Oregistrerad Inlagd Februari 17, 2011 Dela Inlagd Februari 17, 2011 70-talet! Det är nu 40 år sedan 70-talet började. Vilka är dina minnen? Vad minns du mest och vad vill du helst glömma? Kanske saknar du något som inte finns längre? Sitter du med några roliga bilder du vill dela med dig av? Vad tänker du på när du tänker tillbaka på 70-talet? Någon förnimmar; varma somrar, simskola, v-jeans, killar och tjejer med lika långt hår, David Bowie, dekaler med "Spola kröken" och "Håll Sverige Rent", Fantomen, mellanölsburkar, raggare, midsommarfirande i Dalarna, päronsplitt med samlarbilder, träskor, Abba, platåskor, gammaldans och allsång med Bosse Larsson, solidaritet med tredje världen, TV2, "Fem myror är fler än fyra elefanter" Någon annan tänker; ”Gröna vågen”, utflyttning till landsbygden, Biafra – kriget, svälten, nöden, Apollo 13 var nära att haverera 1970, Festivalerna på Gärdet i Stockholm och i Mantorp, Radio Luxemburg spelade musik dygnet runt, Björn Borg vann Paristurneringen detta år. Ingemar Stenmark vann i Madonna di Campiglio. På 70-talet blev det populärt med secondhand och man sydde om och färgade sina gamla kläder för att få den rätta modelooken. Många olika stilar rymdes inom detta årtiondet! Färger; Brunt, orange, gult, lila, grönt, kritvitt. Färgkombinationer som var populära under 70-talet var orange och brunt, gult och lila i kombination, blått tillsammans med gult. Tyg som denim och manchester användes i många plagg. Mönster vi kommer i håg; Batik, leopardmönster, ränder, stora färgglada blomstertryck, olika tryck med t.ex. peacetecknet och sverigekronan. Tröjor med budskap på var också populärt såsom: ”Peace love and understanding”, ”Spola kröken”, ”Sverige är fantastiskt” mfl. Senare 70-talet; Punkstilen föds och med den ett mode med säkerhetsnålar som smycke, långa svarta rockar, kedjor och nitar. Det skotskrutiga mönstret blev ett signum för punken tillsammans med färgerna rött & svart. Håret skulle vara färgat i någon lysande färg och frisyren skulle vara gjord som en tuppkam. Rullskridskomodet slår igenom, med accessoarer som pannband och vadderade axlar. Stora secondhandkläder används flitigt. Skräddarsydda kavajer blir populärt och används till v-jeansen. I slutet av sjuttiotalet blev det modernt med sundhet och hälsa, och de första träningskläderna började synas i modet. Dessa var tighta färgglada dräkter i olika stretchmaterial. Det riktigt stora genombrottet för träningskläder kom dock först i början av åttiotalet. På vinterhalvåret syntes Stenmarksmössan och tröjan med snöflingor på nästan alla i landet. 1970-talet: ett årtionde då hemmet skulle målas i brunt, grönt och orange, då kungen mötte Silvia i Munchen, då simhopperskan Ulrika Knape tog andan ur oss, då Abba fick oss alla att nynna på Waterloo och då kronprinsessan Victoria föddes. 70-talet blev också årtiondet då Norrmalmstorgsdramat gjorde att Sverige hamnade i fokus i all världens nyhetssändningar och då luften gick ur oss tillfälligt när oljekris och elransonering drabbade oss. Var verkligen inte jordens resurser oändliga? Men för barnen var de viktigaste händelserna av annat slag. Barbie fick konkurrens av Sindy, som blev Årets leksak 1976 och året före hade digitalklockan blivit Årets julklapp. Redan 1970 började Sveriges Television sända i färg och året därpå satt alla barn klistrade framför TV:n när Lennart Swahn och John Blund syntes i rutan halv sju varje vardag. Artister som var stora på 70-talet; Bruce Springsteen, Gloria Gaynor, Alice Cooper, Gilbert O'Sullivan, Olivia Newton-John, Robin Gibb, Benny Andersson, Suzi Quatro, Don McLean, Slade, Deep Purple, E.L.O, Wings, Plastic Ono Band, 10CC, Yes, Mott The Hoople, Steppenwolf, Aerosmith, Blondie, T rex, Jethro Hull, Village People, The Ramones, Nazareth och Nationalteatern m.fl. Skojiga länkar; http://70tal.blogspot.com/ http://itmamman.se/wordpress/?p=591 (Tack till internet - källan till all kunskap) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Scandinaviancorner Inlagd Februari 17, 2011 Dela Inlagd Februari 17, 2011 Jag minns att på 70 talet fanns det fortfarande jobb i svenska båtar som gick i World Wide och att det nästan inte fanns några turister alls i Phuket och Patong Det är dom mest positiva minnen jag har. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mamma bäng fan pappa käng Inlagd Februari 17, 2011 Dela Inlagd Februari 17, 2011 (ändrad) Tja.. Om ni har ngt plastföremål från 70-talet, släng det inte utan värdering. Mina glöggmuggar i glas med plasthandtag skulle visst vara värt några kronor enligt en kompis. Har sett en jätteful kökslampa jag slängde typ år 2000 till salu över tusenlappen på tradera. mm Har kvar en massa vita spånplattemöbler och bruna manchetersoffor i något uthus men tyvärr är det väl inget värde på dom?? Kommer inte att glömma: Anders gärdrud 1976, Slade, Queen, Nazareth mm. Önskar halft om halft att halft att man skulle kunna glömma sexdebuten ... men vafan alla minnen är glada minnen ...''' /mvh Ändrades Februari 17, 2011 av mamma bäng fan pappa käng "Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa. ".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Siam-Nilsson Inlagd Februari 17, 2011 Dela Inlagd Februari 17, 2011 (ändrad) Jag saknar det gröna tuggummit "riff". Saknar inte jeans med utsvängda byxben. Ändrades Februari 17, 2011 av Siam-Nilsson Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mamma bäng fan pappa käng Inlagd Februari 17, 2011 Dela Inlagd Februari 17, 2011 Raketost saknar jag!! ..inte!! vad var det i den ?? /mvh "Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa. ".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Micke031 Inlagd Februari 17, 2011 Dela Inlagd Februari 17, 2011 Saknar tomteskur fanns alltid i städskåpet när man var ung Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
bosse 15 Inlagd Februari 17, 2011 Dela Inlagd Februari 17, 2011 (ändrad) En sak som jag ofta tänker tillbaks på är Stenmark-hysterin. när jag gick på högstadiet avbröts ju lektionerna när han åkte. Förekommer väl knappast idag Ändrades Februari 17, 2011 av bosse 15 Även solen har sina fläckar Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Toprunner Inlagd Februari 17, 2011 Dela Inlagd Februari 17, 2011 Olof Palme och Gunnar Sträng fördärvade hela mitt -70 tal, det kommer jag aldrig att glömma. Hoppas de har det varmt och gott där de nu befinner sig. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
svampen Inlagd Februari 18, 2011 Dela Inlagd Februari 18, 2011 Minns är Hammarby såg ut som AIK TIGRAR och man vill väl glömma Raketosten! Örebro Sportklubb Ösk! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Stoneys Inlagd Februari 18, 2011 Dela Inlagd Februari 18, 2011 Här är en som man känner sig ibland. Pattaya Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Stoneys Inlagd Februari 18, 2011 Dela Inlagd Februari 18, 2011 En som inte behövs i Thailand för dom somnar så fort dom blundar mer än 3 sekunder. Pattaya Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Stoneys Inlagd Februari 18, 2011 Dela Inlagd Februari 18, 2011 F-N höllt på och glömma denna dokter. Pattaya Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Rony Inlagd Februari 18, 2011 Dela Inlagd Februari 18, 2011 Jag föddes då, det vill jag nog hellst glömma /R Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mamma bäng fan pappa käng Inlagd Februari 18, 2011 Dela Inlagd Februari 18, 2011 "Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa. ".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
C-dude Inlagd Februari 18, 2011 Dela Inlagd Februari 18, 2011 C;D Life's a piece of shit, When you look at it. Life's a laugh and death's a joke, it's true. You'll see it's all a show. Keep 'em laughing as you go,.Just remember that the last laugh is on you Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
C-dude Inlagd Februari 18, 2011 Dela Inlagd Februari 18, 2011 C;D Life's a piece of shit, When you look at it. Life's a laugh and death's a joke, it's true. You'll see it's all a show. Keep 'em laughing as you go,.Just remember that the last laugh is on you Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Enis Inlagd Februari 18, 2011 Dela Inlagd Februari 18, 2011 Det var det årtiondet man lekte med kottar samt lekte krig med luftgevär, krossade bilrutor på en skrot och åkte fast med efterföljande utskällning av mor och far "Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oregistrerad Inlagd Februari 18, 2011 Dela Inlagd Februari 18, 2011 Jag minns att på 70 talet fanns det fortfarande jobb i svenska båtar som gick i World Wide och att det nästan inte fanns några turister alls i Phuket och Patong Det är dom mest positiva minnen jag har. Skoj! Inget som du helst vill glömma från den tiden? (fast det kanske du ämnar hålla för dig själv...) Tja.. Om ni har ngt plastföremål från 70-talet, släng det inte utan värdering. Mina glöggmuggar i glas med plasthandtag skulle visst vara värt några kronor enligt en kompis. Har sett en jätteful kökslampa jag slängde typ år 2000 till salu över tusenlappen på tradera. mm Har kvar en massa vita spånplattemöbler och bruna manchetersoffor i något uthus men tyvärr är det väl inget värde på dom??... Det är ju så med gamla saker, om man hittar rätt köparkrets så kan man ju få nästan hur mycket som helst. Min uppfattning är att mycket gamla prylar går för stora summor nu, att det finns ett stort intresse för möbler och annat husgeråd. Även käder. Hustrun säljer en hel del saker från vinden på Blocket och Tradera med god förtjänst. Jag minns att jag sålde min DVD med Snövit för ca två år sedan, då fanns den inte att få tag på i butikerna. Jag fick 1500 kronor för den på Tradera. Nu köper man den ny för en hundring i butiken, så det handlar om tillgång / efterfrågan och rätt (intresserad eller ännu hellre desperat) köpare. Jag saknar det gröna tuggummit "riff". Saknar inte jeans med utsvängda byxben. Och just byxor med utsvängda byxben är ju poppis nu igen! Du ser - det går för runt! Lyckligtvis verkar det vara mest för kvinnor man tillverkar dessa byxor.. En sak som jag ofta tänker tillbaks på är Stenmark-hysterin. när jag gick på högstadiet avbröts ju lektionerna när han åkte. Förekommer väl knappast idag Vi pratade just om detta på jobbet. Hela Sverige stod verkligen still när Stenmark gjorde sitt andra åk. All verksamhet upphörde. Alla damer över 50 slutade andas och kunde inte ens vistas i samma rum som TV'n. Detta tror jag vi aldrig kommer uppleva igen - inte på samma sätt som då. Det var verkligen speciellt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mamma bäng fan pappa käng Inlagd Februari 18, 2011 Dela Inlagd Februari 18, 2011 (ändrad) hm ... ingen tur med inbäddningen idag. Ändrades Februari 18, 2011 av mamma bäng fan pappa käng "Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa. ".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Phuket18.5 Inlagd Februari 18, 2011 Dela Inlagd Februari 18, 2011 Naam Kaeng, vilken härlig samling bilder! Är det egettaget? Phuket18.5 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Siam-Nilsson Inlagd Februari 18, 2011 Dela Inlagd Februari 18, 2011 (ändrad) Mellan åren 1965 - 1972 brukade farsan på sommaren packa takräcket fullt på vår Volvo Amazon-62a, och sedan bar det iväg med familjen på bilsemester ner genom Europa. Slutdestinationen brukade vara Riccione eller Rimini i Italien (där vi campade). I början av dessa resor när jag fortfarande var tillräckligt liten brukade jag ligga uppe på hatthyllan som fanns bakom baksätet i bilen. Där uppe låg jag och spejade på de utländska vyerna och trafiken - det var en jättefin utsikt framåt och bakåt. Roliga grimarser kunde man också utdela till bilförarna som låg bakom vår bil. Om nu farsan hade varit tvungen att tvärbromsa, så hade det naturligtvis varit livsfarligt att ligga där på hyllan och man hade väl flygit iväg som en torped in i skallen på mor o far. Men så långt tänkte man inte då eftersom det var ett helt annat säkerhetstänkande vid denna tid. Som ung pojke var dessa resor riktigt kul och spännande. Trots föräldrarnas årligt återkommande praktgräl strax innan avfärd, så såg jag alltid fram emot att få åka på bilsemester och campa. Väl framme vid färjan över till Danmark så hade föräldrarna alltid slutit fred och lugnat ner sig. Jag och min syster fick då åter tillåtelse att öppna truten och prata med varandra, och för att slå an den fortsatt trevliga tonen under den kommande resan proklamerade farsan att allsång skulle upptas i bilen. Det var bara att lyda och stämma in i diverse marschvänliga sånger som "Vi går över daggstänkta berg fallera" och "Röda stugor tåga vi förbi", tralla lalla la . . . När vi hade luftat lungorna ner genom halva tyskland så övergick vi till att tävla fordon med varandra. Vi valde antingen ett bilmärke eller bilens färg, och sedan räknade vi antal mötande fordon som överinstämde med våra val. Först till 50 styck tog hem en seger, och så länge det inte var min syster som kom först till 50 bilar så stämde jag villigt in i segrarens jubel. Annat roligt för oss barn var att räcka fram våra pass vid varje gränskontroll och då få pråliga stämlar instämplade. Vid campingplatsen. Jag och pappa brukade börja med att grävda en vallgrav runt tältet för att leda bort eventuellt regnvatten som kunde komma från plötsliga skyfall. Det hände då och då att det kom häftiga skyfall under natten, och vi hade lärt oss läxan från första resan då vi en natt vaknade av att våra luftmadrasser flöt omkring på ca 20 cm djupt vatten inne i tältet. På dagarna gick familjen till stranden där vi badade och åt "Bombaloni" och "Gelati" (Flotytmunkar och Glass). Allt sköljdes ner med kall "Fanta" som min stränga mor bara tillät mig att dricka under semestern. Under lunch och middag på någon av restaurangerna som låg efter strandvägen slog föräldrarna upp div användbara fraser i den medhavda Svensk/Italienska parlören. När till slut kyparen hade begripit vad de försökte säga så kom det vanligtvis in ett antal stenugnsbakade pizzor eller tallrikar fyllda med Spagetti Bolognese. Mor och far klämde gärna en flarra rödtjut, och jag och syrran sköljde ner maten med den fantastiskt goda gula drycken "Fanta". Något senare i livet upptäckte jag att det faktiskt fanns andra drycker som var ännu mer läskande. -Ja så kunde mitt tidiga 1970-tal te sig (på semestern i alla fall) Mvh SN http://www.balnea.net/default.asp?cmd=thumb&id=86 Ändrades Februari 18, 2011 av Siam-Nilsson Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oregistrerad Inlagd Februari 18, 2011 Dela Inlagd Februari 18, 2011 Naam Kaeng, vilken härlig samling bilder! Är det egettaget? Phuket18.5 Nej. Fast det skulle vara skoj om någon hade tagit sig tid att skanna in lite gamla bilder. Får kika i gömmorna och se om det finns något som kan vara kul att titta på. Mellan åren 1965 - 1972 brukade farsan på sommaren packa takräcket fullt på vår Volvo Amazon-62a, och sedan bar det iväg med familjen på bilsemester ner genom Europa. Slutdestinationen brukade vara Riccione eller Rimini i Italien (där vi campade)... Kul! Tack SN för den fina berättelsen! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Enis Inlagd Februari 18, 2011 Dela Inlagd Februari 18, 2011 Nej. Fast det skulle vara skoj om någon hade tagit sig tid att skanna in lite gamla bilder. Får kika i gömmorna och se om det finns något som kan vara kul att titta på. Började du fota redan i 7-års ålder.. "Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
conservator Inlagd Februari 18, 2011 Dela Inlagd Februari 18, 2011 Malmö FF svenska mästare 70, 71, 74, 75, 77 det kan man kalla 70tals dominans! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Enis Inlagd Februari 18, 2011 Dela Inlagd Februari 18, 2011 Jag vill också plåta Meeeeera Maaaaaaat Hmm var tog detta intresse vägen? /Enis "Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu