Jump to content
IGNORERAD

70-talet - Vad minns du och vad vill du glömma?

Oregistrerad

Recommended Posts

Guest Siam-Nilsson

1972 var jag hemma hos en kompis som hade en HiFi anläggning.

Det var inte alla förunnat att ha en sådan vid den här tiden.

Hans föräldrar var på jobbet den eftermiddagen och polarn tog då mod till sig och

vi gick in i "finrummet" där hans pappa förvarade den dyra HiFi-anläggningen.

Nu jäv*ar ska du få höra på något som du aldrig hört förut sa han med lite viskande röst och

försiktigt tog han fram en LP som tillhörde hans storebror och la den på skivspelaren.

Ur högtalarna dånade snart något pulserande som jag aldrig tidigare i mitt liv hade hört - men det

lät så jäkla bra att jag bara rös av välbehag i hela kroppen.

Jag var helsåld på "Smoke on the water" och vi spelade låten om och om igen . . .

Ändrades av Siam-Nilsson
Dela på andra sajter

• Svar 481
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• stefan5300

29

• Scandinaviancorner

15

• Arnold Layne

13

• Kenneth4618

12

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jag har ett svagt minne av att ingångslönen som landanställd inom Broströmskonsernen var 10kr i tim -72.

-73 gick priset på bensin över 1 kr för första ggn 1.02kr.Bensinransonering. Vi hade dock fri tilldelning i bolaget.

Man klistrade små kuponger i ett häfte för att få lite mer tilldelning.

77 försvann den goda mellanölen

Och Elvis dog samma år.

Ölringar hängde i dom flesta ungdomsrum i olika kreationer eller som draperier.

Hos mig står en oöppnad TT2B och ser ensam ut.

Veteran

Dela på andra sajter

Icke att förglömma i musikväg är väl Kvällstoppen med Kersti Adams-Ray.

Slutade 9:an 1971, fick jobb dagen efter på BPA:s röravdelning, har lyckligtvis inte varit arbetslös en dag sen dess.

Kan väl dra en berättelse från mina första år i arbetslivet med start i början av Juni 1971.

Farsan hade fixat sommarjobb på BPA:s rörlager/verkstad, så jag var lite allt i allo, plocka lite här och städa lite där. Till hösten skulle jag in i yrkesskola och utbilda mig till bilmek, men så blev det ju inte.

Nåväl, på den tiden fanns det ingen Ölandsbro så det blev att gå upp vid cirka 5-tiden på morgonen för att ta en Kalmarsundsfärja från Färjestaden till Kalmar vid 6-tiden och på Kalmarsidan stod en cykel och väntade på mig, som BPA höll med, den stod förövrigt kvar fastkedjad i cykelstället nått år efter att Ölandsbron öppnat, för efter broöppningen blev det moppe till arbetsplatsen i Kalmar.

Det började dra sig en bit in i Augusti och mitt sommarjobb var slut, då en dag kom högsta rörbasen, Sven Rimby hette han och frågade om jag ville ta anställning som rörmokarlärling istället för att bli bilmek och lade ett anställningskontrakt framför näbbet på mig, wow tänkte jag få jobb så här direkt efter 9:an, jag skrev på utan att tveka.

Så några dagar senare var jag på mitt första bygge, Bergkristallen hette bostadsområdet som byggdes, 7 stycken 7 vånings hus.

Höll på där, kämpade och slet för 4,29 per/timme men efter 1000 timmars arbete fick jag löneförhöjning med fantastiska 34 öre till 4,63.

På den tiden var det mer regel än undantag att det var sprit på Fredagarna och det blev jag invigd i vare sig jag ville eller inte. Bosse, lagbasen sa till mig Stefan ta en klunk " Nyköping var det", nej jag vill inte ha sa jag, jag vill inte dricka. Då sa han till på skarpen att nu tar du en klunk sprit, för då kan du inte säga till din mamma att gubbarna på jobbet dricker sprit och inte fan vågade en en liten lärling på 15 år tjafsa emot lagbasen, så det blev klunk eller flera ska jag villigt erkänna. Sedan blev jag även skickad Konsum för att köpa öl, men jag sa, jag är bara 15 år jag får inte köpa öl, det var inget snack jag skulle fixa öl punkt och slut, det lyckades som tur var. Vi har skrattat mycket åt detta på senare år Bosse och jag.

Jag jobbade på bygget i cirka 1,5 år men sedan ändrades någonting i reglementet så jag kunde inte utbilda mig som traditionell lärling utan fick gå i vvs-skola i 1,5 år. Men efter skolavslutningen var det BPA som gällde ingen och nu med lite utbildning så hade lönen höjts med 10 kronor och 67 öre till 15,30 per/timme wow. Sedan hade jag blivit bättre på att dricka öl och sprit, så Bosse lagbas behövde aldrig mer truga i mig Nyköping.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

1977 var jag 16 år.

Jag och polarn hade via en äldre mellanhand köpt oss en 75a Explorer för första gången.

49 kronor kostade den på systemet, och på kvällen bar det av på klassfest.

Väl där gick drickat klunkvis ner under vilda grimaser,

och lite senare på kvällen kom merparten upp igen :whoco5:

post-5068-0-93072800-1298553251_thumb.jp

Dela på andra sajter

Det var mkt trevligt att jobba i Tyskland när Kungen och Silvia skulle gifta sig.

Då stog Sverige högt i kurs, alla skulle bjuda på öl var man än kom.

Svenska kronan var stark också. 1Dmark kostade ca 1.80kr.

En lättfotad dam i hamnarna kostade då 20 Dmark.

På Rea hos Karstat kunde man köpa en flaska Doppelkorn för 1Dmark.

Smugglade in 100 flaskor en gång gömda ombord i en båt.

Till tråkigheterna.

den första av en rad kompisar Söp ihäl sig 28 år gammal.

Andra föll för drogerna som kom och dog i överdoser.

Mitt första körkort drogs in -73. (för många fortkörningar.)

Veteran

Dela på andra sajter

1972 var jag hemma hos en kompis som hade en HiFi anläggning.

Det var inte alla förunnat att ha en sådan vid den här tiden.

Hans föräldrar var på jobbet den eftermiddagen och polarn tog då mod till sig och

vi gick in i "finrummet" där hans pappa förvarade den dyra HiFi-anläggningen.

Nu jäv*ar ska du få höra på något som du aldrig hört förut sa han med lite viskande röst och

försiktigt tog han fram en LP som tillhörde hans storebror och la den på skivspelaren.

Ur högtalarna dånade snart något pulserande som jag aldrig tidigare i mitt liv hade hört - men det

lät så jäkla bra att jag bara rös av välbehag i hela kroppen.

Jag var helsåld på "Smoke on the water" och vi spelade låten om och om igen . . .

Det första riffet man lärde sig spela på gitarr.

Och för min del - det enda.

Dela på andra sajter

Det här va ju oxå en kille som djupa spår i mig.

Kommer inte ihåg årtalet när jag började träna själv men 3-4 ggr i veckan tog man pendeltåget till träningslokalen.

Det va 2 Hongkongkineser som höll i det hela och herregösses va snabbt det gick när dom körde mot varandra.

I timtal höll man på hemma med nunchaku och slog sig rejält med dom stenhårda träpinnarna men efter några års

hård lära fick man rejäl snurr på pinnarna, dock aldrig i samma takt som mästaren.

Givetvis skulle man även göra armhävningar på en arm, på tummen och pekfingret och även det fick man in snittsen på till slut.

På våran grupp som jag va yngst i va det även en rätt kraftigt överviktig kille med och jag minns honom för att han hade en

oerhört hård sula på sina skor.

När vi hade löpträning varvade vi det med att alla la sig på rad och sedan reste sig den sista killen och sprang på magen

över dom andra och det va med bävan man hörde den kraftiga killen komma dundrande med sina hårda sulor, men magmuskler, ja det fick man.

Till min lättnad så slutade han relativt snart.

Höll på med det här långt upp i åren men minns speciellt ett tillfälle, eller snarare hemfärden efter träningen.

Det va på vintern och det snöade krafigt och istället för att gå en omväg och komma upp till spärren som ledde till perrongen

så tog vi alltid en genväg genom att hoppa över ett staket och sen över rälsen och upp på perrongen.

Den här gången hade en kompis kommit på efterkälken och när jag och polarn befinner oss på perrongen har han precis klättrat över staketet.

Samtidigt hör vi ett snälltåg komma och vi skriker åt honom att vänta vilket han inte gör.

När han ska ta sig upp på den isiga perrongen tappar han fästet och ramlar tillbaka ner på spåret och det är nu allt börjar gå i ultrarapid.

Han skriker i falsett på hjälp samtidigt som vi kastar oss fram, jag ser tåget genom snöflingorna som har det kraftiga helljuset på bara

bli större och större samtidigt som chauffören tutar, inte en gång, inte två gånger utan konstant och det bara tjuter i öronen samtidigt

som jag ser skräcken i min kamrats ögon som vi nu tagit oss fram till.

Med gemensamma krafter får vi upp honom, samtidigt som tåget far förbi några centimeter från mitt huvud, än idag när jag skriver det här,

känner jag vinddraget och hör tutan.

Man kanske inte va så skärrad just när det hade hänt, vi sprang till bussen och tog den istället.

Men det va en riktigt obehaglig upplevelse och det gav mig emellanåt mardrömmar i flera år.

Och appropå idrottsstjärnor!

När man va i tioårsåldern eller något i den stilen så va man ju oerhört imponerad av diverse idrottsstjärnor och berättade

ofta för kompisarna, gärna med lite överdrift, om dom senaste nyheterna.

Bobby Hull, den hårdskjutande kanadensaren kommer väl dom flesta i min ålder ihåg.

En kompis till mig tog överdrifterna till en lite annan nivå när han inför oss andra förklarade hur hårt han fick iväg ett slagskott.

Pucken gick, efter att den gått i mål, genom burkassen, vidare genom sargen för att sen sluta sin färd 3 decimeter in i en betongvägg.

Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Minns bara sporadiska grejer

Men den som har kontoret i ordning e det bara + Typ scandinav corner

mvh cenilen

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

Jag har ett svagt minne av att ingångslönen som landanställd inom Broströmskonsernen var 10kr i tim -72.

-73 gick priset på bensin över 1 kr för första ggn 1.02kr.Bensinransonering. Vi hade dock fri tilldelning i bolaget.

Man klistrade små kuponger i ett häfte för att få lite mer tilldelning.

77 försvann den goda mellanölen

Och Elvis dog samma år.

Ölringar hängde i dom flesta ungdomsrum i olika kreationer eller som draperier.

Hos mig står en oöppnad TT2B och ser ensam ut.

Ombordanställd 1972 var lönen 677 kr i månaden som obefaren jungman

Dela på andra sajter

Ombordanställd 1972 var lönen 677 kr i månaden som obefaren jungman

De va trevliga tider!

Jag höll på ett antal år på Neptunbolaget.

Sen blev jag landkrabba.

Veteran

Dela på andra sajter

Mys och rys åt 70-talet!

1970-talet: ett årtionde då hemmet skulle målas i brunt, grönt och orange, då kungen mötte Silvia i Munchen, då simhopperskan Ulrika Knape tog andan ur oss, då Abba fick oss alla att nynna på Waterloo och då kronprinsessan Victoria föddes.

70-talet blev också årtiondet då Norrmalmstorgsdramat gjorde att Sverige hamnade i fokus i all världens nyhetssändningar och då luften gick ur oss tillfälligt när oljekris och elransonering drabbade oss. Var verkligen inte jordens resurser oändliga?

Men för barnen var de viktigaste händelserna av annat slag. Barbie fick konkurrens av Sindy, som blev Årets leksak 1976 och året före hade digitalklockan blivit Årets julklapp. Redan 1970 började Sveriges Television sända i färg och året därpå satt alla barn klistrade framför TV:n när Lennart Swahn och John Blund syntes i rutan halv sju varje vardag.

Detta är en nostalgisk kick i bokform, fullmatad med bilder, matrecept och igenkänning. Sätt dig i bästa fåtöljen och dröm dig tillbaka eller dra upp barn eller barnbarn i knät och berätta om hur det var när du var liten.

För en sak är säker, även om inte barnaåren alltid var den solskensidyll de borde ha varit, så finns det ändå många härliga minnen, dofter och smaker att väcka till liv.

http://www.bokia.se/bok/9789174240566/lilla-nostalgiboken-70-talet-annica-triberg-eva-kallhed/

SVT började sända färg TV 1968. Sommar os i Mexico sändes i färg.

Dela på andra sajter

Minns en massa, ett stort minne är Ronnie Peterson.

http://en.wikipedia.Ronnie_Peterson

MVH Tommy

När det allra sista F1-loppet gick i Sverrige 1978 på Anderstorp var jag där och såg Ronnie

Tyvärr fick han punktering

Då körde bl.a Lauda de berömda dammsugarbilarna

Being nice is overrated - Garfield

Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Tja...

Utan inbördes rankning kommer jag ihåg : Tretjak Maltsev Krutov Petrov Kasatonov ...

Trettjak var målisen, men vilka var superkedjan???

Fattas det en back ??

/mv

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Dela på andra sajter

Leksand IF 73-74

/mvh

post-5592-0-98987100-1298579470_thumb.jp

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Dela på andra sajter

En exakt sådan här Moto Guzzi v7 Special 1971 har jag haft i min ägo, men det var i och för sig först på senare hälften av 80-talet.

För då blev helt plötsligt dom flesta avdankade Ölandsraggarna knuttar av någon anledning, kanske man saknade den gamla kamratandan.

Sålde Guzzin 1988 då det bar iväg till Thailand första gången.

Jag har gjort lite efterforskningar och jag tror att cykeln rullar i Västergötland idag

Men visst är det en grann hoj

post-3132-0-61662700-1298627097_thumb.jp

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Dela på andra sajter

Har fortfarande mardrömmar om dessa grupper :fan1:

Fritz

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Dela på andra sajter

Tja...

Utan inbördes rankning kommer jag ihåg : Tretjak Maltsev Krutov Petrov Kasatonov ...

Trettjak var målisen, men vilka var superkedjan???

Fattas det en back ??

Michailov hette han inte så i superkedjan

/mv

Conny.j

Dela på andra sajter

TT-granater (mellanöl i plastförpackning) hångel i buskar på logdanser samt trimmade moppar. minns fortfarande lyckan när man fick upp Zundappen i 100 km.

Dela på andra sajter

Hette inte Backen Ragulin?

Han vägde 110kg. som vår svenske stjärna (spelade i södertälje tror jag) Stisse 65kg. tacklade över sargen..

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Dela på andra sajter

Han vägde 110kg. som vår svenske stjärna (spelade i södertälje tror jag) Stisse 65kg. tacklade över sargen..

He he. Bjässen Ragulin hade nog sin storhetstid under 60-talet men Stisse spelade för Södertälje, det stämmer.

Den superkedja som ryssarna hade under 60- samt början av 70-talet bestod av Michailov, Petrov och Charlamov.

Lycka till med jakten i morgon, själv sover jag nog ut en stund :drinks:

Fritz..

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Dela på andra sajter

Fetisov, Kasatonov, Krutov, Makarov och Larionov

He he. Bjässen Ragulin hade nog sin storhetstid under 60-talet men Stisse spelade för Södertälje, det stämmer.

Den superkedja som ryssarna hade under 60- samt början av 70-talet bestod av Michailov, Petrov och Charlamov.

Lycka till med jakten i morgon, själv sover jag nog ut en stund :drinks:

Fritz..

Tja.

Märker att jag nog blandar ihop olika generationer ryssar.

Men visst var det roligare att se på hockey-Vm förr även om Sverige bara kom på silver och brons?

När spelades första Canada Cup?? Googlade fram 76 med nästa 81??

/mvh

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...