Jump to content
IGNORERAD

Mycket stökigt i Bangkok idag.


Tommy

Recommended Posts

  • Svar 150
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • MaiChai

    31

  • Tommy

    18

  • AnOnYm

    9

  • Joints

    8

Mest aktiva i denna tråd

Vilka är det som demonstrera så här länge vad lever de av?

Hur kommer det sig att de vågar i kläda sig Kungens färg?

Vem är det som slutligen bestämer i Thailand som har slutlig makt?

Pengar styr vem har mest pengar tillgångar i Thailand?

Vill Thailändare ha demokrati?

Lite små funderingar jag har.

Phodee

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Phodee

Dom frågorna skulle jag gärna också vilja få besvarade.

I dom finns nog lösningen.

Men man får bara hålla tummarna och hoppas på det bästa.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Riktigt jäkla stökigt idag, Kravall polis har gått in bland demonstratörerna och slår hej vilt med sina batonger, mina bussar från olika sjukhus går in och hämtar upp skadade folk.

Mycket hemmagjorda vapen är beslagtagna, pistoler, golfklubbor, slangbällor med stålkulor etc.

Polisen har vid Royal Plaza har fått ut M16 med skarp ammo från Royal Army Command. Armen har "lånat" ut 1000 Militär commando soldater med special träning för att bistå polisen.

Undrar hur detta skall sluta ... ser inte bra ut.

Ha det...

 

Link to comment
Dela på andra sajter

oops , det där sista inlägget lät ju betydligt värre än vad dom snacka om på nyheterna här i morse .. tur dom tömt skolorna i närheten .. tjejen har sin älsta grabb där annars!  unsure.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Polisen har nyss hejdat sin framfart, men lämnar inte området kring Goverment house.

Det visas bilder på beslagtagna vapen, jag har sett 2 olika pistoler, och lite ammunition på TV-bilderna, men de visas om och om igen, kanske för att ge intryck av att det är många vapen på plats?

PAD blockerar ingångar och utgångar på Phukets flygplats, och en del resenärer kommer troligen att missa sina flyg.

Dock har flygplatspersonal öppnat nya vägar in till terminalen, bland annat med hjälp av stegar över staketen, så jag vet inte hur allvarligt det är där.

De demonstrerar även i Hat jai.

Tåg som är på väg mot Bkk med demonstranter, har stoppats, och det ställer till det för många andra resenärer.

Frugan tycker att det är en dålig idé av polisen att ta i med hårdhandskarna så här på en fredag, eftersom det troligen kommer att leda till en tillströmmning av helglediga protestanter... Det tror jag med.

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Mat, vatten och andra nödvändigheter till demonstranterna betalas givetvis av PAD och dess ledare.

Att bära en gul tröja som representerar kungen är alla thailändares rätt, dom visar mest att dom är underlydiga / respekterar kungen.

Skulle det funnits mot-demonstratörer på plats skulle dom säkert också bära gult.

Vem som egentligen styr i Thailand är en aning svårt att svara på. dels i vilket område du frågar om. Militären styr ganska mycket faktiskt, utan att vara "valda" detta sköter dom om själv. mycket inavel i armé, flotta och flyg.

Polisen styr också en hel del, det vet alla som vill ha intyg, har bar, resturang etc. Samma lika inavel i poliskåren, både poliser och militär har gått samma högskola, "pro-cadet", dom i samma klass / årskurs håller gärna varann under "beskydd" och utnämner "sina egna" till höga poster.

Politiskt är en hög position bra för plånboken, vid alla mindre som större projekt skall det tas ett politiskt beslut, och då kommer "tea-money" fram.

Thaksin va grymt "duktig" på att utnyttja detta, alla större Mega-Project hade han och hans familj ett finger med i.

Vem som har mest pengar i Thailand? ägaren av Chang brew, och ägaren av CP ( 7/11 etc ), dom är inte såå intresserade av politik, mer intresse av att tjäna ännu mer pengar... kloka gubbar och gummor.

Vill Thailändare ha demokrati? demokrati är nog lite annorlunda i olika länder, man nog inte jämföra demokrati i Sverige och demokrati i Thailand.

Thailand är i mångt och mycket ett feodalt land, där man i alla tider har låtit en "högre" person styra / bestämma det som är viktigt. likadant i famijen, där styr mannen, ( utom i min då. )   

Skulle jag vara röstberättigad i Thailand, skulle jag rösta på kungen som PM, och hans ena dotter, Sirindhorn som vice PM. då skulle det se annorlunda ut.

Men som det ser ut nu skulle jag ta alla mut-pengar som PAD, MAD, eller vad dom nu heter Thai rak Thai2 delar ut, och sen kasta min röst i soptunnan, ingen skilland alls.

Samak skulle få sända sina matprogram klockan 5 på morgon då jag sover.

Även om jag sympatiserar med PAD, så har dom gått alldeles förlångt nu. 74 % av Bkk befolkning tycker nu illa om PAD, såå Samak gör inget, han tjänar på detta...

Ha det ...

Link to comment
Dela på andra sajter

[move]NEWS  Phuket flygplats och HatYai flygplats är nu stängda, övriga större flygplatser har extra bevakning.

[/move]

Detta för att PAD folk inte skall kunna komma upp / ner till Bangkok.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Under en intervju med Chefen för thailändska flygverket, heter det så? så sa han minuten innan jag postade att nyss stängt dessa båda flygplatser.

Alltså 17,45 lokal tid.

Vi får väl se när denna nyhet hittar fram till The Nation och Bangkok Post...

Jag kan ha fel, det har jag ofta, han kanske ångra sig..vem vet.

Ha det ...

Link to comment
Dela på andra sajter

(BangkokPost.com) - Security at Suvarnabhumi international airport in Bangkok and at Chiang Mai International Airport was stepped up on Friday afternoon after supporters of the anti-government People's Alliance for Democracy intruded into Hat Yai, Phuket and Krabi airports in the South.

The intrusion closed all three tourist-important airports, leaving passengers stranded.

All fights to and from both airports have reportedly been cancelled after thousands of PAD supporters blocked their entrances and entered the airport buildings to demand that the government stops using force against the protesters in Bangkok.

Jag spenderade mina pengar på sprit ,kvinnor och snabba bilar. Resten slösade jag bort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Läste på svt text , att facket vid Thai airways har utlyst en sympatistrejk och uppmanat 15000 medlemmar att utnyttja rätten till 2 dagars sjukledighet utan intyg.

Vet inte hur det går med det.    Verkar vara lite rörigt där nere nu.

Ud råder svenskar att undvika folksamlingar .

Link to comment
Dela på andra sajter

Börjar bli intressant .

- från BKK post

Army commander Anupong Paojinda has reportedly rejected Prime Minister Samak Sundaravej's call for invocation of the emergency decree and recommended that the premier step down or dissolve the House of Representatives to ease tensions, a source said.

Gen Anupong made the recommendation in a 15-minute private meeting with Mr Samak which took place shortly after the Defence Council meeting between Mr Samak, also defence minister, and military top brass.

jap.gif

ไม่ระบุชื่อ

Link to comment
Dela på andra sajter

Samak ska vara på väg till Huan Hin för en audiens hos kungen, det kan väl bara betyda en sak?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Samak ska vara på väg till Huan Hin för en audiens hos kungen, det kan väl bara betyda en sak?

Var det kungen som kallade eller var det Samak som bad om det? Hua Hin är ju annars ett fint ställe att påbörja en semester. Många goda fiskerestauranger som kanske kan muntra upp Samak lite.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag åker ner nu på onsdag, hur stor är chansen att det blir inställt?  :diablo: Tror ni ThaiAir kan svara på det om jag går upp till deras kontor på måndag?  :Drogar-Sick(LBG):

  :frown: gubben  :mdr:

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Tror ni ThaiAir kan svara på det om jag går upp till deras kontor på måndag? 

Enligt Älskling så har dom tagit ut 3-400 i "sjuk strejk" inom flyget redan igår kväll , när jag nämnde ThaiAir så visste hon inte riktigt sa hon! Personligen tror jag väl det är inrikes det handlar om till att börja med!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar tyvärr som om detta är början på en längre tids problem för Thailand, med så många demonstranter från olika grupperingar.

Det här är mer än några fattiga som demonstrerar för en tallrik ris.

Hoppas ansvariga ledare kan hålla huvudet kallt, annars riskerar detta att bli blodigt.

PAD PROTEST: Phuket Airport overrun, runways blocked

PHUKET AIRPORT: At about 4:45 pm today, People's Alliance for Democracy (PAD) protesters breached the main gate at Phuket International Airport, made their way into the main terminal and smashed the windows of the VIP lounge.

Several hundred protesters stormed the runways and airport officials have ordered a halt to all air traffic.

Police have been called in from around the island to supervise the anti-government rally, which had swelled to an estimated 10,000 protesters by 3:30 pm.

The THAI Airways Union has allowed their 15,000 staffers to stop work to show their support for the protest.

Earlier, at about 2:30 pm, the protesters used vehicles to block road access to the airport.

Tourists with outbound flights to catch have been forced to walk several kilometers with their luggage, then clamber over a two-meter spiked security fence.

The traffic tailback now stretches about five kilometers.

Some arriving passengers have been seen walking down Mai Khao Beach in a desperate bid to get out of the area without crossing the PAD protesters.

A growing number of passengers are now trapped inside the airport and the only movement seems to be though a back door at the airport's staff housing complex.

Just before posting this news online, the Gazette received reports that about 1,000 protesters had marched to the PIA Director's Office Building, just north of the main parking lot, and some 400 protesters breached the gate at the main entrance and were now heading to the airport, where the scene has been described as "chaos".

Recent additions to the swelling number of protesters include hundreds of university students.

While the crowds gathered in Phuket chanting "fight for the King", Phuket Senator Thanyarat Atchariyachai and Phuket City Mayor Somjai Suwannasuppana took to the PAD stage in Bangkok to drum up national support for their cause.

Protest organizers at the airport told Gazette reporters at the scene that they will remain at the airport until Prime Minister Samak Sundaravej resigns.

PAD members will close down airports in other provinces as well, they said.

There have been no reports of injury, however.

As the protesters prepare for tonight, supplies of food and drink have been arriving and a mobile ICU from Bangkok Hospital Phuket has been put on standby.

One German tourist who fought his way through the crowd to get out of the airport said, "Even if there is no tsunami, the people here know how to create their own disasters."

PIA Director Wicha Nernlop said, "The PAD are destroying the airport's assets, which makes no sense because we are not their enemy."

He suggested that passengers with scheduled flights contact their airlines directly and try to postpone, if possible.

Phuket Provincial Police Commander Apirak Hongthong said that a meeting had been held on the issue, but did not say if or when police would try to forcibly remove the protesters.

Const Tongchai Keerat of Tah Chat Chai Police, one of about 90 officers at the airport, said he sympathized with the protesters because the government in Bangkok "is corrupt and embezzling money from the people".

A group of officers at Phuket City Police Station told a Gazette reporter earlier today that the police would not harm the protesters "because our parents are among them".

One action the police did take was to set up a checkpoint in Koh Kaew, near the entrance road to British International School, to prevent large vehicles carrying PAD supporters joining the protest.

The checkpoint has delayed traffic in the area.

A source from PIA said many luxury vehicles were among those blockading the airport access roads, indicating that "high-level" people are supporting the rally.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Var det kungen som kallade eller var det Samak som bad om det? Hua Hin är ju annars ett fint ställe att påbörja en semester. Många goda fiskerestauranger som kanske kan muntra upp Samak lite.

Förmodligen Samak, eftersom han inte fick träffa kungen. Men vem vet, han kanske bara skulle ner och köpa lite ingridienser till middagen?

Idag har han dock fått en audiens hos kungen klockan 5 i eftermiddag.

Annars är det hyfsat lungt i Bangkok nu, allting är ju förstås relativt. Nu ska jag snart ut och jobba igen.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här visar väl hovets ståndpunkt ..

HRH Princess Maha Chakri Sirindhorn has assigned medical personnel of Thai Red Cross to prepare medial team and supplies in case more clashes happened in the anti-government protests, a senior doctor said on Saturday.

Dr Pichit Siriwarn, rescue chief of the Red Cross Society said that his office now prepared personnel, medical supplies, ambulances as well as emergency communication appliance and 25 satellite phones in case of emergency.

jap.gif

ไม่ระบุชื่อ

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hörde ett rykte igår, om att MC-taxi gubbarna i vårt kvarter hade fått "erbjudande" om att delta i protesterna idag.

Trot om ni vill, men det är mycket få förare på Taxistationen idag, de är ju "Businessmen"

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag hörde ett rykte igår, om att MC-taxi gubbarna i vårt kvarter hade fått "erbjudande" om att delta i protesterna idag.

Trot om ni vill, men det är mycket få förare på Taxistationen idag, de är ju "Businessmen"

Inte så konstigt egentligen, Samak har inte och har aldrig haft något större stöd i sin egen röstskara. Till och med hans egna parlamentsledamöter ogillar honom. Han sitter där han sitter för Thaksin satte honom där, när man frågade folk efter valet i december vem de skulle rösta på svarade de "Thaksin"

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill bara rekommendera MaiChai´s blogg, ofta mycket intressant, och alltid välskrivet (vore väl faan annars?)

Japp det har med denna tråd att göra!

Länken till bloggen hittar ni i MaChai´s signatur.

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag hörde ett rykte igår, om att MC-taxi gubbarna i vårt kvarter hade fått "erbjudande" om att delta i protesterna idag.

Trot om ni vill, men det är mycket få förare på Taxistationen idag, de är ju "Businessmen"

Tror fan det .. 500thb för att gapa & skrika lite en dag , måste väl betäcknas som bra betalt i Thailand!? :intello:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Höger extremisterna i PAD fortsätter att skada Thailand, och det börjar se illa ut för Demokrati förespråkarna i landet, diktatur är nog inte långt borta igen.

Det är sorgligt att se höger extrema rika försöka störta regeringen, och militären får dom säkert med sig som vanligt.

Läste det här idag i Bangkok post.

"If the PAD succeeds in ousting Samak, it will be a huge setback for Thai democracy," Prof Thitinan said. "It will be the crowning success for the right-wing conservative contingent who are against election-based democracy."

PAD leaders, such as retired Maj-Gen Chamlong Srimuang, have said the Thai electorate is too uneducated to vote in honest politicians and continues to sell its votes to the highest bidders.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...