Jump to content
IGNORERAD

Lågprisbiljett på Thaiairways


Tallviking

Recommended Posts

GammalDansken

Du måste ju passera tullen med dina väskor när du passerar genom gränsen in i Schengen

Funkar inte på en liten inrikesflygplats på ett inrikesflyg fullt med andra passagerare som bara flugit inrikes (och därmed INTE skall passera någon tull)

Hur skall man sortera ut vilka passagerare som skall tulla och vilka som inte skall ?

Om du mellanlandar i CPH eller Helsingfors passerar du Schengens yttre gräns.

Du och ditt bagage borde därför kontrolleras noga om avtalet ska följas.

Du behöver dock inte, vad jag vill minnas, checka ut dit bagage för det.

Flyger du sedan vidare till Arlanda eller Landvetter passerar du en inre gräns

och får då endast kontrolleras om dokumenterad misstanke om brott föreligger.

Hur ska tullen veta vem som är vem på flighten från CPH eller HEL?

Kan det vara så enkelt som att du själv ansvarar för passage genom rött eller grönt?

mvh

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 136
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • pigge01

    27

  • Sam sip sam

    10

  • leifen

    10

  • GammalDansken

    9

Mest aktiva i denna tråd

Guest Oregistrerad knasen

Du måste ju passera tullen med dina väskor när du passerar genom gränsen in i Schengen

Funkar inte på en liten inrikesflygplats på ett inrikesflyg fullt med andra passagerare som bara flugit inrikes (och därmed INTE skall passera någon tull)

Hur skall man sortera ut vilka passagerare som skall tulla och vilka som inte skall ?

Är tyvärr inte 100% insatt i hur det här fungerar än då jag inte jobbar på Sas och inte haft att göra med detta tidigare. Kan kanske vara som du skriver att det finns restriktioner om man kommer ifrån ett non schengen land. Men eftersom allt bagage som ska vidare till en inrikesdestination tydligen ska scannas så är väl kontrollen i princip bättre iom detta än om det bara är stickkontroller som det är när du bär ut väskan själv genom tullen.

Vad gäller passageraren själv så antar jag att den måste gå genom tullen på Arlanda som tidigare..

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Om du mellanlandar i CPH eller Helsingfors passerar du Schengens yttre gräns.

Du och ditt bagage borde därför kontrolleras noga om avtalet ska följas.

Du behöver dock inte, vad jag vill minnas, checka ut dit bagage för det.

Flyger du sedan vidare till Arlanda eller Landvetter passerar du en inre gräns

och får då endast kontrolleras om dokumenterad misstanke om brott föreligger.

Hur ska tullen veta vem som är vem på flighten från CPH eller HEL?

Kan det vara så enkelt som att du själv ansvarar för passage genom rött eller grönt?

mvh

Precis. Det är därför du själv måste ta dina väskor genom tullen och dom kan inte separat lastas om till en inrikesflyg

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis. Det är därför du själv måste ta dina väskor genom tullen och dom kan inte separat lastas om till en inrikesflyg

Detta gör att Arlanda tappar visa kunder.

Att ha en bagage drop efter tullen är inte en dyr service.

Med innan dörren ut från tullen.

Detta skulle kallas kundservice!

Hälsar pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta gör att Arlanda tappar visa kunder.

Att ha en bagage drop efter tullen är inte en dyr service.

Med innan dörren ut från tullen.

Detta skulle kallas kundservice!

Hälsar pigge01

Du borde jo inneha jobbet som VD på nåt stort flygbolag så du kunne styra upp

grejorna, finns det nån orsak till att du inte är det ?

När jag läser dina inlägg så får jag intryck av att du vet bättre än dom som

styr idag så varför är du inte hövding o styr upp allt ?

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Att bara ha 25 min till Arlanda när man ska ut och resa är inte helt fel :thumbsup: :thumbsup:

Då är det bättre att inte behöva flyga alls.

Rebnel

Det jag inte orkar göra idag tar vi en annan dag.

# Len

Link to comment
Dela på andra sajter

Då är det bättre att inte behöva flyga alls.

Rebnel

Självklart sitta hemma o kolla gräset växer, oavsett vart man bor,

så är jo det spännande :14:

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Du borde jo inneha jobbet som VD på nåt stort flygbolag så du kunne styra upp

grejorna, finns det nån orsak till att du inte är det ?

När jag läser dina inlägg så får jag intryck av att du vet bättre än dom som

styr idag så varför är du inte hövding o styr upp allt ?

Om man måste vara VD eller hövding för att tycka till här skulle det bli ganska så tyst.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man måste vara VD eller hövding för att tycka till här skulle det bli ganska så tyst.

Tror du ?

Eller vet du ?

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta gör att Arlanda tappar visa kunder.

Att ha en bagage drop efter tullen är inte en dyr service.

Med innan dörren ut från tullen.

Detta skulle kallas kundservice!

Hälsar pigge01

Men knappast så avgörande, att man byter flygplats.

Det är inte så jobbigt att dra kärran mellan terminalerna.

Pris och tider är mycket mer avgörande.

Tror inte att Swedavia satsar så mycket på kundservice, om inte någon vill betala för servicen.

Vill inte flybolagen betala extra så blir det inget.

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Det som retar mest, bortsett från det uppenbara, att Arlanda ligger nästan lika nära Stockholm som Bromma, är,

att den övervikt som trevlig Thai Airways personal låter passera med ett smil i Bangkok

kostar 800 spänn när det på sin väg till Sveriges framsida ska checkas in igen hos en snorkig SAS-anställd 08'a.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som retar mest, bortsett från det uppenbara, att Arlanda ligger nästan lika nära Stockholm som Bromma, är,

att den övervikt som trevlig Thai Airways personal låter passera med ett smil i Bangkok

kostar 800 spänn när det på sin väg till Sveriges framsida ska checkas in igen hos en snorkig SAS-anställd 08'a.

Du har helt rätt!

Huvudet på spiken

Tack pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst blir det lite bökigare på hemresan hit till GOT om man åker via ARN men det jobbigaste har varit några ggr när hela den lilla inrikeshallen har varit full med avresande folk en vardagsmorgon.

Bagage inga problem så länge man håller sig till reglerna.

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Khun Lung Pung

Det som retar mest, bortsett från det uppenbara, att Arlanda ligger nästan lika nära Stockholm som Bromma, är,

att den övervikt som trevlig Thai Airways personal låter passera med ett smil i Bangkok

kostar 800 spänn när det på sin väg till Sveriges framsida ska checkas in igen hos en snorkig SAS-anställd 08'a.

Tänk om den snorkige är en inhyrd Göteborgare då? :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Det som retar mest, bortsett från det uppenbara, att Arlanda ligger nästan lika nära Stockholm som Bromma, är,

att den övervikt som trevlig Thai Airways personal låter passera med ett smil i Bangkok

kostar 800 spänn när det på sin väg till Sveriges framsida ska checkas in igen hos en snorkig SAS-anställd 08'a.

Lätt avhjälpt, res med mindre vikt ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta gör att Arlanda tappar visa kunder.

Att ha en bagage drop efter tullen är inte en dyr service.

Med innan dörren ut från tullen.

Detta skulle kallas kundservice!

Hälsar pigge01

Det som retar mest, bortsett från det uppenbara, att Arlanda ligger nästan lika nära Stockholm som Bromma, är,

att den övervikt som trevlig Thai Airways personal låter passera med ett smil i Bangkok

kostar 800 spänn när det på sin väg till Sveriges framsida ska checkas in igen hos en snorkig SAS-anställd 08'a.

Förtstår inte varför vissa gnyr om att det är så konstigt att Sveriges största flygplats ligger vid landets huvudstad?

Och tycker man det är så satans jobbigt att ta bagaget mellan två små terminaler på egenhand, så bör man kanske överväga om det är så lämpligt att man reser på egen hand!!..Kanske en gruppresa men tex Fritidsresor till Malorca är ett bättre alternativ för vederbörande!

Nä det liknar mer barnsligt gnäll och avundsjuka på vissa skribenter pga att de bor så långt från den kungliga huvudstaden...väx upp!!

Ändrades av tomurdoc

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Tänk om den snorkige är en inhyrd Göteborgare då? :crazy:

Finns inte en chans att Göteborgare jobbar på SAS.

Bolaget håller ju för tusan på att gå omkull.

Ändrades av GammalDansken

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gör allt för att undvika Arlanda i allmänhet, och på hemresan i synnerhet. Att checka ut bagaget och släpa det genom tullen för att därefter checka in det igen tröttnar man snabbt på.

På en bonusresa tvingades jag att resa via Arlanda och detta resulterade i att jag missade min inrikesanslutning pga att mitt bagage kom sent på bagagebandet. Som tur var var jag inte ensam om detta öde, ty det stod fler från Thaiplanet framför mig när incheckningen till inrikesanslutningen stängde. Först försökte incheckningspersonalen att vägra dela ut matcheckar, men vi i kön stod på oss och hävdade att de fick ta det internt vem som inte gjort vad som orsakat att bageget kom för sent. Efter att ha suttit i sardinburken i drygt tio timmar vill man bara komma hem, och inte sitta på Arlanda och vänta på nästa anslutning.

Det har även hänt att bagegehanteringen inte hunnit med på Kastrup, men detta innebär inte att jag missat min anslutning till Sverige. Att bagaget inte kom med upptäcker man inte förrän man står och väntar på sitt bagage på slutdestinationen i Sverige. När bagaget inte kommer så går den minst tålmodige till bagagedisken och undrar vad som hänt. Efter lite undersökande arbete för bagagepersonalen så står det klart att bagaget är kvar på Kastrup. När personalen på bagagedisken förstått detta och att detta gäller för alla från Thaiplanet via Kastrup så är det bara löpande bandet för oss andra att skriva upp våra adresser så kommer bagaget att köras hem senast dagen efter.

Detta kan till och med vara en fördel, ty med bara handbagaget att släpa på är det inga problem att ta flygbussen istället för en ändå dyrare taxi hem.

Av någon lycklig och märklig anledning har jag hittills (ta i trä) bara råkat ut för bagageproblem på hemresan, men aldrig på utresan. Att bagaget kommer senare på hemresan är inget större problem om man inte packat ner matvaror, ty man är ju hemma och saknar egentligen inget från bagaget. På utresan däremot är det en helt annan sak med troligen betydligt större besvär och praktiska problem.

Här kan kanske någon forumläsare som råkat ut för detta berätta vad som händer och hur det praktiskt skall lösas med leveransadress mm. Speciellt om man vid ankomsten ännu inte vet var man skall bo!

mvh.

Luttrad.

Ändrades av Luttrad
Link to comment
Dela på andra sajter

Förtstår inte varför vissa gnyr om att det är så konstigt att Sveriges största flygplats ligger vid landets huvudstad?

Och tycker man det är så satans jobbigt att ta bagaget mellan två små terminaler på egenhand, så bör man kanske överväga om det är så lämpligt att man reser på egen hand!!..Kanske en gruppresa men tex Fritidsresor till Malorca är ett bättre alternativ för vederbörande!

Nä det liknar mer barnsligt gnäll och avundsjuka på vissa skribenter pga att de bor så långt från den kungliga huvudstaden...väx upp!!

Bä Bä vita lamm .

Typisk 08 kommentar! :crazy:

Jag hade högre tankar om dig tomurdoc! :nyam:

Arlanda är väl till för alla?

Där den ligger i Sigtunas närhet.

Hälsar pigge01

Ändrades av pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bä Bä vita lamm .

Typisk 08 kommentar! :crazy:

Jag hade högre tankar om dig! :nyam:

Hälsar pigge01

Nja det närmaste jag varit Sthlm är ett antal nätter på hotell där, men att det skulle göra mig till 08.det är jag tveksam till.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Förtstår inte varför vissa gnyr om att det är så konstigt att Sveriges största flygplats ligger vid landets huvudstad?

Och tycker man det är så satans jobbigt att ta bagaget mellan två små terminaler på egenhand, så bör man kanske överväga om det är så lämpligt att man reser på egen hand!!..Kanske en gruppresa men tex Fritidsresor till Malorca är ett bättre alternativ för vederbörande!

Nä det liknar mer barnsligt gnäll och avundsjuka på vissa skribenter pga att de bor så långt från den kungliga huvudstaden...väx upp!!

När man som Pigge bor på pissavstånd från Kastrup kan jag inte i min vildaste fantasi förstå varför han som STOLT Skåning skulle vara avundsjuk på att inte bo närmre den kungliga huvudstaden. Vi här nere är kontinentala och hakar inte upp oss på vad ni sysslar med uppe i norrland, men om du vill inbilla dig att vi Skåningar går och bär på en avundsjuka för att vi inte bor nära den Svenska huvudstaden får du nog tänka om.

Link to comment
Dela på andra sajter

När man som Pigge bor på pissavstånd från Kastrup kan jag inte i min vildaste fantasi förstå varför han som STOLT Skåning skulle vara avundsjuk på att inte bo närmre den kungliga huvudstaden. Vi här nere är kontinentala och hakar inte upp oss på vad ni sysslar med uppe i norrland, men om du vill inbilla dig att vi Skåningar går och bär på en avundsjuka för att vi inte bor nära den Svenska huvudstaden får du nog tänka om.

Håller med dig för fullo, varför ha så stora bekymmer om Arlanda om man har Kastrup på pissavstånd.där finns ju flerfaldigt med alternativ till bl.a. Bkk gentemot Arlanda!

Sen om en rappsneger är kontinentell, där kan vi tvista... ;)

Ändrades av tomurdoc

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

När man som Pigge bor på pissavstånd från Kastrup kan jag inte i min vildaste fantasi förstå varför han som STOLT Skåning skulle vara avundsjuk på att inte bo närmre den kungliga huvudstaden. Vi här nere är kontinentala och hakar inte upp oss på vad ni sysslar med uppe i norrland, men om du vill inbilla dig att vi Skåningar går och bär på en avundsjuka för att vi inte bor nära den Svenska huvudstaden får du nog tänka om.

Mycket handlar om pengar!

Det är ofta billigare via Arlanda än från Kastrup.

I ren restid så kan det kvitta Bostaden - Kastrup. eller till Arlanda

Bostaden - flygplatsen, med buss/ båt-tåg eller tåg / buss kan vara den samma.

Hälsar pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket handlar om pengar!

Det är ofta billigare via Arlanda än från Kastrup.

I ren restid så kan det kvitta Bostaden - Kastrup. eller till Arlanda

Bostaden - flygplatsen, med buss/ båt-tåg eller tåg / buss kan vara den samma.

Hälsar pigge01

Du får flytta hit så flyger du billigare ,och kommer undan problemet med

att förflytta dej och dina väskor till annan terminal :14:

Som grädde på moset blir du boende i huvudstaden :thumbsup:

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Lätt avhjälpt, res med mindre vikt :wink:

Det alternativet finns inte om man är gift med en thai :crazy:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...