Jump to content
IGNORERAD

De dog i duschen


lenno

Recommended Posts

Hej

Enligt de uppgifter jag fått av elverket i Rayong använder man inte T-T systemet utan det japanska I-T-systemet och då är inte distributionstrafon jordad

Se nedanstående bild

379px-IT-earthing.svg.png

Det är därför det är så viktigt att inte koppla ihop nolla och jord i ditt hus

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 80
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    16

  • JohanB

    14

  • Jive

    7

  • GammalDansken

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hej

Enligt de uppgifter jag fått av elverket i Rayong använder man inte T-T systemet utan det japanska I-T-systemet och då är inte distributionstrafon jordad

Se nedanstående bild

379px-IT-earthing.svg.png

Det är därför det är så viktigt att inte koppla ihop nolla och jord i ditt hus

För länge länge på 1960-talet fanns det i bl.a. Stockholm och endast på vissa platser där, detta I-T-system med 220V trafas, där det var 127V mellan faserna och jord och 230V mellan faserna.

Är det denna "flytande" 220V du menar att det skulle vara i Rayong?? Ingen 380V alltså??

/JohanB

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

För länge länge på 1960-talet fanns det i bl.a. Stockholm och endast på vissa platser där, detta I-T-system med 220V trafas, där det var 127V mellan faserna och jord och 230V mellan faserna.

Är det denna "flytande" 220V du menar att det skulle vara i Rayong?? Ingen 380V alltså??

/JohanB

Nej

Dom har 230v fas till nolla (400v fas till fas) och normalt i de flesta hus kör man bara en fas och nollan ut till varje hus

Mitt hus är det första verkar det som (enligt El-killarna på elverket i Rayong) där jag drar ut alla tre faserna och nollan från gatan på samma sätt som vi gör i Sverige och sedan lastbalanserar mellan faserna inne i hustets olika förbrukare samt kopplar 3-fas till spisen etc.

Skillnaden med det svenska systemet är dock att just nollan inte är jordad vid distributions-trafon från kraftnätet ute på gatan där de transformerar ner till 230v trefas.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej

Dom har 230v fas till nolla (400v fas till fas) och normalt i de flesta hus kör man bara en fas och nollan ut till varje hus

Mitt hus är det första verkar det som (enligt El-killarna på elverket i Rayong) där jag drar ut alla tre faserna och nollan från gatan på samma sätt som vi gör i Sverige och sedan lastbalanserar mellan faserna inne i hustets olika förbrukare samt kopplar 3-fas till spisen etc.

Skillnaden med det svenska systemet är dock att just nollan inte är jordad vid distributions-trafon från kraftnätet ute på gatan där de transformerar ner till 230v trefas.

Då vet dom inte vad dom snackar om på elverket. I ett IT-system finns ingen neutral och går inte att erhålla utan en transformator.

Det du beskriver är ett vanligt TT och inte ett IT-system. Det är det vanliga överallt i Thailand.

Du har balanserat förbrukarna mellan faserna och nollan som man normalt gör i 3-fas 220/380Vsystem.

Men andra enfasförbrukare snedbalanserar nätet, så att nollan inte är på jordpotential.

Det var de krypströmmarna jag talade om och som fräter sönder jordspettet om man kopplar ihop jord och nolla.

OBS, Nedanstående gäller enbart för flerfamiljshus

I en condo (typ flervåningsfastighet) skall (om allt är rätt gjort) jord och nolla redan vara ihopkopplade nånstans i fastigheten (som i Sverige), så det enda alternativet där är att använda inkommande nollan/jorden (N/PE ska den heta i beskrivningen) i distributionsskåpet som skyddsjord (PE=Protection Earth)

Ett separat nät av gröna ledare skall då dras från N/PE (skall vara märkt så) i centralen, till de önskade jordkontakterna/anslutningarna på uttagen/installationerna.

Jorden PE får då absolut inte tas ut på neutralen nånstans ute i nätet, endast från centralen. Detta är en säkerhetsfråga!

Inga jordspett användes då här.

Är elsystemet i condon risigt, ägaren vet ingenting, ingen dokumentation finnes och installationen verkar vara substandard, så koppla aldrig skyddsjorden till neutralen!!

Då är det enbart jordspett enligt ovan som gäller för skyddsjord.

Det gör inget om ledningen blir lång. 10-30meter 2,5mm2 är fortfarande OK.

Vad jordledningen har för funktion är, att på ett säkert leda bort felström så att jordfelsbrytaren löser ut och i extrema fall ha kapacitet att leda bort tillräckligt med ström för att smälla av säkringen (därför 2,5mm2).

Men rådgör alltid med elektriker/fastighetsägaren innan något tas för givet och gör absolut inget själv om du inte vet exakt vad du håller på med.

Vid minsta tveksamhet, kontakta ytterligare expertis för att utvärdera vad elektrikern gör!!

/JohanB

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Skillnaden som jag och flera andra jag läst om upptäckt i Thailand är att i Sverige jordar man nollan vid trafon i distributionsnätet men i Thailand gör man det inte

Hur är din syn på hur detta påverkar hur man kopplar i en villa med trefas som min ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Skillnaden som jag och flera andra jag läst om upptäckt i Thailand är att i Sverige jordar man nollan vid trafon i distributionsnätet men i Thailand gör man det inte

Hur är din syn på hur detta påverkar hur man kopplar i en villa med trefas som min ?

Same same, ett separat jordspett som inte någonstans är ihopkopplat till neutralen.

Man kan betrakta neutralen som "flytande" i Thailand.

Det blir ett helt normalt TT-system för dej.

Det är faktiskt mycket säkrare med TT än ett TN-C-S system.

Då det finns mycket utsatta luftledningar i Thailand och om neutral/jord, PE/N i ett TN-C-S system skulle gå av, så blir alla jordade apparater strömförande i höljet när dom eller övriga förbrukare slås på.

Detta kan inte inträffa i ett TT-system

Givetvis skulle en jordfelsbrytare slå av när det inträffar, men dom uppges inte vara 100%igt pålitliga och ska testas regelbundet.

/JohanB

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...