju VÅRA pengar)Suck.Mvh Måne som har slutat handla grejor

Detta är dagens bild, någon skönhetsfläck har det väl blivit men i det stora hela är det välskött och inga termiter har ätit upp det heller.

post-3132-0-02837700-1317193754_thumb.jp

post-3132-0-02837700-1317193754_thumb.jp

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är dagens bild, någon skönhetsfläck har det väl blivit men i det stora hela är det välskött och inga termiter har ätit upp det heller.

post-3132-0-02837700-1317193754_thumb.jp

Fått in en frösabox också :crazy: Det är att götta sig med rövamat förstår jag,smaklig spis

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...