Jump to content
IGNORERAD

[Nyhet] Valfusk påkommet i nordöstra Thailand


MPR Nyheter

Recommended Posts

När man uppnår en kritisk punkt, d.v.s. när ett tillräckligt antal inlägg skrivits med en underton av som nam na av samma skribent, börjar iaf jag tolka inläggen som att skribenten känner ett visst förakt inför person istället för företeelsen som sådan.

Men jag kanske projicerar? Har du numret till någon bra terapeut? :)

Tyvärr inte. Har slängt alla bra nummer jag hade. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 123
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • MaiChai

    19

  • andersbangkok

    16

  • Roi Et Perra

    13

  • Isaan Butterfly

    9

Mest aktiva i denna tråd

När man uppnår en kritisk punkt, d.v.s. när ett tillräckligt antal inlägg skrivits med en underton av som nam na av samma skribent, börjar iaf jag tolka inläggen som att skribenten känner ett visst förakt inför person istället för företeelsen som sådan.

Men jag kanske projicerar? Har du numret till någon bra terapeut? :)

Skulle givetvis haft med ironi smileyn i inlägget men jag trodde det var uppenbart. Tydligen inte...

Det är märkligt att så många här på MPR inte tycker att de som röstar har något ansvar själv-Demokrati betyder folkstyre och det utgår från folket. Hela befolkningen är och ska vara delaktiga i ett demokratiskt styre.

Ingen skall sätta sig över folkstyret genom att köpa eller sälja den grundläggande rättigheten i en demokrati-att få rösta i ett fritt val.

Tycker du idi*tförklarar de flesta thailändare när du tycker att det är okej att sälja sin röst eftersom de inte vet något annat. De får kanske aktivera sig i så fall och läsa på lite om var demokrati är och hur de är tänkt att det ska fungera.

Det är ju DU som föraktar de fattiga och obildade när du säger att sälja sin röst är det enda de vet.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Skulle givetvis haft med ironi smileyn i inlägget men jag trodde det var uppenbart. Tydligen inte...

Det är märkligt att så många här på MPR inte tycker att de som röstar har något ansvar själv-Demokrati betyder folkstyre och det utgår från folket. Hela befolkningen är och ska vara delaktiga i ett demokratiskt styre.

Ingen skall sätta sig över folkstyret genom att köpa eller sälja den grundläggande rättigheten i en demokrati-att få rösta i ett fritt val.

Tycker du idi*tförklarar de flesta thailändare när du tycker att det är okej att sälja sin röst eftersom de inte vet något annat. De får kanske aktivera sig i så fall och läsa på lite om var demokrati är och hur de är tänkt att det ska fungera.

Det är ju DU som föraktar de fattiga och obildade när du säger att sälja sin röst är det enda de vet.

Samma personer står dessutom på Bankoks gator under ockupationsliknande demonstrationer och kräver "demokrati till folket" men går sedan hem och säljer sin röst !!?? :whoco5::sFduh:

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

En uråldrig och väl känd taktik är genom att sätta nivån på utbildning kan makthavare ganska enkelt kontrollera väljarkårens politiska medvetenhet. Det är knappast något man kan anklaga den enskilde risbonden för när han inte fått den rättmätiga skolgång eller politiska insikt medborgare har rätt att kräva av en stat som vill anse sig vara demokratisk.

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

En uråldrig och väl känd taktik är genom att sätta nivån på utbildning kan makthavare ganska enkelt kontrollera väljarkårens politiska medvetenhet. Det är knappast något man kan anklaga den enskilde risbonden för när han inte fått den rättmätiga skolgång eller politiska insikt medborgare har rätt att kräva av en stat som vill anse sig vara demokratisk.

Att nivån på utbildningen i Thailand är skrattretande i många fall kan vi vara ense om-men ingen politiker i Thailand oavsett vilket parti han tillhör vill ha en välutbildad och ifrågasättande väljarkår. Håller man befolkningen "lagom dumma" med dålig utbildning, såpoperor på tv och propaganda om sin egen förträfflighet så kommer systemet aldrig att ändras.

Det är "Somchai" som måste ta första steget-genom att säga nej till de 100 bahten, middagen eller falskan med lao kao om han verkligen vill han en förändring-annars var ju "Somchais" krav på Demokrati bara tomt prat...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

En uråldrig och väl känd taktik är genom att sätta nivån på utbildning kan makthavare ganska enkelt kontrollera väljarkårens politiska medvetenhet.

Det förklarar ju varför svenskar fördummas genom sämre skolgång numera. Sossarna har helt enkelt för få röster och behöver få en bredare väljarbas. Där ser man. :)

Är det månne något Göran P lärt sig av sin gode vän Dr T?

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen så röstar jag på det parti som jag ”tror” gynnar mig och min plånbok mest..

Om jag var en fattig Risbonde skulle jag göra det samma.. Så 100Thb inäven och några politiska floskler ser jag inte som Valfusk utanmer som Valfläsk...

i vår värld så låter ju Valfläsket så här:”Rösta på oss så får du högre bidrag om du inte vill jobba”eller ”rösta på oss så får du lägre skatt på din inkomst avtjänst”

Så i ett land där det inte finns varken bidrag eller skatt i någon större utsträckning för låginkomsttagarna(bönderna) så lär det nog fortsätta så här..

BTW hur går själva valet till... kan dom som köper röster kontrollera att kunden verkligen röstar på det partiet som gav 100lappen på något sätt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

(Till RoiEt)

-cut-

Tycker du idi*tförklarar de flesta thailändare när du tycker att det är okej att sälja sin röst eftersom de inte vet något annat. De får kanske aktivera sig i så fall och läsa på lite om var demokrati är och hur de är tänkt att det ska fungera.

De kloka på gräsrotsnivå har det ju inte lätt. Även om de skulle vägra sälja sina röster,

så finns det väl ändå bara myglare att välja emellan?

Och om de skulle göra sig besväret att starta ett bra parti, och mot förmodan skulle lyckas vinna valet mot röstköparna, så kan de fortfarande stoppas av militären...

Så det är väl inte konstigt om även de kloka tar emot röstköpsersättningar?...

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

cut

BTW hur går själva valet till... kan dom som köper röster kontrollera att kunden verkligen röstar på det partiet som gav 100lappen på något sätt?

I 2007 års författning infördes ett förbud mot räkning av rösterna i vallokalerna. Just för att försvåra kontrollen av röstköp. Rösträkning skulle ske centralt i varje valkrets.

Olyckligtvis anser den lokala potentaten som utför röstköpen på gräsrotsnivå att det är hans rättighet att kontrollera att det inte har dykt upp några femtekolonnare så det lär dröja innan detta förbud mot rösträkning i vallokalen införs i praktiken.

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.dn.se/debatt/demokrati-inte-sa-viktigt-for-dagens-unga-svenskar

Vi får kanske passa oss i Sverige så att vi snart inte har det som i Thailand...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

http://www.dn.se/debatt/demokrati-inte-sa-viktigt-for-dagens-unga-svenskar

Vi får kanske passa oss i Sverige så att vi snart inte har det som i Thailand...

Jag läste just det i morse på text-tv.

Otroligt!

Här finns lite mer länkar på samma tema.

http://svt.se/2.22620/1.2444759/unga_redo_salja_sin_rost

"Var fjärde ung ser fördelar med diktatur"

Hmm...

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Det är beklagligt för demokratin att pengar delas ut vid valen i Thailand och detta oavsett om det gäller val till bychef eller regering och allt annat som man väljer, men jag tycker att det är lätt för hyfsat rika och mätta Svenskar att spy galla över dom fattiga som tar emot dom olika kandidaternas pengar.

Detta fenomen finns inte bara i politiken utan det är fler som utnyttjar dom som är fattiga och hungriga, kristna håller möten och lockar till sig åhörare genom att erbjuda alla som kommer en matkasse, och dom fattiga genomlider en timmes mässande och får sin matkasse.

Muslimerna betalar 5000 baht till den som konverterar till Islam, vilket vår byfåne nappade på, han cyklade runt i en vit särk i byn och jag frågade varför, då berättade han att muslimerna hade varit i byn och erbjudit alla 5000 baht om dom blev muslimer, och han tog emot pengarna, men han skrattade när han berättade det och sa att han kunde bli kristen också om dom bara kom och betalade.

Men det enda som är "positivt" är att det mig veterligen inte finns några kandidater i t.ex vårt område som ställer upp utan att dela ut pengar, så det blir åtminstone rättvist på det sättet.

Och att folk får dom politiker som dom förtjänar via röstköpen och inte ska klaga som en del skriver på forumet håller jag inte med om, för ibland tar ju militären och herrklubben över och tillsätter egna kandidater och det är nog ett större demokratskt problem, först utan militärkupper och upplösning av partier skulle man kunna säga att folk får det dom förtjänar.

Och vi utlänningar kan ju ogilla detta system med "små gåvor" vid valen, men det ändrar inte det faktum att det är så här det fungerar, och det är nog inget annat än höjd levnadsstandard och utbildningsnivå som kan ändra på det.

Till dom som har svårt att förstå att fattiga tar emot pengar av folk som delar ut så rekommenderar jag besök i länder där både klass samhället och undernäringen finns kvar som fenomen, och ni kommer att finna att i alla länder som har detta kommer era pengar att tas emot, det är inte att folk tar emot pengarna som är problemet utan att folk är så fattiga att dom inte har råd att tacka nej som är det stora problemet, och vems fel är det?

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

Det är beklagligt för demokratin att pengar delas ut vid valen i Thailand och detta oavsett om det gäller val till bychef eller regering och allt annat som man väljer, men jag tycker att det är lätt för hyfsat rika och mätta Svenskar att spy galla över dom fattiga som tar emot dom olika kandidaternas pengar.

Detta fenomen finns inte bara i politiken utan det är fler som utnyttjar dom som är fattiga och hungriga, kristna håller möten och lockar till sig åhörare genom att erbjuda alla som kommer en matkasse, och dom fattiga genomlider en timmes mässande och får sin matkasse.

Muslimerna betalar 5000 baht till den som konverterar till Islam, vilket vår byfåne nappade på, han cyklade runt i en vit särk i byn och jag frågade varför, då berättade han att muslimerna hade varit i byn och erbjudit alla 5000 baht om dom blev muslimer, och han tog emot pengarna, men han skrattade när han berättade det och sa att han kunde bli kristen också om dom bara kom och betalade.

Men det enda som är "positivt" är att det mig veterligen inte finns några kandidater i t.ex vårt område som ställer upp utan att dela ut pengar, så det blir åtminstone rättvist på det sättet.

Och att folk får dom politiker som dom förtjänar via röstköpen och inte ska klaga som en del skriver på forumet håller jag inte med om, för ibland tar ju militären och herrklubben över och tillsätter egna kandidater och det är nog ett större demokratskt problem, först utan militärkupper och upplösning av partier skulle man kunna säga att folk får det dom förtjänar.

Och vi utlänningar kan ju ogilla detta system med "små gåvor" vid valen, men det ändrar inte det faktum att det är så här det fungerar, och det är nog inget annat än höjd levnadsstandard och utbildningsnivå som kan ändra på det.

Till dom som har svårt att förstå att fattiga tar emot pengar av folk som delar ut så rekommenderar jag besök i länder där både klass samhället och undernäringen finns kvar som fenomen, och ni kommer att finna att i alla länder som har detta kommer era pengar att tas emot, det är inte att folk tar emot pengarna som är problemet utan att folk är så fattiga att dom inte har råd att tacka nej som är det stora problemet, och vems fel är det?

Mvh Isan Lover

Jag håller med dig om att visst delas det ut gåvor till höger och vänster; inte minsta av religiösa företrädare.

Byfånen i din by har en pragmatisk syn på detta. Om jag förstod det rätt så brydde han sig inte särskilt mycket.

Skillnaden med att sälja sin röst till ett politiskt parti är förstås att när dom väl kommit till makten så kan dom hitta på vad som helst. Se bara på Thaksins tid! Hur många exempel som helst på vad galenpannan hittade på!

Jag förstår fullt ut att det kan vara lockande att ta emot pengar; jag kan t.o.m. acceptera att dom gör det BARA dom därefter väljer efter eget hjärta. Att lura pengar av politikerna och sedan trots det välja efter vad man anser vara rätt, det ligger inom ramen för min acceptans.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Till dom som har svårt att förstå att fattiga tar emot pengar av folk som delar ut så rekommenderar jag besök i länder där både klass samhället och undernäringen finns kvar som fenomen, och ni kommer att finna att i alla länder som har detta kommer era pengar att tas emot, det är inte att folk tar emot pengarna som är problemet utan att folk är så fattiga att dom inte har råd att tacka nej som är det stora problemet, och vems fel är det?

Oj då. Det låter verkligen hemskt. Menar du att det är så i Thailand? Att folk i Isaan är så fattiga att de inte har råd att tacka nej? Det måste verkligen vara hemskt där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Oj då. Det låter verkligen hemskt. Menar du att det är så i Thailand? Att folk i Isaan är så fattiga att de inte har råd att tacka nej? Det måste verkligen vara hemskt där.

Hej

Människorna som bor i Isaan är underbara men tyvär tillhör dom inte "rätt klass" och därmed landets elit och det är bl.a dom som får betala priset för andras lyxliv, t.ex genom att lämna byn och jobba på massageinstitut och beerbars där dom servar bättre bemedlade Thailändare och utlänningar eller "slavar" som pigor åt landets förmögna i Bangkok, och det är inte alltför länge sedan deras barn såldes till uppköpare, men som tur är tillhör åtminstone detta historien, men undernäring finns fortfarande i landet hos dom fattigas barn, och det är mycket riktigt hemskt och det borde vara skamligt för dom rika som fettsuger sig och skönhetsopererar sig samtidigt som barn i samma land får gå och lägga sig hungriga.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Oj då. Det låter verkligen hemskt. Menar du att det är så i Thailand? Att folk i Isaan är så fattiga att de inte har råd att tacka nej? Det måste verkligen vara hemskt där.

Kallas "Isaan-demokrati" :whistle:

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det är beklagligt för demokratin att pengar delas ut vid valen i Thailand och detta oavsett om det gäller val till bychef eller regering och allt annat som man väljer, men jag tycker att det är lätt för hyfsat rika och mätta Svenskar att spy galla över dom fattiga som tar emot dom olika kandidaternas pengar.

Detta fenomen finns inte bara i politiken utan det är fler som utnyttjar dom som är fattiga och hungriga, kristna håller möten och lockar till sig åhörare genom att erbjuda alla som kommer en matkasse, och dom fattiga genomlider en timmes mässande och får sin matkasse.

Muslimerna betalar 5000 baht till den som konverterar till Islam, vilket vår byfåne nappade på, han cyklade runt i en vit särk i byn och jag frågade varför, då berättade han att muslimerna hade varit i byn och erbjudit alla 5000 baht om dom blev muslimer, och han tog emot pengarna, men han skrattade när han berättade det och sa att han kunde bli kristen också om dom bara kom och betalade.

Men det enda som är "positivt" är att det mig veterligen inte finns några kandidater i t.ex vårt område som ställer upp utan att dela ut pengar, så det blir åtminstone rättvist på det sättet.

Och att folk får dom politiker som dom förtjänar via röstköpen och inte ska klaga som en del skriver på forumet håller jag inte med om, för ibland tar ju militären och herrklubben över och tillsätter egna kandidater och det är nog ett större demokratskt problem, först utan militärkupper och upplösning av partier skulle man kunna säga att folk får det dom förtjänar.

Och vi utlänningar kan ju ogilla detta system med "små gåvor" vid valen, men det ändrar inte det faktum att det är så här det fungerar, och det är nog inget annat än höjd levnadsstandard och utbildningsnivå som kan ändra på det.

Till dom som har svårt att förstå att fattiga tar emot pengar av folk som delar ut så rekommenderar jag besök i länder där både klass samhället och undernäringen finns kvar som fenomen, och ni kommer att finna att i alla länder som har detta kommer era pengar att tas emot, det är inte att folk tar emot pengarna som är problemet utan att folk är så fattiga att dom inte har råd att tacka nej som är det stora problemet, och vems fel är det?

Mvh Isan Lover

Vad jag och även WHO vet så svälter inga thailändare ihjäl i Thailand-har du några som helst siffror på antalet?

Man kan inte motivera och försvara att de säljer sina demokratiska rättigheter med att de är så fattiga. De 100-500 bahten gör ingen skillnad för då skulle de ju avlida av hungersnöd under icke-valår.

Visst är många fattiga i Thailand och fattigast är förmodligen de som inte ens har rösträtt, hilltribes och flyktingar. Finns ingen anledning att muta någon som inte ens har rösträtt så de att de är så fattiga att de "måste" sälja sina demokratiska rättigheter är rent nys.

Med din logik kan man ju också försvara att de är synd men fullt naturligt att sälja sina barn till bordeller/sweatshops eftersom deras föräldrar ju är så fattiga.

Men det beteendet är inget du försvara, eller?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

Köpa eller sälja röster är ju alltid fel. Att människor ska sluta sälja sin röster är ju såklart en förutsättning för en demokrati. Nu vet inte jag hur mycket som visas i TV under valtider? Hur är det med debatter och utfrågningar av olika partier? Man kanske skulle börja där och upplysa alla invånare i Thailand? Kanske rent av ta bort alla såpor från tv för att lyfta fram valdebatter och utfrågningar. :)

Att säga att obildade fattiga människor ska ta sitt ansvar och inte sälja sina röster är enligt mig väldigt naivt, och man gör det lätt för sig att skylla på dom fattiga. Man kan ju börja att ställa sig frågan, varför säljer man sin röst för 100-500 tbh? Om det nu inte gör nån skillnad för den enskilda människan som säljer den?

Jag anser och tycker fortfarande att felet ligger hos regeringen. Oavsett om den är röd eller gul.

Link to comment
Dela på andra sajter

Köpa eller sälja röster är ju alltid fel. Att människor ska sluta sälja sin röster är ju såklart en förutsättning för en demokrati. Nu vet inte jag hur mycket som visas i TV under valtider? Hur är det med debatter och utfrågningar av olika partier? Man kanske skulle börja där och upplysa alla invånare i Thailand? Kanske rent av ta bort alla såpor från tv för att lyfta fram valdebatter och utfrågningar. :)

Att säga att obildade fattiga människor ska ta sitt ansvar och inte sälja sina röster är enligt mig väldigt naivt, och man gör det lätt för sig att skylla på dom fattiga. Man kan ju börja att ställa sig frågan, varför säljer man sin röst för 100-500 tbh? Om det nu inte gör nån skillnad för den enskilda människan som säljer den?

Jag anser och tycker fortfarande att felet ligger hos regeringen. Oavsett om den är röd eller gul.

Tyvärr så undviker ju en del partier att debattera offentligt till exempel via TV, de vet att deras kandidater kommer att se ut som klåpare med noll koll ifall de får möta någon med rimliga och logiska argument.

Varför säljer man sin röst? Ja i Thailand tror jag att det är för att det är enkelt och ger cash idag. Framtiden tänker få thai på och det är ansträngande att sätta sig in i de olika partiernas löften och ambitioner. Men det är nödvändigt för att Thailand ska kunna gå framåt.

Först när Somchai säger nej till pengarna från partierna så kan Thailand börja utvecklas i en riktigt demokratisk riktning. Han kan rösta för partiet som erbjuder honom pengar ändå men han ska inte göra det för att han får betalt på ena eller andra viset av dem. Då börjar vi närma oss demokrati!

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Vad jag och även WHO vet så svälter inga thailändare ihjäl i Thailand-har du några som helst siffror på antalet?

Hej

Här får du lite fakta om undernäring i Thailand, som tydligen är okänt i din del av landet och det stämmer säkert i den klass du tydligen umgås.

Det märks att vi inte lever i samma världar i Thailand, och det förklarar förmodligen även våra skillda syn på politiken i Thailand.

http://www.unicef.se/om-unicef/fakta-om-unicef-och-barns-rattigheter/undernaring

Stödjer lokala initiativ

Undernäring både ger upphov till fattigdom och är en konsekvens av fattigdom. Barns hälsa är grunden för hälsosamma och produktiva samhällen.

UNICEF arbetar med människor på alla nivåer i riskzonerna, för att hitta långsiktiga lösningar på de underliggande problem som ger återkommande matkriser och för att katastrofhjälpen ska bli ännu mer effektiv när kriser uppstår.

Familjer och samhällen spelar den viktigaste rollen i kampen mot barns undernäring. Därför trycker UNICEF på för att regeringar ska stödja lokala initiativ och deltagande som fokuserar på barns överlevnad och utveckling. Vi stödjer människor på bynivå så att de själva ska kunna agera mot undernäringen.

I södra Indien och i Tanzania finns framgångsrika exempel på hur man med UNICEFs stöd arbetat på lokal nivå för att förbättra barns näring – Tamil Nadus integrerade näringsprogram respektive Iringaprogrammet. Liknande insatser har gjorts i Thailand, Kambodja, Indonesien, Sri Lanka, Bangladesh, Uganda, Kenya, Madagaskar, Ghana, Niger, Oman och Brasilien.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Undern%C3%A4ring

Statistik [redigera]

Enligt Food and Agriculture Organization, FAO, hade följande länder mer än 5 miljoner undernärda människor (2001–2003):[3]

Land

Antal undernärda (miljoner)

Indien

212,0

Kina

150,0

Bangladesh

43,1

Demokratiska Republiken Kongo

37,0

Pakistan

35,2

Etiopien

31,5

Tanzania

16,1

Filippinerna

15,2

Brasilien

14,4

Indonesien

13,8

Vietnam

13,8

Thailand

13,4

Nigeria

11,5

Kenya

9,7

Sudan

8,8

Moçambique

8,3

Nordkorea

7,9

Jemen

7,1

Madagaskar

7,1

Colombia

5,9

Zimbabwe

5,7

Mexiko

5,1

Zambia

5,1

Angola

5,0

Tabellen bygger på mått på undernäring som det definieras av FAO och representerar hur många (i medel under 2001–2003) som konsumerar mindre än minimienergin som krävs för medelpersonen för att hålla sig i god hälsa vid lätt fysisk aktivitet. Det är en konservativ indikator som inte tar med i beräkningen årstidsvariationer, hård fysisk belastning och de interindividuella skillnader som finns när det gäller energibehov.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Roi Et Perra

Ja må säja att det finns en del bra researchers här på forumet.

Sen är det ju bara för den enskilde individen att tolka fakta och för den som presenterar fakta att välja vilken fakta man vill ge.

Hela sanningen kommer aldrig fram ändå.

Thats the way it is.

Nu skall man plugga, plugga, plugga.

Undra vad man skall bli när man blir stor?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Här får du lite fakta om undernäring i Thailand, som tydligen är okänt i din del av landet och det stämmer säkert i den klass du tydligen umgås.

Det märks att vi inte lever i samma världar i Thailand, och det förklarar förmodligen även våra skillda syn på politiken i Thailand.

http://www.unicef.se/om-unicef/fakta-om-unicef-och-barns-rattigheter/undernaring

Stödjer lokala initiativ

Undernäring både ger upphov till fattigdom och är en konsekvens av fattigdom. Barns hälsa är grunden för hälsosamma och produktiva samhällen.

UNICEF arbetar med människor på alla nivåer i riskzonerna, för att hitta långsiktiga lösningar på de underliggande problem som ger återkommande matkriser och för att katastrofhjälpen ska bli ännu mer effektiv när kriser uppstår.

Familjer och samhällen spelar den viktigaste rollen i kampen mot barns undernäring. Därför trycker UNICEF på för att regeringar ska stödja lokala initiativ och deltagande som fokuserar på barns överlevnad och utveckling. Vi stödjer människor på bynivå så att de själva ska kunna agera mot undernäringen.

I södra Indien och i Tanzania finns framgångsrika exempel på hur man med UNICEFs stöd arbetat på lokal nivå för att förbättra barns näring – Tamil Nadus integrerade näringsprogram respektive Iringaprogrammet. Liknande insatser har gjorts i Thailand, Kambodja, Indonesien, Sri Lanka, Bangladesh, Uganda, Kenya, Madagaskar, Ghana, Niger, Oman och Brasilien.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Undern%C3%A4ring

Statistik [redigera]

Enligt Food and Agriculture Organization, FAO, hade följande länder mer än 5 miljoner undernärda människor (2001–2003):[3]

Land

Antal undernärda (miljoner)

Indien

212,0

Kina

150,0

Bangladesh

43,1

Demokratiska Republiken Kongo

37,0

Pakistan

35,2

Etiopien

31,5

Tanzania

16,1

Filippinerna

15,2

Brasilien

14,4

Indonesien

13,8

Vietnam

13,8

Thailand

13,4

Nigeria

11,5

Kenya

9,7

Sudan

8,8

Moçambique

8,3

Nordkorea

7,9

Jemen

7,1

Madagaskar

7,1

Colombia

5,9

Zimbabwe

5,7

Mexiko

5,1

Zambia

5,1

Angola

5,0

Tabellen bygger på mått på undernäring som det definieras av FAO och representerar hur många (i medel under 2001–2003) som konsumerar mindre än minimienergin som krävs för medelpersonen för att hålla sig i god hälsa vid lätt fysisk aktivitet. Det är en konservativ indikator som inte tar med i beräkningen årstidsvariationer, hård fysisk belastning och de interindividuella skillnader som finns när det gäller energibehov.

Mvh Isan Lover

Hur många svälter ihjäl i Thailand?

Edit: Sen har du inte den blekaste jävla aning om hur och i vilka kretsar jag umgås och lever mitt dagliga liv så jag betackar mig för dina spekulationer om det!

Ändrades av MaiChai

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur många svälter ihjäl i Thailand?

Edit: Sen har du inte den blekaste jävla aning om hur och i vilka kretsar jag umgås och lever mitt dagliga liv så jag betackar mig för dina spekulationer om det!

Jag säger som HC, jag brukar försöka hålla mig från dessa trådar. Men nu blev jag riktigt rörd och samtidigt upprörd. När det presenteras listor från trovärdiga källor om hur många som är undernärda och Thailand placerar sig så dåligt. Själv vet jag ju att det förekommer väldigt många som har det bedrövligt, men att det var så många.

Frågan är om MaiChai förstår att han nått något slags lågvattenmärke. Att ge minus när IL presenterar en lista från FAO där undernäringen i Thailand presenteras. Att fortsätta att tala om att det inte går att presentera hur många som dör av svält och därigenom mena att det inte är några problem är lågt. Hur är det egentligen med empatin. Jag tolkar det MaiChai skriver som att så länge du inte dött av svält så tycker han inte att det är några problem.

Hur kan man annonsera med att ha en sådan människosyn och inte skämmas?

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Edit: Sen har du inte den blekaste jävla aning om hur och i vilka kretsar jag umgås och lever mitt dagliga liv så jag betackar mig för dina spekulationer om det!

Men att spekulera i Isaanlovers dagliga byaliv och i hans frus land investeringar är helt OK? :whistle:

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

Men att spekulera i Isaanlovers dagliga byaliv och i hans frus land investeringar är helt OK? :whistle:

Jag undviker att spekulera i hans byaliv och hans umgängeskretsar och skulle uppskatta att han gjorde samma sak. Vilket han uppmanats till ett flertal gånger men ändå inte kan avhålla sig ifrån.

Var har jag spekulerat i IL´s byaliv?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...