Jump to content
IGNORERAD

fråga om arbetstillstånd

jonny

Recommended Posts

hej jag har en liten fråga.vi satt här och diskuterade om man behöver arbetstillstånd för att tex att hjälpa mina svärföräldrar att måla om 2 rum i deras hus. jag vet att man kan göra det men frågan är hur är lagen och vad den säger om det och tex om jag målar om inne i min egen lägenhet i Thailand.

mvh jonny

Dela på andra sajter

Man behöver arbetstillstånd för att måla om 2 rum i svärföräldrarnas hus. Däremot inte om det hade varit ditt eget hus.

Man ska ha arbetstillstånd så fort man utför arbete åt någon annan än den egna familjen.

Sedan kan man alltid fråga sig vem som kommer att kontrollera om du har arbetstillstånd när du hjälper svärföräldrarna.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Dela på andra sajter

GammalDansken

Viktigt att notera att detta även gäller ideellt arbete.

Att inte ta betalt ger inte rätt att göra jobbet utan tillstånd.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Dela på andra sajter

Thaikonsult: Är det verkligen så att om man hjälper vänner/familj även i deras hem så räknas det som ideellt arbete i thai?

I så fall blir det minsann inget mer diskande i svärmors kök! :great:

Dela på andra sajter

GammalDansken

Om work permit eller inte säger thailändsk lag...

Any foreigner who works in Thailand in any capacity, whether in paid or voluntary work

must have a work permit from the Department of Employment, Ministry of Labour.

The only exception to this is for diplomats, foreigners who work for the United Nations

or certain other international agencies, and a small number of other categories.

Mest om ämnet hittar jag här

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Dela på andra sajter

Jag har funderat på om hur det ska tolkas om jag bär t.ex. rissäckar och betalar för att göra detta, typ i träningssyfte istället för att gå till gym. Det blir ju varken volontär- eller vanligt jobb eftersom du betalar för att utföra en tjänst som erbjuds av thailändska medborgare...

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Dela på andra sajter

Jag har funderat på om hur det ska tolkas om jag bär t.ex. rissäckar och betalar för att göra detta, typ i träningssyfte istället för att gå till gym. Det blir ju varken volontär- eller vanligt jobb eftersom du betalar för att utföra en tjänst som erbjuds av thailändska medborgare...

I det fallet tas det gamla kända uttrycket "falang bababoboo" fram. I värsta fall räknas man så rik och dum att polisen får straffrunda om de inte tar emot en kraftfull muta för att inte bura in falangen, för vilken anledning som helst! :huh:

Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...