NATURAKIT Inlagd Augusti 24, 2008 Dela Inlagd Augusti 24, 2008 Hej ny här på forumet och har en liten fråga har en tjej här sen några månader hon skall åka hem 19 sept då har hon varit här sex månader hon blev gravid rätt snart efter vi träffats så givetvis vill jag inte att hon skall vara borta för länge finns det någon som vet om det går att kringå relerna för ett snabbare beslut när hon är gravid eller om det går att få henne att stanna direkt hon är ca 3 månader gravid när det är meningen att hon skall ut om nära på en månad och med regeldel som jag förstått ska man vara i Thailand 6 månader då inte så kul :frown: för då får hon föda i Thailand och ännu fler månader innan hon kan komma hit tacksam för snabb respons av kunnig börjar få mindre panik och känner mig inte främmande för drastiga åtgärder i blankett träsket Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest paw-76 Inlagd Augusti 24, 2008 Dela Inlagd Augusti 24, 2008 Hej. Är det inte så att man får förtur om hon är långtgående gravid, men det är ju om man söker U.t från Thailand. jag skulle iallafall försöka att söka här i Sverige innan hon åker tillbaka. Är du svensk medborgare ? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
NATURAKIT Inlagd Augusti 24, 2008 Trådstartare Dela Inlagd Augusti 24, 2008 Ja jag är 100 % svensk och har allt vad det behöver i garantier Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Magrood Inlagd Augusti 24, 2008 Dela Inlagd Augusti 24, 2008 Hej Naturakit Normalt ska man söka uppehållstillstånd (UT) från hemlandet. Men om det finns synnerliga skäl kan man söka det i Sverige. Om jag vore ni skulle jag prova att söka UT i Sverige och ange gradiviteten som skäl. Ring Migrationsverket imorgon bitti na ka. Om det inte går den vägen kan man försöka be om förtur hos svenska ambassaden i Bangkok. Lycka till och Grattis till lilla/lille i magen. Mvh Magrood "Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Repe Inlagd Augusti 24, 2008 Dela Inlagd Augusti 24, 2008 Åk till migrationskontor och prata med dom. mvh Repe Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest paw-76 Inlagd Augusti 24, 2008 Dela Inlagd Augusti 24, 2008 Annars hade du kunnat sökt sk. uppehållskort åt henne . Det är för eu-ees medborgare som bor i annat eu land än sitt eget. Men det hjälper ju inte dej nu. Sen är det väl så att, om hon lämnar in en ansökan här kan hon stanna tills ni får besked.och det kan ju ta ett tag. Nä...in och grotta i pappersdjungeln bara och ligg på dom. Lycka till Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
crazyswede Inlagd Augusti 24, 2008 Dela Inlagd Augusti 24, 2008 "önskar förlängning av gravid" No pombem , säg bara till hur lång du vill ha na´! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ungoy66 Inlagd Augusti 24, 2008 Dela Inlagd Augusti 24, 2008 Ja det är ju ett känsligt läge du är i. Har ni en lång historia ihop är det lättare, gifta m.m. Migrationsverket är ju inte precis snabba... Vad du skall tänka på är att efter en viss tid som gravid så kommer inte flygbolaget ta med din tjej ombord. Om hon stannar och föder här och hon inte har de 4 sista i person nummret så får du pröjsa förlossningen.(20 000 - 40 000 sek) Det bästa vore att gå till mig-verket personligen i morgon bitti...ta ett snack. Lycka till Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
islander Inlagd Augusti 24, 2008 Dela Inlagd Augusti 24, 2008 Det finns ingen regel som säger hon måste stanna i sex månader, hon ska ansöka om UT med familje anknytning, det första som behövs är en intervjutid på Ambassaden det får man när man lämnar in ansökan, det ska gå att göra via ombud, kön till intervju verkar vara kort för närvarande så det ska vara fullt möjligt att klara av detta i god tid innan hon får "flygförbud" .. Ett tips är att göra en ultraljudsundersökning och få ett läkarintyg innan hon åker tillbaka man kan aldrig ha för mycket papper när det gäller migrationsverket. Sök inte i Sverige det är ingen bra ide i detta läget.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Swippe Inlagd Augusti 24, 2008 Dela Inlagd Augusti 24, 2008 Ingen ide´att snacka med MIG-verket, de kommer bara att säga att UT ska sökas ifrån hemlandet. Däremot så är det inget som hindrar att söka UT ifrån Sverige och man har rätt att vistas här tills beslut är fattat även om det blir avslag. Och vid det laget så har kanske graviditeten gått så långt (eller hon redan hunnit föda) så att flygbolaget nekar henne att resa och då får hon ju stanna här tills barnet är fött= då får hon ju ändå PUT automatiskt eftersom barnet blir Svensk medborgare. Så vill hon föda barnet här så är det inga större problem. Men har hon inte hunnit fått bevlijat UT när barnet föds så är risken stor att hon/Ni krävs på ett ganska stort belopp, ett belopp som naturligtvis varierar beroende på hur länge hon stannar på sjukhuset, ev komplikationer osv. Mvh Swippe It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
islander Inlagd Augusti 24, 2008 Dela Inlagd Augusti 24, 2008 QuoteDäremot så är det inget som hindrar att söka UT ifrån Sverige och man har rätt att vistas här tills beslut är fattat även om det blir avslag. Man ska ha klart för sig att om söker här hamnar man längst ner i "högen" vilket iof kanske är bra i detta fallet, men eftersom nu köerna är korta så kanske man kan klara av hela processen på 1-2 månader så varför då utsätta sig för allt vad det innebär att leva här utan personnummer.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest paw-76 Inlagd Augusti 24, 2008 Dela Inlagd Augusti 24, 2008 Finns det inte nåt som heter tillfälligt personnummer eller samordnings nummer ? Kan kanske vara värt att kolla upp också. Med tanke på eventuella sjukhus kostnader. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Swippe Inlagd Augusti 24, 2008 Dela Inlagd Augusti 24, 2008 QuoteMan ska ha klart för sig att om söker här hamnar man längst ner i "högen" vilket iof kanske är bra i detta fallet, men eftersom nu köerna är korta så kanske man kan klara av hela processen på 1-2 månader så varför då utsätta sig för allt vad det innebär att leva här utan personnummer.. Jag håller med. Onödigt att chansa. Mvh Swippe It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest paw-76 Inlagd Augusti 24, 2008 Dela Inlagd Augusti 24, 2008 QuoteFinns det inte nåt som heter tillfälligt personnummer eller samordnings nummer ? Kan kanske vara värt att kolla upp också. Med tanke på eventuella sjukhus kostnader. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
AnOnYm Inlagd Augusti 24, 2008 Dela Inlagd Augusti 24, 2008 Spelar ingen roll om hon får samordningsnummer eller ej , det som gäller är om hon har UT eller ej. Börja spara - min dotter kostade 160,000 Baht ! ไม่ระบุชื่อ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
NATURAKIT Inlagd Augusti 24, 2008 Trådstartare Dela Inlagd Augusti 24, 2008 Wow ett underbart forum så mycket respons på kort tid känns skönt att man inte är helt ensam fick lite styrka till att kriga med MIG så i morgon börjar jag mitt korståg tack till alla ska hålla er under rättade hur det kan gå Mvh Christer NATURAKIT Lindwall Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
noBuzz Inlagd Augusti 24, 2008 Dela Inlagd Augusti 24, 2008 Hej Naturakit. Födsel här: 160 000 baht = 30 000 kr. (... kanske ... om ni inte hinner få UT innan barnet föds) Föda i Thailand: 2 000 kr Flygbiljett: 8 000 kr (för fru och barn när de ska resa tillbaka till Sverige) Flygbiljett: 8 000 kr (din biljettkostnad när du ska ner för att närvara vid födsel) Skillnad: 12 000 kr. Minus övriga kostnader under ditt besök till Thailand för födsel. Tänk också på att om barnet föds i Thailand så kan inte mamma och barn komma till Sverige direkt. Visum till Sverige måste sökas för barnet, alternativ att det måste registreras som Svensk medborgare och hinna få pass etc nedsänt innan de kommer tillbaka hit. Och för det krävs att ni är gifta när barnet föds etc. Är ni inte gifta och barnet föds i Thailand får ni en massa annat trassel att ta tag i. Så... skillnad i kostnader kanske är mindre än 10 000 kr... om du har otur. Och då får du inte träffa älskling och barn under många månader. Är det värt det? Jag befann mig i samma situation som dig för snart 5 år sedan. Istället för att stanna i Sverige åkte vi till Thailand, födde där och stannade några år. Om jag hamnade i samma läge idag, och inte hade ett jobb som gjorde det möjligt att jobba från Thailand, så skulle jag definitivt se till att älskling stannade och födde i Sverige. Det viktiga är inte om man chansar eller inte. Det viktiga är den tid man har med varandra. Så mitt råd blir att stanna i Sverige och omgående besöka MIG för att söka UT. Tror dessutom att MIG är lite möra i den här typen av ärenden efter senaste tidens uppmärksamhet i media i just den här frågan. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
noBuzz Inlagd Augusti 24, 2008 Dela Inlagd Augusti 24, 2008 Där ser man.. så fick man träningsvärk i fingrarna helt i onödan. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
thaikonsult Inlagd Augusti 25, 2008 Dela Inlagd Augusti 25, 2008 Om din flickvän är gravid kan hon söka uppehållstillstånd i Sverige. Hon behöver inte åka hem och söka. Vi har en del sådana ansökningar varje år och ännu har ingen fått avslag. Mvh Thaikonsult http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest paw-76 Inlagd Augusti 25, 2008 Dela Inlagd Augusti 25, 2008 vem står då för kostnaden för förlossningen ? Hmm... svaret kanske fanns i noBuzz fingerkramps inlägg. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
thaikonsult Inlagd Augusti 25, 2008 Dela Inlagd Augusti 25, 2008 Man står själv för förlossningakostnaderna innan UT blir klart. Handläggningstiden med förtur vid ansökan i Sverige är idag 2-3 månader. Mvh Thaikonsult http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Babysnake Inlagd Augusti 28, 2008 Dela Inlagd Augusti 28, 2008 Hejsan Frugan blev gravid under Turistvisat. Och när det finns speciella skäl så kan du söka direkt här. Förlossningen kostade 24000 med 2 dygn på Huddinge. Polaren skulle få betala 54000 för kejsarsnitt. För 4 år sen kostade varje besök hos barnmorska 500 kr och ultraljud 1000 Kr. Det är frugan som blir skyldig pengarna, inte du. Snake Bättre ringla än vingla. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Babysnake Inlagd Augusti 28, 2008 Dela Inlagd Augusti 28, 2008 Glömde säga det, att bara för vi fick vänta så länge på papprena så fick frugan permanent direkt. Snake Bättre ringla än vingla. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andrejsdenruskige Inlagd Augusti 28, 2008 Dela Inlagd Augusti 28, 2008 Kunde inte hålla mig LÄNGRE. Är hon under 1.40m så kan hon, om hon är gravid förlängas med ca 10 cm så hon kommer upp i, enligt Thailändska mått mätt, respektabla ca 1.50m ö.h SORRY Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
bolibompa Inlagd Augusti 30, 2008 Dela Inlagd Augusti 30, 2008 Glöm inte att kontakta mödravården, det skadar inte att dem undersöker henne!! Min fru blev inskriven när hon var i sverige som turist, utan att ha något personnr. Hoppas Ni har samma tur som vi hade, våran dotter fyller nio snart. lycka till Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu