Jump to content
IGNORERAD

Tysta behandlingen


Neil

Recommended Posts

GammalDansken

Att välja att inte snacka med en kollega och att utsätta sin partner för osynliggörande g.m tystnad är väl lite skillnad.

Fan, blir frustrerad av bara tanken på att man skulle behöva hantera någon som pysslade med emotionell utpressning bara för att de blivit ledsna, sura eller arga över något. Att genom tystnad osynliggöra en annan person är ett gammalt och beprövat knep som barn och tonåringar ofta använder sig av. Att acceptera sådant infantilt beteende av en vuxen individ som man har en kärleksrelation med är för mig helt otänkbart.

Att sedan försöka förklara ett så pass barnsligt och emotionellt omoget beteende med koncept som lose face osv. tyder på en ett stort mått av rationaliserande och att man indirekt nästan förklarar sin partner vara kulturellt inkompetent och oanpassningsbar.

OK så du har inte problemet; vill inte acceptera osv.

Hur hantera när det händer ändå?

Vad är ditt råd?

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 42
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Neil

    4

  • kycklingen

    4

  • Wangthong

    3

  • mr chaweng

    3

Mest aktiva i denna tråd

Min fru har för länge sedan fattat att jag tycker det är skönt med tystnad, så ingen tysta leken här...

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

OK så du har inte problemet; vill inte acceptera osv.

Hur hantera när det händer ändå?

Vad är ditt råd?

Eftersom jag inte har det problemet så har jag har bara begränsad erfarenhet av att hitta lösningar. Självklart är det lätt att ha massa åsikter och principer när man själv inte måste hantera en situation. Men, i början av mitt förhållande uppvisade Alisa tendenser på vad vad som beskrivs som tysta leken. Men, jag lät inte detta gå utan valde att konsekvent konfrontera henne kring de bakomliggande orsakerna. Då vi hade lätt för att kommunicera så kom vi i princip alltid fram till var i problemet låg även om det kunde bli gråt och upprörda känslor på vägen dit. Mitt resonemang jag förde med henne var att om vi inte hanterar orsaken till konflikten så blir det sällan bättre och att gå omkring i tystnad är endast kontraproduktivt.

Även om hon ibland reagerade med tystnad snarare än att konfrontera mig om hon upplevde ett problem så valde jag konsekvent att aldrig acceptera tystnad som ett alternativ. Jag valde att alltid hitta tid, ork och tålamod att diskutera vad som hänt och att aldrig acceptera svar som "det är inget" osv trots att jag tydligt kunde se att det var något som hon var upprörd över. Numera har pendeln nästan slagit över och det är oftare hon som väljer att konfrontera mig om jag verkar lite tystlåten eller verkar irriterad över något. Denna lösning har passat på just våra personligheter och de förväntningar vi har på en fungerande relation och hur man hanterar konflikter som kan tänkas dyka upp. Att jag inte skulle palla med tysta leken betyder ju inte att det kan vara en lösning att föredra för någon annan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom jag inte har det problemet så har jag har bara begränsad erfarenhet av att hitta lösningar. Självklart är det lätt att ha massa åsikter och principer när man själv inte måste hantera en situaion. Men, i början av mitt förhållande uppvisade Alisa tendenser på vad vad som beskrivs som tysta leken. Men, jag lät inte detta gå utan valde att konsekvent konfrontera henne kring de bakomliggande orsakerna. Då vi hade lätt för att kommunicera så kom vi i princip alltid fram till var i problemet låg även om det kunde bli gråt och upprörda känslor på vägen dit. Mitt resonemang jag förde med henne var att om vi inte hanterar orsaken till konflikten så blir det sällan bättre och att gå omkring i tystnad är endast kontraproduktivt. Även om hon ibland reagerade med tystnad snarare än att konfrontera mig om hon upplevde ett problem så valde jag konsekvent att aldrig acceptera tystnad som ett alternativ. Jag valde att alltid hitta tid, ork och tålamod att diskutera vad som hänt och att aldrig acceptera svar som "det är inget" osv trots att jag tydligt kunde se att det var något som hon var upprörd över. Numera har pendeln nästan slagit över och det är oftare hon som väljer att konfrontera mig om jag verkar lite tystlåten eller verkar irriterad över något. Denna lösning har passat på just våra personligheter och de förväntningar vi har på en fungerande relation och hur man hanterar konflikter som kan tänkas dyka upp. Att jag inte skulle palla med tysta leken betyder ju inte att det kan vara en lösning att föredra för någon annan.

Jag tror att det är långt ifrån alla som har lika många verktyg i lådan som du, Wille, och för dessa är nog ändå tysta leken ett mindre dåligt alternativ än en fysisk råsop - om man nu väljer att fortsätta leva tillsammans med ett barn (mentalt sett).

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tystaleken” är något som många stöter på i Swe-Thai förhållande innan man lyckats förklara för kärestan att det inte passar in i vår västerländska kultur.

Här satt det i i tvådagar och släppte inte för än jag blev förbannad.. å då fick jag reda på vad som feltolkats.

Hur reagerar en Thai man på denna typen av psykisk misshandel??

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha , den va bra , jag känner igen mig där men jag har aldrig kunna bemöta tystnad med tystnad , starkt . ha det bra

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror jag inte att du tycker. Hur länge har ni vart ihop? Jättekort tid så ok, längre tid och du fortfarande accepterar det så tyder det på att du tycker det är ok.

Varför TROR du inte det? Du känner ju varken mig eller min dam, hur vi är och hur vi har det i vårt liv tillsammans. :sFduh:

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför TROR du inte det? Du känner ju varken mig eller min dam, hur vi är och hur vi har det i vårt liv tillsammans. :sFduh:

Nä, det stämmer jag känner ingen av er. Men accepterar man vissa saker i ett förhållande så trivs man väl ihop. Annars så gör man väl allt man kan för att lösa "problemet" om det nu är ett problem.

Då menar jag inte att man ska lösa det efter några års samvaro utan direkt när det uppstod. Sen om det uppstod efter en vecka eller en månad spelar ingen roll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

INTE samma sak, men kanske något att försöka ändra "tystalekenbeteenden" till om ni har problem med det?

Ett thai "ex" FÖRVARNADE mig och sa:

-Om jag blir arg, så blir jag tyst och går ut. Det är bara att låta mig vara ifred, så kommer jag in då jag blivit på bra humör igen :)

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skrev for manga ar sedan, har eller pa SS, att jag aldrig blivit utsatt for eller hort talats om tysta leken. Min forklaring da var att tjejen formodligen kande sig underlagsen I sprak, utbildning och makt och darfor hellre var tyst an att ta en diskussion/brak som hon visste att hon skulle "forlora". Jag tror fortfarande att den forklaringsmodellen ofta stammer men nar diskussionen om tysta leken poppade upp igen for nagon manad sedan sa fragade jag min fru, en kvinnlig kusin och en manlig kusins fru. Forst var de fragande och sade att nagot sadant beteende finns inte. Efter en lang och intressant diskussion kom de dock fram till att som barn och som elever I byskolan sa var man van att aldrig ifragasatta foraldrar eller larare sa oavsett hur fel de tyckte att nagot var sa holl de tyst och att kanske vissa tjejer, framforallt I en ovan miljo eller nar de kanner sig maktlosa, faller tillbaka I detta beteende.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tystaleken” är något som många stöter på i Swe-Thai förhållande innan man lyckats förklara för kärestan att det inte passar in i vår västerländska kultur.

Här satt det i i tvådagar och släppte inte för än jag blev förbannad.. å då fick jag reda på vad som feltolkats.

Hur reagerar en Thai man på denna typen av psykisk misshandel??

Möjligen drar han iväg till mia noi!

När han återvänder finns det väl olika senarier. Thaidoktorer har ju blivit experter på att sy fast vissa onämnbara delar av människokroppen som blivit losskurna av förnärmade fruar. Man kan väl hoppas att de försonas eller att ev. losskurna delar går att sy fast igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skrev for manga ar sedan, har eller pa SS, att jag aldrig blivit utsatt for eller hort talats om tysta leken. Min forklaring da var att tjejen formodligen kande sig underlagsen I sprak, utbildning och makt och darfor hellre var tyst an att ta en diskussion/brak som hon visste att hon skulle "forlora". Jag tror fortfarande att den forklaringsmodellen ofta stammer men nar diskussionen om tysta leken poppade upp igen for nagon manad sedan sa fragade jag min fru, en kvinnlig kusin och en manlig kusins fru. Forst var de fragande och sade att nagot sadant beteende finns inte. Efter en lang och intressant diskussion kom de dock fram till att som barn och som elever I byskolan sa var man van att aldrig ifragasatta foraldrar eller larare sa oavsett hur fel de tyckte att nagot var sa holl de tyst och att kanske vissa tjejer, framforallt I en ovan miljo eller nar de kanner sig maktlosa, faller tillbaka I detta beteende.

Det kan väl tänkas att det är en generations eller/och klassfråga. Hos min fru som är 50 år har det varit djupt rotat.

Hon har tagit till tysta leken ett antal ggr under vårt drygt 20åriga förhållande. Innan dess har hon också använt metoden. När vi möttes hade hon inte pratat med brorsan i 4 år, detta varade 4 år till, totalt 8år. I det fallet var det inte ett bråk hon var underlägsen i eller skulle förlora. Det var helt enkelt ingen mening att fortsätta diskutera och båda är så tjurskalliga att det bara renderar i bråk att lösa tvisten.

De ggr hon använt metoden har jag försökt olika sätt att lösa upp situationen. Att diskutera fungerar ibland. En gång gick det att skämta bort det så att hon blev lurad att skratta. En gång skildes vi i drygt ett halvår. Vi trivs egentligen väldigt bra tillsammans och dottern blev naturligtvis den mest lidande, därför så enades vi om att fortsätta och det fungerar bra. För frugan hade tysta leken blivit ett utpressningsmedel för att få rätt. Numera är det inte ett alternativ för henne. Hon har haft en del mindre återfall efter skillsmässan, men hon är numera kompromissinställd och diskuterar sakfrågan när en lösning ligger långt borta.

Hur man löser problemet beror väl på hur djupt rotat det är och vilka personligheter man har. Tror man att det ska finnas en patentlösning är nog lösningen långt borta. Men att prata är definnitivt aldrig fel, men ibland räcker det inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mja, han eller hon som uppfann tysta leken borde få Nobelpriset, vilken man vill inte ha ett tyst fruntimmer!

Fridfulle Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Varför TROR du inte det? Du känner ju varken mig eller min dam, hur vi är och hur vi har det i vårt liv tillsammans. :sFduh:

Förstår att du har det jobbigt. Ber om ursäkt för mitt plumpa gårdarskämt, men jag kunde inte låta bli :sFduh: Hoppas hon börjar prata med dig snart igen :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår att du har det jobbigt. Ber om ursäkt för mitt plumpa gårdarskämt, men jag kunde inte låta bli :sFduh: Hoppas hon börjar prata med dig snart igen :)

Ingen fara Knasen. Det är ju som sagt inte lätt att vara Djurgårdare jämt. :drinks:

Link to comment
Dela på andra sajter

:whistle: Man har ju märkt under alla år som vi varit tillsammans att ibland finns det två poler, en positiv och en negativ. Men när man svänger in i samma fas så är det helt underbart att bo med en Thailändska

:great:

Var alltid beredd

Puttha

Ändrades av Puttha

Det man gör i dag, det får man tillbaks i sin framtid

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är själv mycket tacksamm då tystaleken börjar för då får man göra som man vill,eftersom regeringen har tagit ledigt :great:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är själv mycket tacksamm då tystaleken börjar för då får man göra som man vill,eftersom regeringen har tagit ledigt :great:

Nja,här är det oppositionen som tar ledigt för att smida än värre knep att ta till.Men hittils har regeringen stått emot(17 år)de du clion.Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...