Jump to content
IGNORERAD

[Nyhet] Valfusk påkommet i nordöstra Thailand


MPR Nyheter

Recommended Posts

  • Svar 123
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • MaiChai

    19

  • andersbangkok

    16

  • Roi Et Perra

    13

  • Isaan Butterfly

    9

Mest aktiva i denna tråd

Guest DrRambone

Så vad händer om folket i ren demokratisk anda vägrar sälja sina röster ? :whistle:

Tja, har man som i Thailand en lång tradition av odemokrati så lär det ta en del tid innan det blir nån ordning.

En bra start vore nytt blod på toppen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Tja, har man som i Thailand en lång tradition av odemokrati så lär det ta en del tid innan det blir nån ordning.

En bra start vore nytt blod på toppen.

Alla problem löses inte på toppnivån

De flesta problem måste hanteras från gräsrotsnivå och uppåt

Så länge det är OK och normalt med röstköp på lokal och låg nivå skiter sig systemet i vilket fall som helst oavsett vad man gör på toppen

Samma med andra problem i samhället

Att straffa tjuvar och mördare och knarklangare plockar bara bort vissa individer

Det innebär inte att resten av folket därigenom slutar begå sådana brott. Det visar i stort sett all forskning inom området. Straff har ytterst lite påverkan på förövaren

Det man måste ändra på är folks attityd till att begå brott från början för att det skall bli långvarig och bestående effekt

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest DrRambone

Alla problem löses inte på toppnivån

De flesta problem måste hanteras från gräsrotsnivå och uppåt

Så länge det är OK och normalt med röstköp på lokal och låg nivå skiter sig systemet i vilket fall som helst oavsett vad man gör på toppen

Samma med andra problem i samhället

Att straffa tjuvar och mördare och knarklangare plockar bara bort vissa individer

Det innebär inte att resten av folket därigenom slutar begå sådana brott. Det visar i stort sett all forskning inom området. Straff har ytterst lite påverkan på förövaren

Det man måste ändra på är folks attityd till att begå brott från början för att det skall bli långvarig och bestående effekt

Nja, i en militärdiktatur med lite pyts på fasaden så ska det mycket till innan förändring kommer nerifrån.

Som vanligt, rötter tittar uppåt o ser en massa arslen... o gör likadant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tittar man rent krasst på systemet, så bör de i ledande positioner föregå med gott exempel och aldrig ens försöka köpa röster.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Tittar man rent krasst på systemet, så bör de i ledande positioner föregå med gott exempel och aldrig ens försöka köpa röster.

Problemet är att det är dom lokala politikerna på låg nivå som köper röster av medborgarna

Knappast partiledare och högre politiker

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet är att det är dom lokala politikerna på låg nivå som köper röster av medborgarna

Knappast partiledare och högre politiker

Jag har fått uppfattningen att man köper sej uppåt oavsett det gäller röster eller tjänster.

Låg nivå - lågt pris

Hög nivå - högt pris

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Problemet är att det är dom lokala politikerna på låg nivå som köper röster av medborgarna

Knappast partiledare och högre politiker

Hej Tallviking Har för mig att du tidigare tillhörde dem som anklagade Thaksin för röstköp?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har fått uppfattningen att man köper sej uppåt oavsett det gäller röster eller tjänster.

Låg nivå - lågt pris

Hög nivå - högt pris

Jo, så är det ju.

Och köpandet av en röststock, antingen genom att man köper sig en lokalt stark man - eller genom att man köper ett helt "parti" röster (bra ordval, eller hur?), är precis lika illa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alldeles för enkelt RoiET. För mig handlar det om att bryta beteendet att man ska sälja sin röst.

Det är inte rimligt att man skall klaga på regeringen om man sålt sin röst till den som betalat mest.

Det är sannerligen INTE demokrati.

Därför tycker jag det skall vara höga straff för den som erbjuder röstköp (den avstängning som finns idag är en bra början)

Att det för dig som upplyst svensk handlar om det tvivlar jag inte på. Samma med mig faktiskt. Problemet är nog att de fostrats av systemet och har man inte upplevt något annat så...

Jag brukar inte delta i trådar om thailändsk politik, men detta får bli ett undantag.

Min enkla tes är att man accepterar ordningen bara för man aldrig upplevt något annat. Det blir då intressant med de thailändare som kommer till Sverige och så småningom blir svenska medborgare samt därmed får full rösträtt i svenska val.

Fru Chang har noterat att hon icke fick några erbjudanden om röstköp vid riksdagsvalet 2010 och vid lokala omvalet i Västra Götaland 2011. Törs man hoppas att hon vid besök i Thailand uttrycker viss kritik av ordningen där? Att vi faranger klagar lär inte hjälpa, men jag tror att thailändare som fått annat perspektiv på saken kan vara början på en förändring.

Herr Chang har talat.

Huvvet på spiken där :great:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Kenthamon

Visst är det så.

Av samma anledning som att Sveriges regering beslutade att det är

sexköparna som skall straffas och inte dom svagare säljarna.

Om röstköp skulle bli ett problem i Sverige är jag

övertygad om att man skulle lagstifta mot

röstköparna.

Tja, det problemet finns redan. :av-109998:

http://kvp.expressen.se/1.2455829

Vi kanske inte ska vara för stolta över Sverige. :whistle:

Kenthamon :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Till skillnad från nomenklaturan här på MPR, så har jag svårt att fördöma deras röstsäljande.

Ser inte att det riktigt är så illa, hur många skulle överleva utan de där hundringarna de säljer sina röster för?

Tror snarare att problemet är att (som bl.a. HC sagt) att de inte tycker det är fel att sälja sina röster.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser inte att det riktigt är så illa, hur många skulle överleva utan de där hundringarna de säljer sina röster för?

Tror snarare att problemet är att (som bl.a. HC sagt) att de inte tycker det är fel att sälja sina röster.

De tycker inte att det är fel att sälja rösterna då man inte förstått vad det innebär. Det är inte deras fel att de inte fostrats i samma demokratiska anda som vi har.

Problemet är väl att många inte har möjlighet att skaffa sig den kunskap som krävs för att bli en "ansvarsfull demokrat" .

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Vi besökte sambons hemby i helgen.

Ganska många ungdomar i 20-25 års åldern hade samma blå T-shirt, som Newin delar ut och med hans partinamn på-

Vi frågade några av dem vem de kommer att rösta på.

Alla svarade Yingluck.

OK bara 5 st.

Ändrades av Bossej
Link to comment
Dela på andra sajter

Vi besökte sambons hemby i helgen.

Ganska många ungdomar i 20-25 års åldern hade samma blå T-shirt, som Newin delar ut och med hans partinamn på-

Vi frågade några av dem vem de kommer att rösta på.

Alla svarade Yingluck.

OK bara 5 st.

Frågade du också varför de skulle rösta på Yingluck?

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Var och en har väl sina skäl. men bra att de inte röstar på Newins Parti

trots att han delar ut blå T-shirts

Link to comment
Dela på andra sajter

De tycker inte att det är fel att sälja rösterna då man inte förstått vad det innebär. Det är inte deras fel att de inte fostrats i samma demokratiska anda som vi har.

Problemet är väl att många inte har möjlighet att skaffa sig den kunskap som krävs för att bli en "ansvarsfull demokrat" .

Vem påstår att det är deras fel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vem påstår att det är deras fel?

Det var ju en chock för alla att valfusk skulle konstateras i just det området...

Säljer man sin röst för en hundring, en måltid eller en flaska lao kao så får man precis den sorts demokrati man förtjänar och borde ge fan i att gnälla sen...

Folket måste inse att demokrati börja hos dem själva-vägrar de att sälja sina röster så måste ju snart politikerna börja leverera på sina löften och föra Thailand framåt i demokrati utvecklingen -men så länge Somchai bara ser till sig själv främst så kommer Thailand att gå tillbaka i demokrati utvecklingen.

Tycker att inlägget andas lite som nam na.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att inlägget andas lite som nam na.

Så olika man kan tolka det då.. jag tolkar det nämligen inte så.

Tolkar det istället bara som sakligt förklarande varför man får den regering man förtjänar.

Precis som jag såg ditt inlägg som sakligt beskrivande av avsaknad av demokratisk skolning.

Fast visst är det lite som namn na.

Men även ett "som man bäddar" behöver inte vara hånfullt.

Det kan också bara vara ett krasst konstaterande utan förakt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Hej Tallviking Har för mig att du tidigare tillhörde dem som anklagade Thaksin för röstköp?

Han kom till makten till stor del på grund av röstköp inom hans och stödpartierna. Därav att så många inom hans parti blev bannade för detta.

Men eftersom han var den som gick ut med "populistiska" erbjudanden som enbart syftade till att locka röstare utan att egentligen kosta honom så mycket så är han ett klart gränsfall

Men han har inte i direkt egen person varit ute i byarna och handgripligen köpt röster (vad jag vet men man skall aldrig säga aldrig med honom)

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Så olika man kan tolka det då.. jag tolkar det nämligen inte så.

Tolkar det istället bara som sakligt förklarande varför man får den regering man förtjänar.

Precis som jag såg ditt inlägg som sakligt beskrivande av avsaknad av demokratisk skolning.

Fast visst är det lite som namn na.

Men även ett "som man bäddar" behöver inte vara hånfullt.

Det kan också bara vara ett krasst konstaterande utan förakt.

När man uppnår en kritisk punkt, d.v.s. när ett tillräckligt antal inlägg skrivits med en underton av som nam na av samma skribent, börjar iaf jag tolka inläggen som att skribenten känner ett visst förakt inför person istället för företeelsen som sådan.

Men jag kanske projicerar? Har du numret till någon bra terapeut? :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...