Jump to content
IGNORERAD

Köpa mark för odling i Isaan området.


Mr Phimai

Recommended Posts

Sek Losos uncle

Det markerade kan du glömma, om falang är inblandad så går det inte med två ägare om man inte ändrat reglerna nyligen- jag har för mej att det måste vara sju ägare men är inte säker.

Menar du att det inte finns några andra former MELLAN

/"MamaPapa-företag"

/och "Thailänska Aktiebolag"?

I Sverige finns det ju flera, så jag tog för givet att det finns typ partnerföretag även i Thailand. Eftersom det inte är nära förestående för mig. så brydde jag mig inte om att kolla mer då, eftersom jag kom på en "reservlösning" * om inget annat fungerar.

(((* Kort uttryckt. Mitt svenska företag behålls. Det äger rättigheter, som fruns helägda thaiföretag får använda. Jag borde kunna få arbetstillstånd i alla fall om några thai blir anställda, för annars blir det ju inga nya thaijobb :)

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 41
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Caveman

    9

  • Mr Phimai

    6

  • Sek Losos uncle

    5

  • Baa

    3

Mest aktiva i denna tråd

Vad kostar det att köpa en kokosnöt på gatan/marknaden?

Som jag skrev tidigare så får man 3st nötter för 10B i vår by så då kostar 1st nöt 3,33B

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Incinerator

Menar du att det inte finns några andra former MELLAN

/"MamaPapa-företag"

/och "Thailänska Aktiebolag"?

I Sverige finns det ju flera, så jag tog för givet att det finns typ partnerföretag även i Thailand. Eftersom det inte är nära förestående för mig. så brydde jag mig inte om att kolla mer då, eftersom jag kom på en "reservlösning" * om inget annat fungerar.

(((* Kort uttryckt. Mitt svenska företag behålls. Det äger rättigheter, som fruns helägda thaiföretag får använda. Jag borde kunna få arbetstillstånd i alla fall om några thai blir anställda, för annars blir det ju inga nya thaijobb :)

Jag har tittat lite på att starta företag och har vänner som gjort det och i alla fall så har man varit tvungen att vara sju(vill jag minnas) delägare och om falangen ska äga 49% så måste det kunna visas upp ett kapital om 2 000 000THB om falangen nöjer sej med 39% så har detta inte behövts.

Det finns säkert andra som har mycket bättre koll på detta än jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Menar du att det inte finns några andra former MELLAN

/"MamaPapa-företag"

/och "Thailänska Aktiebolag"?

I Sverige finns det ju flera, så jag tog för givet att det finns typ partnerföretag även i Thailand. Eftersom det inte är nära förestående för mig. så brydde jag mig inte om att kolla mer då, eftersom jag kom på en "reservlösning" * om inget annat fungerar.

(((* Kort uttryckt. Mitt svenska företag behålls. Det äger rättigheter, som fruns helägda thaiföretag får använda. Jag borde kunna få arbetstillstånd i alla fall om några thai blir anställda, för annars blir det ju inga nya thaijobb :)

Så du hade fel igen....jag tror du snittar med minst 1 fel per dag(räknat på de dagar du skriver här)

ps. ta inget för givet innan du gjort ett besök ;-)

Ändrades av Caveman

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

SLUta bråka nu... Inlägg rensade och ser fram emot en givande tråd om kokosnötter utan påhopp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu ska ni få lite fakta mitt i visdomen, uppköparna betalar mella 2,5 och 6-7 bath beroende på tillgång och efterfrågan här i Issan, skall man ha lönsamhet så bör man nog ha minst 30-50 RAI och en boss som man kan lita på för det som oftast sker är att när plocket kommit ner så får 15-20% fötter, eller rättare sagt, de hamnar hos plockarnas familjer och släktingar, sedan skall dessa plockare avlönas med c:a 200/250 bath om dagen, räkna med att om det skall vara något så när jämn inkomst utslagit på året så torde det vara aktuellt med 150 arbetsdagarx 2-3 personer. En bra palm ger kanske 20-25 dugliga nötter/år. I varje fall i Udonregionen.

F.D. Cocospalmsägare Baa, numer betraktare av skådespelet vid plocket.

PS om uppköparna själva står för plocket betalar dom max 3-4 bath. DS

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

När det gäller priset på cocosnötter.

När Caveman köper 3 st för 10 baht i Surin så antar jag att det är

halvmogna cocosnötter, dvs de är fortfarande gröna och kan endast användas för att dricka vattnet innuti. Namn Naam Hom.

De är äldre och bruna innehåller mera fett, och då blir priset högre.

Det finns dessutom flera olika sorters cocosnötter.

Ändrades av Bossej
Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller priset på cocosnötter.

När Caveman köper 3 st för 10 baht i Surin så antar jag att det är

halvmogna cocosnötter, dvs de är fortfarande gröna och kan endast användas för att dricka vattnet innuti. Namn Naam Hom.

De är äldre och bruna innehåller mera fett, och då blir priset högre.

Det finns dessutom flera olika sorters cocosnötter.

Alldeles riktigt,(tror jag)vet ju inte vad Caveman köper men de som är "hetast på marknaden är de gröna dryckesklara som säljs lite varstans såväl på lokalmarknader som efter landsvägen, då i skalat skick inkl. sugrör för c:a 15-25 bath, skulle jag någonsin försöka mig på att plocka en enda kokosnöt igen (inte själv, gubevare mig) så skulle jag göra det för att säljas av medborgare inom familjen så alla får sin beskärda del och slipper sno mina.

De bruna mognare som används till cocosmjölk e.t.c. är det dagspris på men oftast trillar dom ner och slår rot och säljs som palmskott för nya palmer. Pris upp till 50 bath beroende på storlek på rot o blad. Men eftersom de flesta här i Issan har bonderötter så är det oftast gratis att hämta hos släkten, därmed försvinner förtjänsten som i ett slag, detta gjorde mig till f.d. cocosbonde.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Alldeles riktigt,(tror jag)vet ju inte vad Caveman köper men de som är "hetast på marknaden är de gröna dryckesklara som säljs lite varstans såväl på lokalmarknader som efter landsvägen, då i skalat skick inkl. sugrör för c:a 15-25 bath, skulle jag någonsin försöka mig på att plocka en enda kokosnöt igen (inte själv, gubevare mig) så skulle jag göra det för att säljas av medborgare inom familjen så alla får sin beskärda del och slipper sno mina.

De bruna mognare som används till cocosmjölk e.t.c. är det dagspris på men oftast trillar dom ner och slår rot och säljs som palmskott för nya palmer. Pris upp till 50 bath beroende på storlek på rot o blad. Men eftersom de flesta här i Issan har bonderötter så är det oftast gratis att hämta hos släkten, därmed försvinner förtjänsten som i ett slag, detta gjorde mig till f.d. cocosbonde.

Instämmer helt Baa.

Men hade man 15 rai av de bruna skulle det nog bli en bra slant från uppköparna.

Ändrades av Bossej
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest DrRambone

Jag/vi har planer på att köpa upp en bit mark ( 10 - 15 rai ) för att starta cocos farm.

Har kollat upp lite med vem man skall kontakta vid skörde tid och ev priser.

Vad är ett vettigt pris i Isaan området (helst gärna i närheten av Phimai) ???

Frågor att besvara (begrunda).

Hur långt är lämpligt att ha mellan varje träd ??

Hur många cocos blir det i genomsnitt på varje skörd ??

Hur ofta kan man skörda ??

Behövs det pappar (och vart kan man införskaffa dessa) för att starta ett familje företag) ??

Kan det vara en bra ide att starta cocos farm eller har ni något annat förslag ??

Mer frågor kan säkert komma längre fram när jag/vi har blivit lite klokare (inga svar ifrån far eller granne som gäller).

Vi vill ha fakta och gärna komma i kontakt med någon som redan har rörelse där nere.

Mvh Mr Phimai med familj

Skippa nötter o gör som alla andra, plantera gummiträd.

Bonus: Du slipper du ställa om tiden med... iomed att du får vara uppe hela nätterna o skörda :)

Ändrades av DrRambone
Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller priset på cocosnötter.

När Caveman köper 3 st för 10 baht i Surin så antar jag att det är

halvmogna cocosnötter, dvs de är fortfarande gröna och kan endast användas för att dricka vattnet innuti. Namn Naam Hom.

De är äldre och bruna innehåller mera fett, och då blir priset högre.

Det finns dessutom flera olika sorters cocosnötter.

Nej det är bruna, gröna får vi 5-6st för 10B i byn.Ibland får man plocka dem själv och betala efteråt.Men som jag skrev tidigare så är det handel mellan byborna i vår by.

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej det är bruna, gröna får vi 5-6st för 10B i byn.Ibland får man plocka dem själv och betala efteråt.Men som jag skrev tidigare så är det handel mellan byborna i vår by.

Du kanske redan vet detta, annars är det jättegott med cocoskräm/grädde, lite tjockare än mjölken.

Klyv nöten (de bruna endast) mitt itu, riv ur cocosen, låt den torka, lägg sedan ett par grabbnävar i ett tygstycke, typ linnehanduk, doppa i vatten så cocosen suger åt sig, vrid sedan ur över en skål, låt det stå ett litet tag, använd sedan till matlagning e.t.c. Gottis.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kanske redan vet detta, annars är det jättegott med cocoskräm/grädde, lite tjockare än mjölken.

Klyv nöten (de bruna endast) mitt itu, riv ur cocosen, låt den torka, lägg sedan ett par grabbnävar i ett tygstycke, typ linnehanduk, doppa i vatten så cocosen suger åt sig, vrid sedan ur över en skål, låt det stå ett litet tag, använd sedan till matlagning e.t.c. Gottis.

Baa

Ja det är ju typ det vi andvänder våra kokosnötter till, jag river nöten och gumman fixar resten ;)

De gröna kan man "peta" loss det lilla vita som finns på dem och doppa i strösocker och äta som snacks, gottgott :)

Ändrades av Caveman

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

En intressant sak är att priset på kokosmjölk har mer än fördubblats det senaste året.

Många säger att det beror på att alla hugger ner palmerna och planterar ? - just det gummi träd.

Köper en hel del hemma i Sverige och där har priset stigit från 28 till över 50 kr / 3kg burk aroy dee.

Blir väl till att hugga ner gummiträden och plantera palm.

Sonny

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Tackar för alla intressanta inlägg.

Men det har inte gjort mig så mycket klokare (vem har förresten sagt att jag är klok över huvud taget) ? ? ?

Har därför funderat på att börja odla någonting annat och sälja det som skott. (träd).

Läste en artikel om att det är svårt som fan att få tag på gummiplantor.

Så varför inte odla dessa och sälja dom för en billig peng samt procent på framtida vinst av gummi.

Vet EJ vad mycket man skulle kunna ta för dessa plantor.

Ex.

Vi säger att jag säljer 100 plantor till en kille för x-antal bath + 0,5% av vinsten på dessa plantorna.

Eller så går man ihop med ett redan producerande företag och blir delägare.

Många frågor att fundera på och luska reda på innan ev start.

ATT jag skall ha någonting eget inom familjen i framtiden är 100% säkert men frågan är fortfarande vad jag/vi skall göra.

Om det finns någon här på MPR som redan är sin egen i gummi branchen (eller andra med bra info) så skulle jag vilja snacka med denna person på tele (ringer gratis till LoS).

Mvh från en tanksprid

Mr Phimai

Att prata innan man tänker är som att torka sig i röven innan man skiter

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för alla intressanta inlägg.

Men det har inte gjort mig så mycket klokare (vem har förresten sagt att jag är klok över huvud taget) ? ? ?

Har därför funderat på att börja odla någonting annat och sälja det som skott. (träd).

Läste en artikel om att det är svårt som fan att få tag på gummiplantor.

Så varför inte odla dessa och sälja dom för en billig peng samt procent på framtida vinst av gummi.

Vet EJ vad mycket man skulle kunna ta för dessa plantor.

Ex.

Vi säger att jag säljer 100 plantor till en kille för x-antal bath + 0,5% av vinsten på dessa plantorna.

Eller så går man ihop med ett redan producerande företag och blir delägare.

Många frågor att fundera på och luska reda på innan ev start.

ATT jag skall ha någonting eget inom familjen i framtiden är 100% säkert men frågan är fortfarande vad jag/vi skall göra.

Om det finns någon här på MPR som redan är sin egen i gummi branchen (eller andra med bra info) så skulle jag vilja snacka med denna person på tele (ringer gratis till LoS).

Mvh från en tanksprid

Mr Phimai

Det där med 0,5% av framtida vinsten är något som jag i Thailand inte skulle ha så stor tilltro till.

Men nu är det ju dig det gäller och jag önskar dig lycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Tackar för alla intressanta inlägg.

Men det har inte gjort mig så mycket klokare (vem har förresten sagt att jag är klok över huvud taget) ? ? ?

Har därför funderat på att börja odla någonting annat och sälja det som skott. (träd).

Läste en artikel om att det är svårt som fan att få tag på gummiplantor.

Så varför inte odla dessa och sälja dom för en billig peng samt procent på framtida vinst av gummi.

Vet EJ vad mycket man skulle kunna ta för dessa plantor.

Ex.

Vi säger att jag säljer 100 plantor till en kille för x-antal bath + 0,5% av vinsten på dessa plantorna.

Eller så går man ihop med ett redan producerande företag och blir delägare.

Många frågor att fundera på och luska reda på innan ev start.

ATT jag skall ha någonting eget inom familjen i framtiden är 100% säkert men frågan är fortfarande vad jag/vi skall göra.

Om det finns någon här på MPR som redan är sin egen i gummi branchen (eller andra med bra info) så skulle jag vilja snacka med denna person på tele (ringer gratis till LoS).

Mvh från en tanksprid

Mr Phimai

Hej

Att odla gummiplantor och sälja är nog en bra ide just nu eftersom det verkar vara brist och stigande priser.

En morbror till frugan odlar till sig själv och säljer också, dom som sätter plantan i en sån där svart plastpåse som dom har fyllt med jord fick 1 baht st när plantorna kostade 25 baht, så förmodligen borde det kosta lite mera nu.

Men det borde ändå gå att tjäna pengar på detta om man har kunskapen, marken och arbetskraften.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...