Jump to content
IGNORERAD

Varning för PhiPhi I Stockholm


pompelipossa

Recommended Posts

mamma bäng fan pappa käng

Frugan är Thai, nog har hon egenheter som alla andra, men hon brukar inte beställa in för mycket käk i syfte att skryta "Show off" inför de andra gästerna. Förmodligen av respekt mot vår gemensamma hushållskassa.

Andra restauranggäster gör väl som de vill och tycker passande – inte drabbar det min plånbok.

Sedan tror jag att "Doggy-bag" förfarandet är mer utbrett på thairestauranger

än på vanliga svenska restauranger. Kulturella skillnader ligger förmodligen bakom.

Som svensk här i Sverige kanske man bör upplysa lilla Isaan-Noi om att det inte är lika accepterat att kräva en "doggy-bag" här i här Sverige som det är i Thailand.

Ta seden dit man kommer med andra ord.

SN

Tja.

Jag tror dom flesta Thai beställer in fler rätter för det är en vana att äta mer än en rätt. Hos svärmor i Bangkok är det aldrig mindre än 8 rätter som gäller om så båda maidsen är lediga och därhemma finns det sällan eller aldrig några besökare att show off för. :)

Det kanske är lite genant för svensken i gemen att fråga efter doggybag men lite intrenationella vanor skadar inte. :)

Väntar även på dagen när vi blir så internationella så man kan ta med sig resten av vinflaskan hem, men den dagen lär väl adrig komma?

/mvh

Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 168
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • pompelipossa

    17

  • GammalDansken

    16

  • svampen

    16

  • Soengsang

    6

Mest aktiva i denna tråd

Guest Siam-Nilsson

Att propsa på en doggy-bag då man inte orkar äta upp det som ligger på tallriken

påminner om de faranger som gärna envetet sitter och häckar hela dagen i

en och samma solstol, bara för att de har hyrt den för 20 bath.

Det gäller ju att se till att få valuta för pengarna . . . :whistle:

SN

Link to comment
Dela på andra sajter

pompelipossa

Jag skulle vilja säga att det är respektfullt att be om en doggy-bag. Om restaurangen gör god mat och serverar stora portioner så visar man att man tycker om det man fått och att man inte vill att det ska gå till spillo. Att sitta på en restaurang och äta för över 600 kronor ser inte jag som att vara snål även om man ber att få ta med sig resterna hem. Min mamma lärde mig att man inte slänger mat, samma lärdes ut i skolan. Mat som blev över hemma hos oss sparades för att kunna ätas en annan dag.

Att slösa och släng det som blir över är ett fattigmanssätt att framstå som välbärgad. Men kanske man ska börja med att "vaska" maten för att inte få epitetet snål.

Men som jag tidigare skrivit så är det ok om restaurangen inte skickar med riset. Det var barnsligt att hälla öl i det.

Så alla som kallar mitt beteende för barnsligt och omoget, ni har rätt. Det var en demostrativ handling som kom sig av (kanske två flaskor chang) en irritation att vi utan förklaring inte fick ta med riset men maten. Ingen hade meddelat oss om att riset var gratis. Tills dess notan kom trode vi båda att vi betalade för riset.

Men:

Faktum kvarstår att ägaren berättade att de "aldrig" slänger ris på restaurangen.

Faktum kvarstår att ägaren valde att låte en verbal dispyt övergå i hot om våld.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja Siam-Nilsson,

Du har fel angående doggybag, det efterfrågas dagligen och vi har bara europeér som gäster.

Förövrigt väldigt uppskattat av personal samt gäster,det är ju ett gott betyg på maten.

Tillräckliga portioner samt så gott att man vill fortsätta äta.

Att upplysa isaan Noi är ej nödvändigt, det är alltid fel att slänga mat.

Känns som mer "show off" att du har råd att lämna...

Det har nog inget att göra med att det är en thairestaurang utan vilken nivå restaurangen har valt att lägga sig på, på en billig restaurang är det nog mera vanligt än en dyr fast man kan tycka att motsatsen borde vara mera naturlig.

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken tråd, måste vara en av de roligaste på MPR på länge. Risets vara eller inte vara. :crazy:

Kan varken ge TS ris eller ros.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Vi är alla olika - med all rätt.

Gör som ni själva vill och är bekväma med när ni går ut och äter.

Beställl in era jätteportioner eller hushåll med en förrätt i tre timmar.

Det är ju er plånbok och er doggy-bag, och jag vill inte vara er "Pappa Etikett".

Själv äter jsg mest hemma, dessvärre :(

SN

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag skrev, du skyller TS för något en annan skrivit

och försöker lite patetisk att täcka över misstaget.

Testa att läsa och tänka själv innan du skriver.

Täcka över?

Vi kan väl säga så här, jag tror hundra gånger mer

på b-tung än på TS, sen kan du sitta där och

gissa bäst du vill, precis som du alltid gör.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Täcka över?

Vi kan väl säga så här, jag tror hundra gånger mer

på b-tung än på TS, sen kan du sitta där och

gissa bäst du vill, precis som du alltid gör.

När du tar i som du gör från fötterna,

så påminner det om Muhammad Ali när han var på topp.

När jag läser det du faktisk skriver så kommer jag återigen

att tänka på Muhammad Ali - som han är i dag :-)

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycke moraldravel här.om nu restaurantägaren månade så mycket om riset,varför fick dom inte det då med sig så de kom till nytta? de vore väll att verkligen hedra riset

Huvet på spiken!

Tecknad serie om faranglivet i Thailand: http://www.langliggare.se/

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag skrev förra gången, jag har aldrig varit på Phi Phi och jag känner inte TS, exakt vad som hände utgår jag ifrån är ett mellanting av vad TS och Phi Phi ägaren skrivit. Det som är intressant är att så många, precis som i andra liknande trådar, skyller det inträffade på kulturskillnader och pratar om heligt ris mm; jag hajar ingenting. Om någon ber att få ta med sig något hem som han inte betalat för, blir nekad detta och sedan demonstrativt häller ut sin öl i det han inte fick ta med hem så skulle reaktionen bli densamma på en "svensk" restaurang i Sverige med enbart "äktsvenskar" inblandade, på en thailändsk restaurang i Thailand med bara thailändare inblandade eller en fransk restaurang i Kina med bara kenyaner inblandade; alltså en helt naturlig reaktion som är helt oavhängig kulturella skillnader (det finns dock länder och omständigheter där det kunde blivit klart mer våldsamt).

Om ägaren hotade med våld och var allmännt otrevlig, shame on him. Om TS var allmännt otrevlig, shame on him. Att TS valde att gå tillbaka till restaurangen för att fortsätta klagandet samt skriver om det på ett antal forum samt att Phi Phi så vitt jag förstår har ett gott rykte gör att jag, om jag fick möjligheten eller tvingades, hellre går och käkar på Phi Phi än dinerar med TS.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis som erkki beskriver, är det även mina intryck från thailändska restaurangbesök. Det uppfattas i regel snarare som en uppskattning eller artighetsgest än motsvarigheten - girighet, när man tycker maten varit så god att man inte vill låta något gå till spillo. Själv kan jag dock inte dra till minnes att jag utnyttjat denna möjlighet eller använt detta som ett uttryckssätt att maten var vällagad, men har iakttagit det vid otaliga tillfällen, såväl från mitt eget sällskap (utan att erektionen upphört) som vid andra bord. Inget att raljera över och göra sig till big spender för alls, enligt mig. Bara att ta seden dit man kommer. Att sedan en thailändsk krog i Sverige hamnar i gråzonen såväl geografiskt som kulturellt får man naturligtvis ta viss hänsyn till. Har sett häpnadsväckande krav på doggy bags på de bästa krogar av de förnämaste gäster i många olika miljöer. Snarare så att ju dyrare desto vanligare.

Men det är ju klart att det är lite ballare att säga maipenrai och keep the change och segla ut som en glidare... :dance1:

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman

Nej nu ska jag gå på "after work" och hälla lite öl i strupen istället! :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår inte riktigt problemet vända upp/ned på hela Världen för några riskorn?

Gilla läget & le är man inte nöjd blir det ju sista besöket på den krogen!

Sen brukar jag beställa lagom för att bli mätt.

Mvh svampen :wai:

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja här delas det ut både RIS o ros. Men det e väl dumt Ris(kera) dåligt rykte för återandvänt RIS. Nu Får jag väl massor av RIS för detta dumma o tråkiga inlägg men den Ris(ken) får man ta. MVH EN RIS(ktagande) Göteborgare::dance1: ..SKÅL :drinks:

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Ja här delas det ut både RIS o ros. Men det e väl dumt Ris(kera) dåligt rykte för återandvänt RIS. Nu Får jag väl massor av RIS för detta dumma o tråkiga inlägg men den Ris(ken) får man ta. MVH EN RIS(ktagande) Göteborgare::dance1: ..SKÅL :drinks:

Du ligger risigt till efter att på detta sätt bundit ris till egen rygg.

Ändrades av GammalDansken

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Du ligger risigt till efter att på detta sätt bundit ris till egen rygg.

JoJo men lite får man RIS(kera) på en fredag ;)

Ändrades av hamnoi

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

För att förtydliga och korrigera vad personalen tycks försöka sprida så tog vi inte in ris två extra gånger. Vi bad om en extra skål ris. Åt upp två tredjedelar. När servitrisen kom och vi bad om att få ta med resterna såbad vi att få ta med det lilla riset som fans kvar eftersom vi är på besök i Stockholm och sover i mitt företags övernattningsrum utan kokmöjligheter. Jag berättade att vi hade glömt riskokaren hemma och därför undrade om vi kunde få ta det lilla kvarvarande riset med oss. Hon svarade inte ens på det. Hade hon sagt att det går bra men mot en ersättning hade jag gärna betalat för det.

Som jag tidigare sagt så är jag den första att erkänna att mitt ölhällande (ca 1 cl) var barnsligt. Skulle nog inte göra om det. Snarare skulle jag nästa gång tvinga i mig riset på plats eller förorena det med lite soya som någon föreslog.

Jag har lite ångest över att jag förstörde det goda ölet. :D

Det låter iofs väldig märkligt att be om mer ris för att man inte tycker att man blivit tillräckligt mätt på den normala portionen och sen vill ta maten med sig hem.

Hade jag haft resturang så hade jag kanske tyckt det var ok för att kunden skulle gå från stället mätt och nöjd men inte fan hade jag gett han extra mat för att ska ha dagen efter.

Vad fan skulle en lunch kosta om varenda byfåne skulle försöka snika till sig extramat för att ha med sig hem.

Tycker hela historien låter jävlgt pinsam och att sen starta en tråd om eländet är helt obegripligt :suicide:

Mitt tipps till TS är att i fortsättningen gå på buffe och där be flickvännen skymma sikten så han kan stoppa ner lite friterade räkor i fickan.

And that's all I have to say about that

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Det låter iofs väldig märkligt att be om mer ris för att man inte tycker att man blivit tillräckligt mätt på den normala portionen och sen vill ta maten med sig hem.

Hade jag haft resturang så hade jag kanske tyckt det var ok för att kunden skulle gå från stället mätt och nöjd men inte fan hade jag gett han extra mat för att ska ha dagen efter.

Vad fan skulle en lunch kosta om varenda byfåne skulle försöka snika till sig extramat för att ha med sig hem.

Tycker hela historien låter jävlgt pinsam och att sen starta en tråd om eländet är helt obegripligt :suicide:

Mitt tipps till TS är att i fortsättningen gå på buffe och där be flickvännen skymma sikten så han kan stoppa ner lite friterade räkor i fickan.

Schysst sarkasm.

Hade jag haft restaurang hade jag tyckt att några deciliter ris var ett billigt pris för att få

och fram för allt, behålla nöjda kunder.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom gillar tydligen Riscycle på det stället :giggle:

Eller har dom problem med tykna proppmätta Doggie Bags vet ej?

Allt har ju 2 sidor!

Ändrades av svampen

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Schysst sarkasm.

Hade jag haft restaurang hade jag tyckt att några deciliter ris var ett billigt pris för att få

och fram för allt, behålla nöjda kunder.

Det tyckte tydligen resurangägaren ochså när han kom ut med extraris till dom,att han sen lackar ur när dom vill ha med sig det hem är inte speciellt konstigt i min bok.

Att snacka ner en resurang efter att ett sånt betende inte gick hem är enligt mig under all kritik.

Ska rekomendera stället till alla som vill ha ett tipps om var man kan äta bra i Stockholm.

And that's all I have to say about that

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Det tyckte tydligen resurangägaren ochså när han kom ut med extraris till dom,att han sen lackar ur när dom vill ha med sig det hem är inte speciellt konstigt i min bok.

Att snacka ner en resurang efter att ett sånt betende inte gick hem är enligt mig under all kritik.

Ska rekomendera stället till alla som vill ha ett tipps om var man kan äta bra i Stockholm.

Men bortsett från de kunder du kan locka dit (utan att veta om det smakar)... vad vinner ägaren på denna polemik?

Jag skulle oxå reta mig om någon begär extra att ta med sig hem men ändå välja mina strider noga

med tanke på vad känsligt det måste vara om det kommer ut att här riskerar man att bli behandlat illa

eller ännu värre: "här är de så snåla att de återanvänder riset".

Du och jag läser ägarens försvar men många andra tar ryktet som sanning.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Det tyckte tydligen resurangägaren ochså när han kom ut med extraris till dom,att han sen lackar ur när dom vill ha med sig det hem är inte speciellt konstigt i min bok.

Att snacka ner en resurang efter att ett sånt betende inte gick hem är enligt mig under all kritik.

Ska rekomendera stället till alla som vill ha ett tipps om var man kan äta bra i Stockholm.

Tja, om man "lackar ut" på kunder så är man ju ute på hal is. Det kan ju inte vara särskilt många kunder som beställer in mera ris för att sedan be om en bag att ta hem riset i.

Givetvis skulle personalen direkt och med ett leende på läpparna tillgodosett gästernas önskemål. Något annat finns inte i min värld eller bok.

Det kostar så lite att vara vänlig och tillmötesgående. Om nu personalen på restaurangen hade tillgodosett gästens önskemål så hade restaurangen fått en massa god reklam i stället för denna missnöjda gäst, som nu delger många andra sitt missnöje.

Att ha förmågan att tänka ett steg längre är en mycket viktig egenskap för en framgångsrik företagare.

MVH Nonki

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag har förstått det,så är thailändare dom som ler mest, åt allt och alla, oberoende av hur dom mår egentligen?

Sedan mycket bråk om några riskorn, men första världskriget startade av ett skott i Sarajevo, värde några öre osså!

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag har förstått det,så är thailändare dom som ler mest, åt allt och alla, oberoende av hur dom mår egentligen?

Sedan mycket bråk om några riskorn, men första världskriget startade av ett skott i Sarajevo, värde några öre osså!

Thai ler åt människor!

Ett riskorn är mycket värt i LOS!

Jag har själv avnjutigt denna restaurange vid ett flertal tillfällen!

God mat god service name it!!!

Satt uppe i Chang Mai och pratade med våran Guide hans familj levde på risodling!

Han lärde mig en sak ta inte för mycket på tallriken om Du inte orkar äta upp!!!

Varje riskorn är ett betydligt arbete som ingen Västerlänning förstår!

Men för Asiater betyder det livet svårt att fatta nej?

Sen häller man inte Öl i riskålen för att ?

Skit ner Dig DOGGY BAG förnedra inte ett helt folk PGA din egen snålhet!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :bag:

Mvh Svampen som respekterar Thailänsk Kultur & Sedvanor!!!! :wai:

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
Denna tråd är låst.
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...