Jump to content
IGNORERAD

Thai Airways


L64

Recommended Posts

On 2021-03-06 at 17:56, skrev Tommy:

Till och med Sverige har den förmågan, så visst fasen har Talibanerna den...

 

 

MVH

Hmm, med vilket vapensystem har Sverige den förmågan idag?

Ändrades av Sakhon
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 6,1k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Soengsang

    425

  • pigge01

    326

  • L64

    257

  • apknug

    253

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

conservator
39 minuter sedan, skrev Sakhon:

Hmm, med vilket vapensystem har Sverige den förmågan idag?

Robot 77, räckvidd 40 km

Link to comment
Dela på andra sajter

47 minuter sedan, skrev conservator:

Robot 77, räckvidd 40 km

Ok, är det systemet i tjänst? Finns det fungerande missiler?

Link to comment
Dela på andra sajter

conservator
11 timmar sedan, skrev Sakhon:

Ok, är det systemet i tjänst? Finns det fungerande missiler?

Har tydligen  vidareutvecklats till ett modernare system som heter RBS 97

Link to comment
Dela på andra sajter

30 minuter sedan, skrev conservator:

Har tydligen  vidareutvecklats till ett modernare system som heter RBS 97

Ja, men är det operativt?  Jag tvivlar, men jag vet uppriktigt sagt inte.

Vad jag tidigare hört från initierade källor, är att vi sedan decennier tillbaka varit utan luftvärn med kapacitet högre än 5 km.

TV kanske vet?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev Sakhon:

Ja, men är det operativt?  Jag tvivlar, men jag vet uppriktigt sagt inte.

Vad jag tidigare hört från initierade källor, är att vi sedan decennier tillbaka varit utan luftvärn med kapacitet högre än 5 km.

TV kanske vet?

 

Eftersom jag bor i Karlskrona lade jag märke till en sak i höstas när dom ryska landstigningsfartygen åkte på Östersjön bredvid Gotland. GRipen flygplan flög över oss flera gånger om dagen? efter någon månad så hade jag en öl ute på staden och kom i samtal med med några som kunde förklara varför. 

 

Vi har inget operativt Luftvärn med långdistans kapacitet, vi har föralldel kanoner (Bofors 57 mm) och dylikt men det förutsätter att anfallande flygplan kommer inom skotthåll, därför åkte Gripen planen över Örlogsbasen flera gånger om dagen.... 

 

Nästa generations uppgraderade korvetter av Visby typ kommer dock få LV kapacitet.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Jed:

Eftersom jag bor i Karlskrona lade jag märke till en sak i höstas när dom ryska landstigningsfartygen åkte på Östersjön bredvid Gotland. GRipen flygplan flög över oss flera gånger om dagen? efter någon månad så hade jag en öl ute på staden och kom i samtal med med några som kunde förklara varför. 

 

Vi har inget operativt Luftvärn med långdistans kapacitet, vi har föralldel kanoner (Bofors 57 mm) och dylikt men det förutsätter att anfallande flygplan kommer inom skotthåll, därför åkte Gripen planen över Örlogsbasen flera gånger om dagen.... 

 

Nästa generations uppgraderade korvetter av Visby typ kommer dock få LV kapacitet.

Nä, det bekräftar nog tyvärr vad jag (och många andra) tidigare trott: att vi har i decennier suttit med byxorna ordentligt neddragna, om vi skulle bli anfallna av den lede fi.

Nu har vi ju köpt in Patriot-systemet, som i bästa fall blir operativt senare i år. Om nu våra politiker köpt in några missiler också?  Man kan ju tyvärr vänta sig vilka idi*tbeslut som helst ifrån dessa!

 

Ber om ursäkt för mitt bidrag till trådurspårningen, men jag blir så upprörd när jag ser hur vår odugliga politiker förstört ett tidigare starkt Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

nu har man väntat snart 6 månader på att få tillbaka biljett pengarna från thaiair

Link to comment
Dela på andra sajter

37 minuter sedan, skrev soi covboy:

nu har man väntat snart 6 månader på att få tillbaka biljett pengarna från thaiair

Jag fick igen mina pengar efter 2 månader av Ticket( skulle flugit med Qatar) MEN dom tog 595 kr. i avgift för att dom förhandlade med Qatar... jag ringde Qatar och dom sa det var gratis på den biljet jag köpt.... så nu har jag köpt en biljett direkt av Qatar så inga "mellan händer" ska snylta på mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Jed:

Jag fick igen mina pengar efter 2 månader av Ticket( skulle flugit med Qatar) MEN dom tog 595 kr. i avgift för att dom förhandlade med Qatar... jag ringde Qatar och dom sa det var gratis på den biljet jag köpt.... så nu har jag köpt en biljett direkt av Qatar så inga "mellan händer" ska snylta på mig.

Själv fick jag hjälp av Ticket med att boka om eller en värdebevis jag valde värdebevis som Qatar inte betalade tillbaka,tog 3 dar samt jag fick 10% mer på värdebeviset än vad jag betalade.

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev Dolemon:

Själv fick jag hjälp av Ticket med att boka om eller en värdebevis jag valde värdebevis som Qatar inte betalade tillbaka,tog 3 dar samt jag fick 10% mer på värdebeviset än vad jag betalade.

Tyvärr fick jag inte möjligheten att ta ut en voucher, jagfrågade men dom sade nej, men nuvarande biljett kan jag ta ut i voucher säger Qatar som sagt. 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Jed:

Tyvärr fick jag inte möjligheten att ta ut en voucher, jagfrågade men dom sade nej, men nuvarande biljett kan jag ta ut i voucher säger Qatar som sagt. 

Skumt och jag fick endast byta flyg eller en voucher, fick erbjudan från Ticket i oktober ifjol och skulle resa i januari i år köpte min biljett innan all kaos utbröt ifjol typ februari

Det var Ticket som skickade att mitt flyg fått ny flygtid om jag accepterade det eller ville ha ersättning jag valde ersättning

 

Men som sakt nu efter denna pandemi cirkusen kommer jag oxå köpa av flygbolagen direkt

Link to comment
Dela på andra sajter

21 timmar sedan, skrev Dolemon:

Själv fick jag hjälp av Ticket med att boka om eller en värdebevis jag valde värdebevis som Qatar inte betalade tillbaka,tog 3 dar samt jag fick 10% mer på värdebeviset än vad jag betalade.

hade också det valet.men tog tillbaka pengar istället. tror att det var fel beslut

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har undersökt det hela och jag köpte billigast biljett av Ticket, den man inte får hos dom utan man måste söka via momondo. Det är nog det som spökade för mig, dom ansåg nog att dom skulle ta igen på gungorna vad dom förlorat på karusellen helt enkelt. Så lade dom på en avgift för nått som Qatar gjorde gratis för alla, och uppenbarligen ansåg dom det inte värt att ge mig en voucher heller för då kanske jag skulle gå till Qatar direkt nästa gång 😉 .

Link to comment
Dela på andra sajter

35 minuter sedan, skrev Jed:

Jag har undersökt det hela och jag köpte billigast biljett av Ticket, den man inte får hos dom utan man måste söka via momondo. Det är nog det som spökade för mig, dom ansåg nog att dom skulle ta igen på gungorna vad dom förlorat på karusellen helt enkelt. Så lade dom på en avgift för nått som Qatar gjorde gratis för alla, och uppenbarligen ansåg dom det inte värt att ge mig en voucher heller för då kanske jag skulle gå till Qatar direkt nästa gång 😉 .

Hej

Jag hade också köpt en biljett från Ticket med Thai avg 20 Maj.

Thai lovade alla pengar tillbaka vid avbokning.

Fick pengarna tillbaka av Ticket den 15 Juni men dom tog 595kr i avbokningsavgift för mig också.

Dom påstod att det gäller 595kr i avbokningsavgift för alla "långresor".

Inget att göra och bara lära sig av sina misstag.

Hade jag köpt till försäkring så hade alla pengar återbetalats direkt sa dom.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Ken:

Hej

Jag hade också köpt en biljett från Ticket med Thai avg 20 Maj.

Thai lovade alla pengar tillbaka vid avbokning.

Fick pengarna tillbaka av Ticket den 15 Juni men dom tog 595kr i avbokningsavgift för mig också.

Dom påstod att det gäller 595kr i avbokningsavgift för alla "långresor".

Inget att göra och bara lära sig av sina misstag.

Hade jag köpt till försäkring så hade alla pengar återbetalats direkt sa dom.

Så är det resebyråer tar betalt "serviceavgift" för ombokningar ändringar etc. I mer än nio fall av tio har jag inte behövt använda mig av resebyråns "tjänster" för detta. De flesta billiga flygbiljetter är för övrigt oftast varken om omboknings eller återbetalnings bara.

 

Biljetten brukar vara ca 500-600 kr billigare på nätbyrå jmf med att boka direkt med flygbolaget. Visst man slipper en avgift nu i Corona tider men jag har sparat säkert 2 000 varje år på mina 4 plåtar till Thailand. Kanske att jag köper höst / julresan direkt hos flygbolaget och betalar lite mer men när vi är tillbaka till normal och vet när man ska / kan åka vill jag inte betala mer än jag måste.

 

Nätbyråerna säljer flygbiljetter med förlust dvs billigare men räknar med att folk betalar extra för; välja säte, välja mat, extra bagage, extra leg room, försäkringar av alla slag, service paket etc.

Ändrades av apknug
Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev apknug:

Så är det resebyråer tar betalt "serviceavgift" för ombokningar ändringar etc. I mer än nio fall av tio har jag inte behövt använda mig av resebyråns "tjänster" för detta. De flesta billiga flygbiljetter är för övrigt oftast varken om omboknings eller återbetalnings bara.

 

Biljetten brukar vara ca 500-600 kr billigare på nätbyrå jmf med att boka direkt med flygbolaget. Visst man slipper en avgift nu i Corona tider men jag har sparat säkert 2 000 varje år på mina 4 plåtar till Thailand. Kanske att jag köper höst / julresan direkt hos flygbolaget och betalar lite mer men när vi är tillbaka till normal och vet när man ska / kan åka vill jag inte betala mer än jag måste.

 

Nätbyråerna säljer flygbiljetter med förlust dvs billigare men räknar med att folk betalar extra för; välja säte, välja mat, extra bagage, extra leg room, försäkringar av alla slag, service paket etc.

Varför fick jag 10% på köpe summan när Ticket hjälpte mig få en voucher ?

Nu har jag ett resebivis som är värd mer än vad jag betalade för resan.

 

Tack för det Ticket

 

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev Dolemon:

Varför fick jag 10% på köpe summan när Ticket hjälpte mig få en voucher ?

Nu har jag ett resebivis som är värd mer än vad jag betalade för resan.

 

Tack för det Ticket

 

Det bjuder Qatar på, den biljett jag köpt av dom kan jag också ta ut som voucher med 10% extra på om inte flygen går till Phuket. Så det är inget Ticket bjuder på. 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Jed:

Det bjuder Qatar på, den biljett jag köpt av dom kan jag också ta ut som voucher med 10% extra på om inte flygen går till Phuket. Så det är inget Ticket bjuder på. 

Ah ok då förstår jag

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Ken:

Hej

Jag hade också köpt en biljett från Ticket med Thai avg 20 Maj.

Thai lovade alla pengar tillbaka vid avbokning.

Fick pengarna tillbaka av Ticket den 15 Juni men dom tog 595kr i avbokningsavgift för mig också.

Dom påstod att det gäller 595kr i avbokningsavgift för alla "långresor".

Inget att göra och bara lära sig av sina misstag.

Hade jag köpt till försäkring så hade alla pengar återbetalats direkt sa dom.

Min biljett som jag köpte via Ticket med tillägget för nästan 1000 kr för ombokningsbar biljett resulterade i en avgift på ca 1800 kr, trots att Thai Airways lovat att alla kan boka om gratis, utan min extrakostnad på närmare 1000 kr.

 

Thai Airways gav mig en öppen biljett som gäller hela 2022 när jag kontaktade dem. Tickets extra försäkring för 1000 kr visade vara värdelös. Aldrig att jag köper en biljett av detta oseriösa bolag igen, nordens största resebolag enligt dem! Borde anmäla de till någon myndighet men skiter i det.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Wanchai:

Min biljett som jag köpte via Ticket med tillägget för nästan 1000 kr för ombokningsbar biljett resulterade i en avgift på ca 1800 kr, trots att Thai Airways lovat att alla kan boka om gratis, utan min extrakostnad på närmare 1000 kr.

 

Thai Airways gav mig en öppen biljett som gäller hela 2022 när jag kontaktade dem. Tickets extra försäkring för 1000 kr visade vara värdelös. Aldrig att jag köper en biljett av detta oseriösa bolag igen, nordens största resebolag enligt dem! Borde anmäla de till någon myndighet men skiter i det.

Tack för upplysningen.

Detta är anledningen att jag aldrig köper till några s.k försäkringar.

Låter alltid mycket bra men nästan aldrig värda ett skit.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Wanchai:

Min biljett som jag köpte via Ticket med tillägget för nästan 1000 kr för ombokningsbar biljett resulterade i en avgift på ca 1800 kr, trots att Thai Airways lovat att alla kan boka om gratis, utan min extrakostnad på närmare 1000 kr.

 

Thai Airways gav mig en öppen biljett som gäller hela 2022 när jag kontaktade dem. Tickets extra försäkring för 1000 kr visade vara värdelös. Aldrig att jag köper en biljett av detta oseriösa bolag igen, nordens största resebolag enligt dem! Borde anmäla de till någon myndighet men skiter i det.

Man bokar alltid direkt via bolaget å har koll på bokningsklassen så vet man vad som gäller. Tyvärr vet ju inte alla det så de köper via resebyråer istället... 

 

Med det sagt, man kan inte lugga en flintskalle..

Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev falukorven:

Man bokar alltid direkt via bolaget å har koll på bokningsklassen så vet man vad som gäller. Tyvärr vet ju inte alla det så de köper via resebyråer istället... 

 

Med det sagt, man kan inte lugga en flintskalle..

Ja det stämmer väl i alla fall när det gäller så "nät resebyråer". Bokar man vi telefon eller med Jade, jordenresor etc. så är kan man välja bokningsklass. Just bär det gäller Thaiairways så verkar det som om Jade med mera har tillgång till bokningsklasser som ofta är slut via hemsidan och då kan det skilja nån tusenlapp per biljett. De är i alla fall anledningen till att vi har bokat via Jade. Annars hade jag helt köpt direkt. När jag flyger med andra bolag bokar jag i regel direkt.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja vad var det man sa om Jade travel tidigare, drivs av ambassadörens fru? 

 

Att det finns kopplingar till Thailand och thai air det är i alla fall tydligt, det är bra för kunden i det korta perspektivet men den som ondgör sig över korruption bör kanske välja en annan återförsäljare......

Link to comment
Dela på andra sajter

20 timmar sedan, skrev Wanchai:

Min biljett som jag köpte via Ticket med tillägget för nästan 1000 kr för ombokningsbar biljett resulterade i en avgift på ca 1800 kr, trots att Thai Airways lovat att alla kan boka om gratis, utan min extrakostnad på närmare 1000 kr.

 

Thai Airways gav mig en öppen biljett som gäller hela 2022 när jag kontaktade dem. Tickets extra försäkring för 1000 kr visade vara värdelös. Aldrig att jag köper en biljett av detta oseriösa bolag igen, nordens största resebolag enligt dem! Borde anmäla de till någon myndighet men skiter i det.

Njaa, Thai har väl sagt att det är ombokningsbart till samma bokningsklass utan kostnad.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...