Jump to content
IGNORERAD

[Nyhet] Valfusk påkommet i nordöstra Thailand


MPR Nyheter

Recommended Posts

andersbangkok

Nej, det menar jag inte. Han har nog gjort mycket olagligt, men har han gjort ställt till med mer elände än styrande juntan?

Ja abslout enligt mig. Det var Thaksin som gjorde att mängder av folk fullständigt tappade förtroendet för Thailändsk politk (det var lågt innan men blev sanerligen lägre p.g.a. honom)

Vilket elände har nuvarande legalt valda regering ställt till med?

Ja, smutskastas. Man kan tro att han roten till allt ont i hela världen. Från den globala uppvärmningen till Greklands skenande statsskuld. Folk röstade fram honom - han gjorde bort sig - han slängdes ut/flydde ur landet. Om folk röstar tillbaks honom i fria val så är det ett tecken, om inte annat, att de styrande har misslyckats kapitalt med att leverera.

Jag tycker du gav en bra beskrivning över hans förträfflighet. "Gjorde bort sig" - det var en klar underdrift!!

Däremot håller jag med dig att om folk röstar tillbaka honom så är det folkets vilja. Då får han väl komma tillbaka och ta sitt straff...eller kan det vara så att då inträder straff-frihet = likhet inför lagen????

Ja, pressfrihet och demokrati går hand i hand. Medierna ska kritiskt granska de styrande. Censur och inskränkningar i yttrandefriheten är inte demokrati.

Hamas är väl stämplade som en terroristorganisation av de flesta. Det hoppas jag i alla fall. De dödar urskiljningslöst civila.

Håller med om bägge styckena.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 123
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • MaiChai

    19

  • andersbangkok

    16

  • Roi Et Perra

    13

  • Isaan Butterfly

    9

Mest aktiva i denna tråd

Roi Et Perra

Där ser man hur olika det kan vara.

Jag har lite svårt att se hur försäljningen av yabba och ev. våld kan påverkas av vilka som sitter vid makten. Det torde vara polisens uppgift att sköta. Då det på många platser i landet konstaterats att polisens lojalitet ligger hos Thaksin-falangen kanske det finns fog att anta att dom struntar i jobbet för att det ska se värre ut.

Du kanske menar att regeringen skall ut och ta hand om denna uppgift? Har det skett några förändrade direktiv till polisen om att strunta i knarket? Jag kan inte påminna mig sett något sådant.

Eller du kanske menar att WOD var lösningen? Då är det sannerligen olika uppfattning i olika delar av landet!

Polsen styrs ju inte från politiskt håll?

Det är som i vilket annat land som helst politikers jobb att se till att polisen utför sitt arbete, och att tro att alla poliser är Thaksin trogna är rent utsagt naivt.

Det ÄR en regerings uppgift att se till att polisen och för den del alla andra utför sitt arbete.

Vad skulle deras uppgift annars vara?

Ang. WOD, vad har det med diskussionen att göra? Mord är aldrig rätt!!!

Dina åsikter är då dem samma som Bangkokbornas?

Nu skall man plugga, plugga, plugga.

Undra vad man skall bli när man blir stor?

Link to comment
Dela på andra sajter

Khun Chang

För att svara på Gårdarn':

Jag tror det var kuppmakarna som ville neutralisera Thaksin och hans gäng. De ville reducera inflytandet från de valda politikerna och i stället flytta över makten till armen och byråkraterna (eller eliten som IL kallar det). Med tanke på att det var en handplockat församling som stiftade lagarna och tvingade partiet att upplösas. Armén ville få tillbaks lite av den makt som gått förlorad under senaste åren, de vill tillbaks till tiden på 80-talet under Prem.

Och bara för att lagar stiftas av något som ska liknas en lagstiftade församling så betyder ju inte de att de är moraliskt eller etiskt riktiga. Till exempel Nuremberglagarna i Tyskland eller raslagarna i Sydafrika. Ingen jämförelse i övrigt.

Ändrades av Khun Chang
Link to comment
Dela på andra sajter

Roi Et Perra

Jag vet inte vad du kallar detta

http://en.wikipedia.org/wiki/Thai_general_election,_2007

Du kanske sov just då?

:av-109998:

Wikipedia?

Den mest trovärdiga källan i världen!? Jag kan gå in och ändra den nu om jag vill!

Ok det var ett val. Men det är lätt att bli vald när man diskar majoriteten i ett parlament.

OCH diskussionen om varför har du redan på börjat.

Nu skall man plugga, plugga, plugga.

Undra vad man skall bli när man blir stor?

Link to comment
Dela på andra sajter

Roi Et Perra

Jag tror det var kuppmakarna som ville neutralisera Thaksin och hans gäng. De ville reducera inflytandet från de valda politikerna och i stället flytta över makten till armen och byråkraterna (eller eliten som IL kallar det). Med tanke på att det var en handplockat församling som stiftade lagarna och tvingade partiet att upplösas. Armén ville få tillbaks lite av den makt som gått förlorad under senaste åren, de vill tillbaks till tiden på 80-talet under Prem.

Håller med helt och hållet!

Nu skall man plugga, plugga, plugga.

Undra vad man skall bli när man blir stor?

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Polsen styrs ju inte från politiskt håll?

Det är som i vilket annat land som helst politikers jobb att se till att polisen utför sitt arbete, och att tro att alla poliser är Thaksin trogna är rent utsagt naivt.

Det ÄR en regerings uppgift att se till att polisen och för den del alla andra utför sitt arbete.

Vad skulle deras uppgift annars vara?

Ang. WOD, vad har det med diskussionen att göra? Mord är aldrig rätt!!!

Dina åsikter är då dem samma som Bangkokbornas?

Det du beskriver är fin teori som inte stämmer ett dugg med verkligheten i Thailand.

Om du tar dig lite tid att studera och läsa om det som hände i Bangkok vid vandalernas uppträdande så kan du notera många vittnen som skrev att polisen sköt mot militären.

Om du tror att polisen styrs av politikerna i Thailand då måste jag småle. Du bor i Buriram? Jag har aldrig bott där men det skulle då vara ett av få undantag i Thailand.

Att tro att politikerna i Thailand verkligen styr polisen... :rotfl: du är för festlig!

Skrev jag att alla poliser var Thaksin-trogna?? Det gjorde jag alltså inte. Läs igen.

På vilket sätt var det bättre lag och ordning under Thaksins tid? det var så jag tolkade när du skrev att yabba såldes fritt numer och att våldet ökat i byarna. Vad har politikerna ändrat som medfört detta? Någon lättnad i lagarna, nya direktiv eller annat?

Det där får du nog fördjupa lite.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

:av-109998:

Wikipedia?

Den mest trovärdiga källan i världen!? Jag kan gå in och ändra den nu om jag vill!

Ok det var ett val. Men det är lätt att bli vald när man diskar majoriteten i ett parlament.

OCH diskussionen om varför har du redan på börjat.

Käre Watson; jag tog ett exempel på web site. Var det fel? Förekom det inget val? Vari ligger felet?

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

:av-109998:

Wikipedia?

Den mest trovärdiga källan i världen!? Jag kan gå in och ändra den nu om jag vill!

Ok det var ett val. Men det är lätt att bli vald när man diskar majoriteten i ett parlament.

OCH diskussionen om varför har du redan på börjat.

Det finns ganska många andra länkar att ta till men inte ens du kan väl förneka att det hölls ett allmänt val i Thailand den 23 december 2007?

TRT diskades för omfattande valfusk i valet den 2 april 2006. Utredningen om det startade innan militärkuppen 2006 så det var knappast under några retroaktiva lagar som juntan införde som diskade dem.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, men hur kan du då försvara den nuvarande regimen, då dem är ett resultat från en statskupp?

Lite motsägelsefullt...

Vilken statskupp syftar du på?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Dina åsikter är då dem samma som Bangkokbornas?

Och mina. Jag håller till i Buriram/Surin när jag är i Isaan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Men att spekulera i Isaanlovers dagliga byaliv och i hans frus land investeringar är helt OK? :whistle:

Hej

Du kanske har missat att frugan hjälper både släktingar och andras barn i byn med t.ex skolpengar, och att hon startade en insamling till byns skola som gav tillräckligt mycket för att förbättra en hel del där, men du kanske missade dom trådarna.

Hennes högsta önskan nu är att starta ett barnhem för föräldralösa och AIDS sjuka barn, men jag vet inte om det är genomförbart, vi får se i framtiden.

Och jag kan tillägga att frugan inte skäms det minsta över att hon har haft tre jobb samtidigt under sina tolv år i Sverige och nu har råd att köpa lite mark och annat som också sysselsätter hennes egen far och några bybor på helårsbasis och andra släktingar säsongsvis.

Jag är stolt över det hon gör och backar upp det till 100%.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Hej

Du kanske har missat att frugan hjälper både släktingar och andras barn i byn med t.ex skolpengar, och att hon startade en insamling till byns skola som gav tillräckligt mycket för att förbättra en hel del där, men du kanske missade dom trådarna.

Hennes högsta önskan nu är att starta ett barnhem för föräldralösa och AIDS sjuka barn, men jag vet inte om det är genomförbart, vi får se i framtiden.

Och jag kan tillägga att frugan inte skäms det minsta över att hon har haft tre jobb samtidigt under sina tolv år i Sverige och nu har råd att köpa lite mark och annat som också sysselsätter hennes egen far och några bybor på helårsbasis och andra släktingar säsongsvis.

Jag är stolt över det hon gör och backar upp det till 100%.

Mvh Isan Lover

Fint inlägg IL.

Försök bara inte gömma dig och dina anhängares valfusk i detta inlägg.

Fast ni kanske fuskar ärligt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Fint inlägg IL.

Försök bara inte gömma dig och dina anhängares valfusk i detta inlägg.

Fast ni kanske fuskar ärligt?

Hej

Det finns säkert någon som kan utläsa något sådant i detta också.

Ha det.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Att någon som påstår sig dela arbetarrörelsens värderingar och dessutom arbetar fackligt kan tycka att det är OK att fattiga thailändare säljer ut sina röster är för mig fullständigt obegripligt. :sFduh:

Nej skicka en spottloska framför fötterna på dom som försöker köpa en och sen vända på klacken och gå därifrån är väl en självklarhet.

Om IL och hans anhängare propagerade för det i sina byar skulle kanske saker och ting börja hända, vem vet ?

Själv vet jag bara att nu ska jag till Flaggan och fira svenska flaggans dag, så det så :drinks:

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Incinerator

Polsen styrs ju inte från politiskt håll?

Det är som i vilket annat land som helst politikers jobb att se till att polisen utför sitt arbete, och att tro att alla poliser är Thaksin trogna är rent utsagt naivt.

Det ÄR en regerings uppgift att se till att polisen och för den del alla andra utför sitt arbete.

Vad skulle deras uppgift annars vara?

Ang. WOD, vad har det med diskussionen att göra? Mord är aldrig rätt!!!

Dina åsikter är då dem samma som Bangkokbornas?

Om politiker har gett polisen direktiv att följa så ska det väl ändå vara polismyndigheten som ser till att de olika distrikten utför sitt arbete korrekt?

I Sverige så har fler poliser lett till flera chefer(även procentuellt) och det vet ju alla att chefer inte är bra på att arbeta.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Roi Et Perra

Vilken statskupp syftar du på?

Den senaste...

Nu skall man plugga, plugga, plugga.

Undra vad man skall bli när man blir stor?

Link to comment
Dela på andra sajter

Roi Et Perra

Det finns ganska många andra länkar att ta till men inte ens du kan väl förneka att det hölls ett allmänt val i Thailand den 23 december 2007?

Jag förnekar inte att det var ett val.

Nu skall man plugga, plugga, plugga.

Undra vad man skall bli när man blir stor?

Link to comment
Dela på andra sajter

Roi Et Perra

Käre Watson; jag tog ett exempel på web site. Var det fel? Förekom det inget val? Vari ligger felet?

Se ovan...det var ett val. Fel av mig! :av-109998:

Nu skall man plugga, plugga, plugga.

Undra vad man skall bli när man blir stor?

Link to comment
Dela på andra sajter

Roi Et Perra

Det du beskriver är fin teori som inte stämmer ett dugg med verkligheten i Thailand.

Om du tar dig lite tid att studera och läsa om det som hände i Bangkok vid vandalernas uppträdande så kan du notera många vittnen som skrev att polisen sköt mot militären.

Om du tror att polisen styrs av politikerna i Thailand då måste jag småle. Du bor i Buriram? Jag har aldrig bott där men det skulle då vara ett av få undantag i Thailand.

Att tro att politikerna i Thailand verkligen styr polisen... :rotfl: du är för festlig!

Skrev jag att alla poliser var Thaksin-trogna?? Det gjorde jag alltså inte. Läs igen.

På vilket sätt var det bättre lag och ordning under Thaksins tid? det var så jag tolkade när du skrev att yabba såldes fritt numer och att våldet ökat i byarna. Vad har politikerna ändrat som medfört detta? Någon lättnad i lagarna, nya direktiv eller annat?

Det där får du nog fördjupa lite.

Le på du...du har ju redan visat vart du står i denna fråga...och jag är jättefestlig.jag beskriver vad GEMENE MAN säger ute i byn där jag bor...inte min åsikt...läs igen..Det är vad dem upplever som skillnad och alla är inte rödskjortor...faktum är att dem flesta skiter i politiken då det inte gör någon skillnad för dem i vardagen...

Du debatterar som en snartstucken Sverigedemokrat som vrider fakta och andras åsikter så du kan fortsätta debattera.

MEN dina åsikter lyser igenom...nog sagt av mig i detta ämne.hoppas du hittar någon som du kan förvrida argementen med.

Nu skall man plugga, plugga, plugga.

Undra vad man skall bli när man blir stor?

Link to comment
Dela på andra sajter

Den senaste...

Efter den senaste kuppen den 19 september 2006 så hölls det ett allmänt val den 23 december 2007 som var allmänt accepterat i Thailand och runt om i världen. Missade du det?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Efter den senaste kuppen den 19 september 2006 så hölls det ett allmänt val den 23 december 2007 som var allmänt accepterat i Thailand och runt om i världen. Missade du det?

Hej

Själva valproceduren var nog ok och blev allmänt accepterad, men inte det som följde efteråt.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Själva valproceduren var nog ok och blev allmänt accepterad, men inte det som följde efteråt.

Mvh Isan Lover

Nä, kuppen i Hong Kong under mellandagarna 2007 var ju en stor skam för demokratin i Thailand.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Le på du...du har ju redan visat vart du står i denna fråga...och jag är jättefestlig.jag beskriver vad GEMENE MAN säger ute i byn där jag bor...inte min åsikt...läs igen..Det är vad dem upplever som skillnad och alla är inte rödskjortor...faktum är att dem flesta skiter i politiken då det inte gör någon skillnad för dem i vardagen...

Du debatterar som en snartstucken Sverigedemokrat som vrider fakta och andras åsikter så du kan fortsätta debattera.

MEN dina åsikter lyser igenom...nog sagt av mig i detta ämne.hoppas du hittar någon som du kan förvrida argementen med.

Hmm.Jag hoppas att du fått rätt bild av var jag står i denna fråga (oklart vilken fråga du åsyftar men det är säkert rätt)

Njaaaa. om det inte är fel på lelleprintern så läste jag att du skrev att numer säljs yabba fritt i byarna och våldet har ökat där.

jag undrade då vad det kan vara som ändrats i förhållande till tidigare då jag uppfattade att det var nogåt med nuvarande regering som gjort att "det var bättre förr". Det enda jag kan se var att Thaksin drev WOD. Det kan ha medfört att försäljningen drogs undan dagsljuset. Därav min fråga om det kan vara WOD.

Jag håller med dig om att de flesta Thailändare verkar känna total hopplöshet inför politiker och politik. Same, same but different är ju ett populärt uttryck!

Bli inte sur bara för att du får lite mothugg. Om du debatterar här så får du räkna med att ta en smäll, räkna till 9 och upp igen. Se på oss andra med våra fläskläppar och blåklockor kring ögonen.

Kör på!

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.nationmultimedia.com/home/Vote-buying-frame-up-for-Chalerm--30157314.html

Röstköp (?) även i Bangkoks distrikt där Chalerm Yoobamrungs son, AKA "The Copkiller" ställer upp för PT...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...