Jump to content
IGNORERAD

Militärkupp igen ?


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Har lagt upp detta förut men här kommer det igen.

post-3082-0-23358400-1303816558_thumb.gi

Som du ser så är det Thaksin och juntan som höjt militärens budgetar de senaste åren.

Och den enda gången den sänkts sedan Thaksin har varit under Abhisit.

Som sagt.. hade inte Thaksin sabbat allt under sina år, med sitt fjäsk för militären och försök att köpa deras lojalitet, så hade militären troligen haft en betydligt mindre roll politiskt idag. :)

Hej

Tack för den tabellen som visade exakt dom siffror jag angav i mitt inlägg, Thaksin hade 86 (85) miljarder baht och Apishit 154 miljarder baht för 2010 och 170 miljarder baht nu 2011, och det är en fördubbling av budgeten sedan Thaksin kuppades bort.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 102
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    19

  • Tallviking

    15

  • Vaxet

    6

  • RoiET

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hej

Tack för den tabellen som visade exakt dom siffror jag angav i mitt inlägg, Thaksin hade 86 (85) miljarder baht och Apishit 154 miljarder baht för 2010 och 170 miljarder baht nu 2011, och det är en fördubbling av budgeten sedan Thaksin kuppades bort.

Mvh Isan Lover

Ja, men det kostade lika mycket för regeringen Somchai (som jag antar att du tycker var folkvald) som det gör för Abhisit.

Du skrev ju att "det kostar att sitta vid makten om man inte är vald av sitt folk utan av Generalerna".

Problemet är alltså att militären fick återkomma till den politiska arenan genom kuppen 2006.

Mer än 15 års minskning av militärens roll och politiska påverkan tog då ett abrupt slut och generalerna tågade åter in i maktens korridorer.

Starkt jobbat av Thaksin att lyckas förstöra så mycket på bara några år.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Tack för den tabellen som visade exakt dom siffror jag angav i mitt inlägg, Thaksin hade 86 (85) miljarder baht och Apishit 154 miljarder baht för 2010 och 170 miljarder baht nu 2011, och det är en fördubbling av budgeten sedan Thaksin kuppades bort.

Mvh Isan Lover

Konsten att alltid försöka vinna åt sig själv, förvränga fakta är helt ok.

Thakisn och hans parti ökade budgeten med +35 % under nämnd tidsperiod.

Militären själv med ca + 59 % under nämnd tidsperiod.

Abhisit har inte ökat alls under nämnd tidsperiod.

Så oavsett hur man räknar och ogillar Abhisit kan han knappast anses vara delaktig i militärens budgetökning.

Men skitsamma, gillar man inte Abhisit så skriv så att det ser ut som om det är han som är anledningen till höjningen.

Och får man svar på tal, varför inte bara svara "goddag yx-skaft".

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Konsten att alltid försöka vinna åt sig själv, förvränga fakta är helt ok.

Thakisn och hans parti ökade budgeten med +35 % under nämnd tidsperiod.

Militären själv med ca + 59 % under nämnd tidsperiod.

Abhisit har inte ökat alls under nämnd tidsperiod.

Så oavsett hur man räknar och ogillar Abhisit kan han knappast anses vara delaktig i militärens budgetökning.

Men skitsamma, gillar man inte Abhisit så skriv så att det ser ut som om det är han som är anledningen till höjningen.

Och får man svar på tal, varför inte bara svara "goddag yx-skaft".

Hej

Jag förstår inte att det ska vara så svårt att se att Thaksin och TRT betalade 100% mindre i baht (som är Thailands valuta) räknat till militären än vad Apishit nu gör, det är ju helt uppenbart och inga fakta som tyder på motsatsen har presenterats.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag förstår inte att det ska vara så svårt att se att Thaksin och TRT betalade 100% mindre till militären än vad Apishit nu gör, det är ju helt uppenbart och inga fakta som tyder på motsatsen har presenterats.

Mvh Isan Lover

Du missar dock vem som beslutat om dessa betalningar kontra vem som tvingas leva med dessa beslut

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Konstigt att Abhisit är tvingad att genomföra beslut fattade av en dömd brottsling, patologiskt kriminell, PM som försökt avskaffa demokratin. Man kunde tro att det skulle vara en kakbit för Abhisit att strunta i beslut fattade av tidigare,illegitima, makthavare. Men han kanske har sina skäl till att smörja militären?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag förstår inte att det ska vara så svårt att se att Thaksin och TRT betalade 100% mindre i baht (som är Thailands valuta) räknat till militären än vad Apishit nu gör, det är ju helt uppenbart och inga fakta som tyder på motsatsen har presenterats.

Mvh Isan Lover

Tallviking ger ju det sanningsenliga svaret i hans förra inlägg och att du inte förstår handlar nog inte så mycket om svårigheten för dig att just att förstå, nä snarare att viljan att förstå inte finns hos dig.

Men OK då, låt oss gå på din linje och fullständigt medvetet bortse från fakta utan bara försöka verka korkade.

Så i sann IL stil börjar jag med en sanning som dock kan sägas vara en lögn om man bryr sig om sanningen, men det gör vi ju inte.

BNP här ökat med mer än 100 % nu när Abhisit sitter vid makten jämfört med när Thaksin blev PM.

källa: http://www.google.com/publicdata?ds=wb-wdi&met=ny_gdp_mktp_cd&idim=country:THA&dl=sv&hl=sv&q=bnp+Thailand

Det är jädrans i mig inte dåligt pinkat av en marionett för militären som dessutom utan tvekan bevisligen aldrig gett ett öre i ökning av budget till militären.(sista frasen i sista meningen är dock 100 % sanning).

Ändrades av Vaxet

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

10 pers driver på för att få IL att erkänna att han har fel, det är viktigare än något annat just nu. Detta genom att älta en rad gamla saker och utan att lägga varken tankekraft eller energi på den politiska utveckling som står för dörren i Thailand nu. Kupp, krig, val, etc spelar ingen roll så länge IL kan tvingas krypa till korset. Känns som det är många som missar vad som sker just nu eftersom de har fullt upp med att Googla det förgågna. Sen verkar det ju inte särskillt rimligt att IL m.fl skulle byta ståndpunkt nu efter ett par år av benhård förnekelse heller.

Så, en enkel fråga till alla.

Var det bara en tillfällighet att en militärövning med tanks på gatorna i Bangkok skedde samtidigt som TV-haveriet? Eller var det kanske en påminnelse om sakers tillstånd till alla inblandade?

Link to comment
Dela på andra sajter

10 pers driver på för att få IL att erkänna att han har fel, det är viktigare än något annat just nu. Detta genom att älta en rad gamla saker och utan att lägga varken tankekraft eller energi på den politiska utveckling som står för dörren i Thailand nu. Kupp, krig, val, etc spelar ingen roll så länge IL kan tvingas krypa till korset. Känns som det är många som missar vad som sker just nu eftersom de har fullt upp med att Googla det förgågna. Sen verkar det ju inte särskillt rimligt att IL m.fl skulle byta ståndpunkt nu efter ett par år av benhård förnekelse heller.

Så, en enkel fråga till alla.

Var det bara en tillfällighet att en militärövning med tanks på gatorna i Bangkok skedde samtidigt som TV-haveriet? Eller var det kanske en påminnelse om sakers tillstånd till alla inblandade?

Det var visst militäruppvisning i Bangkok även i dag. Med tanks. Utan att UBC tappade kontakt med sin satellit.

(Jag var på resande fot vid senaste TV haveriet. Jag vet att UBC låg nere, men hur var det med markkanalerna?)

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

Var det bara en tillfällighet att en militärövning med tanks på gatorna i Bangkok skedde samtidigt som TV-haveriet? Eller var det kanske en påminnelse om sakers tillstånd till alla inblandade?

Jag tror inte en militärkupp är närstående oavsett valutgång. Rena spekulationer såklart men jag tror inte att militären räknar med samma stöd de fick förra gången och även då blev det inget vidare. Däremot säger min spåkula att det kan bli dramtiska splittringar inom en snar framtid när man ska välja en ny institution, person eller annat som man samlas runt. Det kan sluta hur som helst. Tills dess ligger man lågt utåt sett iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Det var visst militäruppvisning i Bangkok även i dag. Med tanks. Utan att UBC tappade kontakt med sin satellit.

(Jag var på resande fot vid senaste TV haveriet. Jag vet att UBC låg nere, men hur var det med markkanalerna?)

Poffa

Ja, läste om dagens uppvisning. ISOC verkar organisera diverse event numera och pyssla mindre med landets säkerhet. http://www.bangkokpost.com/news/local/233841/another-military-show-of-force

Rosaskjortorna var ju knappast politiskt obudna om man säger så. Man kan ju tycka att de skulle lägga lite mer krut på att typ stoppa bomber och mord i södra Thailand och lite mindre på propaganda i huvudstaden.

Appropå olika reaktioner på avbrottet. Nedan ett utdrag från http://www.bangkokpost.com/opinion/opinion/233719/the-various-meanings-of-darkness

As soon as TV screens around the country went dark and dead on Friday afternoon, mobile phones, Facebook and Twitter came alive and abuzz with one question being passed on and around, back and forth: Is there a coup going on?

The instant association is funny. I can't imagine a similar situation in other countries where a satellite broadcast failure would prompt such intense speculation of a power grab.

It's true that we in Thailand have learned of coups just from the TV, as far as we can remember (with the hallmark patriotic tunes being played against a generic poster, a panel of coup-makers in full uniform announcing their act and the ridiculous catchphrase in case somebody has missed it: please listen to the announcement again.)

So, if there is anything unusual happening to our TVs, on a nationwide scale, it's only natural for people to jump to the conclusion that only an extraordinary power could cause that to happen. The only extraordinary power that is capable of doing that, which people here have learned to know, is that of a military coup.

There is an irony in the presumption, however. If the people of Thailand have to learn of a coup, to realise that power has again changed hands, via television broadcast, what would a blackout do?

If there were a coup but the coup-makers could not do their usual announcement on TV, would their grab of power be complete? How would people know that they were now in charge and must be listened to, now and again?

This led us to another popular reaction to the satellite failure: a rumour that it was an exercise to "counter" a coup if an attempt was made to stage one. This speculation follows that exact logic. If the coup-makers have no power of communication, if they can't tell people that they have taken control of state power, they would therefore be in charge of nobody and would eventually be defeated.

En counter coup åtgärd. Well, sateliten ägs väl av Shincorp eller? På med foliehattarna så kör vi..

Link to comment
Dela på andra sajter

10 pers driver på för att få IL att erkänna att han har fel, det är viktigare än något annat just nu. Detta genom att älta en rad gamla saker och utan att lägga varken tankekraft eller energi på den politiska utveckling som står för dörren i Thailand nu. Kupp, krig, val, etc spelar ingen roll så länge IL kan tvingas krypa till korset.

Personligen har jag slutat delta i politiktrådar då jag ändå inte längre är tillräckligt uppdaterad.

Att argumentera med folk som medvetet ljuger, är oartiga nog att aldrig svara på frågor där svaret inte passar en själv eller ännu värre helt enkelt skiter i vad andra skriver, det tänker jag dock inte göra.

Att just nämnd skribent sedan valt att hålla fast vid de tre ovanstående punkterna under flera år gör knappast att man slutar ha lust att svara, även om man borde.

Ändrades av Vaxet

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror inte på en kupp nu. Kan inte se någon anledning.

Undantaget rödskjortorna så är det politiska klimatet stabilt och Abhisit har inte gjort sig ovän med någon viktig.

Konspirationerna om att man ska kuppa enbart p.g.a en eventuell valförlust för demokraterna tror jag är hysteriskt verklighetsfrämmande.

Inte ens om demokraterna förlorade makten föreligger någon risk.

Den enda risk som finns är om någon (vem som helst & Abhisit inkluderat) försöker tillåta Thaksin att återvända till makten och utmana Prem & gänget.

Så länge politiker sköter sitt och lämnar militären i fred (och t.ex PM inte börjar sköta nomineringar i militära led) så kan de leva sida vid sida.

Och om 20 år kanske militärens roll minskat igen varpå landet är tillbaka, demokratiskt, i samma läge som innan Thaksin.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Personligen har jag slutat delta i politiktrådar då jag ändå inte längre är tillräckligt uppdaterad.

Att argumentera med folk som medvetet ljuger, är oartiga nog att aldrig svara på frågor där svaret inte passar en själv eller ännu värre helt enkelt skiter i vad andra skriver, det tänker jag dock inte göra.

Att just nämnd skribent sedan valt att hålla fast vid de tre ovanstående punkterna under flera år gör knappast att man slutar ha lust att svara, även om man borde.

Men känns det inte lite döfött. Inget tyder ju på att vissa skribenter som håller benhårt på sina upplevda sanningar skulle rubba en tum. De har ju inte gjort det trots överväldigande bevis och logiska argument.

Jag har inget problem med det i sig, men tycker det är synd att det som är aktuellt alltid hamnar i bakvattnet av diskussioner som handlar om hur dum Thaksin var för 5-10 år sedan.

Link to comment
Dela på andra sajter

/////

Så länge politiker sköter sitt och lämnar militären i fred (och t.ex PM inte börjar sköta nomineringar i militära led) så kan de leva sida vid sida.

Och om 20 år kanske militärens roll minskat igen varpå landet är tillbaka, demokratiskt, i samma läge som innan Thaksin.

Det vore olyckligt om du har rätt i att de kan leva sida vid sida under lång tid. Jag tror att kaos och elände är oundvikligt för att åstadkomma en varaktig förändring och att det därför är bättre att få det överstökat så snart som möjligt. Att det blir en långsam, stabil utveckling i demokratisk riktning tror jag inte på. Jag kan på rak arm inte komma på något land som har haft en sådan smärtfri utveckling.

MVH

Hr. Dysterkvist

Link to comment
Dela på andra sajter

Men känns det inte lite döfött. Inget tyder ju på att vissa skribenter som håller benhårt på sina upplevda sanningar skulle rubba en tum. De har ju inte gjort det trots överväldigande bevis och logiska argument.

Jag har inget problem med det i sig, men tycker det är synd att det som är aktuellt alltid hamnar i bakvattnet av diskussioner som handlar om hur dum Thaksin var för 5-10 år sedan.

Du har naturligtvis rätt och vi borde alla på forumet helt enkelt skita i vad den aktuella medlemmen skriver och istället diskutera fakta och vad vi tror på som lösning för framtiden. För att ljuga om historian kommer ju aldrig kunna att verkligen förändra historian, även om det t.e.x. finns de som förnekar förintelsen så innebär det ju inte att den inte hände.

Amen

Ändrades av Vaxet

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

.. det är synd att det som är aktuellt alltid hamnar i bakvattnet av diskussioner som handlar om hur dum Thaksin var för 5-10 år sedan.

Dessvärre så känns det som att det som händer nu direkt är kopplat till Thaksins agerande. Såväl agerandet för 5-10 år sedan som nutida agerande.

Det finns också sammanhang och historiska förklaringar som man bör ha koll på om man ska förstå sin samtid.

Därmed inte sagt att man enkom behöver älta gamla synder men i avsaknad av spännande nutidstrådar så tycker jag det finns anledning att förstå

varför det t.ex var just Prem och Surayudh som blev Thaksins fiender.

Eller hur Thailands demokratiseringsprocess kidnappades och förstördes av Thaksin.

Just förståelsen för hur en egenmäktig politiker som utger sig för att vara demokratisk kan avslöjas tycker jag är viktig.

Det kan vara kunskap som är bra för framtida bruk i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att det blir en långsam, stabil utveckling i demokratisk riktning tror jag inte på. Jag kan på rak arm inte komma på något land som har haft en sådan smärtfri utveckling.

Thailand 1992 - 2001.

Utveckling av ny konstitution för folket..

Framtagande av 30-bahts reform..

Kontinuerligt minskat politiskt inflytande, och krympta budgetar, för militären..

Sen kom Thaksin...

Link to comment
Dela på andra sajter

Konstigt att Abhisit är tvingad att genomföra beslut fattade av en dömd brottsling, patologiskt kriminell, PM som försökt avskaffa demokratin. Man kunde tro att det skulle vara en kakbit för Abhisit att strunta i beslut fattade av tidigare,illegitima, makthavare. Men han kanske har sina skäl till att smörja militären?

Är Samak en dömd brottsling ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Är Samak en dömd brottsling ?

Svar JA Han fick pa fingrarna for att laga mat pa tv och ta betalt for det

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

Thailand 1992 - 2001.

Utveckling av ny konstitution för folket..

Framtagande av 30-bahts reform..

Kontinuerligt minskat politiskt inflytande, och krympta budgetar, för militären..

Sen kom Thaksin...

Och utan Thaksin hade man nått målet nu? Tror du militären hade tillåtit det? Det tror inte jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är Samak en dömd brottsling ?

Ja. Han var en dömd brottsling. Han hade en fängelsedom för förtal på 2 år. Fastställd i 2 (av 3) instanser när han dog.

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...