Jump to content
IGNORERAD

Lågprisbiljett på Thaiairways


Tallviking

Recommended Posts

Jag har inga problem att bära mitt bagage eller dra mitt bagage från en terminal till nästa. Jag har lätt väska hem. Jag lämnar kläder o.dy. i Thailand, till nästa gång.

Båten mellan Vasa och Umeå är ett riktigt skämt och tar nästan 500 kr i biljettpris samt 4 timmar i resa.

Arlanda till Umeå åker jag också för under 500 kr och tar 50 min.

Jag brukar använda Umeå- Arlanda- Bangkok, alt. Umeå- Arlanda- Köpenhamn-Bangkok och Umeå-Arlanda-Helsingfors- Bangkok.

Den som har det bästa priset åker jag med.

Leif

Har man barn och över 100 kg packning så är det inte lika smidigt. Skönt när man kan strunta i bagaget vid mellanlandningen.

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 136
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • pigge01

    27

  • Sam sip sam

    10

  • leifen

    10

  • Mankan

    9

Mest aktiva i denna tråd

Det är naturligtvis inga större problem att dra tungt bagage från terminal 5 till 4 på Arlanda. Dock lite irriterande att stå i ännu en kö för att checka in det.

Jag skyller icke detta på flygbolagen... snarare Luftfartsverket som uppenbarligen anser det vara ett obetydligt problem. Nu har man under flera år byggt om Landvetter... och det blev väl fint. Men tanken att bygga en liten gång så att de som anländer via Stockholm utifrån EU kan gå direkt till utrikesterminalen för att hämta sitt bagage där var tydligen för ansträngande.

Det fungerar ju fint i Chiang Mai. Vi anländer Bangkok och visar våra pass där. Bagaget går vidare till Chiang Mai, och när man går av där så uppmanas man gå till utrikesterminalen för att hämta ut det, och därmed måste man även passera tullen. Flight BKK-CNX är ju ett inrikesflyg, men lastpersonalen i Chiang Mai är uppenbarligen kapabla att urskilja vad som är utrikes och inrikes bagage.

Herr Chang har talat.

Vi är kunder till flygbolagen!

Hur de bakomliggande företagen ser ut eller är är inte mitt problem!

Det är flygbolagen.

Ankommer jag Arlanda med kopplade biljetter.

Så ska i mitt fall SAS ta hand om mitt bagage!

I och med att jag landar på Arlanda!

Att jag sen på grund av Tullen måste krångla!

Är ett myndighets beslut, med allt vad detta innebär.

Så behöver inte SAS mfl. Uppföra sig illa.

De kan föregå med gott exempel och bjuda till med god service!

I Thailand funkar det bra till fem flygplatser!

Resten lika i som Arlanda men kortare gångväg!

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Sas erbjuder denna tjänst om man kommer med ett Sas utrikesflyg. Eftersom Sas inte flyger Arn- Bkk för närvarande så gäller detta alltså inte Thailandsresenärer. Swedavia har byggt extra Transferband med röntgen för att detta ska fungera och Stockholmarna som arbetar på Arlanda får utföra en massa extra jobb pga detta.

Så att beskylla Sas, Swedavia och Stockholmare för detta kan du nog lägga ner omg. Antar att den tjänsten skulle kosta en del att köpa in för tex Thaiairways, så jag antar att dom helt enkelt skiter i att deras kunder får konka på sina väskor och checka in dom på nytt.

Att det fungerar på utresan är inte så konstigt då inrikes baggage ej behöver tullas.

Har skrivit om detta förut http://www.maipenrai...bagage-arlanda/

Måste korrigera mitt inlägg efter att jag överhörde ett samtal idag. Tydligen har Sas varit ensamma om att kunna erbjuda denna tjänst, förmodligen för att pröva och köra in rutiner, men nu ska Swedavia skicka ut erbjudande till andra flygbolag om möjlighet att köpa in denna tjänst. Så snart kanske ni kinkiga götlabörgare och andra utsocknes kan flyga via Arlanda :)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...
Guest Oregistrerad knasen

Verkar som att Nowegian kör igång med denna service nästa vecka så när dom får sina Dreamliners så kan götlaborgarna, Pigge mfl åka bekvämt via Arlanda hem från Thailand :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Måste korrigera mitt inlägg efter att jag överhörde ett samtal idag. Tydligen har Sas varit ensamma om att kunna erbjuda denna tjänst, förmodligen för att pröva och köra in rutiner, men nu ska Swedavia skicka ut erbjudande till andra flygbolag om möjlighet att köpa in denna tjänst. Så snart kanske ni kinkiga götlabörgare och andra utsocknes kan flyga via Arlanda smile.gif

Har inget med bagage att göra.

Vi vill helt enkelt helst slippa Stockholm

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar som att Nowegian kör igång med denna service nästa vecka så när dom får sina Dreamliners så kan götlaborgarna, Pigge mfl åka bekvämt via Arlanda hem från Thailand :thumbsup:

Knasen!

Dreamliners för inte landa å min hemmaflygplats AGH!

21 mil, från Göteborg

Detta är Ängelholm Helsingborgs flygplats i Barkåkra "F10"

Min andra flygplats är Kastrup "CPH"

Fjoll träsk kan man vara utan. :crazy:

Hälsar pigge01

Ändrades av pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Att bara ha 25 min till Arlanda när man ska ut och resa är inte helt fel :thumbsup: :thumbsup:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Knasen!

Dreamliners för inte landa å min hemmaflygplats AGH!

21 mil, från Göteborg

Detta är Ängelholm Helsingborgs flygplats i Barkåkra "F10"

Min andra flygplats är Kastrup "CPH"

Fjoll träsk kan man vara utan. :crazy:

Hälsar pigge01

Fast om du slapp bära över väskan själv till T4 från T5 på Arlanda om du åker Thai hade det väl gått bra att åka via fjollträsk misstänker jag :giggle:

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Att bara ha 25 min till Arlanda när man ska ut och resa är inte helt fel :thumbsup: :thumbsup:

Ja man blir lite avis faktiskt he he , men 40 min är ok det också

Glad pingst allesammans från ett soligt White trash område

Ändrades av Sam sip sam
Link to comment
Dela på andra sajter

Fast om du slapp bära över väskan själv till T4 från T5 på Arlanda om du åker Thai hade det väl gått bra att åka via fjollträsk misstänker jag :giggle:

Jag bär inte min väska från T4 till T5 på Arlanda. Det går att checka bagaget med SAS i Umeå hela vägen till Bangkok, när jag åker med Thai.

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Jag bär inte min väska från T4 till T5 på Arlanda. Det går att checka bagaget med SAS i Umeå hela vägen till Bangkok, när jag åker med Thai.

Leif

Till BKK ja, hur är det på hemvägen då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Till BKK ja, hur är det på hemvägen då?

Då blir det skillnad, Umeå har ingen Tull vid flygplatsen.

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Då blir det skillnad, Umeå har ingen Tull vid flygplatsen.

Leif

Nä, just därför ska väskorna scannas på Arlanda och köras vidare till inrikesflyget, om man flyger med ett bolag som utför den tjänsten, dvs Sas som kört detta ett tag och från och med nästa vecka även Norwegian.. Detta gäller så klart att man ankommer med Norwegian utrikes och flyger vidare med Nowegian inrikes. Det samma gäller väl Sas antar jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du får skriva och fråga på denna adress:

http://www.thaiairwa.php/sv/kontakt

Jag skulle aldrig släpat med golfklubbor till Thailand!

Det finnes att hyra under vistelsen!

pigge01

Som du säger .

Bra där så ingen kan spela med märkta klubbor.

Rättvisa gäller sa Uri Geller.

Snake

Ändrades av Babysnake

Bättre ringla än vingla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast om du slapp bära över väskan själv till T4 från T5 på Arlanda om du åker Thai hade det väl gått bra att åka via fjollträsk misstänker jag :giggle:

Nu har du missat problemet Knasen!

Det ät andra vägen som inte funkar!!

Från tullen T5 - övriga terminaler!

Saknas inlämning innan utgången på Tullen T5.

Men det fattar inte SAS.

Trucken kör tom tillbaka från T5

När den lämnat bagaget från T4.

Hälsar pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som du säger .

Bra där så ingen kan spela med märkta klubbor.

Rättvisa gäller sa Uri Geller.

Snake

5555 :nyam:

Hälsar pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Nu har du missat problemet Knasen!

Det ät andra vägen som inte funkar!!

Från tullen T5 - övriga terminaler!

Saknas inlämning innan utgången på Tullen T5.

Men det fattar inte SAS.

Trucken kör tom tillbaka från T5

När den lämnat bagaget från T4.

Hälsar pigge01

Nu fattar jag inte vad du menar. Om du ankommer med en Sas-flight såväl utrikes som inrikes och ska vidare med en annan Sas-flight så behöver du inte lämna in ditt bagage någonstans utan det körs över till din nästa flight. Detta gäller ju enbart om du flyger med Sas hela vägen, Thai är inte Sas. Så vad är det som Sas inte har fattat ???

Om du ankommer med Thai och måste bära din väska till T4 så är väl knappast det Sas fel utan Thai´s fel som inte har denna service. Sas Ground Service har handling på Thai och utför det jobb dom får betalt av Thai för att utföra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu fattar jag inte vad du menar. Om du ankommer med en Sas-flight såväl utrikes som inrikes och ska vidare med en annan Sas-flight så behöver du inte lämna in ditt bagage någonstans utan det körs över till din nästa flight. Detta gäller ju enbart om du flyger med Sas hela vägen, Thai är inte Sas. Så vad är det som Sas inte har fattat ???

Om du ankommer med Thai och måste bära din väska till T4 så är väl knappast det Sas fel utan Thai´s fel som inte har denna service. Sas Ground Service har handling på Thai och utför det jobb dom får betalt av Thai för att utföra.

Jag kommer ju med thai TG960 och ska vidare med SAS.

Båda Star A flyg!

Servicen borde vara där i till alla och ingå i flygplatsavgiften.

Inte fan kommer man till Arlanda T5 annars.

Sist tog jag tåget hem.

Det var billigare. för mig. 300sek +12000p på SJ AB.

Ändrades av pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jo inte jag dom här "problemen" då jag har hatt den goda smaken att bosätta mej i

den kungliga huvudstaden. Men att tycka att det å kånka på lite väskor mellan två

terminaler skall vara ett problem när man åker på en förmodligen välförjänt semester

runt halva klotet, då kanske man mår bäst om man stannar hemmavid och kollar

navelludden istället :)

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag flyger via ARN så är det SK181-TG951 ner

TG950-SK182 upp "hem"

Då Kullaflyg landar på Bromma. :nyam:

Hälsar pigge01

Ändrades av pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Om jag flyger via ARN så är det SK181-TG951 ner

TG950-SK182 upp "hem"

Då Kullaflyg landar på Bromma. :nyam:

Hälsar pigge01

Njae TG 951 går väl från köpenhamn så dumt att åka via bromma då ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Flygplatsavgifter? Det är väl inte Swedavia som sköter bagagehanteringen? Det är externa företag som måste få betalt för de tjänster de utför gentemot de flygbolag de har handling på. Även företagen betalar ju till Swedavia i form av hyra mm.

Nu vet jag ju inte vad du jobbar med, men låt oss säga att du jobbar på ett kontor där ditt företag betalar hyra för ditt kontor till fastighetsägaren. Tycker du då att det är rimligt att ditt företag ska utföra en massa gratis jobb för att fastighetsägaren tar ut avgifter för andra verksamheter som bedrivs i fastigheten?

Link to comment
Dela på andra sajter

Flygplatsavgifter? Det är väl inte Swedavia som sköter bagagehanteringen? Det är externa företag som måste få betalt för de tjänster de utför gentemot de flygbolag de har handling på. Även företagen betalar ju till Swedavia i form av hyra mm.

Nu vet jag ju inte vad du jobbar med, men låt oss säga att du jobbar på ett kontor där ditt företag betalar hyra för ditt kontor till fastighetsägaren. Tycker du då att det är rimligt att ditt företag ska utföra en massa gratis jobb för att fastighetsägaren tar ut avgifter för andra verksamheter som bedrivs i fastigheten?

Du är inte kund vänlig.

Precis som SAS!

Allt som göres på en flygplats betalas av oss kunder.

Att fatta detta är inte svårt.

Att behöva släpa bagaget på en bytesflygplats är idi*ti.

Jag betalar för att dopa om bagaget.

Men checkar in i Bangkok.

Då ska dom fixa bagaget åt mig.

Arlanda är ett lappverk och en jobbig flygplats mot Kastrup.

Hälsar pigge01

Ändrades av pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Du är inte kund vänlig.

Precis som SAS!

Allt som göres på en flygplats betalas av oss kunder.

Att fatta detta är inte svårt.

Att behöva släpa bagaget på en bytesflygplats är idi*ti.

Jag betalar för att dopa om bagaget.

Men checkar in i Bangkok.

Då ska dom fixa bagaget åt mig.

Arlanda är ett lappverk och en jobbig flygplats mot Kastrup.

Hälsar pigge01

Allt som göres på en flygplats utföres inte av en och samma aktör, det är en jävla konkurrens där inne kan jag säga dig. Det kan väl inte vara så svårt att förstå det. Nu vet jag inte hur det fungerar på just Kastrup om du kommer med tex Thai och ska flyga vidare inrikes inom Danmark. Men när du landar på Kastrup och ska flyga vidare utrikes till exempelvis Göteborg så är det utrikestransfer och väskan körs direkt till avgående flygplan precis som det görs på Arlanda om någon Thaipassagerare ska vidare till tex Oslo eller Köpenhamn.. Du kan inte jämföra Kastrups utrikestransfer med Arlandas inrikestransfer måste du väl förstå.

Ändrades av knasen
Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Du måste ju passera tullen med dina väskor när du passerar genom gränsen in i Schengen

Funkar inte på en liten inrikesflygplats på ett inrikesflyg fullt med andra passagerare som bara flugit inrikes (och därmed INTE skall passera någon tull)

Hur skall man sortera ut vilka passagerare som skall tulla och vilka som inte skall ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...