PlayTheGame Inlagd Mars 5, 2011 Dela Inlagd Mars 5, 2011 Hej Jag klurar på en fråga som jag hoppas någon av Er kan svara på: Är det möjligt att använda ett externt Thailändskt tangentbord till en laptop med svenskt tangentbord? iInkoppling via USB? Om det är möjligt så blir det till att snarast möjligt inhandla ett trådlöst Thai keyboard. Detta för att underlätta för gumman. Mvh/PTG "Some play hard to get, I play hard to want" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Micke031 Inlagd Mars 5, 2011 Dela Inlagd Mars 5, 2011 Ja det går bra, men för att hon ska kunna skriva på thai så måste du ställa in thailändskt tangentbord och tecken i windows kontrollpanelen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Poffa Inlagd Mars 5, 2011 Dela Inlagd Mars 5, 2011 Inga problem. Dock måste Du ha installationsskivorna för Windows för att lägga in thailändska på datorn. Poffa Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
lostinisaan Inlagd Mars 5, 2011 Dela Inlagd Mars 5, 2011 http://cgi.ebay.com/Brand-New-Thai-keyboard-sticker-Black-/150548189086?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item230d5f0f9e 2 Thessalonikerbrevet 3:10 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pigge01 Inlagd Mars 5, 2011 Dela Inlagd Mars 5, 2011 http://cgi.ebay.com/Brand-New-Thai-keyboard-sticker-Black-/150548189086?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item230d5f0f9e Detta är klister läppar till tangenterna pigge01 Dyslektiker är på Svenska Ordblind. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
PlayTheGame Inlagd Mars 5, 2011 Trådstartare Dela Inlagd Mars 5, 2011 Efter en stunds letande i burken blev resultatet som följer: Startmenyn / Kontrollpanelen / Byt Tangentbord Valde Thailändska och vips så har jag 2 språk att välja mellan Sen matade jag in snabbkommandon för att skifta mellan svenska och Thai Och med denna bilden utskriven så är saken klar Gumman är nöjd = Jag är nöjd. Tack gubbar! Mvh/PTG "Some play hard to get, I play hard to want" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd Mars 5, 2011 Dela Inlagd Mars 5, 2011 Inga problem. Dock måste Du ha installationsskivorna för Windows för att lägga in thailändska på datorn. Poffa Beror på om du har Windows XP bara Vista/Win7 hämtar filerna via nätet automatiskt Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Offe1609 Inlagd Mars 10, 2011 Dela Inlagd Mars 10, 2011 Hej Har T skrivbord funkar bra men varför är Thaisiffrorna inte på "rätt" ställe utan 1 på 2 3 på 4 5 på sju osv vet någon detta undrar Offe Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
maakaao Inlagd Mars 10, 2011 Dela Inlagd Mars 10, 2011 Hej Har T skrivbord funkar bra men varför är Thaisiffrorna inte på "rätt" ställe utan 1 på 2 3 på 4 5 på sju osv vet någon detta undrar Offe Titta på inlägg #6 PlayTheGame, har du rätt tangenbordslayout? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
JohanB Inlagd Mars 10, 2011 Dela Inlagd Mars 10, 2011 Hej Har T skrivbord funkar bra men varför är Thaisiffrorna inte på "rätt" ställe utan 1 på 2 3 på 4 5 på sju osv vet någon detta undrar Offe Så här ligger bokstäverna/siffrorna på ett Thai/Engelskt tangentbord du köper i Thailand. Det som visades tidigare i tråden, verkar lite ortodoxt. Assumption is the mother of all fuck-ups Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
JohanB Inlagd Mars 10, 2011 Dela Inlagd Mars 10, 2011 Hmm, vart lite suddigt, lägger in en bild till. Det här går att skriva på Svenska också på det här tangentbordet, om du väljer svenskt tangentbord i Windows. Å ligger då till höger om P och Ö & Ä på sina rätta platser till höger om L. Däremot får paranteser +- tecken och så gott som alla andra tecken dom platserna dom har på ett svenskt tangentbord. Man lär sig rätt snabbt att hitta rätt tecken på det här bordet i alla fall. Jag har bara det här på vår fasta dator både i sverige och Thailand och det går bra för gamla gubben. Har väl med ASCII-koderna och var tecknen låg på gamla mekaniska skrivmaskiner i respektive land att göra var dom hamnar. /Johan Assumption is the mother of all fuck-ups Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
GammalDansken Inlagd Mars 10, 2011 Dela Inlagd Mars 10, 2011 Hmm, vart lite suddigt, lägger in en bild till. Det här går att skriva på Svenska också på det här tangentbordet, om du väljer svenskt tangentbord i Windows. Å ligger då till höger om P och Ö & Ä på sina rätta platser till höger om L. Däremot får paranteser +- tecken och så gott som alla andra tecken dom platserna dom har på ett svenskt tangentbord. Man lär sig rätt snabbt att hitta rätt tecken på det här bordet i alla fall. Jag har bara det här på vår fasta dator både i sverige och Thailand och det går bra för gamla gubben. Har väl med ASCII-koderna och var tecknen låg på gamla mekaniska skrivmaskiner i respektive land att göra var dom hamnar. /Johan Är ju en laptop så där finns nog tangenter med svenska tecken. Fru GD använder iaf bägge och några ombytta siffertangenterna har vi inte märkt. Those who can write have a lot to learn from those bright enough not to Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
JohanB Inlagd Mars 10, 2011 Dela Inlagd Mars 10, 2011 Är ju en laptop så där finns nog tangenter med svenska tecken. Fru GD använder iaf bägge och några ombytta siffertangenterna har vi inte märkt. Jo, men ett sånt här bord jag visade med USB-utgång, kan du koppla in på en USB-ingång på laptoppen och ha Engelsk/Thai alternativt tangentbord till det svenska bordet. I Widows "Lägg till inmatningsspråk" kan du ha hur många språk som helst att växla emellan. Assumption is the mother of all fuck-ups Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Chiefen Inlagd Mars 10, 2011 Dela Inlagd Mars 10, 2011 trodde att det här skulle bli en 2 svar post men tydligen finns det mycket att skriva om det här..toppen! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
GammalDansken Inlagd Mars 10, 2011 Dela Inlagd Mars 10, 2011 Jo, men ett sånt här bord jag visade med USB-utgång, kan du koppla in på en USB-ingång på laptoppen och ha Engelsk/Thai alternativt tangentbord till det svenska bordet. I Widows "Lägg till inmatningsspråk" kan du ha hur många språk som helst att växla emellan. Så även fru GD, ja, sedan hon fick sin egen laptop. Första thai tangentbordet slitit ut - vi köpte ett nytt, smidigt vitt utan numerisk del senast vi var i Bangkok. Ett alternativ är att köpa klistermärken med de thailändska tecken. Det gör pojkarna till de svenska laptops de fått av mig Funkar bra det med. Those who can write have a lot to learn from those bright enough not to Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Merlins Inlagd Mars 10, 2011 Dela Inlagd Mars 10, 2011 Hej Har T skrivbord funkar bra men varför är Thaisiffrorna inte på "rätt" ställe utan 1 på 2 3 på 4 5 på sju osv vet någon detta undrar Offe Rätt är ju utifrån vår synvinkel. Det är inte bara det att de ligger ett steg längre till höger utan de kräver dessutom att man trycker ned shift. Jag misstänker att det beror på att man har fler bokstäver i Thailand och därför använder de knappar som vi har som siffror för främst bokstäver istället. För västerländska siffror så förlitar man sig istället på NumPaden. De thailändska siffrorna används inte så ofta så de kräver dels skift och ligger sedan även förskjutna gentemot siffrorna för engelsk tangentbordlayout: ๑ (1) på samma knapp som engelsk layout har 2 ๒ (2) på samma knapp som engelsk layout har 3 ๓ (3) på samma knapp som engelsk layout har 4 ๔ (4) på samma knapp som engelsk layout har 5 ๕ (5) på samma knapp som engelsk layout har 8 ๖ (6) på samma knapp som engelsk layout har 9 ๗ (7) på samma knapp som engelsk layout har 0 ๘ (8) på samma knapp som engelsk layout har - ๙ (9) på samma knapp som engelsk layout har = Thailändsk tangentbordlayout är inte ensamt om att inte använda knapparna som vi har siffor på för främst andra tecken. Här kommer en bild med den franska tangentbordslayouten: Man vill helt enkelt använda knapparna till tecken som man använder oftare och förlitar sig mer på numpaden till siffrorna. Många i andra länder tycker nog det är konstigt och onödigt att vi har siffrorna på dubbla knappar. He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave William Drummond (1585–1649) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Arkiverad
Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.