Jump to content
IGNORERAD

Thai Airways


L64

Recommended Posts

47 minuter sedan, skrev Esspe:

Det är väl bara inom Europa? Vad jag vet är det bara Norwegian som tar tillägg för väska till Thailand?

Ser det inte som tillägg, för mig är det en möjlighet att välja bort det. Inte många flygbolag som har den servicen.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 6,1k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Soengsang

    425

  • pigge01

    326

  • L64

    257

  • apknug

    253

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

1 hour ago, Kenneth4618 said:

Vi som reser med våra fruar reser alltid med bagage på ett eller annat sätt :look_down:

M33 har alltid minst två dvärgar i bagaget, det är nästan lika belastande som en fru.

Link to comment
Dela på andra sajter

43 minuter sedan, skrev frogfish:

Ser det inte som tillägg, för mig är det en möjlighet att välja bort det. Inte många flygbolag som har den servicen.

Eller åt andra hållet så finns det möjlighet att köpa till bagage. En extra väska kostar väl i storleksordningen som vad Thai tar för 1kg.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Esspe:

Priserna går ju upp o ner så ska du jämföra priser ska det vara samtidigt. Min erfarenhet är att Thai i princip alltid ligger några hundralappar över när man räknat in kortbetalning och div tillägg hos internetresebyråerna. Men då får du en biljett som är ombokningsbar mot avgift och minst 25% bonus. 

Boka om det behöver jag inte jag åker dom dagar jag bestämt.

Skulle olykan vara framme så har jag tjänat in flertal biljetter pga. jag köpt så många under åren utan omboknings möjlighete.

 

Mvh.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev HuaHindinnge:

Ska du till Manilla som @pigge01 eller är biljetten bara till Bangkok? 

Manila via Bangkok

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

32 minuter sedan, skrev pigge01:

Manila via Bangkok

Ja men det du skrev att du betalade var väl till Manilla och 75% poäng?

Wuttan betalade mindre än dig men bara till Bangkok och 0 poäng.

 

Det var inte så mycket mera du betalade men fick mycket mera, alltså hittade du en bra biljett.

 

Eller har jag tolkat allt helt fel? 

Link to comment
Dela på andra sajter

På Thais hemsida
DKK5,699.00 = SEK7,938.58
 
boknings förslag just nu 16/8 13,15.

Copenhagen - Manila
Thursday 20 September 2018

14:25 Copenhagen
Kastrup (CPH)
terminal 3
06:00 +1 day Bangkok
Suvarnabhumi International Airport (BKK)
 
 
Duration
10h35m
Airline
Thai Airways International (TG 951)
Aircraft:
Boeing 777-300
Cabin:
Economy
Class
K
 
 
stop
01h25m
Suvarnabhumi International Airport (BKK)
 
07:25 Bangkok
Suvarnabhumi International Airport (BKK)
 
11:45 Manila
Ninoy Aquino International (MNL)
terminal 1
 
Duration
03h20m
Airline
Thai Airways International (TG 620)
Aircraft:
Boeing 787-8 Dreamliner
Cabin:
Economy
Class
K
Show flight details
 
Total duration 15h20m, 1 stop
FLEXI SAVER  Open new window

Manila - Copenhagen
Monday 1 October 2018

20:15 Manila
Ninoy Aquino International (MNL)
terminal 1
22:30 Bangkok
Suvarnabhumi International Airport (BKK)
 
 
Duration
03h15m
Airline
Thai Airways International (TG 625)
Aircraft:
Boeing 777-200/300
Cabin:
Economy
Class
K
 
stop
02h50m
Suvarnabhumi International Airport (BKK)
 
01:20 +1 day Bangkok
Suvarnabhumi International Airport (BKK)
 
07:40 Copenhagen
Kastrup (CPH)
terminal 3
 
Duration
11h20m
Airline
Thai Airways International (TG 950)
Aircraft:
Boeing 777-300
Cabin:
Economy
Class
K
Show flight details
 
Total duration 17h25m, 1 stop
FLEXI SAVER  Open new window

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår inte riktig hela diskussionen kring bonuspoäng på privatresor? Det kommer aldrig i längden att "löna sig" att betala mer för resor med höga bonuspoäng för privatresor - det blir garanterat dyrare i slutändan än att köpa resor utan att bry sig om poängen.

 

Hela upplägget kring bonuspoäng är ju skräddarsytt för affärsresenärer - d v s företaget betalar biljetten och jag utnyttjar bonusen privat. 

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror på hur och vad man åker.

 

Silverkortet kostar 10000poäng på 1 år eller 15000 på 2 år

Med resa i V e W klass 25% bonus år det 2679p per resa!

10 716p på 4resor. För mig till och från Bangkok.

medan 75%  är 8037p eller 100% år det 10716p

 

Priset mellan 25% och 75% är idag 635dkr.

en tusenlapp

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev Krille:

Jag förstår inte riktig hela diskussionen kring bonuspoäng på privatresor? Det kommer aldrig i längden att "löna sig" att betala mer för resor med höga bonuspoäng för privatresor - det blir garanterat dyrare i slutändan än att köpa resor utan att bry sig om poängen.

 

Hela upplägget kring bonuspoäng är ju skräddarsytt för affärsresenärer - d v s företaget betalar biljetten och jag utnyttjar bonusen privat. 

 

/Krille

Nja det beror ju helt på hur man optimerar sitt poängsamlande. 

 

Påäng på flyget

Poäng på köpet

241 voucher

 

Då har man bra värde på poängen och får dessutom ganska många för köpet. 

 

Då kan det helt klart vara värt att köpa en dyrare biljett för att få fler poäng som är värda mer än prisökningen på biljetten. 

 

Nu är det matematik på hög nivå... @Stefan dags för excel!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja men det du skrev att du betalade var väl till Manilla och 75% poäng?
Wuttan betalade mindre än dig men bara till Bangkok och 0 poäng.
 
Det var inte så mycket mera du betalade men fick mycket mera, alltså hittade du en bra biljett.
 
Eller har jag tolkat allt helt fel? 
Sen åker jag ifrån Kastrup. Det är väl billigare än från Arlanda pga flygskatten? Eller har missuppfattat det där? Poäng och kort har jag aldrig brytt mig om.. Letar nästan uteslutande biljetter på allaflygbiljetter. Se eller flygresor. Se. Det funkar bra för oss och helst bokar jag genom ticket då dom har en jävligt bra avbokningsförsäkring för några hundralappar.

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev broder tuk tuk:

 

Hade du bokat med något lågprisbolag så hade det nog stannat runt 5000 för samma sträcka men di rige di kan.

 

BTT

Så är det, sen om man måste vara särskilt rik för att köpa en biljett för 8k, det är ju relativt......

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

20 minuter sedan, skrev pigge01:

Silverkortet kostar 10000poäng

Kostar inget alls, men du får det för 10k miles(poäng)

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Krille:

Jag förstår inte riktig hela diskussionen kring bonuspoäng på privatresor? Det kommer aldrig i längden att "löna sig" att betala mer för resor med höga bonuspoäng för privatresor - det blir garanterat dyrare i slutändan än att köpa resor utan att bry sig om poängen.

 

Hela upplägget kring bonuspoäng är ju skräddarsytt för affärsresenärer - d v s företaget betalar biljetten och jag utnyttjar bonusen privat. 

 

/Krille

Det beror ju dels på hur mycket man reser och sen även hur man kan utnyttja poängen. Nu kan man tydligen använda poäng även för att delbetala med Thai så det blir ju lite bättre än att man ska skrapa ihop poäng till en hel biljett först.

 

Jag har vid något tillfälle lagt till 2-300 SEK för att komma upp en bonusklass för att få 75% isf 25%. Räknade vid något tillfälle ut att en poäng var ungefär lika med 10 öre vilket gjorde att 75% bonus gav mig ett värde av ca 500 SEK. Sen är det ju ganska bra att kunna hålla sin Silverstatus så att man får 40 kg på väskan.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
1 timme sedan, skrev Krille:

Jag förstår inte riktig hela diskussionen kring bonuspoäng på privatresor? Det kommer aldrig i längden att "löna sig" att betala mer för resor med höga bonuspoäng för privatresor - det blir garanterat dyrare i slutändan än att köpa resor utan att bry sig om poängen.

 

Hela upplägget kring bonuspoäng är ju skräddarsytt för affärsresenärer - d v s företaget betalar biljetten och jag utnyttjar bonusen privat. 

 

/Krille

Nej, att betala extra på samma flyg är sällan lönsamt. I vissa fall kanske det är lönsamt.

 

Men att flyga med ett bolag som har någon form av bonussystem och inte ta de poängen som man får på köpet är ju rent korkat, speciellt om man flyget ofta. 

 

Säg ett flygbolag som flyger till Thailand från Skandinavien och inte har lojalitetsprogram.  

Ändrades av andrejsdenruskige
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, att betala extra på samma flyg är sällan lönsamt. I vissa fall kanske det är lönsamt.
 
Men att flyga med ett bolag som har någon form av bonussystem och inte ta de poängen som man får på köpet är ju rent korkat, speciellt om man flyget ofta. 
 
Säg ett flygbolag som flyger till Thailand från Skandinavien och inte har lojalitetsprogram.  
Det är tyvärr inte heller särskilt lönsamt att betala extra på ett annat flyg heller.....

Det hela faller om man måste betala för "gratispoängen"

Om man värdesätter poängen till tio (10)öre som görs ovan så kostar en muffins 250kr.

Tar man en hotellnatt i Bangkok på lägsta kategorier så kostar den 1 200 kr.

Nä det bygger på att det är gratis och ingenting är tyvärr gratis..... Bara att kolla ovan folk dras med och betalar extra för att "få" poäng.

Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Det är tyvärr inte heller särskilt lönsamt att betala extra på ett annat flyg heller.....

 

Det hela faller om man måste betala för "gratispoängen"

 

Om man värdesätter poängen till tio (10)öre som görs ovan så kostar en muffins 250kr.

 

Tar man en hotellnatt i Bangkok på lägsta kategorier så kostar den 1 200 kr.

 

Nä det bygger på att det är gratis och ingenting är tyvärr gratis..... Bara att kolla ovan folk dras med och betalar extra för att "få" poäng.

 

Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk

 

 

Nej, att betala en 1000-lapp för några få poäng är nog inte lönsamt i 99% av fallen.

Men att flyga till Thailand är inte heller lönsamt, då det bara kostar 300kr att flyga till Bulgarien.

 

Att köpa en biljett överhuvudtaget kostar pengar.

 

Vi kan även lägga fram det på detta sätt....

 

Erik betalar 7000kr för en biljett till Thailand med Thai.

Olle betalar 7000kr för samma biljett, samma dag.

 

Erik har bonuskort och flyger 1gång per år.

Erik har dessutom ett kreditkort som är knutet till bonuskortet.

 

Olle och Erik åker varje år till Thailand.

Efter 3år har Erik en resa till San Fransisco ”på köpet”

Olle har tar en vandringstur i sin egen trädgård.

 

Varje gång du bokar en biljett och inte ”samlar” poängen så förlorar du dubbelt, för du har egentligen redan betalat för poängen.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Lite OT

Kineser på flyget mellan OSL och ARN.
Dom hittar inte sina platser och även fast flygvärdinnorna visar på biljetten och pekar på platsen, så går det inte.

Haha. Edit i farten.
Dom har gjort en egen karta där dom har planerat att sitta och vägra följa någon annan info.

Flygvärdinnan uttryckte sig nyss ”You’re not working for SAS and can’t decide where you gonna sit. And I’m happy that your not working for SAS”

Vilken cirkus.

Lite on topic.
Med stor sannolikhet så har dom nog inget bonuskort och samlar poäng.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev samet:

Nja det beror ju helt på hur man optimerar sitt poängsamlande. 

 

Påäng på flyget

Poäng på köpet

241 voucher

 

Då har man bra värde på poängen och får dessutom ganska många för köpet. 

 

Då kan det helt klart vara värt att köpa en dyrare biljett för att få fler poäng som är värda mer än prisökningen på biljetten. 

 

Nu är det matematik på hög nivå... @Stefan dags för excel!

Fast i praktiken är det nog rätt få som klarar av att optimera sitt poängsamlande så att det verkligen "lönar sig" ekonomiskt? Dessutom vet man ju inte vad poängen värda något förrän man faktiskt utnyttjar dem till "något vettigt" och inte köper något helt onödigt bara för att de håller på att förfalla. Misstänker att det förfaller några miljarder poäng hos flygbolagen varje månad 🙂

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev pigge01:

Det beror på hur och vad man åker.

 

Silverkortet kostar 10000poäng på 1 år eller 15000 på 2 år

Med resa i V e W klass 25% bonus år det 2679p per resa!

10 716p på 4resor. För mig till och från Bangkok.

medan 75%  är 8037p eller 100% år det 10716p

 

Priset mellan 25% och 75% är idag 635dkr.

en tusenlapp

Jag är nog tyvärr lite för dåligt insatt för att förstå hur du räknat att ovanstående är "lönsamt?

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Krille:

Fast i praktiken är det nog rätt få som klarar av att optimera sitt poängsamlande så att det verkligen "lönar sig" ekonomiskt? Dessutom vet man ju inte vad poängen värda något förrän man faktiskt utnyttjar dem till "något vettigt" och inte köper något helt onödigt bara för att de håller på att förfalla. Misstänker att det förfaller några miljarder poäng hos flygbolagen varje månad 🙂

 

/Krille

Att bara boka särskilda biljetter privat för poängens skull är nog en dum ide, men poäng knutna till div kreditkort som tex AMEX är ju bra.

Personligen får jag alltid fulla poäng du jag alltid bokar fullflexbiljetter pga att jag har behov för det, och ibland kan man ju använda poängen... 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev andrejsdenruskige:

Nej, att betala extra på samma flyg är sällan lönsamt. I vissa fall kanske det är lönsamt.

 

Men att flyga med ett bolag som har någon form av bonussystem och inte ta de poängen som man får på köpet är ju rent korkat, speciellt om man flyget ofta. 

 

Säg ett flygbolag som flyger till Thailand från Skandinavien och inte har lojalitetsprogram.  

Jag självklart - men det är väl ingen som påstår att det inte är lönsamt att ta emot gratis poäng 😉

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Jag självklart - men det är väl ingen som påstår att det inte är lönsamt att ta emot gratis poäng [emoji6]
 
/Krille


Nej, men vill du ha samma produkt så får du betala samma pris.
Vill du ha en flexibel biljett med Thai, så får du betala för en flexibel biljett med Thai.
Vill du ha en ombokningsbar biljett med Thai mot en avgift vid ombokning, så får du betala för en sådan.
Vill du ha den billigaste biljetten så betalar du för den billigaste biljetten.

Dock ska man tänka på att det inte är samma produkt.
Det samma gäller mär man köper kött med sitt Ica kort.
Det lönar sig inte att köpa en oxfilé då man kan köpa slaktavfall för en lägre summa.
Det man inte tänker på är att det inte är samma produkt.

Men det är klart. Det är svårt att förklara för folk som anser att all klädsel utöver ett changlinne och foppatofflor är uppåt väggarna.
Link to comment
Dela på andra sajter



 
Nej, att betala en 1000-lapp för några få poäng är nog inte lönsamt i 99% av fallen.
Men att flyga till Thailand är inte heller lönsamt, då det bara kostar 300kr att flyga till Bulgarien.
 
Att köpa en biljett överhuvudtaget kostar pengar.
 
Vi kan även lägga fram det på detta sätt....
 
Erik betalar 7000kr för en biljett till Thailand med Thai.
Olle betalar 7000kr för samma biljett, samma dag.
 
Erik har bonuskort och flyger 1gång per år.
Erik har dessutom ett kreditkort som är knutet till bonuskortet.
 
Olle och Erik åker varje år till Thailand.
Efter 3år har Erik en resa till San Fransisco ”på köpet”
Olle har tar en vandringstur i sin egen trädgård.
 
Varje gång du bokar en biljett och inte ”samlar” poängen så förlorar du dubbelt, för du har egentligen redan betalat för poängen.




Det är tyvärr inte heller särskilt lönsamt att betala extra på ett annat flyg heller.....

Det hela faller om man måste betala för "gratispoängen"

Om man värdesätter poängen till tio (10)öre som görs ovan så kostar en muffins 250kr.

Tar man en hotellnatt i Bangkok på lägsta kategorier så kostar den 1 200 kr.

Nä det bygger på att det är gratis och ingenting är tyvärr gratis..... Bara att kolla ovan folk dras med och betalar extra för att "få" poäng.

Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk



Nu tror jag nog att vi talar förbi varandra. Precis som jag skrivit ovan menar jag att det är en dålig affär att betala extra för att "få" poängen. Allt annat lika så är poängen gratis, dvs man har betalt för dem, att säga nej till dem är lika trögt som att säga nej till de 'fria" fri drinkarna.

Allt annat lika betyder att man inte kan skruva det o jämföra oxfilé och karré. (Det är inte thai same same då utan en vetenskaplig term)

Däremot kan man göra en liknande jämförelse med poäng o "fria" drinkar. Hur mycket mer är biljetten värd med 'fria" drinkar?

För mig ca 500 spänn enkel då jag drar i mig kanske 8 öl o nån drink.

Hur mycket mer är biljetten värd med fulla poäng?

Den sista frågan är dock mer komplex än värderingen av drinkarna.



Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Se här!!!
Snålflyger med tampongen på firmans kostnad.
Ingår ingen lounge då och kaffe och macka kostar 134kr

Jag hade kunnat svepa 13 koppar kaffe och 18 öl i loungen.
Ska detta hålla på på 6ggr i veckan så så kostar det mig över 1000kr om jag inkluderar burgaren i Stavanger.
Det blir ju 52.000kr per år. Det är ju typ 7 resor till Thailand, eller faktiskt 49 resor i Thailand om man tar färja, segelbåt, fraktfartyg och taxi från Laem Chabang till Pattis den sista biten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...