Jump to content
IGNORERAD

Ett oändligt tjat om muslimer


Joints

Recommended Posts

Det är så jag har förstått det Kim , den enda skillnaden är väl att det har tillkommit Islamska banker som enbart har muslimska kunder . Detta finns också i västvärlden.

jap.gif

ไม่ระบุชื่อ

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 84
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Joints

    10

  • Kim

    6

  • stjp8729

    6

  • MG

    5

Mest aktiva i denna tråd

Quote

Ok, om jag förstått det hela rätt så har etniska bumiputra + en del tribes fördelar mot den utländska och kinesiska delen av befolkningen. Och fördelarna är alltså inte för att dom är just muslimer.

En etnisk kines som konverterat till Islam kommer alltså inte i åtnjutande av dessa fördelar.

Dear Kim,

Bumiputra och Datu har änu mera fördelar än övriga muslimer i Malaysia, och leder inte direkt utvecklingen av Malaysia framåt, "ta emot pengar och gör slut på dom är dom duktiga på" speciellt när olika projects startas av regeringen.

Även om din släkt flyttade till Malaysia för 200 år sedan, är du forfarande Kines, Indier, Kristen Malay (vanligt nere i Borneo) eller vad som helst, och åtnjuter inte samma fördelar i samhället som en Muslimsk Malay.

Desutom som ett annat exemple krävs det otroligt mycket mera papper och godkännade för dig som Kines, Indier eller Västerlänning om du skall starta en firma, desutom olika skattesatser.

Och exakt som du skriver hjälper det inte att konvertera till Islam, du kommer forfarande ej upp i "samma status" som en muslimsk Malay.

Ha en bra dag!   :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Det är så jag har förstått det Kim , den enda skillnaden är väl att det har tillkommit Islamska banker som enbart har muslimska kunder . Detta finns också i västvärlden.

Alla banker i Malaysia (inkl min egen bank) har påverkan av Islam och enligt lag måste det finnas en Bumiputra i styrelsen, liksom på andra medelstora och större företag.

Ha en bra dag!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Påverkan utav Islam ?   räntefria lån ??

Svar på min egen fråga ..

The first Islamic bank in Malaysia was established in 1983. In 1993, commercial banks, merchant banks and finance companies were allowed to offer Islamic banking products and services under the Islamic Banking Scheme (IBS). These institutions however, are required to separate the funds and activities of Islamic banking transactions from that of the conventional banking business to ensure that there would not be any co-mingling of funds.

jap.gif

ไม่ระบุชื่อ

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Etik..

Kan vi inte låsa denna tråden? Please!

Ha en bra dag! 

:wai:

Varför det? Gillar inte yttrandefrihet? :)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Intressant tråd!

Kim skrev:

1. Men en sak, du talar om alla thailändska muslimer som malajer. Är inte det felaktigt?

2. Så tydligen kan även muslimska män ta buddistiska fruar och tvärtom

1. Vill hålla med dig där. Jag är själv gift med en thailändsk kille från södra Thailand och han skulle inte vilja bli kallad malaj utan thai.

2. Visst kan dom gifta sig med icke muslimska kvinnor, vi är gifta och jag har inte konverterat. Min mans syster är också gift med en icke muslim (buddhist ).

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

INGE VIDARE FOLKSLAG ENLIGT MIG..."BÖDELN"..

Tycker du de framstår som korkade och aggressiva?

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

INGE VIDARE FOLKSLAG ENLIGT MIG..."BÖDELN"..

Tankte forst gora ett forsok att gora mig rolig pa din bekostnad genom att pavisa det korkade i ditt inlagg.

Men sen angrade jag mig, lyteskomik ar inte sarskillt kul.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm Rasistiska uttalanden trodde jag inte fick förekomma här.  Ganska så outbildade och folk med liten världsbild har

lätt att komma med sådana utalanden som Putte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Enligt min åsikt får man föra fram vilken åsikt som helst (inom vissa gränser) så länge det framgår att det bara är ens egen åsikt. Vilket putte gjorde klart.

Till skillnad mot att påstå att något är absolut sanning.

För övrigt ligger paw-76 på gränsen till radering med sin recension av putte. Diskutera gärna sakfrågan, men var vänlig och undvik personangrepp.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Tja,

Enligt min åsikt får man föra fram vilken åsikt som helst (inom vissa gränser) så länge det framgår att det bara är ens egen åsikt. Vilket putte gjorde klart.

Till skillnad mot att påstå att något är absolut sanning.

För övrigt ligger paw-76 på gränsen till radering med sin recension av putte.

Herr Chang har talat.

Förlåt changen ! Jag glömde att skriva att det är vad JAG tycker och tänker om sådana utalanden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst paw-76,

Men det är skillnad på att bemöta ett uttalande genom att karaktärisera personen mindre smickrande eller att helt enkelt bemöta personens åsikter.

Jag vet inte riktigt om du förstår skillnaden? Man vinner inga argument genom att beskriva motparten som en idi*t.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har nog rätt Herr chang. Men ibland kan det kännas ganska skönt.  :yes:

Ska försöka att inte göra samma övertramp igen. :great:

Link to comment
Dela på andra sajter

Judar är inget vidare folkslag enligt mig... Jordens avskum och orsaken till mycket problem...

Ansvariga för kommunismen och t ex finanskrisen vi har nu!

MvH

The Executioner

BagdadBob

Alea Jacta Est

Link to comment
Dela på andra sajter

HA HA HA :D ..TYCKER DOM E OTREVLIGA BARA :Drogar-Vampire(LBG): ..å joooo ja har träffat mååååånga muslimer bla.annat i malaysia,Thailand å bali med omnejd sen stöter man ju på en DEEEEL i swedala.SÅ JA HAR ÄVEN REST EN DEEEEEEL BÅDE INOM JOBBET Å PRIVAT :yes: ..Å RASIST NÄÄÄÄÄ INTE DE HELLER!!!!!! :na: .TJOOOOOHOOOOO :whistle:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag själv, alltså jag personligen tycker att det finns personer i samhället som inte är lämpade som föräldrar. Och det kan vara muslimer, judar eller små små svennar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Teyo, jag kan lugna dig (och ev övriga) med att mitt tidigare inlägg inte alls har något med mina åsikter att göra.

Provade ett annat grepp än det wille och paw hade.

Putte skrev: INGE VIDARE FOLKSLAG ENLIGT MIG..."BÖDELN"..

Vilket ju är lite bisarrt, det kan ju finnas etniska svenskar som är muslimer t ex. Så det är inte jag som blandade ihop folkslag och religion.

Jude är ett folkslag, judendomen är deras religion.

Kristendomen och Islam härstammar ju som bekant båda från judendomen. Påven är ju högsta hönset i den största judiska sekten...

Alea Jacta Est

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

... Påven är ju högsta hönset i den största judiska sekten...

Nu blev jag nyfiken! Kan du berätta vilken sekt det är?

:wai:

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det där med kristendom e ganska läskigt, det finns ju fanatiker från oss alla. Vissa på sitt sätt andra på sitt.

Synd att inte alla vore som mig. Åt middad och softade en stund.

Hej hopp ha det bra

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...