Jump to content
IGNORERAD

En liten olycka i byn.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Gott att dom klarade sig bra. Och vad det gäller cermonier säger jag bara" att var o en e ju saliga på sin tro :whistle: ". Mvh gbg

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 138
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • GammalDansken

    17

  • Kim

    8

  • Isaan Butterfly

    7

  • Baa

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Isan Lover

I varje fall ingen Thai, eller har du vid dina mångfaldiga resor upplevt en ansvarsfull Thai när det gäller såväl MC som barnuppfostran, knappast i kombination i alla fall, och knappast i en by på vishan eller?

Hej Baa

Ja det är inte lätt med svenska värderingar och säkerhetstänkande i en liten by i Isaan, och på tal om lås på mopeden så är jag nog ensam om att ha det i byn.

Nej lever man här så blir det automatiskt en mix av båda kulturerna och det blir inte alltid som man tänkt sig, men vi visste ju vad som väntade när vi valde att stanna här och vi ångrar oss inte.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Skönt att det gick förhållandevis bra för barnen!

Hoppas ni föräldrar lärt er något av detta.

Intressant att det bara är din MC som har tändningslås IL, är det tillval på MC i Isaan, eller är folk för slöa för att ta ur nyckeln?

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Skönt att det gick förhållandevis bra för barnen!

Hoppas ni föräldrar lärt er något av detta.

Intressant att det bara är din MC som har tändningslås IL, är det tillval på MC i Isaan, eller är folk för slöa för att ta ur nyckeln?

MVH Tommy

Hej

Dom flesta barn lär sig ju tyvär snabbt var föräldrarna lägger nycklarna, och många låter ju mopparna stå med nycklarna i tändningslåset på tomten, och det är en oemotståndlig frestelse för som i detta fallet en 9 och 13 åring.

Själv har jag ett wirelås som jag låser fast moppen i en stolpe med, och så har jag nycklarna i ett nyckelskåp, så jag har full koll på min moppe men inte övriga bybors.

Och vi vill ju inte ha pojken inlåst så då kan tyvär sånt här hända, men förutom förmaningar till dom inblandade barnen och försök ifrån våran sida att ha ändå bättre koll på pojken så blir det nog inga förändringar, vi är i Thailand och vi får ta seden dit vi kommer, vi lär inte kunna ändra på övriga bybors inställning i frågan, och för dom är det fortfarande tatueringar, bomullsband och amuletter som skyddar mot sånt här och som står för säkerheten.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Hej Baa

Ja det är inte lätt med svenska värderingar och säkerhetstänkande i en liten by i Isaan, och på tal om lås på mopeden så är jag nog ensam om att ha det i byn.

Nej lever man här så blir det automatiskt en mix av båda kulturerna och det blir inte alltid som man tänkt sig, men vi visste ju vad som väntade när vi valde att stanna här och vi ångrar oss inte.

Mvh Isan Lover

Hej Isaan Lover Mycket tråkigt att läsa det som hände din son,

dock tur att han inte fick värre skador.

Hoppas ni blir förskonade från liknande i fortsättningen.

Vi bor ju också på heltid i Isaan, och dessutom bara 300 m från byskolan, som har ca 500 elever upp till 16 år gamla.

Vi har två barn 6 och 8 i den skolan.

Även i vår by finns det tyvärr två eller tre pojkar i 10-13 års åldern som kommer på moped till skolan.

Jag menar dock att detta inte har med thai -kultur att göra, och som vi utlänningar behöver anpassa oss till när vi lever i Thailand.

Ser det snarare som en brist på föräldraansvar när man låter sina

10-13 åringar köra moped till skolan.

Tursamt nog är det ett fåtal i min by.

Är det verkligen vanligt förekommande i er by?

Ändrades av Bossej
Link to comment
Dela på andra sajter

Det stora problemet som jag ser det är att när man försöker upplysa om vad som kan hända, så vill de flesta inte lyssna.

Det är tabu att prata om olyckor eller säga "men tänk om de ramlar", "det kan gå riktigt illa" och ännu värre "man kan dö" osv...

Och eftersom man inte kan prata om vad som kan hända, blir det svårt att upplysa om faror vid ev. moppefärder utan hjälm.

Tråkigt och farligt att man hellre stoppar huvudet i sanden än att man pratar om saker som faktiskt kan hända.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Isaan Lover Mycket tråkigt att läsa det som hände din son,

dock tur att han inte fick värre skador.

Hoppas ni blir förskonade från liknande i fortsättningen.

Vi bor ju också på heltid i Isaan, och dessutom bara 300 m från byskolan, som har ca 500 elever upp till 16 år gamla.

Vi har två barn 6 och 8 i den skolan.

Även i vår by finns det tyvärr två eller tre pojkar i 10-13 års åldern som kommer på moped till skolan.

Jag menar dock att detta inte har med thai -kultur att göra, och som vi utlänningar behöver anpassa oss till när vi lever i Thailand.

Ser det snarare som en brist på föräldraansvar när man låter sina

10-13 åringar köra moped till skolan.

Tursamt nog är det ett fåtal i min by.

Är det verkligen vanligt förekommande i er by?

Hej

I vår by är det tyvär snarare regel än undantag att barn i den åldern kör omkring i byn, och numera har det blivit ändå vanligare p.g.a att folk har fått bättre ekonomi tack vare gummiodlingarna, så det är nog lite status att inte låta barnen åka med skolsjutsen utan att åka på egen moped.

Det finns många faror här, barnen springer omkring barfota med spik, glas, skorpioner och ibland ormar på marken,

man åker på flaket på alla tänkbara fordon, och hänger även på utsidan av t.ex skolskjutsen.

Man klättrar högt upp i träden på jakt efter frukter och annat som kan finnas där, man spelar fotboll och leker på ganska hårt trafikerade vägar.

Man leker vårdslöst med alla hundar och djur som dom kommer i kontakt med, och en del blir naturligtvis bitna.

Barnen hanterar knivar och tillverkar olika saker som pilbågar, slangbellor och svärd som dom fäktas med, och när dom kommer upp i tonåren är det gevär som gäller.

Så det händer ganska mycket, men jag ser inget sätt att förhindra det på.

Att vi inte behöver anpassa oss till allt detta är ju riktigt, men att undvika det till 100% är omöjligt.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Det stora problemet som jag ser det är att när man försöker upplysa om vad som kan hända, så vill de flesta inte lyssna.

Det är tabu att prata om olyckor eller säga "men tänk om de ramlar", "det kan gå riktigt illa" och ännu värre "man kan dö" osv...

Och eftersom man inte kan prata om vad som kan hända, blir det svårt att upplysa om faror vid ev. moppefärder utan hjälm.

Tråkigt och farligt att man hellre stoppar huvudet i sanden än att man pratar om saker som faktiskt kan hända.

Hej

Nej det går nog inte att upplysa om det här på landet på ett bra sätt, man blir nog bara sedd som en överkänslig utlänning, som är rädd för allt, och en del människor skulle säkert ta illa upp om man talade om att deras barn riskerar att råka illa ut och tolka det som ett dåligt omen att någon spår olycka för deras barn.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser det snarare som en brist på föräldraansvar när man låter sina

10-13 åringar köra moped till skolan.

Tursamt nog är det ett fåtal i min by.

Är det verkligen vanligt förekommande i er by?

Det är vanligt även i större samhällen, kan stå något 100-tal moppar vid skolan för barn upp till 16. Inte läge att köra bil i närheten vid skolstart/slut, de kör åt alla håll på båda sidorna om, och mitt i, vägen. Tävlingar blir det också med 'snorungar', utan hjälm, med gasen i botten. Blir lite fel när de vet att polisen, som här, bara checkar moppar på en bestämd dag i veckan.

Man ska väl vara 15 och ha körkort för att köra moppe, eller?

Oscar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är vanligt även i större samhällen, kan stå något 100-tal moppar vid skolan för barn upp till 16. Inte läge att köra bil i närheten vid skolstart/slut, de kör åt alla håll på båda sidorna om, och mitt i, vägen. Tävlingar blir det också med 'snorungar', utan hjälm, med gasen i botten. Blir lite fel när de vet att polisen, som här, bara checkar moppar på en bestämd dag i veckan.

Man ska väl vara 15 och ha körkort för att köra moppe, eller?

Oscar.

Det är 18år + körkort för mc som gäller

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är 18år + körkort för mc som gäller

15 år för moppe. :) Dottern fick i alla fall sitt när hon var 15 år.

Och jag hade lovat henne en ny moppe om hon kunde ta körkortet.

Detta loveri var mest för att hålla henne ifrån att köra moppe innan hon hade tagit sitt körkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

I vår by är det tyvär snarare regel än undantag att barn i den åldern kör omkring i byn, och numera har det blivit ändå vanligare p.g.a att folk har fått bättre ekonomi tack vare gummiodlingarna, så det är nog lite status att inte låta barnen åka med skolsjutsen utan att åka på egen moped.

Det finns många faror här, barnen springer omkring barfota med spik, glas, skorpioner och ibland ormar på marken,

man åker på flaket på alla tänkbara fordon, och hänger även på utsidan av t.ex skolskjutsen.

Man klättrar högt upp i träden på jakt efter frukter och annat som kan finnas där, man spelar fotboll och leker på ganska hårt trafikerade vägar.

Man leker vårdslöst med alla hundar och djur som dom kommer i kontakt med, och en del blir naturligtvis bitna.

Barnen hanterar knivar och tillverkar olika saker som pilbågar, slangbellor och svärd som dom fäktas med, och när dom kommer upp i tonåren är det gevär som gäller.

Så det händer ganska mycket, men jag ser inget sätt att förhindra det på.

Att vi inte behöver anpassa oss till allt detta är ju riktigt, men att undvika det till 100% är omöjligt.

Mvh Isan Lover

Vill man bo längre tider på den thailändska landsbyggden är det givetvis både oundvikligt och icke önskvärt att hålla sitt/sina barn borta från de andra barnen. Numera bor vi vara i byn varannan helg samt vissa delar av loven men lyckligtvis känner jag inte riktigt igen IL´s beskrivning a hur barn och ungdomar i byn leker. Jag tycker de leker ungefär som jag gjorde, dvs ibland väl vilt men sällan direkt farligt. Visst, ibland ser man ungar i nedre tonnåren köra moppe men det var inte särskilt ovanligt i svenska småkommuner på 70-talet heller.

Ibland får man kompromissa mellan den närmast överbeskyddande mentaliteten som är vanlig hos Bkk-medel/överklassens föräldrar och den ibland väl slappa attityden hos många landsbyggsbor men gällande min dotters säkerhet är jag inte beredd att kompromissa. När vi är hemma i byn är det ofta mycket barn hemma hos oss (förutom då 2-metersjättar som Stjp skrämmer bort alla ungar :) ) då dottern har mer leksaker än de andra barnen. I vårt hus kör vi med våra regler (plocka upp leksakerna när de lekt färdigt, sitta vid bordet när de äter etc) men givetvis lägger vi oss inte i vilka regler andra föräldrar tillämpar i deras hus, förutom säkerheten då. Jag tycker släktingarna har ett hyfsat säkerhetstänkande men ibland blir det fel, se nedanstående länk, och då säger jag hellre till och riskerar lost face eller att bli betraktad som konstig än att det upprepar sig.

http://www.maipenrai...__fromsearch__1

Link to comment
Dela på andra sajter

15 år för moppe. :) Dottern fick i alla fall sitt när hon var 15 år.

Och jag hade lovat henne en ny moppe om hon kunde ta körkortet.

Detta loveri var mest för att hålla henne ifrån att köra moppe innan hon hade tagit sitt körkort.

Jag skickade min "dotter" 16år till Sankha för ett par månader sedan när ett gäng ifrån vår by åkte dit för att ta körkort, men hon sa att man måste ha fyllt 18 först.

Och med "moppe" så menar jag en scooter på 100-125cc och ingen 50 cc som vi har i Sverige.

Men hon kanske har fel, isåfall skall jag genast skicka henne dit igen, för som det är nu så kör hon utan körkort och då gäller ju inga försäkringar tyvärr :(

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, tydligen kan de som är under 18 bara få körkort för max 90cc.

Hmmmm... då var det som jag misstänkte då.

Då får man väl inhandla en minimoppe då ;) , marknaden för "moppar" under 100cc är ju inte särskilt stor, det finns ju en modell med små hjul på 50cc har jag sett, men jag har bara sett gamla skrothögar av dem.Vart säljs nya 50-90cc, någon som vet?

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Det är vanligt även i större samhällen, kan stå något 100-tal moppar vid skolan för barn upp till 16. Inte läge att köra bil i närheten vid skolstart/slut, de kör åt alla håll på båda sidorna om, och mitt i, vägen. Tävlingar blir det också med 'snorungar', utan hjälm, med gasen i botten. Blir lite fel när de vet att polisen, som här, bara checkar moppar på en bestämd dag i veckan.

Man ska väl vara 15 och ha körkort för att köra moppe, eller?

Oscar.

Hej Oscar

De sk ``moppar som förekommer här i Thailand är nästan uteslutande 100cc eller mera.

Därmed gäller , enligt thai lag, minst 18 år och körkort.

Ingen försäkring gäller dessa 13 åringar, så eventuella skador som de kan förorsaka andra kan föräldrarna bli betalningsansvariga för.

Detta argument kanske biter på de föräldrar som låter sin 13 åring ta moppen till skolan?

Även utanför vår skola är det många MC parkerade, men jag har sett att det är väldigt många av lärarna som tar MCn till skolan.

Ändrades av Bossej
Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar råda viss förbistring om vad som gäller.

Enligt den här sidan

http://Bangkok.angloinfo.com/countries/Thailand/driving.asp

är gränsen 110 cc. Något som verkar troligt om man kollar på utbudet av MC i Thailand. T.ex. här http://www.motorcycle.in.th/staticpages/index.php/Motorcycle-prices-in-Thailand.

Inga hojar under 110 cc och skulle det vara 90 cc som gällde borde det finnas en marknad/utbud för hojar under 90cc.

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

Det fanns ju för flera år sen 90cc hojar. Som säkert i själva verket var 89cc.

Kan det vara så lagen om körkort och storleken på motorcykeltillverkarnas motorer inte riktigt går hand i hand?

Men 110cc låter som en mera logisk gräns. :)

Oavsett så är det oroväckande hur många unga som kör utan körkort och hjälm.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Det fanns ju för flera år sen 90cc hojar. Som säkert i själva verket var 89cc.

Kan det vara så lagen om körkort och storleken på motorcykeltillverkarnas motorer inte riktigt går hand i hand?

Men 110cc låter som en mera logisk gräns. :)

Oavsett så är det oroväckande hur många unga som kör utan körkort och hjälm.

Nu får man inte glömma att körkortsutbildningen är ett skämt.

Utan att försvara något lagvidrigt vill jag ändå hävda att de flesta thailändska 13-17-åringar

kör MC mångdubbelt bättre än någon farang :-)

Ändrades av GammalDansken

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

TS berättar om att hans 3 åriga barn åkt motorcykel med två andra barn och kört omkull.

Sedan går berättelsen vidare till det hokuspokus som utförs i byn för att rätta till händelsen.

För mig är detta inte värt en massa Karma som IL faktiskt fått, jag undrar istället hur fan man kan låta sin 3 åring få åka motorcykel tillsammans med 2 andra barn.

Sedan undrar jag också, hur man efter olyckan kan berätta om detta på ett öppet forum. Hade det hänt att min 3 åring smitet iväg och råkat ut för samma hade jag känt mig djävlig dålig som pappa.

Har ju tyvärr hänt några gånger genom åren att det hänt saker för att jag själv inte varit tillräckligt vaken som förälder, och då har man ju inte direkt mått bra.

Uppfostringen av barn i Thailand är verkligen inget att ta efter, pojkar får göra precis vad de vill och tjejerna får lära sig att det mesta är deras ansvar.

Och händer det något med barnen p.g.a. att de vuxna inte orkat bry sig, ja då finns det alltid någon typ av hokuspokus förklaring som gör att föräldrarna slipper känna att de gjort fel, nä allt beror på något annat, föräldrar skall inte behöva ta ansvar och eventuellt tappa ansiktet om något händer, skyll bort det på något.

Visst måste man anpassa sig till det land man bor i, men att som svensk anpassa sin uppfostran av sina barn efter hur man uppfostrar sina barn på landsbygden i Thailand är i alla fall inte min melodi!

Och att sedan som några i denna tråden inkl. IL gör, förklarar att det är så vanligt att underåriga kör motorcykel och att man får anpassa sig till detta, känns för mig helt sjukt.

Det finns ju en anledning till varför Thailand har högsta dödstalet/medborgare i hela världen, när det gäller trafiken, redan från barnsben lär man sig ju att ansvar och trafikregler är inget att bry sig om.

Vore nog bra för alla om anpassningen av Thailändskt trafiktänkande gick i riktning mot övriga länder, inte att människor som väl känner till hur en fungerande trafik är, anpassar sig till Thailands "kör så det ryker, händer det något så är det inte mitt fel" trafiktänk.

På sonens skola i Thailand var det absolut förbjudet för elever som inte hade körkort att komma till skolan på egen motorcykel, dessutom fick de trafikutbildning, och vet ni vad, både föräldrar och barn uppskattade och anpassade sig till detta.

Så ibland är det enligt mig bra att tala om att detta accepterar jag inte, det är fel, inte bara stillatigande titta på när en trafikolycka i framtiden skall förhindras av att man dödar en tupp, äter lite ris och ber några böner.

Ändrades av Vaxet

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

... cut ...

Så ibland är det enligt mig bra att tala om att detta accepterar jag inte, det är fel, inte bara stillatigande titta på när en trafikolycka i framtiden skall förhindras av att man dödar en tupp, äter lite ris och ber några böner.

Hur skiljer sig din insats från de andras, bortsett från skriverierna här?

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

TS berättar om att hans 3 åriga barn åkt motorcykel med två andra barn och kört omkull.

Sedan går berättelsen vidare till det hokuspokus som utförs i byn för att rätta till händelsen.

För mig är detta inte värt en massa Karma som IL faktiskt fått, jag undrar istället hur fan man kan låta sin 3 åring få åka motorcykel tillsammans med 2 andra barn.

Sedan undrar jag också, hur man efter olyckan kan berätta om detta på ett öppet forum. Hade det hänt att min 3 åring smitet iväg och råkat ut för samma hade jag känt mig djävlig dålig som pappa.

Uppfostringen av barn i Thailand är verkligen inget att ta efter, pojkar får göra precis vad de vill och tjejerna får lära sig att det mesta är deras ansvar.

Och händer det något med barnen p.g.a. att de vuxna inte orkat bry sig, ja då finns det alltid någon typ av hokuspokus förklaring som gör att föräldrarna slipper känna att de gjort fel, nä allt beror på något annat, föräldrar skall inte behöva ta ansvar och eventuellt tappa ansiktet om något händer, skyll bort det på något.

Visst måste man anpassa sig till det land man bor i, men att som svensk anpassa sin uppfostran av sina barn efter hur man uppfostrar sina barn på landsbygden i Thailand är i alla fall inte min melodi!

Och att sedan som några i denna tråden inkl. IL gör, förklarar att det är så vanligt att underåriga kör motorcykel och att man får anpassa sig till detta, känns för mig helt sjukt.

Det finns ju en anledning till varför Thailand har högsta dödstalet/medborgare i hela världen, när det gäller trafiken., redan från barnsben lär man sig ju att ansvar och trafikregler är inget att bry sig om.

Vore nog bra för alla om anpassningen av Thailändskt trafiktänkande gick i riktning mot övriga länder, inte att människor som väl känner till hur en fungerande trafik är, anpassar sig till Thailands "kör så det ryker, händer det något så är det inte mitt fel" trafiktänk.

På sonens skola i Thailand var det absolut förbjudet för elever som inte hade körkort att komma till skolan på egen motorcykel, dessutom fick de trafikutbildning, och vet ni vad, både föräldrar och barn uppskattade och anpassade sig till detta.

Så ibland är det enligt mig bra att tala om att detta accepterar jag inte, det är fel, inte bara stillatigande titta på när en trafikolycka i framtiden skall förhindras av att man dödar en tupp, äter lite ris och ber några böner.

Men att sitta på ett öppet forum och berömma hur tryggt du sitter bakpå NoBuzz mc på hemväg efter en barrunda det är ok?

Minns du länken eller skall jag leta upp den och klistra in den?

Snacka om dubbelmoral!!! skämmes ta mig fan!

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur skiljer sig din insats från de andras, bortsett från skriverierna här?

Nu känner jag ju inte till vad andra gör, men att min 3 åriga dotter skulle hamna på en motorcykel tillsammans med två andra barn, utan en vuxen, det finns inte på kartan.

Och skulle hon ändå göra det därför att jag inte hade koll, och det sedan hände en olycka, ja då skulle jag ha mycket svårt att förlåta mig själv.

Men att sitta på ett öppet forum och berömma hur tryggt du sitter bakpå NoBuzz mc på hemväg efter en barrunda det är ok?

Minns du länken eller skall jag leta upp den och klistra in den?

Snacka om dubbelmoral!!! skämmes ta mig fan!

Tja, jag kanske skall skämmas, och det gör jag nog egentligen, självklart borde jag ha avstått från dessa färder.

Kan dock inte tänka att bara för att jag gjort fel saker så skall mina barn också kunna göra fel, nej jag tror snarare på att jag då lär dom att inte göra lika tokiga saker som jag själv gjort.

Jag har förövrigt gjort en jädrans massa dumma saker i mitt liv, och jag gör allt jag kan för att mina barn inte skall göra samma dumheter, dubbelmoral eller inte, men så funkar jag.

Ändrades av Vaxet

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Har nu läst hela tråden och det var fan vad mycket duktigt folk det finns här.

Gå tillbaka i MPR-historien och se på era egna reaktioner när någon framhåller att det kanske

inte är bra att ta sig fram med bil eller MC efter att ha inmundigat ett antal öl eller starkare grejor.

Då verkar det inte vara så noga med om man utsättar andra (även IL's treåriga barn) för livsfara.

Iallafall inte så länge det går att muta sig fri från straff.

Men om IL själv berättar att han för ett ögonblick inte haft full kontroll på barnen

då känner självförhärligelsen och -rättvisan inga gränser.

Ja, ja - det är väl som vanligt.

Man har en ståndpunkt tills man tar en annan.

Ändrades av GammalDansken

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...