Jump to content
IGNORERAD

[Nyhet] Buddhistiska tatueringar kan bli olagliga


MPR Nyheter

Recommended Posts

Guest wUThai

Rond nummer 2 pling pling.

Kan inte bli några ronder när det inte är nån match. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 35
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Surin P3

    4

  • andersbangkok

    2

  • kokos

    2

  • hamnoi

    2

Mest aktiva i denna tråd

Kommentar överflödig. Snacka om att skjuta sig i benet. Ibland får jag intrycket av dig att du vill verka mer än vad du är. :)

Noterat.

Men vi kan väl återgå till ämnet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

Noterat.

Men vi kan väl återgå till ämnet.

Vilket ämne menar du? Att den "demokratiska" ledningen ska bestämma vad du får tatuera på din kropp? Vad finns det att diskutera om det? Ingen funtad människa som lever under en VERKLIG demokrati har väl lärt sig vad skillnaden från demokrati och icke demokrati är? Därav är det ju inte så mycket att diskutera. Mer är det att beklaga när en "demokrati" på 2000 talet ska bestämma vad folk ska få tänka eller uttrycka sig genom en tatuering. Eller du kanske tycker det är ok när du har en regering som talar om vad som är bäst för dig?

Tänka och tycka olika är överskattat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att de som anser att det är rättighet att tatuera in vad som helst ska testa med en Muhammedbild.

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilket ämne menar du? Att den "demokratiska" ledningen ska bestämma vad du får tatuera på din kropp? Vad finns det att diskutera om det? Ingen funtad människa som lever under en VERKLIG demokrati har väl lärt sig vad skillnaden från demokrati och icke demokrati är? Därav är det ju inte så mycket att diskutera. Mer är det att beklaga när en "demokrati" på 2000 talet ska bestämma vad folk ska få tänka eller uttrycka sig genom en tatuering. Eller du kanske tycker det är ok när du har en regering som talar om vad som är bäst för dig?

Tänka och tycka olika är överskattat.

Du var mig en retlig rackare idag.

Hade du läst mitt inlägg ordentligt, så såg du att jag tycker som du.

En lag är överdrivet, men att de som tatuerar kanske bör påpeka att det inte passar i ett land som Thailand att tatuera en buddha på vissa delar av kroppen.

Detta har inget med demokrati att göra, som du vill få det till, utan helt enkelt att vissa saker är opassande.

Jag kan tänka mig väldigt många fall där vissa tatueringar är opassande, beroende på diverse omständigheter samt var i världen man befinner sig.

Men som du säger så borde det självklart vara den som vill ha tatueringen som själv väljer hur han vill se ut och uppfattas andra människor.

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Det var sjutton vad de flesta blev upprörda över det som ämnet gäller.

Kan ni stava till ordet respekt?

Om de av er som ondgör sig över detta, har den minsta vilja att förstå andra kulturer så tänk en gång till.

vad skulle en Hells Angels-medlem tycka om att ha Hells Angels logga som toalettpapper?

Vad tycker en Black Army-fan om att ha AIK märke som dörrmatta?

Fatta att det finns saker som kan beröra folk illa. Att tänka på det kallas för respekt och hänsyn.

Det är väl inget att gnälla över att Thailändska regeringen vill införa restriktioner som direkt är stötande för buddister.

Intressant att många av er som skriver i denna tråd aldrig syns i de politiska trådarna. Jag tror jag kan förstå varför. :-)

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Khun Chang

Så man ska förbjuda allt som kan göra en del folk illa berörda?

Ska vi stänga ner vissa internetsidor? För på en del sidor på nätet förekommer innehåll som en del människor kan uppfatta som obehagliga. Ska vissa böcker eller tidningar förbjudas för att några kanske kan ta illa upp? Kanske ha lite bokbål som man hade i Tyskland på 30 och 40-talen. Jättebra förslag tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Prova i demokratins Sverige att tatuera in svenska flaggan under foten.

Buddhabilder är trots allt en religiös symbol och även om man inte är troende kan man väl visa viss respekt för dessa och inte sätta dem på ben eller höft som är mycket stötande för, inte bara thai utan för hela den Buddhistiska världen.

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Det var sjutton vad de flesta blev upprörda över det som ämnet gäller.

Kan ni stava till ordet respekt?

Om de av er som ondgör sig över detta, har den minsta vilja att förstå andra kulturer så tänk en gång till.

vad skulle en Hells Angels-medlem tycka om att ha Hells Angels logga som toalettpapper?

Vad tycker en Black Army-fan om att ha AIK märke som dörrmatta?

Fatta att det finns saker som kan beröra folk illa. Att tänka på det kallas för respekt och hänsyn.

Det är väl inget att gnälla över att Thailändska regeringen vill införa restriktioner som direkt är stötande för buddister.

Intressant att många av er som skriver i denna tråd aldrig syns i de politiska trådarna. Jag tror jag kan förstå varför. :-)

Visst har du rätt här Anders, men varför uttalar sig en minister i den gula regeringen Abhisit om detta just nu?

Detta är politik, och det är val den 3 juli.

De gula nationalisterna i Thailand tar alltid till att angripa en yttre fiende när det diskuteras val.

Oftast är det Cambodja som angrips för att skapa nationalism och rättning i leden.

Just nu passar det inte med Cambodja pga rättegången i Internationella domstolen i Haag, så då tar den gula regeringen Abhisit till andrahandsalternativet,

dvs att skapa rättning i ledet genom att angripa utlänningar, dvs faranger, istället.

Genom att fokusera på en yttre fiende försökar man dra uppmärksamheten i valdebatten från de stora orättvisor som finns i landet, och som de gula, dvs generalerna och springpojken Abhisit inte verkar ha för avsikt att ta itu med.

Det är alltså inte det thailändska folket som protesterar mot farangernas tatueringar, uten en minister i den gula Abhisit regering.

Ändrades av Bossej
Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Visst har du rätt här Anders, men varför uttalar sig en minister i den gula regeringen Abhisit om detta just nu?

Detta är politik, och det är val den 3 juli.

De gula nationalisterna i Thailand tar alltid till att angripa en yttre fiende när det diskuteras val.

Oftast är det Cambodja som angrips för att skapa nationalism och rättning i leden.

Just nu passar det inte med Cambodja pga rättegången i Internationella domstolen i Haag, så då tar den gula regeringen Abhisit till andrahandsalternativet,

dvs att skapa rättning i ledet genom att angripa utlänningar, dvs faranger, istället.

Genom att fokusera på en yttre fiende försökar man dra uppmärksamheten i valdebatten från de stora orättvisor som finns i landet, och som de gula, dvs generalerna och springpojken Abhisit inte verkar ha för avsikt att ta itu med.

Det är alltså inte det thailändska folket som protesterar mot farangernas tatueringar, uten en minister i den gula Abhisit regering.

Det där var riktigt konspiratoriskt!

Du har anammat klyschor från IL ser jag. :-)

Det skulle kunna vara så att detta varit en fråga som många Thai upprörts av.

Jag jag tror inte alls att denna fråga kommer få så stor dignitet att den tar bort fokus från valet.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Hej Anders Tror du att det är många thai som upprörs över dessa tatueringar?

Det tror inte jag.

Har bott i Thailand i åtta år nu, och har aldrig

hört talas om att någon tagit illa upp över dessa tatueringar.

En del thai häromkring har tatuerat Nazi-symboler, men det berör mig inte ett dugg.

Tror inte de har några onda avsikter med dessa tatueringar, och detsamma gäller nog farangerna med Budha tatueringar.

Ändrades av Bossej
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...