Jump to content
IGNORERAD

En liten olycka i byn.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

20 döda per 100000 ger med en befolkning på 65 miljoner ett årligt trafikdödstal på 13000.

Att jämföra med ca 270 i Sverige 2010 - vilket omräknat motsvarar ca 1850 döda i Thailand.

Visserligen ATH men vad ska vi annars jämföra med?

post-3917-0-52031400-1298376360_thumb.jp

Sverige = 2,9 döda per 100.000 invånare per år i trafiken

Thailand = 19,6 döda per 100.000 invånare per år i trafiken

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 138
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • GammalDansken

    17

  • Kim

    8

  • Baa

    7

  • Tommy

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hej Leif

Tråkigt att höra att det fortfarande finns byar som inte har skolskjuts för 12 åringarna som har 5 km till skolan.

Var i Thailand är detta?

Här i vår by betalar i stort sett alla skolskjuts för de barn som går i skola i staden 6 km bort.

200 baht per månad.

Kan vara att det finns skolskjuts, men jag har inte sett den. Detta är i regionen Kanchanaburi, 150 km väster om Bkk.

Kan väl också vara att det är status att ha sina tonåringar på egna mopeder. Det är så mycket man inte förstår i Thailand.

Jag har nämnt att jag inte tycker om att 12 åringar kör moped utan hjälm, och moped överhuvudtaget.

Till svar får jag att jag ingenting förstår...

Svärmor säger till oss ibland, "vill ni ha ett långt förhållande, fråga inget eller lite..., ett kort förhållande så babbla på"

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Kan meddela att släkten drabbats av ännu en olycka, den här gången var det en annan morbrors son i 20 års åldern och hans kompis som körde av vägen utanför byn i pappas splitternya Isuzu D-max, han körde fort och krockade med en massa träd och slog runt, hytten tak var tillplattat i höjd med sätenas ryggstöd, men turligt nog klarade sig båda ganska bra.

Detta var på natten och omedelbart hölls nya anemistiska cermonier, dom båda lades på ett sånt lågt bord som man brukar sitta och ligga på utanför och under husen i Isaan, man eldade under bordet och lät rök och värme passera dom skadade, samtidigt som man utförde en massa riter.

Jag kollade in bilen nästa morgon och det är ett under att dom överlevde, kanske bl.a för att bilen hade krockkuddar, pappan tjänar bra på gummiträd och hade den dyraste och bästa försäkring som går att skaffa här, så förmodligen blir det ingen ekonomisk katastrof.

Vägen var helt rak på platsen och enligt mig måste han ha somnat eller varit berusad för att lyckas med detta.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Kan meddela att släkten drabbats av ännu en olycka, den här gången var det en annan morbrors son i 20 års åldern och hans kompis som körde av vägen utanför byn i pappas splitternya Isuzu D-max, han körde fort och krockade med en massa träd och slog runt, hytten tak var tillplattat i höjd med sätenas ryggstöd, men turligt nog klarade sig båda ganska bra.

Detta var på natten och omedelbart hölls nya anemistiska cermonier, dom båda lades på ett sånt lågt bord som man brukar sitta och ligga på utanför och under husen i Isaan, man eldade under bordet och lät rök och värme passera dom skadade, samtidigt som man utförde en massa riter.

Jag kollade in bilen nästa morgon och det är ett under att dom överlevde, kanske bl.a för att bilen hade krockkuddar, pappan tjänar bra på gummiträd och hade den dyraste och bästa försäkring som går att skaffa här, så förmodligen blir det ingen ekonomisk katastrof.

Vägen var helt rak på platsen och enligt mig måste han ha somnat eller varit berusad för att lyckas med detta.

Mvh Isan Lover

Försäkringsbolaget kan vägra att betala om föraren var berusad...

Min svåger :diablo: har ett par gånger (alla olyckstillfällena) haft turen att sjukhuset mörkat rattfyllan för försäkringsbolaget, tur det annars hade de missat en god kund (sjukhusen alltså)...

En slant till rätt person på sjukhuset som kollat de skadades berusningsgrad kan spara många slantar, men det vet dina släktingar säker redan.

Skönt att det gick hyfsat bra för grabbarna.

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Vilken tur att morbröderna tjänar bra på gummiträdsodling.

Jag menar,hans bil var ju helt ny med krockkuddar och han hade den dyraste försäkringen.

Det hade kanske inte gått så bra för pojkarna om de kört en gammal pick-up med endast trafikförsäkring.

En del ser det kanske på detta sätt, men andra ser det på ett annat sätt.

De två tragiska olyckorna du berättat att dina morbröders barn råkat ut för den senaste veckan , är tycker jag, bra exempel från vad man skulle kunna kalla livets skola.

Önskar dig och din familj lycka till i byn i fortsättningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Ja nu får det vara nog med olyckor ett tag, vi åker ju till havet i kväll för att se till frugans nyligen inkäpta hus, det var ett par saker som bör fixas innan vi åker till Sverige igen.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar vad denna lilla flicka har gjort för illa när hon skall användas som krockkudde.

post-3132-0-15268000-1298451184_thumb.jp

post-3132-0-15268000-1298451184_thumb.jp

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken tur att morbröderna tjänar bra på gummiträdsodling.

Jag menar,hans bil var ju helt ny med krockkuddar och han hade den dyraste försäkringen.

Det hade kanske inte gått så bra för pojkarna om de kört en gammal pick-up med endast trafikförsäkring.

En del ser det kanske på detta sätt, men andra ser det på ett annat sätt.

De två tragiska olyckorna du berättat att dina morbröders barn råkat ut för den senaste veckan , är tycker jag, bra exempel från vad man skulle kunna kalla livets skola.

Önskar dig och din familj lycka till i byn i fortsättningen.

Var det inte bra att de hade krockkuddar och bra försäkring eller hur ser du på det?

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Var det inte bra att de hade krockkuddar och bra försäkring eller hur ser du på det?

Jovisst, självklart. De hade troligen inte klarat sig så bra utan krockkuddarna.

Att de hade den dyraste försäkringen har kanske inte så stor betydelse om det nu var så att de körde berusade.

Ändrades av Bossej
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Morbrorn ska få bilen reparerad av försäkringsbolaget, men det ska ta 40 dagar, själv var jag säker på att den inte gick att reparera och att han skulle få en annan.

PÅ vår vistelse vid havet såg vi några olyckor till, det började med en moppeförare som dog, han låg livlös på en bår till allmän beskådan och hjärnvätska och blod på marken, precis när jag, frugan och sonen passerade förbi på väg till stranden, sedan var det en svår olycka mellan Hua Hin och Bangkok där en person bil hade krockat med en lastbil, lastbilen välte och i den platta deformerade personbilen satt förare och passgerare kvar förmodligen döda, man försökte få ut dom men man saknade bra verktyg för detta.

När man ser sånt här på nära avstånd så får man sig en tankeställare.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Hej

Morbrorn ska få bilen reparerad av försäkringsbolaget, men det ska ta 40 dagar, själv var jag säker på att den inte gick att reparera och att han skulle få en annan.

PÅ vår vistelse vid havet såg vi några olyckor till, det började med en moppeförare som dog, han låg livlös på en bår till allmän beskådan och hjärnvätska och blod på marken, precis när jag, frugan och sonen passerade förbi på väg till stranden, sedan var det en svår olycka mellan Hua Hin och Bangkok där en person bil hade krockat med en lastbil, lastbilen välte och i den platta deformerade personbilen satt förare och passgerare kvar förmodligen döda, man försökte få ut dom men man saknade bra verktyg för detta.

När man ser sånt här på nära avstånd så får man sig en tankeställare.

Mvh Isan Lover

Man kan fundera på om inte bilder som dessa - vare sig de uppträder på näthinnan eller i tidningen -

skulle kunna tjäna som avskräckelse - även i Sverige.

Finns en chans att trafikanter skärper till sig lite - åtminstone resten av den dan.

I sydeuropa ser man ofta kors och bilder där folk omkommit i trafiken.

På vissa ställen och där det handlar om besuttna har minnesmärkena i vägkanten nästan karaktär av mausoleum.

Jag tycker det är helt OK att påminna andra om att det otänkbara faktisk kan hända även dom.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Morbrorn ska få bilen reparerad av försäkringsbolaget, men det ska ta 40 dagar, själv var jag säker på att den inte gick att reparera och att han skulle få en annan.

PÅ vår vistelse vid havet såg vi några olyckor till, det började med en moppeförare som dog, han låg livlös på en bår till allmän beskådan och hjärnvätska och blod på marken, precis när jag, frugan och sonen passerade förbi på väg till stranden, sedan var det en svår olycka mellan Hua Hin och Bangkok där en person bil hade krockat med en lastbil, lastbilen välte och i den platta deformerade personbilen satt förare och passgerare kvar förmodligen döda, man försökte få ut dom men man saknade bra verktyg för detta.

När man ser sånt här på nära avstånd så får man sig en tankeställare.

Mvh Isan Lover

Jo det där med dödsolyckor efter vägarna när man är ute och kör runt Thailand är tyvärr vardagsmat. Man inser varje gång man passerar en olycka vilken oerhörd risk man faktiskt tar genom att delta i trafiken. Huvva!

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Kan meddela att släkten drabbats av ännu en olycka, den här gången var det en annan morbrors son i 20 års åldern och hans kompis som körde av vägen utanför byn i pappas splitternya Isuzu D-max, han körde fort och krockade med en massa träd och slog runt, hytten tak var tillplattat i höjd med sätenas ryggstöd, men turligt nog klarade sig båda ganska bra.

Detta var på natten och omedelbart hölls nya anemistiska cermonier, dom båda lades på ett sånt lågt bord som man brukar sitta och ligga på utanför och under husen i Isaan, man eldade under bordet och lät rök och värme passera dom skadade, samtidigt som man utförde en massa riter.

Jag kollade in bilen nästa morgon och det är ett under att dom överlevde, kanske bl.a för att bilen hade krockkuddar, pappan tjänar bra på gummiträd och hade den dyraste och bästa försäkring som går att skaffa här, så förmodligen blir det ingen ekonomisk katastrof.

Vägen var helt rak på platsen och enligt mig måste han ha somnat eller varit berusad för att lyckas med detta.

Mvh Isan Lover

Just det här med att vara berusad och framföra en bil/MC i Thailand är vad jag tror en av de största anledningarna till alla dödsolyckor i trafiken. Tyvärr tror ju många thai att har man bara välsignat den nya bilen/mc´n så kan inget hända den eller dess passagerare-fullständigt vansinnigt och en tradition som bör överges å de snaraste.

För ett antal år sedan var jag och en tysk och thailändsk kompis ute och åt och drack på en restaurang i Bangkok. Det blev en blöt kväll, både jag och tysken hade åkt taxi dit men thailändaren hade givetvis kört dit. Vi tyckte dock inte han var i skick att köra hem så vi tog nycklarna, under vilda protester, ifrån honiom och skickade hem honom i en taxi. Det hjälpte dock inte då han åkte hem med taxin, hämtade reservnycklarna och åkte sedan tillbaka till restaurangen och körde hem bilen...som han kvaddade in i grindstolpen på sitt eget hus.

Det är inte lätt att bryta gamla vanor men numera så kör han inte när han misstänker att det blir en blöt kväll.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte att thailändare, bara för att man välsignat bilen i ett tempel, tror att man är odödlig i den. Det har alla thailändare sett allt för många exempel på motsatsen för.

Så jag tycker inte att de behöver överge sin tro bara för att vara riskmedveten. Däremot borde man väl försöka hålla sig från att täcka framrutan med så många buddhafigurer att de skymmer sikten. :)

Inte var vi heller speciellt säkerhetsmedvetna i trafiken i Sverige fram till sjuttiotalet ungefär, medvetenheten/säkerhetstänkandet har utvecklats successivt, det kommer det säkert att göra i Thailand också. Kring 1977-78 kom väl t ex hjälmtvånget på moped i Sverige, innan dess åkte vi barhuvade precis som thailändarna.

Problemet är väl att trafiksituationen i Thailand utvecklats så inåthelvete mycket snabbare än vad den gjorde i Sverige så säkerhetstänket har inte riktigt hunnit med i samma takt.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte att thailändare, bara för att man välsignat bilen i ett tempel, tror att man är odödlig i den. Det har alla thailändare sett allt för många exempel på motsatsen för.

Så jag tycker inte att de behöver överge sin tro bara för att vara riskmedveten. Däremot borde man väl försöka hålla sig från att täcka framrutan med så många buddhafigurer att de skymmer sikten. :)

Inte var vi heller speciellt säkerhetsmedvetna i trafiken i Sverige fram till sjuttiotalet ungefär, medvetenheten/säkerhetstänkandet har utvecklats successivt, det kommer det säkert att göra i Thailand också. Kring 1977-78 kom väl t ex hjälmtvånget på moped i Sverige, innan dess åkte vi barhuvade precis som thailändarna.

Problemet är väl att trafiksituationen i Thailand utvecklats så inåthelvete mycket snabbare än vad den gjorde i Sverige så säkerhetstänket har inte riktigt hunnit med i samma takt.

Vist ökar trafiken mycket!

Thailandländarna är ju 7 gånger fler i antal.

Då måste ökningen vara minst 7 gånget större!

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Vist ökar trafiken mycket!

Thailandländarna är ju 7 gånger fler i antal.

Då måste ökningen vara minst 7 gånget större!

pigge01

Svårt att gissa hur du tänkte nu.

Hoppas bara inte att det även gäller kommande prisökningar på öl.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Säkerhetstänkandet kan man nästan bortse ifrån, det startar ju med "Kamikazepiloterna" på sina MC och går sedan vidare upp till "B52:piloterna i sina stora lastbilar, ordet framförhållning, finns det på Thai?

En stor del av detta startar ju redan i korruptionssamhället där ett avsaknande av körkort kostar 200 bath och där körskolaor bedriver någon sorts expressutbildning i att framföra fordonet, d.v.s. körabil skola i stället för trafikskola då sådanan bagateller som kolla backspeglar, bedömma andra trafikanters betéende och fart e.t.c. inte ens nämns.

Nä, så värst moget i trafikhänseende kan man nog inte påstå att Thaitrafikanterna ute på landsorten är, vad jag tycker mig märkt är en markant skillnad i t.ex. Bangkok, men det grundar sig förmodligen på trafikintensiteten då det är nästa omöjligt att stånga sig fram, om man vill fram överhuvudtaget.

En liten parentes, en god vän frågade vid ett tillfälle om det finns några trafikregler att tänka på i Thailandstrafiken...

Svar: "JO, men det använder man nästan bara i Bangkok"... :suicide:

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Säkerhetstänkandet kan man nästan bortse ifrån, det startar ju med "Kamikazepiloterna" på sina MC och går sedan vidare upp till "B52:piloterna i sina stora lastbilar, ordet framförhållning, finns det på Thai?

En stor del av detta startar ju redan i korruptionssamhället där ett avsaknande av körkort kostar 200 bath och där körskolaor bedriver någon sorts expressutbildning i att framföra fordonet, d.v.s. körabil skola i stället för trafikskola då sådanan bagateller som kolla backspeglar, bedömma andra trafikanters betéende och fart e.t.c. inte ens nämns.

Nä, så värst moget i trafikhänseende kan man nog inte påstå att Thaitrafikanterna ute på landsorten är, vad jag tycker mig märkt är en markant skillnad i t.ex. Bangkok, men det grundar sig förmodligen på trafikintensiteten då det är nästa omöjligt att stånga sig fram, om man vill fram överhuvudtaget.

En liten parentes, en god vän frågade vid ett tillfälle om det finns några trafikregler att tänka på i Thailandstrafiken...

Svar: "JO, men det använder man nästan bara i Bangkok"... :suicide:

Frugan gick ett par månader på bilkörarskola här i Bangkok, körde bara i en körgård, en väldigt fin statlig körgård lite som i LEGOland.

Fick bara köra i högervarv och det fanns en korsning och en liten uppförsbacke (Klongbro) sen fanns det en massa parkeringsplatser...

Efter godkänt teoriprov var det bara att gå ut i samma körgård och "köra upp", eller parkera up kanske man skall skriva...

Efter att hon fått sitt KK var det dags att lära henne köra, först 10ggr med en trafikkörlärare, sen med en god vän som ställde upp riktigt flott, tror bara hon gav en slant för soppa då och då.

Men den utbildningen i Trafikkörning var helt frivillig, det hade vart helt OK att köra direkt ut i trafiken efter ett 10-tal lektioner i skyddad miljö...

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi ska nog ändå inte göra oss så märkvärdiga, det går ungefär likadant till fortfarande ute på rätta landsbygden. Själv började jag köra moppe innan jag var 10 år och hade egen vråltrimmad Zyndapp innan jag fyllt 15.

Köra traktor, hjullastare och även grävmaskin kontinuerligt innan jag fyllt 18, självklart även bil (lastbil).

Visst jag har växt till mig och blivit förståndig, men fortfarande tänjs det rätt bra på olika regler, våra barn även flickorna var fullt kompetenta för körkort redan innan de ens fick börja övningsköra.

Ok, vi bor långt ute på obygden men så fungerar det fortfarande i vissa landsdelar. Riskerna för att åka fast eller råka ut för någon olycka är dessutom förhållandevis liten.

M.a.o. jag förstår hur folk tänker, i Thailand alltså. Det är hur stora riskerna för repressalier som är avgörande för vad man gör eller inte gör. Så tänker även alla faranger (om de kan tänka) som kör på fyllan med sin mc.

Risken för att det ska hända en olycka, vilken med största sannolikhet är 10 ggr större i Thaland skjuter man mer än gärna åt sidan, dessutom är det väl så att eftersom grannen gör si och så kan väl jag också göra likadant eller?

Så fungerar det i alla fall här hemma i kära perfekta Svedala.

Visst jag retar säkert upp någon besserwisser men vi ska nog sluta förhäva oss, vi är inte ett dugg bättre själva, kanske bara mer rädda (plånboken).

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Ja håller med om att vårt eget säkerhets tänkande bara för 30-40 år sedan var ganska likt Thailands nuvarande.

Själv började jag och kompisarna också köra moped i 12 års åldern, inga hjälmar användes och jag vet inte ens om det fanns att köpa.

När vi åkte med pappa i hans PV låg vi barn i bakrutan och bilarna hade inga säkerhetsbälten och ingen besiktning fanns.

Och våra föräldrar tog precis som Thailändarna bilen när dom skulle på kalas, om det någon gång hände att någon körde av vägen brukade närmaste bonde dra upp den ur diket så att färden kunde fortsätta.

Vi spelade hockey och bandy utan hjälmar i min ungdom, inte ens målvakterna hade hjälm eller mask innan det blev ett krav, så var det även med munskydd.

Själv var jag inte positiv till någon av dom här skydden när dom infördes, enligt mig skulle det bara innebära att spelet skulle bli hårdare och fulare, om man hade en helt oskyddad spelare framför sig höll man igen och viftade inte med klubborna i ansiktshöjd som man gör nu.

Och i Thailand tycker jag faktiskt att det är skönt att åka moppe utan hjälm i värmen, men jag kör ju lungt och sansat och mest på mindre vägar, jag undviker motorvägar så fort det går.

Även denna vintervistelse i Thailand blev utan böter fast jag körde varje dag utan hjälm, även när vi var vid havet söder om Hua Hin, jag mötte många poliser men dom bara log.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Svårt att gissa hur du tänkte nu.

Hoppas bara inte att det även gäller kommande prisökningar på öl.

Det är det ingen som kraver att G.D. ska förstå!

9x7=63 med 9x8=72 antalet Thailandare är ca:67 miljoner

medan Svenskar är ca: 9 miljoner

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Lappen

Vist ökar trafiken mycket!

Thailandländarna är ju 7 gånger fler i antal.

Då måste ökningen vara minst 7 gånget större!

pigge01

Som sagt tänkte du verkligen nu??

Vad säger att alla har råd med en bil?

Visst trafiken ökar allt eftersom fler får råd att köpa bil men att den är sjufaldig är inte korrekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt tänkte du verkligen nu??

Vad säger att alla har råd med en bil?

Visst trafiken ökar allt eftersom fler får råd att köpa bil men att den är sjufaldig är inte korrekt.

Jag ska försöka förklara detta lite mera!

Om antalet olyckor är samma i procent i Sverige som i Thailand.

Ska det vara 7,44 gånger flera som skadas t Thailand!

Det finnes 67 miljon Thailändare mot 9 miljoner Svenskar.

Detta ger 7,44!

67/9= 7,44

Då har jag inte tagit hänsyn till skillnader i Säkerhets arbetet i länderna!

pigge01

Ändrades av pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Det är det ingen som kraver att G.D. ska förstå!

9x7=63 med 9x8=72 antalet Thailandare är ca:67 miljoner

medan Svenskar är ca: 9 miljoner

pigge01

Vilken tur att det finns procent, Pigge

Då slipper man hålla på å jämföra absoluta tal.

Det tror jag de flesta har fattat.

Och snart även du.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...