Jump to content
IGNORERAD

En liten olycka i byn.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Guest Lappen

Jag ska försöka förklara detta lite mera!

Om antalet olyckor är samma i procent i Sverige som i Thailand.

Ska det vara 7,44 gånger flera som skadas t Thailand!

Det finnes 67 miljon Thailändare mot 9 miljoner Svenskar.

Detta ger 7,44!

67/9= 7,44

Då har jag inte tagit hänsyn till skillnader i Säkerhets arbetet i länderna!

pigge01

Öh...driver du med oss eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 138
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • GammalDansken

    17

  • Kim

    8

  • Baa

    7

  • Tommy

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Kenthamon

Jag ska försöka förklara detta lite mera!

Om antalet olyckor är samma i procent i Sverige som i Thailand.

Ska det vara 7,44 gånger flera som skadas t Thailand!

Det finnes 67 miljon Thailändare mot 9 miljoner Svenskar.

Detta ger 7,44!

67/9= 7,44

Då har jag inte tagit hänsyn till skillnader i Säkerhets arbetet i länderna!

pigge01

Du kan inte bara jämföra antalet invånare. Du måste ta hänsyn till hur många som har bil också. I Sverige tror jag biltätheten är betydligt högre än i Thailand, därför blir din siffror fel.

Kenthamon :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle vara intressant att få %-tal på vägkvalitet i förhållande antal mil, fordonskvalitet i förhållande antal fordon och antal otillåten körning, samt antal onyktra i trfiken jmf föregående % :sFduh:

Sedan ska vi se hur bra de är eftersom vi inte är det enligt trafiksäk. :ironi:

Vadå förresten, slå sig för bröstet, i vilken fråga då, om detta inte är typiskt svenskt så vet jag inte, här kommer man med ett personligt konstaterande och genast skall man minsan hålla käft och sitta still, man får helt enkelt inte ha en åsikt, possitiv eller negativ, vilket jävla torftigt liv, eller forum, det skulle bli om alla va lika och tänkte lika... :blah: det är väl ingen merit att köra utan körkort eller onykter, snarare ett misslyckande.

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bästa komentaren jag hört om Thailändsk trafik är att en svensk trafik polis skulle ha hjärtinfarkt inom en vecka vid Thailands semester...:whistle:

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Skulle vara intressant att få %-tal på vägkvalitet i förhållande antal mil, fordonskvalitet i förhållande antal fordon och antal otillåten körning, samt antal onyktra i trfiken jmf föregående % :sFduh:

Sedan ska vi se hur bra de är eftersom vi inte är det enligt trafiksäk. :ironi:

Vadå förresten, slå sig för bröstet, i vilken fråga då, om detta inte är typiskt svenskt så vet jag inte, här kommer man med ett personligt konstaterande och genast skall man minsan hålla käft och sitta still, man får helt enkelt inte ha en åsikt, possitiv eller negativ, vilket jävla torftigt liv, eller forum, det skulle bli om alla va lika och tänkte lika... :blah: det är väl ingen merit att köra utan körkort eller onykter, snarare ett misslyckande.

Skulle vara intressant även med en jämförelse över hur troligt det är att man åker fast.

Tror det är ganska avgörande för viljan att följa lagar och regler - i den mån de nu finns.

I trafiken är vi alla ögontjänare.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle vara intressant även med en jämförelse över hur troligt det är att man åker fast.

Tror det är ganska avgörande för viljan att följa lagar och regler - i den mån de nu finns.

I trafiken är vi alla ögontjänare.

Eller bathägare.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Eller bathägare.

Eller båtägare ;)

No problems herr Baa om farbror brun kommer du har väll ca 300 bath innestående hos mig + ränta så nästa gång

vi ses är du en välbärgad man

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Igår inträffade en mycket tragisk olycka i grannbyn, en 5årig pojke drunknade tragiskt.

Vi har en bevattningskanal som rinner förbi våran by, den är byggd med statliga medel för några år sedan.

Det var dit ett gäng småpojkar hade begett sig för att leka.

Sidorna ner till kanalen sluttar säkert 45grader på vissa ställen så t.o.m min hund har svårt att ta sig upp där på vissa ställen.

Pojken hade tappat balansen och rullat ner i kanalen, varken han eller någon av de andra barnen var simkunniga.

De andra pojkarna sprang tillbaka till byn och larmade men när de kom tillbaka med vuxna till kanalen så var det tyvärr försent.

Så nu väntar begravning i dagarna 3.

Ändrades av Caveman

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Igår inträffade en mycket tragisk olycka i grannbyn, en 5årig pojke drunknade tragiskt.

Vi har en bevattningskanal som rinner förbi våran by, den är byggd med statliga medel för några år sedan.

Det var dit ett gäng småpojkar hade begett sig för att leka.

Sidorna ner till kanalen sluttar säkert 45grader på vissa ställen så t.o.m min hund har svårt att ta sig upp där på vissa ställen.

Pojken hade tappat balansen och rullat ner i kanalen, varken han eller någon av de andra barnen var simkunniga.

De andra pojkarna sprang tillbaka till byn och larmade men när de kom tillbaka med vuxna till kanalen så var det tyvärr försent.

Så nu väntar begravning i dagarna 3.

Hej

Ja detta med vatten är ännu en fara för dom små i byarna, vatten har ju lika stor dragningskraft som mopeder för dom.

Vi har flera dammar i byn och den största är precis brevid skolan och där har även förskolan sina lokaler, och dessa dammar skrämmer mig lika mycket som mopederna, speciellt när man har en liten som älskar att bada och glatt kastar sig i lite var som helst utan att tänka på hur djupt det är och att han inte kan simma.

Av den anledningen har vi väntat med att skaffa oss en damm eller pool på tomten, och man får ständigt bevaka att det inte bär av till någon av byns dammar med honom utan att pappa eller någon annan vuxen är med.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Igår inträffade en mycket tragisk olycka i grannbyn, en 5årig pojke drunknade tragiskt.

Vi har en bevattningskanal som rinner förbi våran by, den är byggd med statliga medel för några år sedan.

Det var dit ett gäng småpojkar hade begett sig för att leka.

Sidorna ner till kanalen sluttar säkert 45grader på vissa ställen så t.o.m min hund har svårt att ta sig upp där på vissa ställen.

Pojken hade tappat balansen och rullat ner i kanalen, varken han eller någon av de andra barnen var simkunniga.

De andra pojkarna sprang tillbaka till byn och larmade men när de kom tillbaka med vuxna till kanalen så var det tyvärr försent.

Så nu väntar begravning i dagarna 3.

Huvva, vilken tragisk olycka.

Kommer ihåg ett par tillfällen då yngre barn i vår by dött lika tragiskt som killen du berättar om. Man kan liksom inte låta bli att känna sorg när begravningsmusiken hörs över hela byn på kvällarna och man vet att det är ett litet barn som dött. Tyvärr är det inte bara trafiken som skördar offer utan även andra olyckor.

Just drunkning är ju ganska vanligt i Sverige också, tror det var den allra vanligaste dödsorsaken för yngre barn i vårt land.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Hej

Ja detta med vatten är ännu en fara för dom små i byarna, vatten har ju lika stor dragningskraft som mopeder för dom.

Vi har flera dammar i byn och den största är precis brevid skolan och där har även förskolan sina lokaler, och dessa dammar skrämmer mig lika mycket som mopederna, speciellt när man har en liten som älskar att bada och glatt kastar sig i lite var som helst utan att tänka på hur djupt det är och att han inte kan simma.

Av den anledningen har vi väntat med att skaffa oss en damm eller pool på tomten, och man får ständigt bevaka att det inte bär av till någon av byns dammar med honom utan att pappa eller någon annan vuxen är med.

Mvh Isan Lover

Ni som förr har tagit initiativ till välgärningar i lokalsamhället

varför inte samla resurser - små ekonomiska, först och främst arbete av invånarna -

och säkra kanterna på dessa diken med räcken, nät eller liknande.

Åtminstone de diken som går genom barnrika delar av byn.

Ändrades av GammalDansken

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur tänker ni som föräldrar då ni tillåter eran 3-årige son ta en moppetur med en 13 åring och en 9-åring?

Det är fantastiskt att det finns så mycket duktiga föräldrar på detta forum.

Och vi har ju haft tur som är uppväxta med våran (Numera avlidne) landsfader Olof Palme.

Det var ju tur att vi fick lära oss den Svenska modellen som kan framhäva våran egen präktighet gentemot andra.

Och jag hyllar genom detta alla ni curlingföräldrar som lyckas ha 100% koll :ironi:

Och självklart måste det vara bättre om barnen förlorar sina pappor vinglande hem på moppen efter en blöt kväll i Pattaya, än tvärtom. :bag:

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Hej Janne Det handlar väl inte om att ha 100 procent koll, men

en tre åring tycker jag nog att föräldrarna bör ha så mycket koll som

möjligt på.

Vade ser du för fel i detta resonemang?

Link to comment
Dela på andra sajter

Säkerhetstänkandet i Thailand är på en skrämmande låg nivå.

Jag anser det vara rent kriminellt att tillåta inbyggnad av uppenbara dödsfällor för barn i t ex nya flashiga shoppingcentra.

Min fru gjorde mej uppmärksam på en av dessa dödsfällor för barn häromdan när vi strosade omkring på Major - Aveny i Pattaya.

Det finns här flera våningsplan med ett öppet hål i centrum och det som skiljer våningsplanet från hålet är ett klent, men snyggt staket i rostfritt stål med liggande spjälor, som har ett c/c avstånd på ca 30 cm. Alltså hur lätt som helst för en liten unge att slingra sej igenom och störta ner på det undre våningsplanets stengolv.

Och jag undrar - handlar det om ren dumhet eller bryr man sej överhuvud inte om "ett liv mer eller mindre" i Thailand?

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Säkerhetstänkandet i Thailand är på en skrämmande låg nivå.

Jag anser det vara rent kriminellt att tillåta inbyggnad av uppenbara dödsfällor för barn i t ex nya flashiga shoppingcentra.

Min fru gjorde mej uppmärksam på en av dessa dödsfällor för barn häromdan när vi strosade omkring på Major - Aveny i Pattaya.

Det finns här flera våningsplan med ett öppet hål i centrum och det som skiljer våningsplanet från hålet är ett klent, men snyggt staket i rostfritt stål med liggande spjälor, som har ett c/c avstånd på ca 30 cm. Alltså hur lätt som helst för en liten unge att slingra sej igenom och störta ner på det undre våningsplanets stengolv.

Och jag undrar - handlar det om ren dumhet eller bryr man sej överhuvud inte om "ett liv mer eller mindre" i Thailand?

Får hoppas det åtminstone är lika snyggt gjort som på Stockholms Central i ... öh Sverige :-)

post-3917-0-52784600-1299398127_thumb.jp

post-3917-0-52784600-1299398127_thumb.jp

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Får hoppas det åtminstone är lika snyggt gjort som på Stockholms Central i ... öh Sverige :-)

post-3917-0-52784600-1299398127_thumb.jp

Ja du ser, kanske dags att omvärdera thailändarnas relativa brister.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Ni som förr har tagit initiativ till välgärningar i lokalsamhället

varför inte samla resurser - små ekonomiska, först och främst arbete av invånarna -

och säkra kanterna på dessa diken med räcken, nät eller liknande.

Åtminstone de diken som går genom barnrika delar av byn.

Hej

I vår by är det inte diken som är problemet utan dom dammar som finns i och runt byn, t.ex vid skolan och byns tempel.

Dammarna används dagligen för bad, fiske och är vattenreservoarer för hela byn, att hägna in dessa på ett sätt att barn inte kan ta sig dit utan att det blir ett hinder för övriga som använder dom är nog nästan omöjligt, men annars hade det varit ett alternativ.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Ja du ser, kanske dags att omvärdera thailändarnas relativa brister.

Nja helt riskfritt kommer det aldrig att bli. Varken här eller där.

Är man förälder får man ha ögon i nacken, och som tråden visar: Det är omöjligt att ha 100% koll.

Det händer säkert alla att de glömmer ett livsfarligt verktyg eller kemikalie frit framme

för 3- eller 5-åringen att leka med i några ögonblick.

I 99,9% av fallen händer det inget men det är oftast mera tur än förstånd.

Bara synd att en del av de som haft tur (eller kanske aldrig haft barn) känner sig manade

att hacka på ett så fördömande och förebrående sätt på den där sista tiondelen av en procent.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja helt riskfritt kommer det aldrig att bli. Varken här eller där.

Är man förälder får man ha ögon i nacken, och som tråden visar: Det är omöjligt att ha 100% koll.

Det händer säkert alla att de glömmer ett livsfarligt verktyg eller kemikalie frit framme

för 3- eller 5-åringen att leka med i några ögonblick.

I 99,9% av fallen händer det inget men det är oftast mera tur än förstånd.

Bara synd att en del av de som haft tur (eller kanske aldrig haft barn) känner sig manade

att hacka på ett så fördömande och förebrående sätt på den där sista tiondelen av en procent.

Men många gånger är det ju så enkelt att eliminera fällorna om bara tänket finns där. Som i mitt och ditt exempel hade ju en plexiglasskiva monterad på staketets baksida gjort jobbet utan att förfula.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

I ett tidigare liv var jag både huvudskyddsombud på min arbetsplats och regionalt för IfMetall...

Det finns så mycket enkla sätt att minska olyksriskerna men då kanske vi får lov att gå den där extra metern och om det finns ett skydd så tar vi bort det så att man slipper den den där metern.

Tyvärr är det många som tänker så, ÖVERALLT. Sedan så är det även många gånger det inte går att jobba i ex en maskin då skydden gör det svårt och klumpigt att arbeta.

Men för det mesta går det att ha bra skydd som fungerar att arbeta med om man bara lägger lite tid på att utforma dem på ett bra sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Men många gånger är det ju så enkelt att eliminera fällorna om bara tänket finns där. Som i mitt och ditt exempel hade ju en plexiglasskiva monterad på staketets baksida gjort jobbet utan att förfula.

Precis.

I många fall handlar det om okunskap, för viljan finns.

I andra är det enbart en fråga om att spara pengar

och där håller jag med dig om kastrationsbehov :-)

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Ja detta med vatten är ännu en fara för dom små i byarna, vatten har ju lika stor dragningskraft som mopeder för dom.

Vi har flera dammar i byn och den största är precis brevid skolan och där har även förskolan sina lokaler, och dessa dammar skrämmer mig lika mycket som mopederna, speciellt när man har en liten som älskar att bada och glatt kastar sig i lite var som helst utan att tänka på hur djupt det är och att han inte kan simma.

Av den anledningen har vi väntat med att skaffa oss en damm eller pool på tomten, och man får ständigt bevaka att det inte bär av till någon av byns dammar med honom utan att pappa eller någon annan vuxen är med.

Mvh Isan Lover

VUXNA SKA HELST VARA MED NÄR DE GÄLLER "MOPED ÅKNING" OXÅ,DE E MINST LIKA FARLIGT ELLER :whistle::whistle:

Link to comment
Dela på andra sajter

Riskmedvetenenheten är ännu så outvecklad generellt i Thailand och miljön är så pass farlig för barn att jag anser att man helt enkelt måste punktmarkera små barn. Det har vi gjort med våra barn i alla fall. Sonen, som var 3,5 år förra vintern när vi var på plats i 5 mån fick visserligen ibland runt 5 min utan uppsyn t ex på skolgården där han lekte med leksakslastbilar tillsammans med sina kompisar på en sandhög. Längre än så sträckte sig inte hans frihet och oftast var jag eller någon annan med även vid sandhögen.

Nästa gång vi är i byn är han nästan 5 år och kommer förstås att få lite mer frihet än tidigare. Men gissningsvis så kommer jag/vi fundera på/kolla upp var han håller hus åtminstone var 15:onde minut eller nåt sånt om han inte befinner sig inom synhåll. Allt beror naturligtvis på vad han gör, med vem samt var.

Är vi på stranden släpper jag inte barnen med ögonen en enda sekund om inte någon annan tar över det ansvaret för en stund. På ett litet kick kan ett icke simkunningt barn vara försvunnet i vågorna även på grunt vatten och då gäller det att veta exakt var huvudet försvann samt redan ha sett till att kunna vara där sekundsnabbt.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

... cut ...

... fick visserligen ibland runt 5 min utan uppsyn

... fundera på/kolla upp var han håller hus åtminstone var 15:onde minut eller nåt sånt

Är vi på stranden släpper jag inte barnen med ögonen en enda sekund

... cut ...

Lovvärd men du riskerar en hjärnblödning med det förhållningssätt

och vem ska då hålla järnkoll på dom små :-)

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Lovvärd men du riskerar en hjärnblödning med det förhållningssätt

och vem ska då hålla järnkoll på dom små :-)

Nej, eftersom jag har hjälp av både fru samt barnens äldre thailändska släktingar så slipper jag hjärnblödning. Vi punktbevakar i skift.

Det går tyvärr inte bygga staket runt alla dammar, giftburkar, livsfarliga elinstallationer osv som finns i Thailand. Trots att vi håller järnkoll så hann pojken t ex bli biten av en hund rakt i ansiktet en gång, tog bara ca 30 sek av ouppmärksamhet från vår sida.

Och då är Isaanbyn förhållandesvis lugn jämfört med att gå längs gatorna i Bangkok, där skulle man nästan behöva sele/koppel på en treåring för att förhindra att de blir överkörda.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...