Jump to content
IGNORERAD

Thai Airways


L64

Recommended Posts

Förvirringen är total ;)

 

Nu ska Thai tydlige höja upp vikten 30 kg igen för de billiga biljetterna på internationella flyg. Gäller för biljetter köpta från 10 Augusti om jag fattar det rätt. På inrikes gäller dock fortfarande 20 kg.

 

I alla falla om man ska tro dessa nyheter som jag inte lyckats hitta på något annat språk en Thai ännu.

 

https://www.matichon.co.th/social/news_1614081

 

 

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 6,1k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Soengsang

    425

  • pigge01

    326

  • L64

    257

  • apknug

    253

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Har också hört detta från en bekant i Thailand .

Det kanske blev mindre bokningar så att dom såg sig tvungna att höja till 30 kg.

Kostade mer än det smakade .

 

mvh Hobbe 

Bygg en mur runt Stockholm så får ni se vilken sida som har mest klösmärken / Ronny Eriksson

Link to comment
Dela på andra sajter

Nye transportministern. Newins Chidchobs brorsa,  verkar dock vara på offensiven. Nya plan på g, liksom en ny styrelse.

 

Transport Minister Saksayam Chidchob has given the green light to loss-making Thai Airways International Plc (THAI) to purchase and lease 38 new aircraft for an estimated 136 billion baht, despite objections from the workers' union.

He said the aircraft acquisition will definitely go ahead because it is a necessary investment, adding an assessment would be conducted to ensure the new planes boost the national carrier's competitiveness.

The acquisition is opposed by THAI's workers' union, which fears the project will add further strain to a company facing accumulated debt of more than 100 billion baht.

Despite the crippling debt, Mr Saksayam said THAI must invest because the existing fleet is ageing, describing it as a bold move that the national carrier has to make to survive.

He said THAI is also being asked to work out a new pricing strategy to increase its competitiveness.

"If we don't invest and instead let the business run at a loss, it will stay like that," he said, adding that Deputy Transport Minister Thaworn Senneam would supervise the acquisition plan.

 

https://www.bangkokpost.com/business/1725075/thai-airways-gets-all-clear-to-boost-fleet

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2019-08-03 at 10:27, skrev Esspe:

Thais hemsida är bara för bedrövlig. Nu går det inte att boka Cash+Miles. Det alternativet kommer inte upp på betalningssidan. Ringde Stockholm och dom blev lika förvånade men dom kunde inte boka med miles. Allt som oftast så blir det "Error" och man får börja om igen. Olika sidor i olika länder. I Danmark finns 5 bokningsklasser, Stockholm har bara 3. Är något irriterad nu :)

Nu har dom lagt tillbaks ikonen för att köpa med Cash+Miles :) Har bokat två biljetter nu och det blev ganska exakt 7 öre/poäng.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom sista 7-8 gångerna har jag alltid fått åka buss till terminalen i Bangkok,för mig är det bra.Men nu ska en kompis till mig som är helt beroende av rullstol,fins det någon ramp vid trappan till bussen?

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev L200:

Dom sista 7-8 gångerna har jag alltid fått åka buss till terminalen i Bangkok,för mig är det bra.Men nu ska en kompis till mig som är helt beroende av rullstol,fins det någon ramp vid trappan till bussen?

Kompisen och jag har åkt många gånger, och säger ni bara till i god tid att han är rullstolsburen ( anmäler till thai eller där ni köpt biljetten) så kommer en bil sannolikt vänta utanför flygplanet och skjutsa han till terminalen. Detta är väldig praktiskt i Doha när man byter plan, man får eskort till säkerhetskontrollen sen åker man bil direkt till gaten och får VIP behandling( kommer först ombord)

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Jed:

Kompisen och jag har åkt många gånger, och säger ni bara till i god tid att han är rullstolsburen ( anmäler till thai eller där ni köpt biljetten) så kommer en bil sannolikt vänta utanför flygplanet och skjutsa han till terminalen. Detta är väldig praktiskt i Doha när man byter plan, man får eskort till säkerhetskontrollen sen åker man bil direkt till gaten och får VIP behandling( kommer först ombord)

Sedan när byter Thai i Doha?

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Mankan:

Sedan när byter Thai i Doha?

Vet inte ens om dom gör det? var bara ett sätt att förklara hur det är att resa med rullstol, anmäler man i förväg att man är rullstolsburen är dom medvetna hela vägen om behoven, inga Problem med Johns rullstol på Thai air heller, bara att meddela i förväg. 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2019-03-02 at 15:24, skrev Atom:

Ett mycket bra inlägg. Thai borde givetvis vara ett av världens mest lönsamma flygbolag, varandes det enda "riktiga" bolaget i ett av världens mest besökta länder och dessutom den bästa naturliga hubben för så många andra länder. Sedans Thai startades har dock Thai varit som en gratislounge för hela Thailands elit och det finns inget som tyder på att det kommer förändras inom överskådlig framtid. Delvis är det deras eget fel med absurda "fria" biljetter för alla som "känner någon som känner någon" men dessutom har de pålagor från regering och högre ort de inte kan säga nej till.

 

Jag överdriver nog inte om jag säger att 80% av alla frugans väninnor aldrig betalat mer än 10% av en ekonomiklassbiljett för att flyga första klass var som helst i världen, flera gånger om året. Självklart innebär det att de måste ta igen på gungorna det de förlorat på karusellerna vilket gör att jag med min ekonomiklassbiljett från Shanghai alltid får mat från Kinas allra billigaste cateringfirma och aldrig någonsin blir uppgraderad trots att jag snittar på 25 internationella ToR-biljetter om året.

 

Dock ett i-landsproblem; jag kunde ju tagit tåget eller flugit med kineserna.

 

4 timmar sedan, skrev Esspe:

Tycker mest det verkar vara en massa tandlösa förslag, inget konkret. 

 

https://www.bangkokpost.com/Thailand/general/1729443/ailing-thai-airways-moves-to-cut-costs-increase-revenue

 

Alltså inte ta i tu med det som atom påpekat

 

/Enis

 

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

För något/några år sen sas det att antalet billiga kompisbiljetter skulle begränsas till endast anställda och ev närmast anhöriga. Thai brukar ju ha stora släkter ;) Som vanligt i Thailand så säger man en sak men ingen bryr sig.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2019-08-13 at 09:18, skrev Esspe:

Tycker mest det verkar vara en massa tandlösa förslag, inget konkret. 

 

https://www.bangkokpost.com/Thailand/general/1729443/ailing-thai-airways-moves-to-cut-costs-increase-revenue

En ny marknadsstrategi som bygger på att flyga direkt till Sendai, en vacker stad i Japan, låter inte som så stor del av lösningen!  

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2019-08-13 at 09:18, skrev Esspe:

Tycker mest det verkar vara en massa tandlösa förslag, inget konkret. 

 

https://www.bangkokpost.com/Thailand/general/1729443/ailing-thai-airways-moves-to-cut-costs-increase-revenue

En ny marknadsstrategi som bygger på att flyga direkt till Sendai, en vacker stad i Japan, låter inte som så stor del av lösningen!  

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Jed:

Men tack för det Televerket, den resan är ju betald och klar redan :yuush:. Nu är det väl timtal i kö för att ordna upp detta med Ticket..

Många svenskar som inte åker tydligen. Kronan ställer till det för många.

 

Därför jag alltid bokar direkt med flygbolagen även om det är ett par hundra dyrare. 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Känns som Thai försöker bromsa sig uppför motlutet.

Iofs förståeligt att de lägger ned Phuketlinjen, bokningarna dit har väl gått ned....men i övrigt, försämringar istället för att locka tillbaka resenärer, försämringar ombord, dyrare premiumbiljetter, försämringar i ROP etc etc, känns inte som det är rätt väg för att få tillbaka resenärer.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Känns som Thai försöker bromsa sig uppför motlutet.
Iofs förståeligt att de lägger ned Phuketlinjen, bokningarna dit har väl gått ned....men i övrigt, försämringar istället för att locka tillbaka resenärer, försämringar ombord, dyrare premiumbiljetter, försämringar i ROP etc etc, känns inte som det är rätt väg för att få tillbaka resenärer.
Färre resenärer * högre pris = samma peng.

Thai logik.


Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

27 minuter sedan, skrev Nicholas:

Färre resenärer * högre pris = samma peng.

Thai logik.


Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
 

Samt dra ned på servicen, släcka ned så tidigt som möjligt på nattflyg....

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Samt dra ned på servicen, släcka ned så tidigt som möjligt på nattflyg....
Japp släcker man ner tidigare så tror folk det är "stängt" och då slipper personalen säga att allt är "slut' också, två flugor i en smäll!

Skickat från min MAR-LX1A via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Thai må stänga ned Phuket-flighten och ha dålig service på långflygningar men faktum är att deras flighter inom Asien, och från Bangkok till Europa, nästan alltid är helt fulla. Jag flyger till Guangzhou på måndag och trots att jag bokade för över en vecka sedan och har haft guldkort i 20 år så fick jag ingen plats; efter mycket bök lyckades jag få en businessbiljett. Jag reser med Thai inom Asien 2 gånger i månaden och så här är det nästan alltid. Nu ska jag dessutom till Stockholm 3e september och det är också fullt, även i business trots deras absurt höga pris 139,300 Baht (nästan 44,000 SEK). 

 

Tveklöst skulle Thai vara ett av världens allra mest vinstgivande flygbolag om de inte läckte som ett såll.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Soengsang:

Samt dra ned på servicen, släcka ned så tidigt som möjligt på nattflyg....

Glöm inte salt & peppar.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, Atom said:

Thai må stänga ned Phuket-flighten och ha dålig service på långflygningar men faktum är att deras flighter inom Asien, och från Bangkok till Europa, nästan alltid är helt fulla. Jag flyger till Guangzhou på måndag och trots att jag bokade för över en vecka sedan och har haft guldkort i 20 år så fick jag ingen plats; efter mycket bök lyckades jag få en businessbiljett. Jag reser med Thai inom Asien 2 gånger i månaden och så här är det nästan alltid. Nu ska jag dessutom till Stockholm 3e september och det är också fullt, även i business trots deras absurt höga pris 139,300 Baht (nästan 44,000 SEK). 

 

Tveklöst skulle Thai vara ett av världens allra mest vinstgivande flygbolag om de inte läckte som ett såll.

Min upplevelse också, i alla fall om fulla flighter inom Asien, Europa var länge sedan jag flög till nu. Vad gäller kineser, även om det gått ned en del så fick Thailand ta emot 5,6 miljoner kineser under januari till juni i år. Rätt många. Förstår att det är lite trångt på dina flighter därifrån.

 

Vad gäller Sverige, 162 000 svenskar har satt ned fötterna på thailändsk mark från jan-juni 2019 (låt vara att en del fötter, tex dina, räknats in flera gånger) så helt katastrofalt är det inte. Borde landa på 300 000 drygt när året är över.

 

 

 

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...