edvardpop Inlagd Februari 19, 2011 Dela Inlagd Februari 19, 2011 (ändrad) Det där Ali, Ali Apan hojtade även ungarna lite då och då i Tidaholm när jag var liten på 1970-talet. Jag hade heller ingen aning om vad det betydde, men även jag föll in och ropade denna konstiga ramsa ett flertal gånger. Numera undrar jag om det inte var så pass illa att det troligen rörde sig om att göra narr av "Muhammad Ali"? SN Trist om det är som du skriver men man visste väl inte bättre då. Låter ju aningen rasistiskt menar jag. Märkligt nog har jag inte förknippat de där orden tidigare med den elegante och slagfärdige mästerboxaren. Hade varit coolare att ha gapat "Ali bumaje" samtidigt som det hötts med handen mot vissa ut av de där ´onda´ barnen på lekis. Kom förresten att tänka på det här bidraget som var med i Schlagerfestivalen 1980 i vilket Tania summerade 70-talet. Inte riktigt lika dåligt som jag minns det men nästan...Kul att se Bedrup i alla fall Ändrades Februari 19, 2011 av edvardpop "People are strange. They are constantly angered by trivial things, but on a major matter like totally wasting their lives,they hardly seem to notice." - Charles Bukowski Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Pa pa Inlagd Februari 19, 2011 Dela Inlagd Februari 19, 2011 Rök en holk och var som folk! Här var det livat, här var det skoj , mera bomber över Hanoi! o s v o s v. För mig är det omedvetna 70-talet inget nöje att minnas.; det är mest smärtsamt att komma ihåg hur trångsynt och polariserat allt var. Leve framtiden! /Papa Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
edvardpop Inlagd Februari 21, 2011 Dela Inlagd Februari 21, 2011 Kom att tänka på Poporama när jag lyssnade på en av mina favolåtar från den tiden, "Airport" med The Motors. Minns att man satt som klistrad vid kasettbandspelaren när programmet sändes, ständigt redo med pekfingret på rec-knappen framför allt då det var dags för Heta Högen i vilken tidigare nämnda låt var en av dem som var med flest gånger under de år programmet sändes. Andra program som följdes näst intill slaviskt var Discorama, även det med Kaj Kindwall som programledare och Lördagsbiten där Peter Grafström spelade lyssnarnas önskelåtar. Så konsentrerat som man lyssnade på radio på den tiden gör man sällan numera. "People are strange. They are constantly angered by trivial things, but on a major matter like totally wasting their lives,they hardly seem to notice." - Charles Bukowski Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Enis Inlagd Februari 21, 2011 Dela Inlagd Februari 21, 2011 Kom att tänka på Poporama när jag lyssnade på en av mina favolåtar från den tiden, "Airport" med The Motors. Minns att man satt som klistrad vid kasettbandspelaren när programmet sändes, ständigt redo med pekfingret på rec-knappen framför allt då det var dags för Heta Högen i vilken tidigare nämnda låt var en av dem som var med flest gånger under de år programmet sändes. Andra program som följdes näst intill slaviskt var Discorama, även det med Kaj Kindwall som programledare och Lördagsbiten där Peter Grafström spelade lyssnarnas önskelåtar. Så konsentrerat som man lyssnade på radio på den tiden gör man sällan numera. Inte att förglömma radio Luxenburg via AM-bandet "Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kenneth4618 Inlagd Februari 21, 2011 Dela Inlagd Februari 21, 2011 Rakt över disk med Clabbe “Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kenneth4618 Inlagd Februari 21, 2011 Dela Inlagd Februari 21, 2011 http://www.youtube.com/watch?v=OnRxftaGzXI “Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oregistrerad Inlagd Februari 22, 2011 Dela Inlagd Februari 22, 2011 Kom att tänka på Poporama när jag lyssnade på en av mina favolåtar från den tiden.// Rakt över disk med Clabbe Exakt - härligt! Och Bagen med Cia Berg! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oregistrerad Inlagd Februari 23, 2011 Dela Inlagd Februari 23, 2011 Räkfylld avokado som sköljes ner med sval San Fransisco? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Siam-Nilsson Inlagd Februari 23, 2011 Dela Inlagd Februari 23, 2011 1970 - Koppartrans ersätts av Shell, och IC hade redan året innan bytt logga till OK. I och med detta fick vi ungar inte längre några reklamklistermärken av mackägaren. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Siam-Nilsson Inlagd Februari 23, 2011 Dela Inlagd Februari 23, 2011 (ändrad) Jag minns med stor behållning TV-serien "Lära för livet" av Carin Mannheimer. "hela 3,5 miljoner tittare per avsnitt" http://sv.wikipedia.org/wiki/L%C3%A4ra_f%C3%B6r_livet TV-serigen visade upp avigsidorna med den Socialdemokratiska skolmodellen och skolungarna som formades av miljonprogrammets trista bostadskvarter. Därför lades programmserien i malpåse och sändes aldrig mer i repris av SVT. (finns dock på DVD) http://www.youtube.com/watch?v=NX1T1ZMfn-0 Klassresan med mellanöl i bussen http://www.youtube.com/watch?v=pqRvfElS99s&feature=related Ledmotiv till tv-serien Ändrades Februari 23, 2011 av Siam-Nilsson Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
edvardpop Inlagd Februari 23, 2011 Dela Inlagd Februari 23, 2011 Exakt - härligt! Och Bagen med Cia Berg! Bagen sändes mellan åren 84 och 85. Kommer inte ihåg så många musikprogram från 70-talet förutom Schlagerfestivalen, Discotaket som ngn flåshurtig skåning vid namn Julius höll i och Kontrapunkt med oefterhärmelige Sten Broman som programledare. Också förstås Måndagsbörsen som startade -79... Blev efter att ha sett Enis gamla bilder inspirerad till att kika igenom lite fotografier från förr eftersom det var bra länge sedan sist. Har ingen skanner så jag fotograferade om dem så här en 35-40 år senare. Blev väl sådär... Det var även fina vintrar med snö i mitten på 70-talet och då åkte ofta skidorna fram. Här har nog brorsan förmodligen tjuvat medans jag själv försöker ha koll på så att man i alla fall inte får spö av en tjej Längst bak är lill-Micke på väg att dratta på arslet... Fast sommraren var ju den bästa tiden på året, då som nu. Av någon anledning tyckte jag det var kul med knivar på den tiden, lite märkligt för mig veterligen har vi inget finskt blod i våran släkt Så här cool har man väl aldrig varit varken förr eller senare.. Iförd Kalles Kaviar tröja på Gröna Lund. "People are strange. They are constantly angered by trivial things, but on a major matter like totally wasting their lives,they hardly seem to notice." - Charles Bukowski Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oscar Inlagd Februari 23, 2011 Dela Inlagd Februari 23, 2011 Lite blandat från mitt 70-tal. Både minnesvärt och sådant man kanske hellre skulle vilja glömma... 1. Abba i smyg i dörren till vardagsrummet där tvn visade shlagerfestival från Brighton. 2. Det första svenska OS-guldet framför tvn då Anders Gärderud störtade mot mållinjen som vinnare på 3000 m hinder i Montreal 1976. Magiskt! 3. Stenmarks kamper i pisterna.... 4. Första kärleken, Anni-Frid. Eller kom Agneta före kanske? 1. Såg på rummet på dåvarande Penta hotell i London. 2. Såg på plats i Montreal, också Lasse Virens marathon i regn. 3. Sågs på de flesta arbetsplatser i Sverige. 4. Kärlek nej, men Agneta har jag haft omkull. Inte på DET sättet, skulle bara ta en pink på ett flyg hem från någonstans, stack ut benet i gången och plötsligt så låg hon där. Oscar. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mr Ning Ning Inlagd Februari 23, 2011 Dela Inlagd Februari 23, 2011 Jag minns att vi åkte i min Cheva 57a och såg Jerry Lee Lewis på Kungliga tennishallen. Ljuva tider.... Bodde i ett kolektiv en tid. Party Party Och det fanns jobb så man kunde välja å vraka som man ville. De va tider de... Veteran Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oregistrerad Inlagd Februari 23, 2011 Dela Inlagd Februari 23, 2011 Träffade älsklingen och gifte maj je ne regrette rien Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
thaimoose Inlagd Februari 23, 2011 Dela Inlagd Februari 23, 2011 våren 77 mellanölet togs bort ur butikerna pga Karin Söder Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
stefan5300 Inlagd Februari 23, 2011 Dela Inlagd Februari 23, 2011 Icke att förglömma i musikväg är väl Kvällstoppen med Kersti Adams-Ray. Slutade 9:an 1971, fick jobb dagen efter på BPA:s röravdelning, har lyckligtvis inte varit arbetslös en dag sen dess. Första bilen en svart Volvo Pv 544 -62:a, den kokte ett par dar när jag körde den, rådfrågade en kompis om varför, rullgardinen framför kylaren är väl inte uppdragen sa han, vilken jävla rullgardin det är väl en bil och inte ett hus och som sagt den var uppdragen och sen var det ju raggartiden då man for runt till far och mors stora förtret. Först var det samling i Nybro för att sedan åka till raggarkåken i Flygsfors eller festplatser som Eringsboda, Masten i Kristianopel, Tyrolen i Alvesta,Kärringaryggen i Virserum, Stallet utanför Kalmar, Folkets Hus i Blåmstermåla med mera, det var tider de. Sedan var det ju det där med umgängesdebuten som man gärna har förträngt och två rättegångar efter lite mindre stök. I slutet av 70-talet hade jag en Gul Opel Rekord 1700. Min lillebror lånade bilen en dag och när han ställde så glömde han ett kassettband med Judas Priest, så då passade jag på att byta musikstil också, blev helkörd på hårdrock så hädanefter fick det vara nog med 50-60 tals musik. BTT-IDOL OCH BITTERFITTA. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
FF Inlagd Februari 23, 2011 Dela Inlagd Februari 23, 2011 Det var den tiden man hade fula kameraväskor, på bilden min Far med sin drömbil. FF www.easi.nu Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mr Ning Ning Inlagd Februari 23, 2011 Dela Inlagd Februari 23, 2011 Det var den tiden man hade fula kameraväskor, på bilden min Far med sin drömbil. FF Exakt en sån fick vi låna till min kompis bröllop. Jag hämtade den själv på Förenade Bil i Sthlm. Veteran Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Changnoi Inlagd Februari 23, 2011 Dela Inlagd Februari 23, 2011 lite bilder Det senaste har jag sagt till katter några gånger, men en gång trodde jag att jag sa samma, men jag måste ha sagt något helt annat, för båda katterna vred snabbt på huvudet och glodde förvånat Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Changnoi Inlagd Februari 23, 2011 Dela Inlagd Februari 23, 2011 Det här glömmer man ju aldrig. Det senaste har jag sagt till katter några gånger, men en gång trodde jag att jag sa samma, men jag måste ha sagt något helt annat, för båda katterna vred snabbt på huvudet och glodde förvånat Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oregistrerad Inlagd Februari 24, 2011 Dela Inlagd Februari 24, 2011 Härliga bilder - verkligen! Kul ni delar med er av minnena från tiden då det begav sig. Var drycken Merry 70-tal? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mr Ning Ning Inlagd Februari 24, 2011 Dela Inlagd Februari 24, 2011 Härliga bilder - verkligen! Kul ni delar med er av minnena från tiden då det begav sig. Var drycken Merry 70-tal? Jag har för mig att merry fanns en bit in på 70talet. Tror den försvann när 7up kom. Merry hade nummer och Joker i kapsylerna som man samlade till någon vinst. minns ej vad, Jag hittade en Merryflaska på botten i Sthlms skärgård för några år sen. Har den kvar här hemma. Veteran Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Siam-Nilsson Inlagd Februari 24, 2011 Dela Inlagd Februari 24, 2011 Förmodligen tillsammans med större delen av min generation så älskade man som barn att äta "Nöt Creme". Man bet av ena hörnet på påsen, och klämde sedan ut den bruna smeten genom hålet och sög i sig - och njööööt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd Februari 24, 2011 Dela Inlagd Februari 24, 2011 Mys och rys åt 70-talet! 1970-talet: ett årtionde då hemmet skulle målas i brunt, grönt och orange, då kungen mötte Silvia i Munchen, då simhopperskan Ulrika Knape tog andan ur oss, då Abba fick oss alla att nynna på Waterloo och då kronprinsessan Victoria föddes. 70-talet blev också årtiondet då Norrmalmstorgsdramat gjorde att Sverige hamnade i fokus i all världens nyhetssändningar och då luften gick ur oss tillfälligt när oljekris och elransonering drabbade oss. Var verkligen inte jordens resurser oändliga? Men för barnen var de viktigaste händelserna av annat slag. Barbie fick konkurrens av Sindy, som blev Årets leksak 1976 och året före hade digitalklockan blivit Årets julklapp. Redan 1970 började Sveriges Television sända i färg och året därpå satt alla barn klistrade framför TV:n när Lennart Swahn och John Blund syntes i rutan halv sju varje vardag. Detta är en nostalgisk kick i bokform, fullmatad med bilder, matrecept och igenkänning. Sätt dig i bästa fåtöljen och dröm dig tillbaka eller dra upp barn eller barnbarn i knät och berätta om hur det var när du var liten. För en sak är säker, även om inte barnaåren alltid var den solskensidyll de borde ha varit, så finns det ändå många härliga minnen, dofter och smaker att väcka till liv. http://www.bokia.se/bok/9789174240566/lilla-nostalgiboken-70-talet-annica-triberg-eva-kallhed/ Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd Februari 24, 2011 Dela Inlagd Februari 24, 2011 Kommer ni ihåg rubrikerna ? Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu