Jump to content
IGNORERAD

[Nyhet] Valfusk påkommet i nordöstra Thailand


MPR Nyheter

Recommended Posts

Jag säger som HC, jag brukar försöka hålla mig från dessa trådar. Men nu blev jag riktigt rörd och samtidigt upprörd. När det presenteras listor från trovärdiga källor om hur många som är undernärda och Thailand placerar sig så dåligt. Själv vet jag ju att det förekommer väldigt många som har det bedrövligt, men att det var så många.

Frågan är om MaiChai förstår att han nått något slags lågvattenmärke. Att ge minus när IL presenterar en lista från FAO där undernäringen i Thailand presenteras. Att fortsätta att tala om att det inte går att presentera hur många som dör av svält och därigenom mena att det inte är några problem är lågt. Hur är det egentligen med empatin. Jag tolkar det MaiChai skriver som att så länge du inte dött av svält så tycker han inte att det är några problem.

Hur kan man annonsera med att ha en sådan människosyn och inte skämmas?

IL fick minuset för att han återigen uttalar sig om mig och mitt liv-trots att han inte har den blekaste aning om hur jag lever och med vem jag umgås. Det är inte första gången och förmodligen inte sista gången han ettikerar folk efter sin egen världsbild, du kanske accepterar att man tillskriver dig något du inte är men jag gör det inte längre.

Att det finns ett stort problem med undernäring i Thailand har jag väl aldrig ifrågasatt men att det som vissa hävdar gör att de fattiga tvingas sälja sin röster för att överleva är rent skitsnack.

Många länder har problem med undernäring men lösningen är inte att sälja sina demokratiska rättigheter.

Ändrades av MaiChai

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 123
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • MaiChai

    19

  • andersbangkok

    16

  • Roi Et Perra

    13

  • Isaan Butterfly

    9

Mest aktiva i denna tråd

Jag undviker att spekulera i hans byaliv och hans umgängeskretsar och skulle uppskatta att han gjorde samma sak. Vilket han uppmanats till ett flertal gånger men ändå inte kan avhålla sig ifrån.

Var har jag spekulerat i IL´s byaliv?

Åsikter baseras väl på i vilka korridorer man vandrar i, o lever, fram föralt om man inte grundsyn på hur fattiga o för tryckta lever. Dina åsikter i det mesta är ju från maktens korridorer, o dem förmedlar ju du stort. Men även om du kan förstå lite av de fattigas värd, så är du förblindad av den verklig het du lever i. Du är inte ensam finns även en del arbetare som tror på maktens korridor gäng. Ock tyvärr formas en del av oss av sådana som du inget att göra åt, fören den dan de inser att de blivet lurade.

Gäller här som där.

Ps slog väl ihop de sista 39 inläggen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Åsikter baseras väl på i vilka korridorer man vandrar i, o lever, fram föralt om man inte grundsyn på hur fattiga o för tryckta lever. Dina åsikter i det mesta är ju från maktens korridorer, o dem förmedlar ju du stort. Men även om du kan förstå lite av de fattigas värd, så är du förblindad av den verklig het du lever i. Du är inte ensam finns även en del arbetare som tror på maktens korridor gäng. Ock tyvärr formas en del av oss av sådana som du inget att göra åt, fören den dan de inser att de blivet lurade.

Gäller här som där.

Ps slog väl ihop de sista 39 inläggen.

Jag arbetar "I maktens korridorer" ibland men det betyder ju inte att jag lever där-eller?

Saken jag vill ha fram är att IL gång på gång placerar in mig och många andra MPR medlemmar på en politisk skala eller i en social klass baserat på hans egna ideal. Han har inte en aning om hur mitt liv ser ut eller om min bakgrund och det svider för mig när han utmålar mig till något jag vet att jag inte är. Gång efter gång gör han det trots upprepade uppmaningar att sluta med det så fortsätter han måla ut folk till något de inte är baserat på hans eget tyckande.

Jag har varit socialdemokrat i nästan hela mitt liv, varit med i SSU och även politiskt verksam för socialdemokraterna i min hemkommun under många år-att då gång efter gång få höra att man är på "Högerkanten" och "Diktaturälskare" från en som inte har en aning om detta känns inte bra. När det sedan upprepas gång efter gång så tröttnar jag och kommer därför att ge IL minuskarma så fort han glider in på sina spekulationer om mig igen.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Åsikter baseras väl på i vilka korridorer man vandrar i, o lever, fram föralt om man inte grundsyn på hur fattiga o för tryckta lever. Dina åsikter i det mesta är ju från maktens korridorer, o dem förmedlar ju du stort. Men även om du kan förstå lite av de fattigas värd, så är du förblindad av den verklig het du lever i. Du är inte ensam finns även en del arbetare som tror på maktens korridor gäng. Ock tyvärr formas en del av oss av sådana som du inget att göra åt, fören den dan de inser att de blivet lurade.

Gäller här som där.

Ps slog väl ihop de sista 39 inläggen.

Vad är det för pajas-snack? En mängd ord som inte betyder någonting! vad vet du, IL mfl om de liv som folk lever?

det är Thailändare som i massor insett att dom blivit lurade av Thaksin med anhang. Det är dom som nu arbetar hårt för att säkerställa att den skurken inte på något sätt kan påverka Thailändsk politik.

DET är viktigt! Varken du eller IL bör ägna tid åt att sätta epitet på medlemmar här. Det gör bara att din trovärdighet minskar (i alla fall för mig)

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Kenthamon

Jag arbetar "I maktens korridorer" ibland men det betyder ju inte att jag lever där-eller?

Saken jag vill ha fram är att IL gång på gång placerar in mig och många andra MPR medlemmar på en politisk skala eller i en social klass baserat på hans egna ideal. Han har inte en aning om hur mitt liv ser ut eller om min bakgrund och det svider för mig när han utmålar mig till något jag vet att jag inte är. Gång efter gång gör han det trots upprepade uppmaningar att sluta med det så fortsätter han måla ut folk till något de inte är baserat på hans eget tyckande.

Jag har varit socialdemokrat i nästan hela mitt liv, varit med i SSU och även politiskt verksam för socialdemokraterna i min hemkommun under många år-att då gång efter gång få höra att man är på "Högerkanten" och "Diktaturälskare" från en som inte har en aning om detta känns inte bra. När det sedan upprepas gång efter gång så tröttnar jag och kommer därför att ge IL minuskarma så fort han glider in på sina spekulationer om mig igen.

IL kommer aldrig att upprepa detta efter ditt tillkännagivande att du är sosse. Nu är du "en av grabbarna i gänget", så slappna av. :)

Kenthamon :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det för pajas-snack? En mängd ord som inte betyder någonting! vad vet du, IL mfl om de liv som folk lever?

det är Thailändare som i massor insett att dom blivit lurade av Thaksin med anhang. Det är dom som nu arbetar hårt för att säkerställa att den skurken inte på något sätt kan påverka Thailändsk politik.

DET är viktigt! Varken du eller IL bör ägna tid åt att sätta epitet på medlemmar här. Det gör bara att din trovärdighet minskar (i alla fall för mig)

Pajas det var ditt huvud argunment Tycker att det säger mer om dig än mig. Men vänta tills valet är över, så kan vi se hur många som blivet lurade. IL SÄGER ATT MAN SKALL TA NUVARANDE UNDERSÖKNINGAR MED EN NYPA SALT. Rätt men jag tror man kan lägga på en 10% på syrran av den ankla anledningen att äggen gått upp. Så resonerar man här troligt vis inte i Bankok.

Men facit kommer. Kan ha fel men tror inte det var länge sedan jag lämnade maktens korridorer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Khun Chang

Det är dom som nu arbetar hårt för att säkerställa att den skurken inte på något sätt kan påverka Thailändsk politik.

DET är viktigt! Varken du eller IL bör ägna tid åt att sätta epitet på medlemmar här. Det gör bara att din trovärdighet minskar (i alla fall för mig)

Om nu folk röstar på det parti han styr (i kulisserna) och det partiet kommer till makten? Om majoriteten av folken faktiskt väljer honom och hans parti. Trots att han är stämplats som brottsling och har flytt landet och smutskastas i allehanda medier. Vad händer då? Ska man göra som när Hamas kom till makten i Palestina genom demokratiska val?

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt den här undersökningen gjord av Dusit Polls så verkar det som om röstköp är det som bekymrar thailändarna mest. Oklart dock om det är att röster köps eller om det är hur mycket de kommer att få betalt?

Men vi sorterar väl in den här undersökningen under de icke trovärdiga... :whistle:

Dusit Poll: Vote buying concerns Thais the most in the next election

Bangkok, 5 June 2011 (NNT)-In the latest survey by Suan Dusit, it was discovered that what concerned the majority of the respondents the most was cheating during the election period while it was also believe that political candidates were trying to discredit each other to win supports from the public.

In the recent survey of over 2,000 Thais across the country, most of the respondents have said vote buying tops the list of things that worry them the most in this election. Other worries include the use of violence against other political parties, not voting for the right person, biased government officials and not knowing who to vote for respectively.

When asked for their opinions regarding the political campaigns, 33% believe that each political party is using violence and verbal abuse to discredit their opponents.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

[quote name='MaiChai' timestamp='1307203396' post='330433'

``Varför säljer man sin röst? Ja i Thailand tror jag att det är för att det är enkelt och ger cash idag. Framtiden tänker få thai på och det är ansträngande att sätta sig in i de olika partiernas löften och ambitioner. Men det är nödvändigt för att Thailand ska kunna gå framåt.

Först när Somchai säger nej till pengarna från partierna så kan Thailand börja utvecklas i en riktigt demokratisk riktning. Han kan rösta för partiet som erbjuder honom pengar ändå men han ska inte göra det för att han får betalt på ena eller andra viset av dem. Då börjar vi närma oss demokrati!``

Hej MaiChai

Som du vet från många av mina tidigare inlägg i olika trådar

så är jag en supporter av att Thailand utvecklas demokratiskt.

Så jag argumenterar ofta mot tex :

den dåliga grundutbildningen i skolorna,

censur av Internet, TV, lokalradio, och tidningar

generalernas inblandning i politiken,

olikheterna inför lagen, dvs att rika köper sig fria.

Ovan säger du

``först när Somchai säger nej till pengarna från partierna så

kan Thailand börja utvecklas i en riktig demokratisk riktning``

Låter som ett försvar av Thailands dåliga demokrati och de priviligierade.

Eftersom det kan ta många år innan partierna slutar dela ut pengar till väljarna.

Som jag ser det hela är inte detta problem lika stort som tex de jag nämner ovan.

Kan du förklara för mig varför du menar att dessa pengar som delas ut tex här i min by i Isaan skulle vara så avgörande för demokratin?

Jag uppfattar det som att flera partier delar ut pengar, dvs försöker köpa röster, som ett komplement till att ge vallöften om tex bättre utbildning, lägre skatter eller lägre matpriser etc, och det är ju dåligt,

men de som tagit emot 500 baht från några partier kan väl därefter rösta på vem de vill eftersom även Thailand har valhemlighet?

Eller har jag missat något avseende hur röstköpen går till?

Ändrades av Bossej
Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Pajas det var ditt huvud argunment Tycker att det säger mer om dig än mig. Men vänta tills valet är över, så kan vi se hur många som blivet lurade. IL SÄGER ATT MAN SKALL TA NUVARANDE UNDERSÖKNINGAR MED EN NYPA SALT. Rätt men jag tror man kan lägga på en 10% på syrran av den ankla anledningen att äggen gått upp. Så resonerar man här troligt vis inte i Bankok.

Men facit kommer. Kan ha fel men tror inte det var länge sedan jag lämnade maktens korridorer.

Hmmm... pajas kan nog inte kallas för argument. Det är ett ord för att förstärka vad jag anser om ditt inlägg men argument...nej. Vad tycker du?

Argumenten kom i meningen efter. Jag känner så många Thailändare som känner sig bedragna av Thaksin. Det kommer dom alltid göra och det är därför dom gör nästan vad som helst för att han inte skall komma till makten igen. Dom såg röran senast.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

[quote name='MaiChai' timestamp='1307203396' post='330433'

``Varför säljer man sin röst? Ja i Thailand tror jag att det är för att det är enkelt och ger cash idag. Framtiden tänker få thai på och det är ansträngande att sätta sig in i de olika partiernas löften och ambitioner. Men det är nödvändigt för att Thailand ska kunna gå framåt.

Först när Somchai säger nej till pengarna från partierna så kan Thailand börja utvecklas i en riktigt demokratisk riktning. Han kan rösta för partiet som erbjuder honom pengar ändå men han ska inte göra det för att han får betalt på ena eller andra viset av dem. Då börjar vi närma oss demokrati!``

Hej MaiChai

Som du vet från många av mina tidigare inlägg i olika trådar

så är jag en supporter av att Thailand utvecklas demokratiskt.

Så jag argumenterar ofta mot tex :

den dåliga grundutbildningen i skolorna,

censur av Internet, TV, lokalradio, och tidningar

generalernas inblandning i politiken,

olikheterna inför lagen, dvs att rika köper sig fria.

Ovan säger du

``först när Somchai säger nej till pengarna från partierna så

kan Thailand börja utvecklas i en riktig demokratisk riktning``

Låter som ett försvar av Thailands dåliga demokrati och de priviligierade.

Eftersom det kan ta många år innan partierna slutar dela ut pengar till väljarna.

Som jag ser det hela är inte detta problem lika stort som tex de jag nämner ovan.

Kan du förklara för mig varför du menar att dessa pengar som delas ut tex här i min by i Isaan skulle vara så avgörande för demokratin?

Jag uppfattar det som att flera partier delar ut pengar, dvs försöker köpa röster, som ett komplement till att ge vallöften om tex bättre utbildning, lägre skatter eller lägre matpriser etc, och det är ju dåligt,

men de som tagit emot 500 baht från några partier kan väl därefter rösta på vem de vill eftersom även Thailand har valhemlighet?

Eller har jag missat något avseende hur röstköpen går till?

Slutar väljarna att ta emot pengarna så kan det gå väldigt fort-Politikerna är snabba att vända kappan efter vinden.

Men låter man sig köpas val efter val så cementerar man ju de rådande ordningen, det vill säga att den med mest pengar kan köpa sig en "valseger" det är märkligt att du inte ser sammanhanget mellan att köpa sitt stöd och att förtjäna sitt stöd.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

ame='Bossej' timestamp='1307278547' post='330753']

Slutar väljarna att ta emot pengarna så kan det gå väldigt fort-Politikerna är snabba att vända kappan efter vinden.

Men låter man sig köpas val efter val så cementerar man ju de rådande ordningen, det vill säga att den med mest pengar kan köpa sig en "valseger" det är märkligt att du inte ser sammanhanget mellan att köpa sitt stöd och att förtjäna sitt stöd.

Men att ta emot 500 bahtingen från tex 3 partier, och sedan rösta på ett annat parti. Är man köpt och odemokratisk då?

En annan person röstar kanske på ett visst parti för att de lovar sänka företagsskatten för honom, och det handlar om betydligt större pengar än den 500 bahting som samma parti gett den som inte har något företag, tycker jag.

Är inte tex denne företagare också köpt då?

Eller menar du att han har högre moral än den som tar emot 500 baht cash ?

Kan berätta för dig att min närmaste granne, som är pensionär,

fick 500 baht från Newins parti igår.

Klart hon tar emot pengarna.

Det är ju lika mycket som hennes pension för en månad.

Hon säger att hon kommer att rösta på Yingluck i alla fall!

Ändrades av Bossej
Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Om nu folk röstar på det parti han styr (i kulisserna) och det partiet kommer till makten? Om majoriteten av folken faktiskt väljer honom och hans parti. Trots att han är stämplats som brottsling och har flytt landet och smutskastas i allehanda medier. Vad händer då? Ska man göra som när Hamas kom till makten i Palestina genom demokratiska val?

Först; menar du att han inte är en brottsling? Varför flydde han landet? Var det inet frö att undgå en dom? Smutskastats? Är det när man redovisar hans brott? Jag kallar det för demokrati och pressfrihet. Vad är det för dig?

Sedan är jag inte så naiv att jag inte inser att motståndarna använder Thaksins brott för att understryka hur illa det kan bli om han kommer tillbaka, direkt eller via systern.

Till frågan om utgången av valet. Om man kan konstatera att valet inte manipulerats så har jag inga problem med att acceptera resultatet. Jag kommer inte gilla resultatet men acceptera det; ja.

Liknelsen med Hamas är intressant. Hamas är av många stämplade som en terroristorganisation. Det är inte de röda i Thailand än även om man kan likna det som hände i Bangkok för terrorliknade händelser.

Läs gärna mer om din jämförelse på http://www.cdi.org/terrorism/hamas.cfm eller andra sidor om Hamas.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Roi Et Perra

Liknelsen med Hamas är intressant. Hamas är av många stämplade som en terroristorganisation. Det är inte de röda i Thailand än även om man kan likna det som hände i Bangkok för terrorliknade händelser.

Men en statskupp är ok?

Nu skall man plugga, plugga, plugga.

Undra vad man skall bli när man blir stor?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men att ta emot 500 bahtingen från tex 3 partier, och sedan rösta på ett annat parti. Är man köpt och odemokratisk då?

En annan person röstar kanske på ett visst parti för att de lovar sänka företagsskatten för honom, och det handlar om betydligt större pengar än den 500 bahting som samma parti gett den som inte har något företag, tycker jag.

Är inte tex denne företagare också köpt då?

Eller menar du att han har högre moral än den som tar emot 500 baht cash ?

Kan berätta för dig att min närmaste granne, som är pensionär,

fick 500 baht från Newins parti igår.

Klart hon tar emot pengarna.

Det är ju lika mycket som hennes pension för en månad.

Hon säger att hon kommer att rösta på Yingluck i alla fall!

Nu brukar ju de partier som köper röster säkerställa sig att de får valuta för sina pengar, metoderna är många. Väljaren skriver en fullmakt till köparen att rösta år honom. Väljaren får en mobilkamera med sig in i röstbåset för att fotografera sin röst och sedan inkassera pengarna, osv, osv.

Du måste väl förstå skillnaden på vallöften och kontanta röstköp?

Sänkt företagsskatt gynnar ju alla företagare inte bara ett enskilt bolag. För vad jag vet så finns det bara ett fall i Thailand där ett företag fått sänkt skatt när de andra inte fått det.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Men en statskupp är ok?

Nej.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Khun Chang

Först; menar du att han inte är en brottsling? Varför flydde han landet? Var det inet frö att undgå en dom? Smutskastats? Är det när man redovisar hans brott? Jag kallar det för demokrati och pressfrihet. Vad är det för dig?

Sedan är jag inte så naiv att jag inte inser att motståndarna använder Thaksins brott för att understryka hur illa det kan bli om han kommer tillbaka, direkt eller via systern.

Till frågan om utgången av valet. Om man kan konstatera att valet inte manipulerats så har jag inga problem med att acceptera resultatet. Jag kommer inte gilla resultatet men acceptera det; ja.

Liknelsen med Hamas är intressant. Hamas är av många stämplade som en terroristorganisation. Det är inte de röda i Thailand än även om man kan likna det som hände i Bangkok för terrorliknade händelser.

Läs gärna mer om din jämförelse på http://www.cdi.org/terrorism/hamas.cfm eller andra sidor om Hamas.

Nej, det menar jag inte. Han har nog gjort mycket olagligt, men har han gjort ställt till med mer elände än styrande juntan?

Ja, smutskastas. Man kan tro att han roten till allt ont i hela världen. Från den globala uppvärmningen till Greklands skenande statsskuld. Folk röstade fram honom - han gjorde bort sig - han slängdes ut/flydde ur landet. Om folk röstar tillbaks honom i fria val så är det ett tecken, om inte annat, att de styrande har misslyckats kapitalt med att leverera.

Ja, pressfrihet och demokrati går hand i hand. Medierna ska kritiskt granska de styrande. Censur och inskränkningar i yttrandefriheten är inte demokrati.

Hamas är väl stämplade som en terroristorganisation av de flesta. Det hoppas jag i alla fall. De dödar urskiljningslöst civila.

Link to comment
Dela på andra sajter

Roi Et Perra

Nej.

Ok, men hur kan du då försvara den nuvarande regimen, då dem är ett resultat från en statskupp?

Lite motsägelsefullt...

Nu skall man plugga, plugga, plugga.

Undra vad man skall bli när man blir stor?

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Ok, men hur kan du då försvara den nuvarande regimen, då dem är ett resultat från en statskupp?

Lite motsägelsefullt...

Puhhh... det där får du nog fundera vidare på. Nuvarande regering är resultatet av ett legalt korrekt val.

Läs gärna i tidigare trådar där detta debatteras.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Roi Et Perra

Puhhh... det där får du nog fundera vidare på. Nuvarande regering är resultatet av ett legalt korrekt val.

Läs gärna i tidigare trådar där detta debatteras.

Den senaste folkvalda var Thaksin...!

Tala gärna om när den nuvarande blev vald genom ett val!?

Jag tror jag hade vetat om det hade varit ett val...!

Utsedd av ett åderlåtet parlament är inte ett val i demokratisk mening.

Nu skall man plugga, plugga, plugga.

Undra vad man skall bli när man blir stor?

Link to comment
Dela på andra sajter

Roi Et Perra

Hmmm... pajas kan nog inte kallas för argument. Det är ett ord för att förstärka vad jag anser om ditt inlägg men argument...nej. Vad tycker du?

Argumenten kom i meningen efter. Jag känner så många Thailändare som känner sig bedragna av Thaksin. Det kommer dom alltid göra och det är därför dom gör nästan vad som helst för att han inte skall komma till makten igen. Dom såg röran senast.

Konstigt, dem thailändare som jag pratat med vill ha tillbaka den lag och ordning som dem ansågs existera under Thaksin tiden.

Numera sker handeln med yabba öppet i byarna och våldet i byarna har ökat markant.

Så den röra du skriver om känns inte igen i Buriram i all fall.

Nu skall man plugga, plugga, plugga.

Undra vad man skall bli när man blir stor?

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Konstigt, dem thailändare som jag pratat med vill ha tillbaka den lag och ordning som dem ansågs existera under Thaksin tiden.

Numera sker handeln med yabba öppet i byarna och våldet i byarna har ökat markant.

Så den röra du skriver om känns inte igen i Buriram i all fall.

Där ser man hur olika det kan vara.

Jag har lite svårt att se hur försäljningen av yabba och ev. våld kan påverkas av vilka som sitter vid makten. Det torde vara polisens uppgift att sköta. Då det på många platser i landet konstaterats att polisens lojalitet ligger hos Thaksin-falangen kanske det finns fog att anta att dom struntar i jobbet för att det ska se värre ut.

Du kanske menar att regeringen skall ut och ta hand om denna uppgift? Har det skett några förändrade direktiv till polisen om att strunta i knarket? Jag kan inte påminna mig sett något sådant.

Eller du kanske menar att WOD var lösningen? Då är det sannerligen olika uppfattning i olika delar av landet!

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Den senaste folkvalda var Thaksin...!

Tala gärna om när den nuvarande blev vald genom ett val!?

Jag tror jag hade vetat om det hade varit ett val...!

Utsedd av ett åderlåtet parlament är inte ett val i demokratisk mening.

Jag vet inte vad du kallar detta

http://en.wikipedia.org/wiki/Thai_general_election,_2007

Du kanske sov just då?

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Khun Chang

Från den källan du anger: "The junta then outlawed the Thai Rak Thai party, the largest political party in Thailand, and banned TRT executives from contesting in the elections for five years."

En vän av ordning undrar naturligtvis om det kan ha något med valutgången att göra...?

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Från den källan du anger: "The junta then outlawed the Thai Rak Thai party, the largest political party in Thailand, and banned TRT executives from contesting in the elections for five years."

En vän av ordning undrar naturligtvis om det kan ha något med valutgången att göra...?

Och nu närmar vi oss cirkelresonemanget (där det råder delade uppfattningar på detta forum) Varför blev dom avstängda? varför blev partiet upplöst?

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...