Jump to content
IGNORERAD

Thai Airways


L64

Recommended Posts

50 minuter sedan, skrev Krille:

Absolut och det är tur att det finns försäkringar för alla behov och behöver man ofta just "avboka utan skäl" så är den säkert bra.

 

Min erfarenhet är dock att många över tid tenderar att betala "onödigt mycket" för resebyråernas extraförsäkringar. De flesta resebyråer har större vinst på dessa extraförsäkringar än på själva resan vilket säger en del om det faktiska behovet. Tickets försäkring kostar t ex snabbt över tusenlappen för en avbokad Thailandsresa (varav hälften premie och hälften självrisk).

 

Men visst är det bra att det finns försäkringar för alla behov.

 

/Krille 

 

 

 

 

 

 

Man behöver inte ha behov att "avboka utan skäl" ofta för att försäkringen ska vara bra, det räcker med en gång.

 

Och vad som är "onödigt mycket" att betala måste väl ändå den som köper försäkringen få avgöra.

 

För att Tickets försäkring ska kosta över tusenlappen som du skriver, så måste resan kosta över 8000 sek. Vid lägre resekostnad blir även kostnaden för försäkringen betydligt lägre. Själv har jag faktiskt aldrig betalat över 8000 sek för en resa till Thailand, trots många års resor dit. Det brukar hamna mellan 4000-7000 sek beroende på säsong.

 

Så om du har erfarenhet av att du ofta betalar "onödigt mycket" för extraförsäkringar är det väl bra om du ser över dina utgifter.

 

Själv är jag en ganska bekväm person, och ingen "rättshaverist" som orkar hålla på att tjafsa med försäkringsbolag om kvitton och händelser i oändlighet. För mig är det värt 650-850 sek för att få tillbaka stålarna direkt om jag inte kan resa, oavsett anledning.

 

Avslutningsvis håller jag dock med om att det är bra att det finns försäkringar för alla behov. Våra behov verkar dock inte vara i närheten av varandra.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 6,1k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Soengsang

    425

  • pigge01

    326

  • L64

    257

  • apknug

    253

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

1 timme sedan, skrev Tallviking:

Att vara konkurrent är inte samma som att vara ersättare

 

Det är som att SAAB 9000 skulle vara ersättare till Volvo 740 ju !

Tror @pigge01 menar att flygbolagen ersätter B767, A330-200, A300 o A340

med B787 alternativt A330-300 beroende på förhandlingar och strategi m.m.

Link to comment
Dela på andra sajter

Thai Smile idag landade i Udon 11:30 och startade igen mot Bangkok 12:00 enl tidtabell :doubt:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror [mention=3148]pigge01[/mention] menar att flygbolagen ersätter B767, A330-200, A300 o A340
med B787 alternativt A330-300 beroende på förhandlingar och strategi m.m.
Det är klart han menar det, tror jag, det går ju att köpa en Saab 9000 efter att man har haft en Volvo 740. Fast 9000 var ju en sket bil så jag skulle ju köpt min favorit SAAB 900 men det är ju en annan o samma sak. Hehe.

Skickat från min Lenovo TB2-X30F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Wow! Vilken kampanj[emoji6]e2383e5f301ce319c21f8491801c6332.jpg&key=013181083c4d4fc8f81dfc5b8fa892ebef9ed397d491e839e3413318e1b60869

Tapatalkat


Den kommer ju från fejsbock så va tror du. Fejk news! Hehe

Skickat från min Lenovo TB2-X30F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Nilsson68:

Wow! Vilken kampanjemoji6.pnge2383e5f301ce319c21f8491801c6332.jpg

Tapatalkat
 

Det priset var inkl all samt "roudtrip vad det nu inkluderar?

5a46832107620_Skarmavbild2017-12-29kl_19_00_46.png.7fbf422154bd47eb5c8243ed60c936af.png

 

Annars var kampanjpriset enl nedan till Thailand, 6-7000kr

5a4683555f9f0_Skarmavbild2017-12-29kl_18_59_12.png.96079d39bb1b55226712d2aba2b37393.png

 

 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev frogfish:

Man behöver inte ha behov att "avboka utan skäl" ofta för att försäkringen ska vara bra, det räcker med en gång.

 

Och vad som är "onödigt mycket" att betala måste väl ändå den som köper försäkringen få avgöra.

 

För att Tickets försäkring ska kosta över tusenlappen som du skriver, så måste resan kosta över 8000 sek. Vid lägre resekostnad blir även kostnaden för försäkringen betydligt lägre. Själv har jag faktiskt aldrig betalat över 8000 sek för en resa till Thailand, trots många års resor dit. Det brukar hamna mellan 4000-7000 sek beroende på säsong.

 

Så om du har erfarenhet av att du ofta betalar "onödigt mycket" för extraförsäkringar är det väl bra om du ser över dina utgifter.

 

Själv är jag en ganska bekväm person, och ingen "rättshaverist" som orkar hålla på att tjafsa med försäkringsbolag om kvitton och händelser i oändlighet. För mig är det värt 650-850 sek för att få tillbaka stålarna direkt om jag inte kan resa, oavsett anledning.

 

Avslutningsvis håller jag dock med om att det är bra att det finns försäkringar för alla behov. Våra behov verkar dock inte vara i närheten av varandra.

 

 

Nja - om man ska ha någon riktig nytta av försäkringen bör man nog behöva avboka mer än en gång av alla resor till Thailand. I annat fall har man ju totalt betalat mer för försäkringen än man "sparat" på den. En ombokning med Norwegian kostar ju också bara 900 kr så länge man kan tänka sig att omboka istället för att avboka.

 

Sen skrev jag inte att jag ofta betala "onödigt" mycket utan snarare att andra berättar om alla "bra försäkringar" de tecknat vid resor, tv-köp, datorköp o s v. Försäkringar som de ofta redan har genom sin hemförsäkring eller genom att betala med sina kort. Tickets försäkring verkar dock vara enklare och bättre än andra resebyråers och då kan den ju vara värd lite extra pengar.

 

Själv upplever jag det inte som att man behöver vara en "rättshaverist" för att orka skicka in t ex ett läkarintyg till försäkringsbolaget. Snarare tvärt om där försäkringsbolagen är mycket serviceinriktade och även faktiskt rätt generösa. Har personligen aldrig varit med om att försäkringsbolagen har "tjafsat" i något fall där jag behövt använda en försäkring.

 

Men som sagt alla har vi olika behov men själv är jag väl lite mer planerande och ser inga andra skäl till avbokning än de kreditkortets försäkring täcker. 

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Soengsang:

Det priset var inkl all samt "roudtrip vad det nu inkluderar?

5a46832107620_Skarmavbild2017-12-29kl_19_00_46.png.7fbf422154bd47eb5c8243ed60c936af.png

 

Annars var kampanjpriset enl nedan till Thailand, 6-7000kr

5a4683555f9f0_Skarmavbild2017-12-29kl_18_59_12.png.96079d39bb1b55226712d2aba2b37393.png

 

 

24178 THB = 6063 SEK.

Man har glömt att valutakonvertera bara. :P

 

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Krille:

själv är jag väl lite mer planerande och ser inga andra skäl till avbokning än de kreditkortets försäkring täcker

Vad skönt att inget oförutsett inträffar för dig (som inte ditt kreditkort täcker). Sån tur har inte jag haft i livet.

 

Din första mening förstår jag inte alls. Det finns ju ingen logik alls i det resonemanget.

"Nja - om man ska ha någon riktig nytta av försäkringen bör man nog behöva avboka mer än en gång av alla resor till Thailand. I annat fall har man ju totalt betalat mer för försäkringen än man "sparat" på den."

Alla försäkringspremier är en kalkylerad kostnad. I optimalfallet så slipper man ju använda försäkringen, så jag förstår inte hur (om) du tänker här.

 

Men varför inte acceptera att jag är nöjd med försäkringen? Du kör ditt kreditkort och jag kör kreditkort + Ticketförsäkring (när jag beställer med dem). Så är vi båda nöjda med vald risknivå.

 

PS: Norwegian tar väl 900 kr för enkel? Det blir väl 1800 för en tor.

Link to comment
Dela på andra sajter

33 minuter sedan, skrev frogfish:

Vad skönt att inget oförutsett inträffar för dig (som inte ditt kreditkort täcker). Sån tur har inte jag haft i livet.

 

Din första mening förstår jag inte alls. Det finns ju ingen logik alls i det resonemanget.

"Nja - om man ska ha någon riktig nytta av försäkringen bör man nog behöva avboka mer än en gång av alla resor till Thailand. I annat fall har man ju totalt betalat mer för försäkringen än man "sparat" på den."

Alla försäkringspremier är en kalkylerad kostnad. I optimalfallet så slipper man ju använda försäkringen, så jag förstår inte hur (om) du tänker här.

 

Men varför inte acceptera att jag är nöjd med försäkringen? Du kör ditt kreditkort och jag kör kreditkort + Ticketförsäkring (när jag beställer med dem). Så är vi båda nöjda med vald risknivå.

 

PS: Norwegian tar väl 900 kr för enkel? Det blir väl 1800 för en tor.

 

Jag tror att vi är helt överens om att vi båda är nöjda med vår risknivå och jag ifrågasätter inte ditt val. :-) Handlar mer om irritation över alla erbjudanden om "förmånliga tilläggsförsäkringar" som alla bolag från Elgiganten till resebyråerna försöker sälja på sina kunder. Försäkringar som ofta är helt onödiga eller i alla fall orimligt dyra. Bokade senast via supersavertravel och var nästan beredd att avbryta bokningen p g a alla deras försök att sälja diverse värdelösa tilläggsförsäkringar och tilläggstjänster.

 

Du skrev att: "Man behöver inte ha behov att "avboka utan skäl" ofta för att försäkringen ska vara bra, det räcker med en gång." Logiken i mitt resonemang är att om man betalar försäkringen varje gång man reser har man man snabbt betalat "en extra resa" bara i försäkringspremier. Avbokar man då "bara" en gång är det ju totalt sett en dålig affär rent ekonomiskt att köpa försäkringen varje gång. Fast har man för vana att köpa försäkringen varje gång så kan man väl vara säker på att något extremt inträffar om man någong gång låter bli........ 

 

Det är ju möjligt att jag är naiv och godtrogen men det är väl ganska få "allvarliga skäl" som inte täcks av kreditkortets försäkring? 

 

/Krille

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

34 minuter sedan, skrev Krille:

 

Jag tror att vi är helt överens om att vi båda är nöjda med vår risknivå och jag ifrågasätter inte ditt val. :-) Handlar mer om irritation över alla erbjudanden om "förmånliga tilläggsförsäkringar" som alla bolag från Elgiganten till resebyråerna försöker sälja på sina kunder. Försäkringar som ofta är helt onödiga eller i alla fall orimligt dyra. Bokade senast via supersavertravel och var nästan beredd att avbryta bokningen p g a alla deras försök att sälja diverse värdelösa tilläggsförsäkringar och tilläggstjänster.

 

Du skrev att: "Man behöver inte ha behov att "avboka utan skäl" ofta för att försäkringen ska vara bra, det räcker med en gång." Logiken i mitt resonemang är att om man betalar försäkringen varje gång man reser har man man snabbt betalat "en extra resa" bara i försäkringspremier. Avbokar man då "bara" en gång är det ju totalt sett en dålig affär rent ekonomiskt att köpa försäkringen varje gång. Fast har man för vana att köpa försäkringen varje gång så kan man väl vara säker på att något extremt inträffar om man någong gång låter bli........ 

 

Det är ju möjligt att jag är naiv och godtrogen men det är väl ganska få "allvarliga skäl" som inte täcks av kreditkortets försäkring? 

 

/Krille

 

 

De "vanliga" avbeställningsförsäkringarna som inte erbjuder nåt mer än hemförsäkring ock kreditkort struntar jag också i. Men nu pratar vi ju om Tickets försäkring, som är ganska unik i att man inte behöver visa på nån anledning till avbokningen. Det gillar jag.

 

"Logiken i mitt resonemang är att om man betalar försäkringen varje gång man reser har man man snabbt betalat "en extra resa" bara i försäkringspremier."

Tycker nog du raljerar lite väl mycket här. Om försäkringen kostar 425 sek och en resa kostar 6500 sek så blir det över 15 resor (10 om det är en billig resa). Jag skulle väl inte kalla det "ganska snabbt", om man inte reser en gång i veckan (vilket jag inte gör).

 

"Det är ju möjligt att jag är naiv och godtrogen men det är väl ganska få "allvarliga skäl" som inte täcks av kreditkortets försäkring?"

Jag har själv fått fråga av arbetsgivare (ej beordrat) om jag inte kan ta uppdrag i sista minuten flera ggr och då avbokat. Tror inte ev vanlig avbeställningsförsäkring täcker nåt sånt.

 

Så kontentan är väl att du tycker den här försäkringen är "helt onödig eller i alla fall orimligt dyr". Jag tycker den är prisvärd för de villkor som gäller.

Ändrades av frogfish
Link to comment
Dela på andra sajter

Efraim Barkbit
15 timmar sedan, skrev pigge01:

B767, A330-200, A300 o A340 är plan för utbyte  och Konkurrensen ar hård.

A300, A340 o B767 tillverkas inte mera.

B787 konkurrerar med A330-300 om kontrakten.

 

https://sv.wikipedia.org/wiki/Boeing_787

https://sv.wikipedia.org/wiki/Boeing_767

https://sv.wikipedia.org/wiki/Airbus_A340

https://sv.wikipedia.org/wiki/Airbus_A330

 

Intressant teori.

A300 finns väl knappast kvar som passagerarplan längre, tror thai var en av dom sista som körde dom fram tills översvämningarna.

B767 funderar dom faktiskt att ta tillbaka in i produktion.

B787 konkurrerar med lite olika typer beroende på vilken modell du menar (finns 3 st 800, 900, 1000) Airbus rullade ut A350-900 först medans Boeings B787-800 rullades ut först från Seattle, dock verkar det som att Airbus inte kommer köra en 800 variant av sin A350 pga väldigt dålig försäljning. Airbus kör ju numer med NEO som är next engine option och där är det många som nappat på bl.a. SAS som ska köra en mix av A330-300NEO och A350-900. Igentligen tror jag att 787 inte överhuvudtaget konkurrerar med A330 utan med A350, B767 konkurrerar med A330, det är därför dom vill ta upp produktionen igen för att Airbus har haft en exklusiv marknad fram tills nu.

Mina 2 cent

Link to comment
Dela på andra sajter

läste igår att det verkar bli tajjen som börjar med sina 380 från Arlanda under hög säsong. och inte Emirates  mvh20

Link to comment
Dela på andra sajter

läste igår att det verkar bli tajjen som börjar med sina 380 från Arlanda under hög säsong. och inte Emirates  mvh20
Referens? Länka!

Detta är mycket intressant.

Undrar om thai skulle våga upprätthålla sin dåliga servicenivå även på 380 från Arlanda?

Skickat från min Lenovo TB2-X30F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev soi covboy:

läste igår att det verkar bli tajjen som börjar med sina 380 från Arlanda under hög säsong. och inte Emirates  mvh20

Får man fråga vart du läst det?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

läste det på flyg torget igår .första budet var att emirates skulle börja flyga med 380 . beror nog på att nya piren  inte är färdig byggd.mvh20

Link to comment
Dela på andra sajter

29 minuter sedan, skrev Hemska Sven:

Är Arlandabanorna breddade nu, så A380 kan flyga på ARN?

Skickat från min Redmi Note 4 via Tapatalk
 

En bana har varit förstärkt för att klara A380 i ett par år, ett par har redan landat där, läste tidigare att anpassad gate för dem skulle vara klar hösten -17, vet inte hur det har gått.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev apknug:

Referens? Länka!

Detta är mycket intressant.

Undrar om thai skulle våga upprätthålla sin dåliga servicenivå även på 380 från Arlanda?

Skickat från min Lenovo TB2-X30F via Tapatalk
 

Ok, såg det också, men uppfattade det mer som spekulation.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Skitkul att komma till Arlanda med en 380 till dess bedrövliga passkontroll :doubt:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror att flygbolagen av vaktar nya skatteförslagen. 
 
Vilka nya Skatteförslag tänker du på då?

Den förhatliga flygskatten är ju tyvärr klubbad och iförs 1 april 2018 om jag inte minns fel.

Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev frogfish:

De "vanliga" avbeställningsförsäkringarna som inte erbjuder nåt mer än hemförsäkring ock kreditkort struntar jag också i. Men nu pratar vi ju om Tickets försäkring, som är ganska unik i att man inte behöver visa på nån anledning till avbokningen. Det gillar jag.

 

"Logiken i mitt resonemang är att om man betalar försäkringen varje gång man reser har man man snabbt betalat "en extra resa" bara i försäkringspremier."

Tycker nog du raljerar lite väl mycket här. Om försäkringen kostar 425 sek och en resa kostar 6500 sek så blir det över 15 resor (10 om det är en billig resa). Jag skulle väl inte kalla det "ganska snabbt", om man inte reser en gång i veckan (vilket jag inte gör).

 

"Det är ju möjligt att jag är naiv och godtrogen men det är väl ganska få "allvarliga skäl" som inte täcks av kreditkortets försäkring?"

Jag har själv fått fråga av arbetsgivare (ej beordrat) om jag inte kan ta uppdrag i sista minuten flera ggr och då avbokat. Tror inte ev vanlig avbeställningsförsäkring täcker nåt sånt.

 

Så kontentan är väl att du tycker den här försäkringen är "helt onödig eller i alla fall orimligt dyr". Jag tycker den är prisvärd för de villkor som gäller.

Om det är så att du är egen företagare och behöver avboka resor för att kunna ta uppdrag så är den ju absolut prisvärd för dig.

 

Som anställd så är det däremot arbetsgivaren som får stå för avbokningskostnaden (plus ev ytterligare kostnader) om de beordrar dig att ändra eller avbryta semestern. Om arbetsgivaren inte beordrar det är det ju väldigt generöst att själv först betala en försäkring och sedan ändra sina semesterplaner utan att vara beordrad. 

 

/Krille 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Krille:

Om det är så att du är egen företagare och behöver avboka resor för att kunna ta uppdrag så är den ju absolut prisvärd för dig.

 

Som anställd så är det däremot arbetsgivaren som får stå för avbokningskostnaden (plus ev ytterligare kostnader) om de beordrar dig att ändra eller avbryta semestern. Om arbetsgivaren inte beordrar det är det ju väldigt generöst att själv först betala en försäkring och sedan ändra sina semesterplaner utan att vara beordrad. 

 

/Krille 

Jag är en generös kille:haha:

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...