Jump to content
IGNORERAD

En liten olycka i byn.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

  • Svar 138
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • GammalDansken

    17

  • Kim

    8

  • Isaan Butterfly

    7

  • Baa

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Siam-Nilsson

TS berättar om att hans 3 åriga barn åkt motorcykel med två andra barn och kört omkull.

Sedan går berättelsen vidare till det hokuspokus som utförs i byn för att rätta till händelsen.

För mig är detta inte värt en massa Karma som IL faktiskt fått,

För egen del tycker jag att IsanLover faktiskt gjorde sig förtjänt av lite karma.

Jag gav honom ett + därför att jag uppskattar hans vilja att skriva och att han till oss förmedlar en historia från sitt liv i Isaan.

Däremot jublar jag inte åt att småungarna i hans by åker omkring på motorcyklarna och

skadar sig - men det är ju en annan femma.

Nu skrev väl inte IL att han gillade att barnen gjorde så - däremot var han ganska

uppgiven och resignerad över förekomsten av farliga lekar och miljöerna där dessa äger rum, och den inställningen kan man ju ha en del synpunkter på.

Han skrev:

Så det händer ganska mycket, men jag ser inget sätt att förhindra det på.

Att vi inte behöver anpassa oss till allt detta är ju riktigt, men att undvika det till 100% är omöjligt.

Ett sätt att förhindra att hans lille son inte vistas i den farliga miljön

är ju att helt enkelt att välja att bo någon annanstans.

Frågan är väl om IL sätter sina egna barns säkerhet framför nöjet att själv

få vara revolutionär månskensbonde på deltid? - Jag vet inte?

SN

Ändrades av Siam-Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Alla thai är nog inte oansvariga jämfört med svenskar.

Men de tolkar nog inte riktigt ansvarstagande i samma anda som du och jag,

och att mumla ramsor, knyta bommulssnören runt saker och låta munkar välsigna fordon

är nog i deras ögon precis lika ansvarsfullt som att låsa moppen eller att använda hjälm eller bilbälte i bilen.

Vad det gäller familjer med en farang som familjeöverhuvud så kunde man

dock förvänta sig ett något mer upplyst och modernt synsätt på framförhållning och säkerhetstänkande gällande barn.

SN

Du är duktig på att vända på problem och munvig har du ju bevisligaen varit länge såväl i tal som i skrift.

Nu var det ju inte riktigt som du beskrev det hela en farangfamilj utan en Thaifamilj och så råkade luukkrungen få åka med, och vilken unge hade nobbat det? Man behöver inte låsa in ungarna i glasskåp, ibland gör det ont att lära sig något för resten av livet men det sitter i...

Barnuppfostran och ansvar tror jag man ska låta var och en klara av, pekpinnar om sådant tenderar att krokna.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har nu läst hela tråden och det var fan vad mycket duktigt folk det finns här.

Gå tillbaka i MPR-historien och se på era egna reaktioner när någon framhåller att det kanske

inte är bra att ta sig fram med bil eller MC efter att ha inmundigat ett antal öl eller starkare grejor.

Då verkar det inte vara så noga med om man utsättar andra (även IL's treåriga barn) för livsfara.

Iallafall inte så länge det går att muta sig fri från straff.

Men om IL själv berättar att han för ett ögonblick inte haft full kontroll på barnen

då känner självförhärligelsen och -rättvisan inga gränser.

Ja, ja - det är väl som vanligt.

Man har en ståndpunkt tills man tar en annan.

Fan va rätt du har, bror Duktig har vuxit flera tum... :great:

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

För egen del tycker jag att IsanLover faktiskt gjorde sig förtjänt av lite karma.

Jag gav honom ett + därför att jag uppskattar hans vilja att skriva och att han till oss förmedlar en historia från sitt liv i Isaan.

Däremot jublar jag inte åt att småungarna i hans by åker omkring på motorcyklarna och

skadar sig - men det är ju en annan femma.

Nu skrev väl inte IL att han gillade att barnen gjorde så - däremot var han ganska

uppgiven och resignerad över förekomsten av farliga lekar och miljöerna där dessa äger rum, och den inställningen kan man ju ha en del synpunkter på.

Han skrev:

Så det händer ganska mycket, men jag ser inget sätt att förhindra det på.

Att vi inte behöver anpassa oss till allt detta är ju riktigt, men att undvika det till 100% är omöjligt.

Ett sätt att förhindra att hans lille son inte vistas i den farliga miljön

är ju att helt enkelt att välja att bo någon annanstans.

Frågan är väl om IL sätter sina egna barns säkerhet framför nöjet att själv

få vara revolutionär månskensbonde på deltid? - Jag vet inte?

SN

Att resignera ner till den Thailändska nivån av föräldraansvar och kravlöshet, var det som gjorde att jag ifrågasatte karman.

Som förälder har man konstant lite dåligt samvete( i alla fall jag) då man ju inser hur ofullkomlig man är, men att anpassa sig till en dålig omgivning är knappast en bra lösning på att vara förälder

Ändrades av Vaxet

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Du är duktig på att vända på problem och munvig har du ju bevisligaen varit länge såväl i tal som i skrift.

Nu var det ju inte riktigt som du beskrev det hela en farangfamilj utan en Thaifamilj och så råkade luukkrungen få åka med, och vilken unge hade nobbat det? Man behöver inte låsa in ungarna i glasskåp, ibland gör det ont att lära sig något för resten av livet men det sitter i...

Barnuppfostran och ansvar tror jag man ska låta var och en klara av, pekpinnar om sådant tenderar att krokna.

Tja, jag har väl inget direkt att invända mot vad du skriver Baa.

(inte ens arg låter du, he he)

Du skriver att "ibland gör det ont att lära sig något för resten av livet men det sitter i... " Men om man som barn exempelvis kraschar på moppen och far i gatan med skallen före så är ju risken ganska stor att man efter den incidensen inte förmår minnas ett dyft . . . och vad har man då lärt sig . . . ? ;)

Att vara munvig och kanske alltför fiffigt argumenterande kan dock få oanade bieffekter.

Dessvärre får jag nog ta på mig skulden för att jag omedvetet lyckades locka fram karaktären "Berit" istället för att lyfta fram personen "Peter", som var det huvudsakliga syftet. :bag:

mvh

SN

Ändrades av Siam-Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

tror inte att jag någonsin träffat én Thai som Inte har ärr från "motorcyckleaccident.

Frugan har klarat sitt hitillsvarande liv utan några synliga ärr från motorbikeaccidens, Men hon är förmodligen den enda thailändaren för som du skriver har de flesta något eller några ärr från mc-olyckor.

Ps Jag gav Isanlover ett plus för det inledande inlägget därför att han tog sig tid att nedteckna och dela erfarenheten med oss andra på forumet. Kul att för en gångs skull få läsa något thailandsrelaterat som uppmuntrar till thaitrafiksituationsdiskussion istället för de på forumet allt mer dominerande thaiämnesorelaterade helgfyllepåhoppen några emellan.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var då väldigt vilket fördömande det var i den här tråden. Tur att det finns så många präktiga svenskar som alltid har järnkoll på sina barn.

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var då väldigt vilket fördömande det var i den här tråden. Tur att det finns så många präktiga svenskar som alltid har järnkoll på sina barn.

Kan ju inte tala för andra, men som 5 barnsfar :giggle: så har jag själv i alla fall insett att man absolut inte och aldrig har järnkoll på sina barn.

Men att acceptera att ens barn utsätts för extra fara bara för att det i omgivningen är accepterat är inte direkt vad jag själv vill göra som förälder.

Att TS barn hamnade på en motorcykel har ju han redan förklarat som en olykshändelse, och det känner varenda förälder i världen igen, allt kan man inte skydda sig från.

Men att sedan som TS skriva att omgivningen i Thaibyn accepterar att unga kör moppe, de leker med farliga saker, ja även vapen, och att detta är som det är, samt att man får acceptera detta, har jag svårt att hålla med om.

Den Thailändska barnuppfostran är enligt min egen åsikt tyvärr allt för ofta inte bra, föräldrarna ser mycket ofta sina barn som en tillgång INTE som ett ansvar, och händer det barnen något så är det de som sist anser de hade ansvar för detta, just föräldrarna.

Enligt mig knappast en syn på barn och uppfostran som vi västerlänningar skall kopiera, inte ens när vi för tillfället bor i just Thaibyn.

Ändrades av Vaxet

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Frugan har klarat sitt hitillsvarande liv utan några synliga ärr från motorbikeaccidens, Men hon är förmodligen den enda thailändaren för som du skriver har de flesta något eller några ärr från mc-olyckor.

Såååååååååå ..otippat ;)

/Enis - var fru har djupa ärr i såväl kropp och själ

Ändrades av Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu får man inte glömma att körkortsutbildningen är ett skämt.

Utan att försvara något lagvidrigt vill jag ändå hävda att de flesta thailändska 13-17-åringar

kör MC mångdubbelt bättre än någon farang :-)

Så trots att den thailändska körkortsutbildningen är ett skämt så kör outbildade thailändska barn bättre än någon Farrang?

Vilken Farrang då? Du? :giggle:

Antar att du skämtade.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Så trots att den thailändska körkortsutbildningen är ett skämt så kör outbildade thailändska barn bättre än någon Farrang?

Vilken Farrang då? Du? :giggle:

Antar att du skämtade.

MVH Tommy

Snacka om att missa poängen.

Antar att du skämtar.

Ändrades av GammalDansken

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Snacka om att missa poängen.

Antar att du skämtar.

Jag såg ingen poäng i ditt inlägg, 0-poäng.

Och ja, jag behagade skämta lite, såg du :giggle:

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Jag såg ingen poäng i ditt inlägg, 0-poäng.

Och ja, jag behagade skämta lite, såg du :giggle:

MVH Tommy

Bortsett från att körkortsutbildarna får mat på bordet var poängen att den såkallade körkortsutbildning i Thailand knappast räddar några liv.

Då var det sagt, inga hemligheter kvar på eller mellan raderna :-)

Ändrades av GammalDansken

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Bortsett från att körkortsutbildarna får mat på bordet var poängen var att den såkallade körkortsutbildning i Thailand knappast räddar några liv.

Då var det sagt, inga hemligheter kvar på eller mellan raderna :-)

Hmm, jag satt med på ett par av frugans teorilektioner, och tyckte det mesta jag förstod av bilder och språk var likt den svenska utbildningen (tog MC-kort som en del i min 40-årskris för några år sen).

Så det verkar som att det lärs ut regler som motsvarar våra svenska.

Pratar med tanten om reglerna rätt ofta, och hon håller med det verkar rätt likt, bara det att ingen bryr sej efter att de fått sina körkort.

Ansvarskänsla har vart uppe i tråden, och det är nog där skorna klämmer, väldigt få Thai känner ansvar för det de gör, antar att det kan ha med traditioner att göra, karma och Budda och en massa Hinduistiska influenser.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, jag satt med på ett par av frugans teorilektioner, och tyckte det mesta jag förstod av bilder och språk var likt den svenska utbildningen (tog MC-kort som en del i min 40-årskris för några år sen).

Så det verkar som att det lärs ut regler som motsvarar våra svenska.

Pratar med tanten om reglerna rätt ofta, och hon håller med det verkar rätt likt, bara det att ingen bryr sej efter att de fått sina körkort.

Ansvarskänsla har vart uppe i tråden, och det är nog där skorna klämmer, väldigt få Thai känner ansvar för det de gör, antar att det kan ha med traditioner att göra, karma och Budda och en massa Hinduistiska influenser.

MVH Tommy

Det finns en regel som lärs ut på bilskolorna och som följs av de flesta thai - när de närmar sej en korsning med bilen, så trycker man på knappen med varningstriangel så att ljusen i bilens alla fyra hörn blinkar. Det betyder att man har för avsikt att köra rakt fram i korsningen.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

När det gäller MC-kort i Thailand har jag bara hört talas om skämtutbildningar typ här_har_du_500_ge_mig_kortet.

Det kollas att man inte är blind eller förlamad men bortsett från det ..

Kanske är det annorlunda i de större städer?

Ändrades av GammalDansken

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ju en anledning till varför Thailand har högsta dödstalet/medborgare i hela världen, när det gäller trafiken,

Är det verkligen så illa?

Frugan har klarat sitt hitillsvarande liv utan några synliga ärr från motorbikeaccidens, Men hon är förmodligen den enda thailändaren för som du skriver har de flesta något eller några ärr från mc-olyckor.

Har själv tänkt på det där för min tjej tillhör nog likt Kims hustru det fåtal thailändare (min erfarenhet) som inte har några synliga ärr efter en trafikolycka.

För övrigt fick hon för sig att hon skulle ta körkort i Thailand för hon kan tydligen få köra två år här i Sverige på det.

Fast sanningen va ju den att hon skulle 'köpa' sig ett körkort.

Men efter att ha förklarat att hon även fortsättningsvis, med ett köpt körkort skulle vara hänvisad till baksätet tillsammans men lillkillen så

har nu dom planerna lagts på is och hon ska så småningom istället ta ett körkort i Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

I den by jag har insikt i, kör alla från 12 år moppe, till skola och kompisarna.

Avståndet till skolan är 5 km. Har några gånger sett hjälm på folk, men sällan i byarna.

Inte lätt att ändra på detta beteende..

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

I den by jag har insikt i, kör alla från 12 år moppe, till skola och kompisarna.

Avståndet till skolan är 5 km. Har några gånger sett hjälm på folk, men sällan i byarna.

Inte lätt att ändra på detta beteende..

Leif

Hej Leif

Tråkigt att höra att det fortfarande finns byar som inte har skolskjuts för 12 åringarna som har 5 km till skolan.

Var i Thailand är detta?

Här i vår by betalar i stort sett alla skolskjuts för de barn som går i skola i staden 6 km bort.

200 baht per månad.

Ändrades av Bossej
Link to comment
Dela på andra sajter

Tragiskt när även falanger tar efter den slappa attityden som thai har till trafikregler och barnuppfostran eller snarare brist på barnuppfostran.

Det finns en orsak till att Thailand har i snitt ca 50 dödsolyckor per dag och ca 30 av dom är dödsfall med MC. Jämfört med Sverige som har i snitt 1 dödsolycka per dag, i förhållande till folkmängd skulle Thailand alltså ha ca 7 dödsolyckor.

Enligt Thailändska Trafikpolisen så krävs det körkort för MC och åldersgränsen är 18 år oavsett cylindervolym..någon uppdelning under eller över 110 cc finns alltså inte.

Man får färdas 2 st på MC, förare plus 1 passagerare och båda skall ha hjälm.

För de som kan läsa thai så lägger jag in sidan till Thai Traffic Police.

Allt som står skrivet är sant utom i de fall du råkar känna till saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ju en anledning till varför Thailand har högsta dödstalet/medborgare i hela världen, när det gäller trafiken, redan från barnsben lär man sig ju att ansvar och trafikregler är inget att bry sig om.

Hittar inget som stöder det påståendet.

Thailand ligger som jag skulle gissat ungefär på medel, ca 20 trafikdödade per 100.000 innevånare per år.

Enligt Wikipedia: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Traffic_related_deaths_-_Road_fatalities_per_capita.svg

Att Egypten hamnar i gänget som är värst i världen, tvivlar jag inte 1 sekund på.

OK Länken är från Wikipedia, så ta den som en fingervisning, inte absoluta fakta.

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Hittar inget som stöder det påståendet.

Thailand ligger som jag skulle gissat ungefär på medel, ca 20 trafikdödade per 100.000 innevånare per år.

Enligt Wikipedia: http://commons.wikim..._per_capita.svg

Att Egypten hamnar i gänget som är värst i världen, tvivlar jag inte 1 sekund på.

OK Länken är från Wikipedia, så ta den som en fingervisning, inte absoluta fakta.

MVH Tommy

Informationen bygger på data från FN:s WHO (World Health Organisation) så den bör vara ganska trovärdig

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_OECD_countries_by_traffic-related_death_rate

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Hittar inget som stöder det påståendet.

Thailand ligger som jag skulle gissat ungefär på medel, ca 20 trafikdödade per 100.000 innevånare per år.

Enligt Wikipedia: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Traffic_related_deaths_-_Road_fatalities_per_capita.svg

Att Egypten hamnar i gänget som är värst i världen, tvivlar jag inte 1 sekund på.

OK Länken är från Wikipedia, så ta den som en fingervisning, inte absoluta fakta.

MVH Tommy

20 döda per 100000 ger med en befolkning på 65 miljoner ett årligt trafikdödstal på 13000.

Att jämföra med ca 270 i Sverige 2010 - vilket omräknat motsvarar ca 1850 döda i Thailand.

Visserligen ATH men vad ska vi annars jämföra med?

post-3917-0-52031400-1298376360_thumb.jp

post-3917-0-52031400-1298376360_thumb.jp

Ändrades av GammalDansken

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...