Jump to content
IGNORERAD

70-talet - Vad minns du och vad vill du glömma?

Oregistrerad

Recommended Posts

Var ju inte så gammal på 70-talet så vet inte riktigt vad jag saknar.

Men klädstilen saknar jag definitivt inte...

Det är jag i barnvagnen på besök i Kolmårdens djurpark, runt 1975 skulle jag tro!

Har för mig att du skrivit att du, precis som jag, är uppväxt i Tibro och om din bild är från 1975 så innebär det att vi dessutom är jämngamla. Jag tror faktiskt folklivsforskare i framtiden kommer enas om att människor som tillbringade sin barndom i svenska småstäder under 70-talet har haft den bästa uppväxten världen någonsin lyckats uppbringa, även om enskillda ungar givetvis hade ett helvete. Den kombinationen av frihet, säkerhet, välstånd, miljö och offentliga inrättningar som vi hade tillgång till då kommer nog tyvärr varken Sverige eller något annat land kunna erbjuda sina barn igen. Enskilda barn kommer givetvis att ha det bättre både här och där men inte den stora majoriteten.

Jag var bara 7 år när 70-talet tog slut så det är svårt att avgöra vad jag verkligen minns och vad som är en kombination av minnen och det andra berättat men nog var det oftast bra, även om man hade plyschbrallor och orange collegetröja :) .

Dela på andra sajter

• Svar 481
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• stefan5300

29

• Scandinaviancorner

15

• Arnold Layne

13

• Kenneth4618

12

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Oregistrerad

Jag tror faktiskt folklivsforskare i framtiden kommer enas om att människor som tillbringade sin barndom i svenska småstäder under 70-talet har haft den bästa uppväxten världen någonsin lyckats uppbringa, även om enskillda ungar givetvis hade ett helvete. Den kombinationen av frihet, säkerhet, välstånd, miljö och offentliga inrättningar som vi hade tillgång till då kommer nog tyvärr varken Sverige eller något annat land kunna erbjuda sina barn igen. Enskilda barn kommer givetvis att ha det bättre både här och där men inte den stora majoriteten.

Kan så vara, kan så vara.

..., även om man hade plyschbrallor och orange collegetröja... //

Och alla dessa tygmärken. Det skulle vara på slitna knän, på armbågar och sedan köpte man märken man ville ha på ryggen och så vidare...

:-)

post-6637-0-08333300-1303914303_thumb.jp

Dela på andra sajter

• 4 månader senare...

En annan grej man minns var ju dessa Moon Boots. Började tillverkas redan på 70-talet och var ju poppis in på 80-talet.

Idag tillverkas kopior och varianter, men det blir ju aldrig riktigt som förr..

En bra sak var ju att man inte behövde bry sig om vänster och höger sko, passade hur som.

smiley.gif

post-6637-0-54777000-1314885937.jpg

post-6637-0-39397200-1314885944.jpg

post-6637-0-29322500-1314885948.jpg

Dela på andra sajter

Inaktiv Medlem

Tja..

Om ni har ngt plastföremål från 70-talet, släng det inte utan värdering. Mina glöggmuggar i glas med plasthandtag skulle visst vara värt några kronor enligt en kompis.

Har sett en jätteful kökslampa jag slängde typ år 2000 till salu över tusenlappen på tradera. mm

Har kvar en massa vita spånplattemöbler och bruna manchetersoffor i något uthus men tyvärr är det väl inget värde på dom??

Kommer inte att glömma: Anders gärdrud 1976, Slade, Queen, Nazareth mm.

Önskar halft om halft att halft att man skulle kunna glömma sexdebuten ... men vafan alla minnen är glada minnen ...'''

smile.gif

/mvh

Spar man allt bråte för att det kan vara värt några kronor 40 år senare får man förmånen att bo på ett sopberg biggrin.png

Dela på andra sajter

• 2 månader senare...

Hur var det nu med torskrom på burk, som man kunde skära av en skiva och avnjuta. Var det 70-tal.eller möjligtvis 80-tal?

post-6637-0-96726200-1321133550.jpg

Dela på andra sajter

Vill helst glömma att jag inte köpte halva Patong 1979 för en skitsumma

Kunde man äga mark som farang på den tiden, eller var det ditt "luder"* till fru som skulle stå för det?

* För alla pk-ister så är det som så att det är SC:s eget ord om sin fd. fru/flickvän...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Dela på andra sajter

Själv skulle jag helst vilja glömma en mardröm jag hade som pöjk; Att jag blev jagad av Sonya Hedenbratt i lustiga huset på Gröna Lund...

Dela på andra sajter

Farmor var bryggarmästare på BOCKENS BRYGGERI, hon gick i pension på tidigt 70 tal.

Saknar utbudet på läsk, öl, RIKTIG svagdricka.

Vem har nu originalrecepten på Portello, Trocadero, mm.

Inte vet jag...eller...

Mvh . borje222

Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

Varken luder som var gift men en fallang fick köpa mark den gången innan du var född pojkjävel.

men farsan min som är Thailändare fick lov att köpa innan han blev svensk medborgare

Dela på andra sajter

Just det, saknar Enbärsdicka. Har sett det på div. julmarknader, men det smakar bara sött.Det var bättre förr...

Dela på andra sajter

Varken luder som var gift men en fallang fick köpa mark den gången innan du var född pojkjävel.

men farsan min som är Thailändare fick lov att köpa innan han blev svensk medborgare

Jaha, så du är helt plötsligt halvthaiare nu? Helmytoman skulle nog stämma in bättre.

79 gick jag i skolan, men det är väl nåt du missat under din livstid.

Förövrigt fattar jag inte vad du menar med din första mening.

Dela på andra sajter

Det var väldigt vilket ordförråd du har. Du kanske har gått i skola iallafall, någonstans på Sudret gissar jag...

Dela på andra sajter

1979 ja i hjälpklass antar jag pojkjävel

Varför sånt otrevligt språk?

Fick du inte lära dig nåt annat hemma när din kusin hade hemundervisning med dig? Jag antar att du inte var välkommen till nån skola, därav hemundervisning. Slog hon dig också?

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

Dela på andra sajter

Jag kommer inte ihåg någonting från 70-talet jag. Så ung är jag hahaha

Samma gäller mig men min farfarsfar sägs ha varit tokigt i den tidens nymodigheter, som t.ex. fotografi som då blev tillgänglig för en större allmänhet..

Det måste ha kostat en förmögenhet då, men jag har hört att det i själva verket var farfarsfarmor som betalade kalaset för att i gengäld få vara med på bilden tillsammans med farfarsmor.

Men jag tycker det var en bra investering eftersom hon på detta sätt hann föreviga sig och sin familj och numera genom internet få så många betraktare som hon aldrig har kunnat drömma om.

Vi pratar alltså om 1870-talet...

post-3820-0-88548900-1321145783_thumb.jp

//Singha711

Dela på andra sajter

Vi pratar alltså om 1870-talet...

Wow - imponerande! Vilken elegant klädsel.

När vi köpte det torp vi lever i idag så var hela vinden full med bråte (och är så än idag..)

Bland annat finns där flera mycket gamla album. Vackra eleganta fotoalbum med centimetertjocka läderpärmar med stora metallspännen.

Man blir väldigt nyfiken när man bläddrar i dem. Roligt att se gamla kåkar och butiker i Stockholm och just fordon och klädsel är skoj att kika på.

Någon dag kanske man kan ta sig tid att forska lite kring människorna på bilderna. Vi bor ju faktiskt i en region där man har goda förutsättningar för att släktforska.

Dela på andra sajter

Det var kul att se Budgie skivan på sid 10 Den har jag o en till med samma gäng

Dåligt 70 tal 10 i topp togs bort Kinvall o Clabbe kom i stället Dom snakde ju för fan i låtarna!!

Gav bort mycket på 60 talet Elvis först o 2 lp King Creole med mycket mer Ångrar det än idag 111115

Offe

Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

Mosqoito & Venus bar i khlong thoy i mitten på 70 talet för att inte tala om Copenhagen bar och Dödens hule på Soi san suk med Mamma Lucy som boss Sampan station på andra sidan floden där man kunde få sig en kall pils på en av bamboo hyddorna som låg där ute i vattnet. och ett shore-time för 50 baht

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...