Jump to content
IGNORERAD

Militären avfyrade 117 923 skott mot demonstranterna i Bangkok.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Hej

Jag vet att du hävdar att regeringen har kommit till makten genom en korrekt demokratisk process, men jag har sagt det tidigare och kan gärna säga det igen, jag önskar verkligen att denna typ av demokratisk process aldrig blir accepterad av andra än dig och några till längst ut på högerkanten.

I min värld ingår varken militär, Kungliga rådgivare, Korrumperade domstolar eller organisationer som PAD i en politisk process, och det tror jag inte att jag är ensam om att tycka, även om man känner sig lite ensam ibland på ett forum där majoriteten av medlemmarna röstar på SD och Moderaterna enligt tidigare opinionsundersökning på forumet.

Men det får mig aldrige att tvivla ett ögonblick på vad som är rätt eller fel ur min demokratiska synvinkel.

Men det är helt ok, man får tycka vad man vill hur tokigt och odemokratiskt det än är, det är så i en verklig demokrati.

Mvh Isan Lover

Ingen har vad jag vet försvarat militärkuppen 2006 här på MPR, jag utgår från valet 2007. Det valet resulterade som du kan se i att Demokraterna fick flest röster av folket. Hur otroligt detta än kan låta för dig. Det kallas faktiskt för demokrati.

Det näst största partiet (PPP) bildade en koalition som höll i nästan ett år då den föll ihop efter att de mindre koalitionspartierna valde att lämna samarbetet och liera sig med Demokraterna. Vad som fick dem att lämna PPP vet varken du eller jag. Du menar att det dikterats av armén/kungen/eliten/Whatever medan jag menar att de lämnade PPP för att de ville vara kvar vid makten (och pengarna) något de hade riskerat att tappa om Somchai utlyst nyval. Vilket han inte gjorde.

Det är faktiskt demokrati även om utfallet av valet inte blir det som du vill.

Längst till högerkanten...

Jag undviker att kalla dig för en rabiat kommunist med grava diktatursympatier, även om jag tycker det personligen. Skulle uppskatta om du gav fan i att sätta en politisk stämpel på mig utifrån din egen skeva värlsdbild!

Ändrades av MaiChai

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 141
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    17

  • MaiChai

    17

  • Surin P3

    9

  • noBuzz

    9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Isan Lover

Jag undviker att kalla dig för en rabiat kommunist med grava diktatursympatier, även om jag tycker det personligen. Skulle uppskatta om du gav fan i att sätta en politisk stämpel på mig utifrån din egen skeva värlsdbild!

Hej

Du får ursäkta men jag har aldrig träffat eller argumenterat med någon människa så extremt långt ut på högerkanten som dig vad det gäller Demokrati och försvar av militärers våld mot civila, åtminstone inte som påstår sig vara för demokrati.

Så jag sätter absolut ingen stämpel på dig för det klarar du alldeles utmärkt själv.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Du får ursäkta men jag har aldrig träffat eller argumenterat med någon människa så extremt långt ut på högerkanten som dig vad det gäller Demokrati och försvar av militärers våld mot civila.

Så jag sätter ingen stämpel på dig för det klarar du alldeles utmärkt själv.

Mvh Isan Lover

Men du höjer ett parti till skyarna som befinner sig på högerkanten i den thailändska politiken !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Du får ursäkta men jag har aldrig träffat eller argumenterat med någon människa så extremt långt ut på högerkanten som dig vad det gäller Demokrati och försvar av militärers våld mot civila.

Så jag sätter absolut ingen stämpel på dig för det klarar du alldeles utmärkt själv.

Mvh Isan Lover

Kan du plocka fram ett enda inlägg där jag "försvarar militärens vål mot civila" så är du duktig. Jag väntar.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Kan du plocka fram ett enda inlägg där jag "försvarar militärens vål mot civila" så är du duktig. Jag väntar.

Hej

Det blir nog snarare hundratals.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det blir nog snarare hundratals.

Mvh Isan Lover

Jag nöjer mig med att du länkar till ett enda...så fram med det nu!

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Kenthamon

Search

Support Prachatai

Hej

Läste i Prachatai att militären avfyrade 117 923 skott mot demonstranterna i landets Demokratirörelse i Bangkok, och dom prickskyttar som placerades ut avfyrade 2 200 skott, jag tvivlar på att all denna skarpa ammunition skulle ha missat sina mål, och speciellt då prickskyttarnas.

Denna uppgift kanske får en och annan att tvivla på att demonstranterna sköt sig själva som Suthep och regeringen tillsammans med Generalerna hävdar, hoppas att dom skyldiga får sitt straff till slut.

Mvh Isan lover

Military used 117,923 rounds of ammunition during crackdown last yearTue, 22/03/2011 - 01:56 | by prachatai

On 18 Mar, according to the MCOT, Pol Lt Col Somchai Pateprasert, Chair of the House Committee on Military Affairs and a Phue Thai MP for Nakhon Ratchasima, disclosed an account of ammunition disbursed by the army during the crackdown on red shirts early last year.

597,500 rounds of ammunition were disbursed by the army from its arsenal to support the Centre for the Resolution of the Emergency Situation’s activities from 11 Mar until the end of the rallies, and 479,577 rounds were returned. That means that 117,923 were used.

The total number includes 3,000 sniper rounds of which 880 were returned, and 10,000 blank rounds of which 3,380 were returned, he said.

Det är inte lätt att vara tvärtemot alla andra, men lycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det blir nog snarare hundratals.

Mvh Isan Lover

Ljuger du som vanligt, eller kan du visa något inlägg från Maichai som visar vad du anklagar honom för?

Om inte är det hög tid för en ursäkt, tycker jag.

Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Ljuger du som vanligt, eller kan du visa något inlägg från Maichai som visar vad du anklagar honom för?

Om inte är det hög tid för en ursäkt, tycker jag.

Tommy

Hej

Att jag och MaiChai har varit varandras motpoler i den här konflikten är väl ingen hemlighet, och jag har anklagat regeringen och militären för dödandet vid det våldsamma ingripandet i Bangkok mot demonstranterna, och att MaiChai och några till har försvarat i princip allt som regeringen och militären har anklagats för är så känt att det mera är ett konstaterande än en anklagelse.

I stort sett alla inlägg under flera års tid som har varit kritiska mot regering och militär har bemötts av MaiChai och några till,

vi har olika syn på militärkuppen, dom Kungliga rådgivarnas inflytande, dom korrumperade domstolarna, som enligt mig ligger bakom regeringsskiftet i Thailand, enligt MaiChai är det en politisk process som liknar vårt Svenska politiska system som ligger bakom.

Vad det gäller demonstrationen i Bangkok så tycker jag att det var fel att använda tungt beväpnad militär mot civila demonstranter därför att risken för övervåld som skulle leda till skadade och döda var uppenbar, och jag är speciellt kritisk till deras "live fireing zon" och prickskyttarnas agerande, mycket riktigt blev resultatet så, och demonstranter, kvinnor, barn, sköterskor, volontärer, journalister blev skadade och dödade, även här försvarar MaiChai regering och militär i inlägg efter inlägg.

Att sen påstå att det inte finns ett enda inlägg på MPR där han försvarar regeringen och militären för det inträffade förstår jag inte alls, men ingen skulle bli gladare än jag om han ändrade uppfattning i denna fråga, han är välkommen på demokratins sida, för dom behöver all hjälp dom kan få.

När sen såna som du låtsas att inga inlägg till försvar för regering och militärens agerande har skrivits på forumet av MaiChai blir man nästan mållös, och du säger att jag ska be om ursäkt, du vet väl att du själv är skyldig mig en när du för något år sedan felaktigt beskyllde mig för att ljuga, men blev överbevisad av en annan medlem om att jag var oskyldig, då efterlyste jag en ursäkt av dig och den väntar jag på än, så att be om ursäkt verkar inte vara din starka sida.

Mvh Isan Lover

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Att jag och MaiChai har varit varandras motpoler i den här konflikten är väl ingen hemlighet, och jag har anklagat regeringen och militären för dödandet vid det våldsamma ingripandet i Bangkok mot demonstranterna, och att MaiChai och några till har försvarat i princip allt som regeringen och militären har anklagats för är så känt att det mera är ett konstaterande än en anklagelse.

I stort sett alla inlägg under flera års tid som har varit kritiska mot regering och militär har bemötts av MaiChai och några till,

vi har olika syn på militärkuppen, dom Kungliga rådgivarnas inflytande, dom korrumperade domstolarna, som enligt mig ligger bakom regeringsskiftet i Thailand, enligt MaiChai är det en politisk process som liknar vårt Svenska politiska system som ligger bakom.

Vad det gäller demonstrationen i Bangkok så tycker jag att det var fel att använda tungt beväpnad militär mot civila demonstranter därför att risken för övervåld som skulle leda till skadade och döda var uppenbar, och jag är speciellt kritisk till deras "live fireing zon" och prickskyttarnas agerande, mycket riktigt blev resultatet så, och demonstranter, kvinnor, barn, sköterskor, volontärer, journalister blev skadade och dödade, även här försvarar MaiChai regering och militär i inlägg efter inlägg.

Att sen påstå att det inte finns ett enda inlägg på MPR där han försvarar regeringen och militären för det inträffade förstår jag inte alls, men ingen skulle bli gladare än jag om han ändrade uppfattning i denna fråga, han är välkommen på demokratins sida, för dom behöver all hjälp dom kan få.

När sen såna som du låtsas att inga inlägg till försvar för regering och militärens agerande har skrivits på forumet av MaiChai blir man nästan mållös, och du säger att jag ska be om ursäkt, du vet väl att du själv är skyldig mig en när du för något år sedan felaktigt beskyllde mig för att ljuga, men blev överbevisad av en annan medlem om att jag var oskyldig, då efterlyste jag en ursäkt av dig och den väntar jag på än, så att be om ursäkt verkar inte vara din starka sida.

Mvh Isan Lover

Mvh Isan Lover

Kan Du vissa ett enda inlägg där någon av forumets medlemmar uttrycker något som helst försvar för militärkuppen?

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Att jag och MaiChai har varit varandras motpoler i den här konflikten är väl ingen hemlighet, och jag har anklagat regeringen och militären för dödandet vid det våldsamma ingripandet i Bangkok mot demonstranterna, och att MaiChai och några till har försvarat i princip allt som regeringen och militären har anklagats för är så känt att det mera är ett konstaterande än en anklagelse.

I stort sett alla inlägg under flera års tid som har varit kritiska mot regering och militär har bemötts av MaiChai och några till,

vi har olika syn på militärkuppen, dom Kungliga rådgivarnas inflytande, dom korrumperade domstolarna, som enligt mig ligger bakom regeringsskiftet i Thailand, enligt MaiChai är det en politisk process som liknar vårt Svenska politiska system som ligger bakom.

Vad det gäller demonstrationen i Bangkok så tycker jag att det var fel att använda tungt beväpnad militär mot civila demonstranter därför att risken för övervåld som skulle leda till skadade och döda var uppenbar, och jag är speciellt kritisk till deras "live fireing zon" och prickskyttarnas agerande, mycket riktigt blev resultatet så, och demonstranter, kvinnor, barn, sköterskor, volontärer, journalister blev skadade och dödade, även här försvarar MaiChai regering och militär i inlägg efter inlägg.

Att sen påstå att det inte finns ett enda inlägg på MPR där han försvarar regeringen och militären för det inträffade förstår jag inte alls, men ingen skulle bli gladare än jag om han ändrade uppfattning i denna fråga, han är välkommen på demokratins sida, för dom behöver all hjälp dom kan få.

När sen såna som du låtsas att inga inlägg till försvar för regering och militärens agerande har skrivits på forumet av MaiChai blir man nästan mållös, och du säger att jag ska be om ursäkt, du vet väl att du själv är skyldig mig en när du för något år sedan felaktigt beskyllde mig för att ljuga, men blev överbevisad av en annan medlem om att jag var oskyldig, då efterlyste jag en ursäkt av dig och den väntar jag på än, så att be om ursäkt verkar inte vara din starka sida.

Mvh Isan Lover

Mvh Isan Lover

Ett långt inläg med mycket skitsnack, ingen länk till något inlägg där jag "försvarar militärens vål mot civila" som det enligt dig själv finns hundratals av.

Så fram med en sådan länk nu eller erkänn inför alla här att den inte finns och du bara ljög!

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Ett långt inläg med mycket skitsnack, ingen länk till något inlägg där jag "försvarar militärens vål mot civila" som det enligt dig själv finns hundratals av.

Så fram med en sådan länk nu eller erkänn inför alla här att den inte finns och du bara ljög!

Hej

Att ens påstå att man ljuger om detta är tragiskt och så lågt att man inte tror att det är möjligt, och jag överlåter åt forumets läsare och moderatorer att avgöra saken.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Att ens påstå att man ljuger om detta är tragiskt och så lågt att man inte tror att det är möjligt, och jag överlåter åt forumets läsare och moderatorer att avgöra saken.

Mvh Isan Lover

Du påstår att det finns hundratals inlägg där jag försvarar militärens våld mot civila, men du kan inte ens efter flera påstötningar presentera ett enda av dem?

Jo, då är det nog så att du ljuger!

Så plocka fram ett enda inlägg där jag "försvarar militärens våld mot civila" eller be om ursäkt för att du ljög tycker jag är rimligt, eller hur?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Du påstår att det finns hundratals inlägg där jag försvarar militärens våld mot civila, men du kan inte ens efter flera påstötningar presentera ett enda av dem?

Jo, då är det nog så att du ljuger!

Så plocka fram ett enda inlägg där jag "försvarar militärens våld mot civila" eller be om ursäkt för att du ljög tycker jag är rimligt, eller hur?

Hej igen

I varje inlägg där man försvarar regeringens och militärens handlande i samband med demonstrationerna i Bangkok godkänner man och accepterar våld mot civila, eftersom det var något som förekom dagligen under denna tid, och det var en medveten och planerad strategi och handling av regeringen tillsammans med militären och inte någon olyckshändelse.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen

I varje inlägg där man försvarar regeringens och militärens handlande i samband med demonstrationerna i Bangkok godkänner man och accepterar våld mot civila, eftersom det var något som förekom dagligen under denna tid, och det var en medveten och planerad strategi och handling av regeringen tillsammans med militären och inte någon olyckshändelse.

Mvh Isan Lover

Svenska polisen använder våld mot civila varje dag i sitt jobb att försöka bekämpa brottsligheten

Vad tycker du om det och vad är din syn på regeringens del i det ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Svenska polisen använder våld mot civila varje dag i sitt jobb att försöka bekämpa brottsligheten

Vad tycker du om det och vad är din syn på regeringens del i det ?

Hej

Det våld som svenska poliser utövar i tjänsten är inte jämförbart med det som den Thailändska militären använde mot civila i Bangkok, och svenska polisers våldsanvändning i tjänsten är reglerad i lag, och jag tror att svenska regeringar vill ha det så oavsett om det är en blå eller röd regering.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen

I varje inlägg där man försvarar regeringens och militärens handlande i samband med demonstrationerna i Bangkok godkänner man och accepterar våld mot civila, eftersom det var något som förekom dagligen under denna tid, och det var en medveten och planerad strategi och handling av regeringen tillsammans med militären och inte någon olyckshändelse.

Mvh Isan Lover

Var är den efterfrågade länken?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det våld som svenska poliser utövar i tjänsten är inte jämförbart med det som den Thailändska militären använde mot civila i Bangkok, och svenska polisers våldsanvändning i tjänsten är reglerad i lag, och jag tror att svenska regeringar vill ha det så oavsett om det är en blå eller röd regering.

Mvh Isan Lover

Så när en brottsling skjuter på svenska polisen och dom skjuter tillbaka och brottslingen dör då är det ok

Men när militanta extremistiska demonstranter i Bangkok kastar i en granat bland militärer och flera dör då är det inte ok att skjuta tillbaka ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Så när en brottsling skjuter på svenska polisen och dom skjuter tillbaka och brottslingen dör då är det ok

Men när militanta extremistiska demonstranter i Bangkok kastar i en granat bland militärer och flera dör då är det inte ok att skjuta tillbaka ?

Hej

Dom flesta demonstranterna var helt obeväpnade, och av dom som var beväpnade var nog slangbellor det absolut vanligaste vapnet.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Dom flesta demonstranterna var helt obeväpnade, och av dom som var beväpnade var nog slangbellor det absolut vanligaste vapnet.

Mvh Isan Lover

Stämmer bra och regeringen bad dom, massor av gånger att lämna området så att de kunde tag tag i de verkliga brottslingarna

Har du glömt vad dom gjorde med sina egna demonstranters legitimationer, hotade med represalier om dom lämnade etc etc ?

Vem bär ansvaret för detta ?

De röda tvingade till slut in regeringen i ett hörn där bara alternativet våld fanns kvar för att upplösa demonstrationerna. Regerinegn försökte alla medel innan de gick till våld. Även massor av gånger efter att de rödas demonstratner både skadat och dödat poliser och militärer

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det blir nog snarare hundratals.

Mvh Isan Lover

Nu har du ju haft ett antal timmar på dig att plocka fram ett enda inlägg där jag "försvarar militärens våld mot civila" och du har inte hittat ett enda...

Jag tycker det är jävligt olustigt att du slänger ur dig allvarliga anklagelser mot medlemmar utan att på något sätt backa upp dem. Det är ju inte precis första gången du gör samma sak. Själv vill jag inte sjunka så lågt att jag skulle anklaga dig för något jag inte kans styrka med fakta, men snart är jag där och då kanske jag refererar till dig som den "slavägande horbocken från Nong Khai" en anklagelse som visserligen är väligt löst grundad men det är ju så du verkar vilja ha det här på MPR?

Nu ska jag kila iväg och äta frukost, när jag kommer tillbaka vill jag se antingen en länk där jag skriver det du anklagar mig för eller en ursäkt!

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har du ju haft ett antal timmar på dig att plocka fram ett enda inlägg där jag "försvarar militärens våld mot civila" och du har inte hittat ett enda...

Jag tycker det är jävligt olustigt att du slänger ur dig allvarliga anklagelser mot medlemmar utan att på något sätt backa upp dem. Det är ju inte precis första gången du gör samma sak. Själv vill jag inte sjunka så lågt att jag skulle anklaga dig för något jag inte kans styrka med fakta, men snart är jag där och då kanske jag refererar till dig som den "slavägande horbocken från Nong Khai" en anklagelse som visserligen är väligt löst grundad men det är ju så du verkar vilja ha det här på MPR?

Nu ska jag kila iväg och äta frukost, när jag kommer tillbaka vill jag se antingen en länk där jag skriver det du anklagar mig för eller en ursäkt!

Kunde inte låta bli att skratta.

Den slavägande horbocken från Nong Khai :rotfl::rotfl: Låter ju som en bra titel på en bok.

Där har du lite att fundera på Maichai, det är bara att sätta igång att skriva, jag kommer att köpa boken direkt.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Vad jag vet bojkottar samtliga partier i riksdagen SD, så det gäller nog inte bara partierna på vänsterkanten.

Men jag personligen anser att SD ska behandlas precis som alla andra partier just för att det är rätt demokratiskt sett, men jag sympatiserar naturligtvis inte med dom eller deras åsikter, precis som jag inte gör med Moderaternas.

Mvh Isan Lover

Jag vet inte om det stämmer riktigt, regeringens förslag har ju fällts ett par gånger med hjälp av SD trots att man sagt att SD inte ska ges något inflytande. Nu tycker jag det är bra att demokrati råder trots att jag röstade blått men om man ska sjunka ner till sandlådenivån som är i svensk politik och då framförallt på den rödgröna sidan så hade det väl varit bättre att lägga ner sina röster än att låta SD ta politiska poäng?

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...