thai p Inlagd April 20, 2011 Dela Inlagd April 20, 2011 Hej ibland har jag funderat om man inte är sitt HEMLAND mest kär ? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oregistrerad Inlagd April 20, 2011 Dela Inlagd April 20, 2011 Jag misstänker att alla som är borta en längre tid från hemlandet längtar till ett antal saker efter hand. Sedan ser det säkert olika ut om man är borta i Thailand för att bo och leva, arbeta eller bara turista. För min del har det ju enbart varit som turist och jag har bara varit borta 7 månader som max i sträck. Jag längtade mest efter mat...falukorv och stuvade makaroner, oxfile pommes och bea sås, köttbullar med mos och lingon. Numer kan man ju få detta på de flesta turistorter. Vi brukade annars ta med vattenkokare och pulvermos samt makaroner, ostsåser och liknande i pulverform att ta till när längtan blev för stor. Annars kan jag tänka mig att man kan tröttna på systemet. Och då tänker jag inte på spritbutiken (för där finns nog inte mycket att klaga över) utan på myndigheter och regelverk, rutiner och prioriteringar. Därför, som jag sagt tidigare, så blir man mindre besviken, om man lägger allt det svenska på hyllan innan man ger sig iväg. Sedan sätter ju språket en del käppar i hjulet. Att inte bara enkelt kunna lyfta luren och göra sig helt förstådd, kan ju vara ett irritationsmoment i sig. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
thaiola Inlagd April 20, 2011 Dela Inlagd April 20, 2011 det mesta finns å kopas i Th ,gäller bara å veta var , men bor man i busken som jag så blir det långt å åka,(15mil till Chiang-mai enkel väg) for min del så är det kaviar å brod hogst på listan men man får gora som vanlig , ANNPASSA sig Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Caveman Inlagd April 20, 2011 Dela Inlagd April 20, 2011 (ändrad) Saltlakrits!!!!!! Men jag fick ett tips att det fanns Haribo's piratpengar på Friendship/Pattaya, så efter en liten utflykt på 45mil(90 t o r) så var den saken löst Men som redan sagts så går ju det mesta att hitta eller göra själv, bara man vet vart/hur. Ändrades April 20, 2011 av Caveman ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går...... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Isan Lover Inlagd April 20, 2011 Dela Inlagd April 20, 2011 Hej Det enda jag kan komma på är väl goda ostar och gott vin till. Mvh Isan Lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ban99arne Inlagd April 20, 2011 Dela Inlagd April 20, 2011 Hej Det enda jag kan komma på är väl goda ostar och gott vin till. Mvh Isan Lover Mja, så talar en riktig gåslevermaoist! Själv saknar jag Flen. Flensta Arne Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Fredman Inlagd April 20, 2011 Dela Inlagd April 20, 2011 Saltlakrits!!!!!! Men jag fick ett tips att det fanns Haribo's piratpengar på Friendship/Pattaya, så efter en liten utflykt på 45mil(90 t o r) så var den saken löst Men som redan sagts så går ju det mesta att hitta eller göra själv, bara man vet vart/hur. Bara att lägga till ett r i nicket, till Craveman! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Baa Inlagd April 20, 2011 Dela Inlagd April 20, 2011 NEJ I så fall hade jag stannat hemma. Vinter och snö gör sig bäst på vykort. Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Isaan Butterfly Inlagd April 20, 2011 Dela Inlagd April 20, 2011 (ändrad) Är inne på mitt åttonde år i Thailand nu. Har tidigare levt i Skåne 25 år och i Stockholms innerstad i 25 år. Men detta är historia. Det jag just nu kommer på att jag saknar från Sverige och som jag inte hittat i Thailand är Rågbröd, riktig filmjölk, och Marabous rullar med apelsinkrokant choklad och Karl Johan svamp. Ändrades April 20, 2011 av Bossej Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
khun-petch Inlagd April 20, 2011 Dela Inlagd April 20, 2011 NEJ I så fall hade jag stannat hemma. Jag håller me fast utan mitt tidigare yrkesliv i Sverige och med dom ekonomiska möjligheter det medför så hade jag nog saknat en hel del. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
BeA Inlagd April 20, 2011 Dela Inlagd April 20, 2011 Saknade filmjölk de första två åren men nu har jag hittat en yoghurt som påminner om den svenska gräddfilen – men bara 1,5% fett. Falukorv finns inte men väl en som smakar precis likadant. Stuvade makaroner käkar jag minst en dag i veckan med köttfärssås istället för att stå och rulla köttbullar. Kanelbullar bakade jag för något år sedan, f-n vad smöret flöt ut när jag skulle bre ut det på degen. Sedan åt kompisen upp degen istället för mina nygräddade bullar så nu har jag lagt ner det. Funderar på att börja baka o sälja kanelbullar, tårtor och göra landgångar och smörgåstårtor. Inte för att bli rik utan för att ha något att syssla med. Tror ni det finns någon efterfrågan? Thaifrugan får ta betalt i dörren … Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Baa Inlagd April 20, 2011 Dela Inlagd April 20, 2011 Saknade filmjölk de första två åren men nu har jag hittat en yoghurt som påminner om den svenska gräddfilen – men bara 1,5% fett. Falukorv finns inte men väl en som smakar precis likadant. Stuvade makaroner käkar jag minst en dag i veckan med köttfärssås istället för att stå och rulla köttbullar. Kanelbullar bakade jag för något år sedan, f-n vad smöret flöt ut när jag skulle bre ut det på degen. Sedan åt kompisen upp degen istället för mina nygräddade bullar så nu har jag lagt ner det. Funderar på att börja baka o sälja kanelbullar, tårtor och göra landgångar och smörgåstårtor. Inte för att bli rik utan för att ha något att syssla med. Tror ni det finns någon efterfrågan? Thaifrugan får ta betalt i dörren … Var bor Du? Kanelbulleaspiranten Baa Vinter och snö gör sig bäst på vykort. Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Caveman Inlagd April 20, 2011 Dela Inlagd April 20, 2011 Funderar på att börja baka o sälja kanelbullar, tårtor och göra landgångar och smörgåstårtor. Inte för att bli rik utan för att ha något att syssla med. Tror ni det finns någon efterfrågan? Thaifrugan får ta betalt i dörren … Bor du i Pattaya,HuaHin,Phuket etc. så kommer du absolut att sälja en del men bor du i Isaan så får du nog räkna med att äta upp dem själv ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går...... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Atom Inlagd April 20, 2011 Dela Inlagd April 20, 2011 Så länge jag har min snus så saknar jag inget ät/drickbart, Sverige är ungefär lika kulinariskt utvecklat som Thailand är demokratiskt utvecklat. Nu när det det börjar bli vår och ljust igen kan jag dock sakna Sverige och det svenska ljuset och naturen men skulle jag behöva leva på svensk mat i Sverige så stannade jag inte många dagar. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Baa Inlagd April 20, 2011 Dela Inlagd April 20, 2011 (ändrad) Så länge jag har min snus så saknar jag inget ät/drickbart, Sverige är ungefär lika kulinariskt utvecklat som Thailand är demokratiskt utvecklat. Nu när det det börjar bli vår och ljust igen kan jag dock sakna Sverige och det svenska ljuset och naturen men skulle jag behöva leva på svensk mat i Sverige så stannade jag inte många dagar. Ni ungdomar har ju era lyxproblem... Har man inte klarat av de ljusa, härliga sommarnättern efter 50-60 år så är det nog säkrast att stanna hemma. Jag saknar weekendresorna till Sälen/Åre, men det gör inte resten av kroppen.. Ändrades April 20, 2011 av Baa Vinter och snö gör sig bäst på vykort. Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
UDON-CHARLIE Inlagd April 20, 2011 Dela Inlagd April 20, 2011 Hårt arbete, så man slipper att vara rastlös. U-C Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
piloten66 Inlagd April 20, 2011 Dela Inlagd April 20, 2011 ett visum som räcker typ 30 år det saknar jag annars inte mycket För mycket är lagom Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
khun-petch Inlagd April 20, 2011 Dela Inlagd April 20, 2011 Ni ungdomar har ju era lyxproblem... Har man inte klarat av de ljusa, härliga sommarnättern efter 50-60 år så är det nog säkrast att stanna hemma. Jag saknar weekendresorna till Sälen/Åre, men det gör inte resten av kroppen.. Det kan ju verka som att jag börjat stalka dig nu baa men jag håller med igen,jag har också skidat,även i alpernamen nu sätter min halvförlamning stopp.Men är det någonting jag saknar så är det sverige i maj och juni men redan i slutet av juli börjar hösten göra sig påmind och för tre månader är det inte värt det när jag nu har möjlighet att välja.Dock nästa år ska jag snappsa på midsommarafton. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tommy Inlagd April 20, 2011 Dela Inlagd April 20, 2011 Jag saknar kylan, renheten, den fria sjukvården och tandvården för barn och skolan för desamma samt LSS... Vad saknar Jag mer? Det beror på var jag bor, men NU saknar jag ren luft och fina cykelbanor, kommunala lekplatser och Allemansrätt, inget jag ens brukar tänka på i Sverige (känns självklart). De leende människorna. MVH Tommy "There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
GammalDansken Inlagd April 20, 2011 Dela Inlagd April 20, 2011 Bor du i Pattaya,HuaHin,Phuket etc. så kommer du absolut att sälja en del men bor du i Isaan så får du nog räkna med att äta upp dem själv Bara att byta ut kanel_och_smörmassan med en åkersork som körts några varv i mixern. Those who can write have a lot to learn from those bright enough not to Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
thai p Inlagd April 20, 2011 Trådstartare Dela Inlagd April 20, 2011 Jag saknar alla älgar och renar när jag är i Thailand.När jag är i svedala saknar jag CHANG Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
dtbkk Inlagd April 20, 2011 Dela Inlagd April 20, 2011 Efter elva år i asien så saknar jag min mamma och pappa, men med skypem löser man en del av det. Bangkok, like Las Vegas, sounds like a place where you make bad decisions. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
stefan5300 Inlagd April 21, 2011 Dela Inlagd April 21, 2011 Jag saknar kylan, renheten, den fria sjukvården och tandvården för barn och skolan för desamma samt LSS... Vad saknar Jag mer? Det beror på var jag bor, men NU saknar jag ren luft och fina cykelbanor, kommunala lekplatser och Allemansrätt, inget jag ens brukar tänka på i Sverige (känns självklart). De leende människorna. MVH Tommy Sedan när är Svenska sjuk och tandvården fri? Det jag saknar mest här i djungeln är väl Ramlösa, gott bröd, charkuterier, ostar och inläggningssill. BTT-IDOL OCH BITTERFITTA. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest wille Inlagd April 21, 2011 Dela Inlagd April 21, 2011 (ändrad) Sedan när är Svenska sjuk och tandvården fri? Det jag saknar mest här i djungeln är väl Ramlösa, gott bröd, charkuterier, ostar och inläggningssill. Som skribenten skrev så är väl svensk sjuk- och tandvård ofta kostnadsfri för barn i många fall. Tandvård är det alltid upp till 19 års ålder medan sjukvård är det i vissa fall. Många Landsting har beslutat om kostnadsfri vård för barn upp till en viss åldersgräns men dock inte alla. Ändrades April 21, 2011 av wille stavfelsnisse Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
stefan5300 Inlagd April 21, 2011 Dela Inlagd April 21, 2011 Som skribenten skrev så är väl svensk sjuk- och tandvård ofta kostnadsfri för barn i många fall. Tandvård är det alltid upp till 19 års ålder medan sjukvård är det i vissa fall. Många Landsting har beslutat om kostnadsfri vård för barn upp till en viss åldersgräns men dock inte alla. Så dom pengarna man lägger i skatt går inte till sjuk/tandvård, varje gång som jag är och kollar/rengör mitt skadade öra får jag betala 300 kronor för cirka 5 minuters läkarvård, så inte är det gratis. Sedan saknar jag riktigt god öl. BTT-IDOL OCH BITTERFITTA. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu