Jump to content
Naam kaeng

70-talet - Vad minns du och vad vill du glömma?

Recommended Posts

C-dude

C;D

Nordic Staffing - Jobba som en galning i Sverige - Tjäna galet med pengar

Enis

Det var det årtiondet man lekte med kottar samt lekte krig med luftgevär, krossade bilrutor på en skrot och åkte fast med efterföljande utskällning av mor och far

Naam kaeng

Jag minns att på 70 talet fanns det fortfarande jobb i svenska båtar som gick i World Wide och att det nästan inte fanns några turister alls i Phuket och Patong

Det är dom mest positiva minnen jag har.

Skoj! Inget som du helst vill glömma från den tiden? (fast det kanske du ämnar hålla för dig själv...) :-)

Tja..

Om ni har ngt plastföremål från 70-talet, släng det inte utan värdering. Mina glöggmuggar i glas med plasthandtag skulle visst vara värt några kronor enligt en kompis.

Har sett en jätteful kökslampa jag slängde typ år 2000 till salu över tusenlappen på tradera. mm

Har kvar en massa vita spånplattemöbler och bruna manchetersoffor i något uthus men tyvärr är det väl inget värde på dom??...

Det är ju så med gamla saker, om man hittar rätt köparkrets så kan man ju få nästan hur mycket som helst. Min uppfattning är att mycket gamla prylar går för stora summor nu, att det finns ett stort intresse för möbler och annat husgeråd. Även käder.

Hustrun säljer en hel del saker från vinden på Blocket och Tradera med god förtjänst.

Jag minns att jag sålde min DVD med Snövit för ca två år sedan, då fanns den inte att få tag på i butikerna. Jag fick 1500 kronor för den på Tradera. Nu köper man den ny för en hundring i butiken, så det handlar om tillgång / efterfrågan och rätt (intresserad eller ännu hellre desperat) köpare.

Jag saknar det gröna tuggummit "riff".

Saknar inte jeans med utsvängda byxben.

Och just byxor med utsvängda byxben är ju poppis nu igen! Du ser - det går för runt! Lyckligtvis verkar det vara mest för kvinnor man tillverkar dessa byxor..

En sak som jag ofta tänker tillbaks på är Stenmark-hysterin.

när jag gick på högstadiet avbröts ju lektionerna när han åkte.

Förekommer väl knappast idag :)

Vi pratade just om detta på jobbet. Hela Sverige stod verkligen still när Stenmark gjorde sitt andra åk. All verksamhet upphörde. Alla damer över 50 slutade andas och kunde inte ens vistas i samma rum som TV'n.

Detta tror jag vi aldrig kommer uppleva igen - inte på samma sätt som då. Det var verkligen speciellt.

mamma bäng fan pappa käng

hm ... ingen tur med inbäddningen idag. :)

Edited by mamma bäng fan pappa käng

Phuket18.5

Naam Kaeng, vilken härlig samling bilder! Är det egettaget? :great:

Phuket18.5 :wai:

Nordic Staffing - Jobba som en galning i Sverige - Tjäna galet med pengar

Guest Siam-Nilsson

Mellan åren 1965 - 1972 brukade farsan på sommaren packa takräcket fullt

på vår Volvo Amazon-62a, och sedan bar det iväg med familjen på bilsemester ner genom Europa.

Slutdestinationen brukade vara Riccione eller Rimini i Italien (där vi campade).

I början av dessa resor när jag fortfarande var tillräckligt liten brukade jag ligga uppe på hatthyllan som fanns bakom baksätet i bilen. Där uppe låg jag och spejade på de utländska vyerna och trafiken - det var en jättefin utsikt framåt och bakåt. Roliga grimarser kunde man också utdela till bilförarna som låg bakom vår bil.

Om nu farsan hade varit tvungen att tvärbromsa, så hade det naturligtvis varit livsfarligt

att ligga där på hyllan och man hade väl flygit iväg som en torped in i skallen på mor o far.

Men så långt tänkte man inte då eftersom det var ett helt annat säkerhetstänkande vid denna tid.

Som ung pojke var dessa resor riktigt kul och spännande.

Trots föräldrarnas årligt återkommande praktgräl strax innan avfärd,

så såg jag alltid fram emot att få åka på bilsemester och campa.

Väl framme vid färjan över till Danmark så hade föräldrarna alltid slutit fred och lugnat ner sig.

Jag och min syster fick då åter tillåtelse att öppna truten och prata med varandra,

och för att slå an den fortsatt trevliga tonen under den kommande resan

proklamerade farsan att allsång skulle upptas i bilen.

Det var bara att lyda och stämma in i diverse marschvänliga sånger som

"Vi går över daggstänkta berg fallera" och "Röda stugor tåga vi förbi", tralla lalla la . . .

När vi hade luftat lungorna ner genom halva tyskland så övergick vi till att tävla fordon med varandra. Vi valde antingen ett bilmärke eller bilens färg, och sedan räknade vi antal mötande fordon som överinstämde med våra val. Först till 50 styck tog hem en seger,

och så länge det inte var min syster som kom först till 50 bilar så stämde jag villigt

in i segrarens jubel. Annat roligt för oss barn var att räcka fram våra pass vid varje gränskontroll och då få pråliga stämlar instämplade.

Vid campingplatsen.

Jag och pappa brukade börja med att grävda en vallgrav runt tältet för att leda bort eventuellt regnvatten som kunde komma från plötsliga skyfall. Det hände då och då att det kom häftiga skyfall under natten, och vi hade lärt oss läxan från första resan då vi en natt vaknade av att våra luftmadrasser flöt omkring på ca 20 cm djupt vatten inne i tältet.

På dagarna gick familjen till stranden där vi badade och åt "Bombaloni" och "Gelati" (Flotytmunkar och Glass). Allt sköljdes ner med kall "Fanta" som min stränga mor bara tillät mig att dricka under semestern. Under lunch och middag på någon av restaurangerna som låg efter strandvägen slog föräldrarna upp div användbara fraser i den medhavda Svensk/Italienska parlören. När till slut kyparen hade begripit vad de försökte säga så kom det vanligtvis in ett antal stenugnsbakade pizzor eller tallrikar fyllda med Spagetti Bolognese. Mor och far klämde gärna en flarra rödtjut, och jag och syrran sköljde ner maten med den fantastiskt goda gula drycken "Fanta". Något senare i livet upptäckte jag att det faktiskt fanns andra drycker som var ännu mer läskande.

-Ja så kunde mitt tidiga 1970-tal te sig (på semestern i alla fall)

Mvh

SN

http://www.balnea.net/default.asp?cmd=thumb&id=86

post-5068-0-75345600-1298026289_thumb.jp

Edited by Siam-Nilsson
  • Fint 2

Naam kaeng

Naam Kaeng, vilken härlig samling bilder! Är det egettaget? :great:

Phuket18.5 :wai:

Nej. Fast det skulle vara skoj om någon hade tagit sig tid att skanna in lite gamla bilder. Får kika i gömmorna och se om det finns något som kan vara kul att titta på.

Mellan åren 1965 - 1972 brukade farsan på sommaren packa takräcket fullt

på vår Volvo Amazon-62a, och sedan bar det iväg med familjen på bilsemester ner genom Europa.

Slutdestinationen brukade vara Riccione eller Rimini i Italien (där vi campade)...

Kul! Tack SN för den fina berättelsen!

:-)

Enis

Nej. Fast det skulle vara skoj om någon hade tagit sig tid att skanna in lite gamla bilder. Får kika i gömmorna och se om det finns något som kan vara kul att titta på.

:-)

Började du fota redan i 7-års ålder.. :D

conservator

Malmö FF svenska mästare 70, 71, 74, 75, 77 det kan man kalla 70tals dominans!

Enis

post-3356-0-95982700-1298029938_thumb.jp

Jag vill också plåta

post-3356-0-51718800-1298029973_thumb.jp

Meeeeera Maaaaaaat

post-3356-0-96544100-1298030007_thumb.jp

Hmm var tog detta intresse vägen?

/Enis

• Ge karma 1
  • Fint 1

Odin

-75... Då fick jag en sprillans Zundapp KS50 i födelsedagspresent av mina föräldrar... Förra året köpte jag en -64 Zundapp sportcombinette i födelsedagspresent till mej själv. Undrar om jag börjar gå i barndom...

Ett kort på pärlan

IMAG0042-1.jpg

• Fint 1

Naam kaeng

Började du fota redan i 7-års ålder.. :D

Hehe.sitter och funderar över om det var en komplimang eller en förolämpning. :-)

Offe1609

Har liknade minnen som Siam N

Vi åkte till Yogu Selce Det tog omk. 3 dar Genom DDR.Tjekslovakien eller Österike Italien Köpte färje billetter föra Tog månadslönen och drog iväg 1500---2000 sek Ölen i tyskland 1,50 Dmark en liter fanns ej mindre God och billig mat fast man blev lite tröt på Wienerschnitzell i yogu Vi drak en ölsort som ett ung Karivitch Det blev "Karson" Köpte xå den bästa rum jag har druckit Rieka rom ( Mörk) När vi kom hemövertraserade jag konto 500 sek för att ta uss hem till U-a Min andra tredje o fjärde resa til "Fiskebyn" blev av då Har inga kort från den tiden 1978 stannade BKK bussarna vd början av Walkin street

Offe

Guest Siam-Nilsson

post-3356-0-95982700-1298029938_thumb.jp

Jag vill också plåta

post-3356-0-51718800-1298029973_thumb.jp

Meeeeera Maaaaaaat

post-3356-0-96544100-1298030007_thumb.jp

Hmm var tog detta intresse vägen?

/Enis

Mysiga bilder Enis!

Är det ingen som har lite festliga bilder från 1970-talets

furubeklädda lekstuga för vuxna (Gillestugan)?

Vi saknade en sådan i vårt hus, med vissa av mina klasskompisar

hade en sådan i källaren. Där doftade gammal utspild öl från heltäckningsmattan

och på grammofontallriken hittades ibland LP:n "Bordellmammas visor" kvarglömd.

Det rycktades bland barn och vuxna att det ordnades swingerspartyn i dessa lokaler.

När jag 1974 fyllde 13 år hade min mor redan kastat husmoderns tyngande ok och

istället under två år studerat på "Hippie Hill" som var en flummig folkhögskola

utanför Tidaholm. Detta hade satt en viss prägel på min tidigare så dygdiga mor.

Sagt och gjort lastade hon in mig och min 15-åriga syster i sin "Renault 4 Laban"

och rattade sedan bilen ner till storstaden Jönköping. Där blev vi inlotsade i

Rfsu's affär. Vi ungar skulle bli upplysta och frigjort uppklädda.

Jag fick en svart T-shirt med ett stort vitt tryck på som föreställde en påträdd kådis med rubriken Black Jack.

Min syster fick en ljusblå tröja med vingförsedd flygande k*k,

med texten "Blommor och bin".

Helgen efter åkte hela familjen upp till min morfar och mormor i Gävle.

På kroppen var vi naturligtvis klädda i de

nya "fräcka" tröjorna som vi var stolta över.

-Och Ja visst!

Min mors väntade reaktion hos mina "inskränkta" morföräldrar lät inte

vänta på sig . . . oj oj oj.

Phuuu. . .

Den dagen glömmer jag inte!

Mvh

SN

SN

Edited by Siam-Nilsson

Phuket18.5

Trots en galen morsa på 70-talet så blev du ju ganska okej :giggle: