Jump to content
IGNORERAD

Thai Airways


L64

Recommended Posts

8 minuter sedan, skrev Enis:

Han har gått upp i rök, sketet i det blå skåpet på nått sätt, har aldrig tagit mig för att fråga hans (ex)fru Natty Chen vad det var som hände. Hon verkar dock köra på med verksamheten och nås på admin@rlsic.com, i alla fall förra året.

 

 

 

/Enis

Tja förstod att något inte stämde,,, Men var väl hans ex ex fru som fixade biljetter o inte Natty, Ja ja skit samma inget o lägga energi på.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 6,1k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Soengsang

    425

  • pigge01

    326

  • L64

    257

  • apknug

    253

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

stefan5300
4 timmar sedan, skrev wavis:

Har använt han några gånger. Helt ok, Något lite dyrare men betalar sig i slutet då man velar när man ska hem .

Någon som vet var Amru tagit vägen , Fick några bra billiga enkel Thai biljetter via hans före detta Bkk Cph .

 Han kanske slutade när svenska ambassaden satte stopp för verksamhet till att ordna dokument med oversättningar och besök av myndigheter i Bangkok vid till exempel giftemål. Jag skickade alla dokument till honom när jag skulle fixa mitt 1-års visum och det kostade 5 eller 6000 BHt, nu måste man personllgen besöka ambassaden för att göra det.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

spooncreek

Exakt vad det innebär med denna "restructuring via a bankrupcy" som verkar ske med Thai Airways är lite oklart, men hade jag en biljett bokad med dem som jag kan boka av. så hade jag nog gjort det typ nu. 

 

" Thai Airways International Plc is a step closer to restructuring via a bankruptcy court after a key government panel backed the plan, which is due for consideration by the Cabinet on Tuesday.

A committee that oversees policies for state-run enterprises agreed that the airline should seek such a rehabilitation, government spokeswoman Narumon Pinyosinwat told reporters in Bangkok on Monday."

 

https://www.bangkokpost.com/business/1920144/thai-airways-steps-closer-to-restructuring-in-bankruptcy-court?fbclid=IwAR1hxt_ndPMcs5upGo2aH8JB5lFv6o8vyPoehTeIVT_khryaqFz5rwZ-_Jc

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev stefan5300:

 Han kanske slutade när svenska ambassaden satte stopp för verksamhet till att ordna dokument med oversättningar och besök av myndigheter i Bangkok vid till exempel giftemål. Jag skickade alla dokument till honom när jag skulle fixa mitt 1-års visum och det kostade 5 eller 6000 BHt, nu måste man personllgen besöka ambassaden för att göra det.

Något annat bakom kulisserna... vad vet jag inte då det verkar som han flydde Thailand mer eller mindre hals över huvud och lämnade fru samt två barn. Samt deletade/dolde sin Facebookprofil

 

/Enis

Ändrades av Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

48 minuter sedan, skrev spooncreek:

Exakt vad det innebär med denna "restructuring via a bankrupcy" som verkar ske med Thai Airways är lite oklart, men hade jag en biljett bokad med dem som jag kan boka av. så hade jag nog gjort det typ nu. 

 

" Thai Airways International Plc is a step closer to restructuring via a bankruptcy court after a key government panel backed the plan, which is due for consideration by the Cabinet on Tuesday.

A committee that oversees policies for state-run enterprises agreed that the airline should seek such a rehabilitation, government spokeswoman Narumon Pinyosinwat told reporters in Bangkok on Monday."

 

https://www.bangkokpost.com/business/1920144/thai-airways-steps-closer-to-restructuring-in-bankruptcy-court?fbclid=IwAR1hxt_ndPMcs5upGo2aH8JB5lFv6o8vyPoehTeIVT_khryaqFz5rwZ-_Jc

 

 

Förmodligen är det väl någon form av rekonstruktion där fordringsägarna får skriva ner eller av sina fordringar och bolaget kan köra vidare med betydligt lägre skuldbörda än tidigare. Thailändska staten äger väl 51% och det kanske räcker för att få genom det. 

 

Min undran är vad som händer med redan bokade biljetter då? Löper dom vidare eller betraktas det också som fordringar och nollas? 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Efraim Barkbit
46 minuter sedan, skrev spooncreek:

Exakt vad det innebär med denna "restructuring via a bankrupcy" som verkar ske med Thai Airways är lite oklart, men hade jag en biljett bokad med dem som jag kan boka av. så hade jag nog gjort det typ nu. 

 

" Thai Airways International Plc is a step closer to restructuring via a bankruptcy court after a key government panel backed the plan, which is due for consideration by the Cabinet on Tuesday.

A committee that oversees policies for state-run enterprises agreed that the airline should seek such a rehabilitation, government spokeswoman Narumon Pinyosinwat told reporters in Bangkok on Monday."

 

https://www.bangkokpost.com/business/1920144/thai-airways-steps-closer-to-restructuring-in-bankruptcy-court?fbclid=IwAR1hxt_ndPMcs5upGo2aH8JB5lFv6o8vyPoehTeIVT_khryaqFz5rwZ-_Jc

 

 

Är väl som en Amerikansk Chapter 11?

Omförhandla om lån, löner förmåner osv för att förhoppningsvis komma tilbaka till svarta siffror?

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev spooncreek:

Exakt vad det innebär med denna "restructuring via a bankrupcy" som verkar ske med Thai Airways är lite oklart, men hade jag en biljett bokad med dem som jag kan boka av. så hade jag nog gjort det typ nu. 

 

" Thai Airways International Plc is a step closer to restructuring via a bankruptcy court after a key government panel backed the plan, which is due for consideration by the Cabinet on Tuesday.

A committee that oversees policies for state-run enterprises agreed that the airline should seek such a rehabilitation, government spokeswoman Narumon Pinyosinwat told reporters in Bangkok on Monday."

 

https://www.bangkokpost.com/business/1920144/thai-airways-steps-closer-to-restructuring-in-bankruptcy-court?fbclid=IwAR1hxt_ndPMcs5upGo2aH8JB5lFv6o8vyPoehTeIVT_khryaqFz5rwZ-_Jc

 

 

 

27 minuter sedan, skrev Esspe:

Förmodligen är det väl någon form av rekonstruktion där fordringsägarna får skriva ner eller av sina fordringar och bolaget kan köra vidare med betydligt lägre skuldbörda än tidigare. Thailändska staten äger väl 51% och det kanske räcker för att få genom det. 

 

Min undran är vad som händer med redan bokade biljetter då? Löper dom vidare eller betraktas det också som fordringar och nollas? 

Ja nu sitter vi ju på 2 biljetter som vi bokade om till 10 december. Har ju svårt å se att det skulle vara någon bra strategi att nolla bokade biljetter om man nu tänkt sig köra vidare med någon typ av rekonstruktion. Det lär ju inte vara så många som gladeligen betalar för nya biljetter med Thai om man nu lämnar sina tidigare kunder på backen.

 

Jag vet inte heller hur lätt det är att få tillbaka slantarna nu när vi bokat om. Vi är ju nöjda med att åka i december och frågan är ju om vi kommer undan så mycket billigare när förhoppningsvis flygtrafiken kommer igång till hösten igen. 

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

spooncreek
20 minuter sedan, skrev Mankan:

 

Ja nu sitter vi ju på 2 biljetter som vi bokade om till 10 december. Har ju svårt å se att det skulle vara någon bra strategi att nolla bokade biljetter om man nu tänkt sig köra vidare med någon typ av rekonstruktion. Det lär ju inte vara så många som gladeligen betalar för nya biljetter med Thai om  man lämnar sina tidigare kunder på backen.

 

Jag vet inte heller hur lätt det är att få tillbaka slantarna nu när vi bokat om. Vi är ju nöjda med att åka i december och frågan är ju om vi kommer undan så mycket billigare när förhoppningsvis flygtrafiken kommer igång till hösten igen. 

Du kan ha helt rätt i att det är bra att behålla bokade biljetter, men jag är rätt nöjd med att inte ligga med sådana bokningar just nu oavsett bolag, och hade nog gjort mig av med dem i så fall. Det är ju minst sagt osäkra tider, där ingen av oss, inte ens "de som bestämmer", vet hur det ser ut med resor ens en månad framåt. Att det kommer att gå några flyg med Thai i december, frän något europeiskt land känns högst osäkert, i alla fall baserat på vad vi vet idag.

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

stefan5300
1 timme sedan, skrev Enis:

Något annat bakom kulisserna... vad vet jag inte då det verkar som han flydde Thailand mer eller mindre hals över huvud och lämnade fru samt två barn. Samt deletade/dolde sin Facebookprofil

 

/Enis

Då kanske han höll på med något skumt som ambassaden fick reda på.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

29 minuter sedan, skrev spooncreek:

Du kan ha helt rätt i att det är bra att behålla bokade biljetter, men jag är rätt nöjd med att inte ligga med sådana bokningar just nu oavsett bolag, och hade nog gjort mig av med dem i så fall. Det är ju minst sagt osäkra tider, där ingen av oss, inte ens "de som bestämmer", vet hur det ser ut med resor ens en månad framåt. Att det kommer att gå några flyg med Thai i december, frän något europeiskt land känns högst osäkert, i alla fall baserat på vad vi vet idag.

Ja jag fan inte om jag ska försöka få tillbaka pengarna nu eller hoppas på det bästa. Tråkigt naturligtvis för oss att bli av med 15 lax om det nu blir så men i sammanhanget ingen katastrof.

 

Jag kan ju förstås höra med Jade som vi bokade med hur utsikterna ser ut. Är det någon annan som fått tillbaka pengarna?

 

Det kanske är ytterligare en risk att pengarna blir kvar i resebyrån om dom passar på att konka när man bokat av.

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

spooncreek

Om varför det ser ut som det gör med Thai Airways, har vi diskuterat en hel del förr, men idag  var det en bra artikel om detta i Bangkok Post. En del av det de tog upp var  naturligtvis såväl korruption, nepotism, elitens förmåner liksom anställningsförmånerna på Thai:

 

"THOSE IN POWER'

In hindsight, the near-collapse of THAI, whose origins date back to 1960 as a joint venture with Scandinavian Airlines before becoming a state-owned enterprise in 1977, comes as no surprise to many. The national carrier has had issues related to procurement corruption, deep-rooted patronage and political interference, as well as failure to compete against low-cost airlines amid stiff competition in global aviation.

 

Former THAI president Sumeth Damrongchaitham resigned in March, saying he decided to step down after "those in power" told him he was done with his mission.

Political interference is a deep-rooted problem for the airline. Most of the board members are hand-picked by politicians who supervise the Transport and Finance ministries. The chairmen mostly come from the Royal Thai Air Force in what is seen as a package to please the military, an influential camp in Thai politics.

The culture of a patronage-driven and elitist system is prevalent at the company, as the airline is seen as a treasure trove to be exploited for personal gain by those in the management rank and the upper class.

 

One of the most scandalous cases in the company's history relates to engine procurement with Rolls-Royce.

According to the statement of facts prepared in a British court, the period of the scandal dates to 1991-2005 and involves a US$36.38-million payment to "regional intermediaries". Some of the money was for individuals who were "agents of the state of Thailand and employees of Thai Airways".

Another scandal dates back to 2015, when the National Anti-Corruption Commission found four THAI officials guilty of selling tickets outside the system at lower prices.

A long history of having some ticket sales go through agents also means that the airline is losing a portion of revenue. Stopping the practice should allow for an increase in online sales directly to passengers.

 

Over-the-top perks for employees are another case in point. For instance, it was reported in 2013 that THAI had an unconditional policy of paying personal income tax for employees who started their career at the airline before 2005. The same news report said the airline shouldered the price difference of personal income tax payment by expediting a sum of 40-50 million baht for the 2013 tax filing for 4,000 employees who started their jobs on Jan 1, 2005.

 

Total non-fuel expenses totalled 137.6 billion baht in 2019. When combined with fuel expense and net finance cost, total operating expenses stood at a staggering 196.5 billion baht, compared with total operating revenue of 184 billion baht.

 

https://www.bangkokpost.com/business/1919868/no-soft-landing-for-troubled-thai

 

 

 

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

Ryktet berättar att även Finnair sätter in fyra veckoturer till BKK 1. juli. Avgång från Helsingfors tisdagar, onsdagar, fredagar o söndagar.

xFinnair-Wide-body-1.png.pagespeed_ic.ZLd6W8rvUc.thumb.png.6c9bc5134f26cdc148b121f09aa2d4e0.png

Ändrades av Amigo
Link to comment
Dela på andra sajter

spooncreek
3 timmar sedan, skrev Efraim Barkbit:

Är väl som en Amerikansk Chapter 11?

Omförhandla om lån, löner förmåner osv för att förhoppningsvis komma tilbaka till svarta siffror?

Korrekt enligt en annan artikel, liknar Chapter 11.

https://sawadeesiam.com/business-finance/thai-airways-files-for-bankruptcy/?fbclid=IwAR3g5wJ6tmSzLOhdCf8QVsEIypc6T2vC-SJh7sUrsA4amkCQyuQO0wxihLY

 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Herluf:

Ja, står även i DI idag. Kan det vara sant?

Ju Det finns även på Finnairs hemsida men hittade den enbart på finska så lät bli att bifoga hit eftersom många pratar bara svenska här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Tur man köpte till Ticket garanti denna gången på frugans biljett.

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minute ago, Amigo said:

Ju Det finns även på Finnairs hemsida men hittade den enbart på finska så lät bli att bifoga hit eftersom många pratar bara svenska här.

Jag fick just ett email från Finnair om att de återupptar flyg till asien i Juli

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar om dom har frågat Thailändska CAAT först att det är ok att flyga till Thailand. Annars är det på gränsen till lurendrejeri...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjohoo! 

 

Here we come!

 

Fast nu återstår iof att Thailand först skall tillåta ankommande flyg o sedan även släppa in faranger.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Just now, apknug said:

Tjohoo! 

 

Here we come!

 

Fast nu återstår iof att Thailand först skall tillåta ankommande flyg o sedan även släppa in faranger.

 

 

Undrar just hur dom tänker när dom planerar framåt. Jag skulle säga att det är typ 99% chans att de inte släpper in falang i juli. Vill dom försöka få en att boka och sen hålla på pengarna några månader och få ränta innan återbetalning eller vet dom något som inte kommit ut i media? 

Link to comment
Dela på andra sajter

spooncreek
6 minuter sedan, skrev apknug:

Tjohoo! 

 

Here we come!

 

Fast nu återstår iof att Thailand först skall tillåta ankommande flyg o sedan även släppa in faranger.

 

 

ankommande utan faranger har flugit hela tiden, låt vara mest specialbokade plan

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

1 minute ago, spooncreek said:

ankommande utan faranger har flugit hela tiden, låt vara mest specialbokade plan

Ren bluff isåfall, om det går att boka.

Link to comment
Dela på andra sajter

spooncreek
4 minuter sedan, skrev Herluf:

Ren bluff isåfall, om det går att boka.

Ingen bluff, thailändare som vill hem. Som du säkert vet finns det många thailändare världen över som gästarbetar eller studerar i andra länder.

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

23 minuter sedan, skrev spooncreek:

ankommande utan faranger har flugit hela tiden, låt vara mest specialbokade plan

Ska det här funka måste CAAT lyfta sin generella Ban On Incoming International Flights. 

Link to comment
Dela på andra sajter

27 minutes ago, spooncreek said:

Ingen bluff, thailändare som vill hem. Som du säkert vet finns det många thailändare världen över som gästarbetar eller studerar i andra länder.

Jag trodde dom planen var special beställda eftersom dom bara tar in 200 Thailändare per dag. Men från 1 Juli kanske Thailändare kan åka fritt, eller ökade karantän möjligheter.

Men det var ett trevligt mail de skickade till mig och inbjöd till att boka.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...