Jump to content
IGNORERAD

Thai Airways


L64

Recommended Posts

2 timmar sedan, skrev evert 1:

FÖRLÅT Svampen, bara ett inlägg på Raggmunkens inlägg.

Lika bra att jag tar bort mitt inlägg så inte fler far illa. Återigen väldigt mycket förlåt

 

Nu såg ditt inlägg i svampens citering och det är just det som du skriver om med genvägar och fusk för att inte förlora intäkter trots utförd tjänst som blir livsfarligt om flygbolagen börjar anamma sådant tänk när de står med tekniska problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 6,1k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Soengsang

    425

  • pigge01

    326

  • L64

    257

  • apknug

    253

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Vh

Ändrades av HuaHindinnge
Äh. Kan ha blivit fel fråga till fel person
Link to comment
Dela på andra sajter

On 6 februari 2017 at 07:24, skrev NiceBeaver:

Igår söndag fick dom iväg två avgångar, vanliga TG 961 och TG 9619 en timme senare. Nu är dom väl i fas igen så det var avgångarna fredag och lördag som blev försenade. Men det är väl tur att dom upptäckte felet på marken och inte i luften.

 

Det där sista är ju ganska viktigt... Tänk om de resonerat som "Kan vi bara få upp kärran i luften ska det nog gå bra att flyga till Bangkok mend bara en motor"

 

Runt 2001-2002 var jag med om något liknande vid Don Muang, skulle åka med TG950 på natten, 01 eller vad det nu var. Väl på plats, incheckade och allt på väg till gaten så såg vi att avgångstiden var ändrad till 02. Nåja, inget större problem tyckte vi, väl framme vid gaten såg vi att planet stod på plats men att  tiden nu ändrats till 08 och vi ombads att kontakta en servicedesk inne på flygplatsen. Väl där var det kö och framför oss stod en svensk och skällde ut den lilla flickan bakom disken om hur uselt det var att thai inte hade reservplan, att de inte kunde se till att han fick åka med SAS istället och han betedde sig jävligt otrevlig och osmidigt mot personalen.

 

Min kompis, som är en av de mer välbyggda i världen tar honom då på axel och säger "Ta det nu lugnt, vill inte kaptenen flyga med planet så vill inte jag flyga med planet"

 

Inom 2 timmar var vi alla inkvarterade på hotell, Grand hotel Bangkok tror jag det hette på Ratchadaphisek, en stor buffé var uppdukad och vi skulle vara färdiga för avfärd 06:30 till planet.

 

De hade då snabbstädat ett av de inkommande planen så vi kom iväg vid 08 och när vi började närma oss köpenhamn så gick det runt en stewardess med uppgifter om ombokningar och liknande till alla passagerar som hade uppgett att de hade missade anslutningar. Oavsett vileket bolag eller vart de skulle åka någonstans så var det fixat på ett eller annat vis.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 6 februari 2017 at 13:11, skrev Tallviking:

Thai Airways duckar - vill inte svara på frågor

Publicerad 6 feb 2017 kl 12.48

 

700 resenärer som skulle flyga från Stockholm till Bangkok under helgen blev strandade i ett dygn på Arlanda.

Flygbolaget Thai Airways vill inte bemöta kritiken och duckar för alla frågor som rör flygstrulet.

– Vi har inga ytterligare kommentarer, skriver försäljningschefen Jonas Broström i ett mejl.

 

http://www.expressen.se/nyheter/thai-airways-duckar---vill-inte-svara-pa-fragor/

 

Just informationen i dessa lägen är svår att förmedla, dels vet man inte när/om felet går att reparera och hur lång tid det då kan tänkas ta. Jag har jobbat en del med de här frågorna och hållt en del utbildning i krishantering, så här hade jag svarat på Expressens frågor - Via mail baserat på det vi vet just nu.

 

*En Thai Airways-flight i fredags klockan 13.30 blev försenad med ett dygn. Varför?

Vid kontroll före flygning upptäcktes ett fel på en motor som vi försökte reparera, dock visade det sig inta vara möjligt så vi förlade resenärerna på hotell tills dagen efter.

 

*En Thai Airways-flight i lördags klockan 13.30 blev försenad med ett dygn. Varför?

På grund av förseningen dagen innan valde vi att flyga de redan ett dygn försenade resenärerna med denna flight istället i hopp om att kunna få fredagsplanet flygdugligt senare under lördagen, något som inte lyckades då.

 

*Stämmer våra uppgifter att totalt 700 passagerare påverkades av förseningarna?

Flygplanastypen tar 364 resenärer så det är möjligt att det är så.

 

*Resenärerna ger uttryck för frustration över att inte ha fått mer information när eller om deras plan ska lyfta. Hur jobbar ni med informationen till era flygkunder ute på Arlanda och hur kan det förbättras?

Det är alltid svårt att förmedla exakt och koerrekt information i dessa lägen, vi försöker nå vår kunde via SMS, e-mail och liknand emed information när vi väl har den-fram tills dess är det bästa man kan göra att avvakta ytterligare instruktioner från oss.

 

*Är de tekniska problemen med era flygplan avhjälpta så att sträckan Arlanda-Bangkok beräknas flyta på smärtfritt denna vecka?

Det aktuella planet är numera flugit till Bangkok där det genomgår ytterligare kontroller så vi förväntar oss att trafiken nu ska flyta som normalt

 

*Blir resenärerna, förutom att de fått tillbringa en natt på hotell ute på Arlanda, kompenserade för att de blivit försenade med ett dygn?

De kommer att bli kompenserade enligt gängse praxis.

 

Så hade jag besvarat frågorna, det gäller att ta kontroll över situationen och därför är det bättre att svara via e-post så kan det inte bli diskussion om vem som sade vad. Samt att man slipper följdfrågor och sådant. Många företag, inte bara flygbolag skulle vinna på att ha en presskontakt med vara av att hantera media och kriskommunikation.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-02-06 at 15:57, skrev Raggmunken:

Tycker det är totalt vansinnigt med så höga ersättningar vid förseningar. Vissa har ju inte ens betalat 600€ för biljetten. Möjligtvis att 600€ är en skälig ersättning för dem som köpt en dyr businessbiljett men de som i det här fallet betalat 6-7000 för biljetten är det högst oskäligt.

 

Finns ju en del egna företagare här, skulle vara intressant att veta hur ni ställer er till att göra jobbet helt gratis eller t.o.m med förlust för att er utrustning havererar så ni inte hinner utföra uppdraget efter avtalad tid? 

 

Visst är en viss rabatt befogad men att kunden ska få tjänsten helt gratis är ju rent löjeväckande.

 

I bästa fall får vi betala priset för denna utveckling med högre biljettpriser, i sämsta fall genom försämrad flygsäkerhet där flygbolagen börjar förbise defekter på flygplanen för att inte gå back på flygningarna.

 

I grunden håller jag med dig men man kan ju också vända på resonemanget; Om vi sänker nivåerna på ersättningarna kommer det då att innebära lägre biljettpriser och ökad säkerhet? Eller kommer "vinsten" av detta istället att gå till ägarna?

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

31 minuter sedan, skrev Krille:

 

I grunden håller jag med dig men man kan ju också vända på resonemanget; Om vi sänker nivåerna på ersättningarna kommer det då att innebära lägre biljettpriser och ökad säkerhet? Eller kommer "vinsten" av detta istället att gå till ägarna?

 

/Krille

Nu är det väl inte så många flygbolag som går med vinst och av de som gör det så är väl vinsten förhållendevis liten i förhållande till den omsättning de har.

 

Sänkta biljettpriser? Ja, jag vet inte om botten är nådd men nog borde väl prissänkningarna snart stagnera. 1998 betalade jag strax över 6000 med Lot till Thailand under lågsäsong, nu 19 år senare 4200 med "five star" bolaget Qatar under brinnande högsäsong. 

 

Säkerheten i sig blir kanske inte bättre men incitamentet för ett bolag att ta en dumdristig chansning att flyga med ett defekt plan blir ju betydande mindre om det inte blir en ren förlustaffär att ta det säkra före det osäkra p.g.a höga ersättningskrav vid förseningar.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det är totalt vansinnigt med så höga ersättningar vid förseningar. Vissa har ju inte ens betalat 600€ för biljetten. Möjligtvis att 600€ är en skälig ersättning för dem som köpt en dyr businessbiljett men de som i det här fallet betalat 6-7000 för biljetten är det högst oskäligt.

 

Finns ju en del egna företagare här, skulle vara intressant att veta hur ni ställer er till att göra jobbet helt gratis eller t.o.m med förlust för att er utrustning havererar så ni inte hinner utföra uppdraget efter avtalad tid? 

 

Visst är en viss rabatt befogad men att kunden ska få tjänsten helt gratis är ju rent löjeväckande.

 

I bästa fall får vi betala priset för denna utveckling med högre biljettpriser, i sämsta fall genom försämrad flygsäkerhet där flygbolagen börjar förbise defekter på flygplanen för att inte gå back på flygningarna.



Reagerade också på det. Det är ju värt att sitta ett dygn på flygplatsen om man får närmare 17k(vi är 3 pers) tillbaks p. g. a. försening. :)

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev wUThai:

 


Reagerade också på det. Det är ju värt att sitta ett dygn på flygplatsen om man får närmare 17k(vi är 3 pers) tillbaks p. g. a. försening. :)

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk
 

 

Ja då jävlar skulle bartendrarna få jobba arslet av sig.

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du är åkare och har en lastbil som du förlorar en dags inkomst plus en missnöjd kund, så är 5500 inte mycket tröst.

Skickat från min Redmi Note 4 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Thai med sina gamla skorvar och inga pengar till underhåll.
Mycket strul blir det.
Oklar säkerhetsnivå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Thai med sina gamla skorvar och inga pengar till underhåll.
Mycket strul blir det.
Oklar säkerhetsnivå.


Skiter i om de har gamla skorvar runt om i världen.....de är fortfarande det enda bolag med dagliga direktavgångar från Sverige, och det med väldigt nya kärror.

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Richard Branson fick frågan från någon hurtig journalist, för väldigt länge sen.Hur man fortast blir miljonär. Branson smålog och svarade - satsa en miljard i ett flygbolag!! ?

BE CAREFUL!! The toe you step on today may be connected to the ass you have to kiss tomorrow!

Link to comment
Dela på andra sajter

43 minuter sedan, skrev Nicholas:

Thai med sina gamla skorvar och inga pengar till underhåll.
Mycket strul blir det.
Oklar säkerhetsnivå.

Stenkoll där.

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Nicholas:

Thai med sina gamla skorvar och inga pengar till underhåll.
Mycket strul blir det.
Oklar säkerhetsnivå.

???

Gamla plan!

 

De 777-300ER som Thai flyger med på Arlanda

 

Är mellan 5-2 år gamla................. 

 

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Soengsang:


Skiter i om de har gamla skorvar runt om i världen.....de är fortfarande det enda bolag med dagliga direktavgångar från Sverige, och det med väldigt nya kärror.

Sent from my SM-A910F using Tapatalk
 

 

Vad är det som gör att det är så viktigt med dagliga direktavgångar? Pendlar du flera gånger i veckan mellan Thailand och Sverige?;)

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Krille:

 

Vad är det som gör att det är så viktigt med dagliga direktavgångar? Pendlar du flera gånger i veckan mellan Thailand och Sverige?;)

 

Att minsta möjliga restid lägges på Flygplatser

samt att minska strul vid förseningar.

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev Raggmunken:

Nu är det väl inte så många flygbolag som går med vinst och av de som gör det så är väl vinsten förhållendevis liten i förhållande till den omsättning de har.

 

Sänkta biljettpriser? Ja, jag vet inte om botten är nådd men nog borde väl prissänkningarna snart stagnera. 1998 betalade jag strax över 6000 med Lot till Thailand under lågsäsong, nu 19 år senare 4200 med "five star" bolaget Qatar under brinnande högsäsong. 

 

Säkerheten i sig blir kanske inte bättre men incitamentet för ett bolag att ta en dumdristig chansning att flyga med ett defekt plan blir ju betydande mindre om det inte blir en ren förlustaffär att ta det säkra före det osäkra p.g.a höga ersättningskrav vid förseningar.

 

 

Som sagt håller jag med i grunden. Men om det nu finns ett verkligt samband mellan flygbolagens ekonomi och flygsäkerhet borde man väl istället förbjuda (eller i alla fall hårdgranska) bolag med dålig ekonomi istället?

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev pigge01:

 

Att minsta möjliga restid lägges på Flygplatser

samt att minska strul vid förseningar.

 

Direktflygen minskar ju naturligtvis restiden och eventuellt strul vid förseningar. Det jag funderade på var mer varför just dagliga avgångar är så viktigt om man inte flyger flera gånger i veckan? 

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Krille:

 

Direktflygen minskar ju naturligtvis restiden och eventuellt strul vid förseningar. Det jag funderade på var mer varför just dagliga avgångar är så viktigt om man inte flyger flera gånger i veckan? 

 

/Krille

Jag väljer Th pga avgångstiderna i Sverige och Thailand passar mig utmärkt .

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Vad är det som gör att det är så viktigt med dagliga direktavgångar? Pendlar du flera gånger i veckan mellan Thailand och Sverige?[emoji6]


Nej, men har behovet av att ofta ändra på kort varsel...
Samt tiderna passar utmärkt om man ska vidare.

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev pontiac:

Jag väljer Th pga avgångstiderna i Sverige och Thailand passar mig utmärkt .

 

Det jag undrade var mer varför det är viktigt med just dagliga avgångar. 

 

Thai har bra avgångstider (båda vägarna), bra service och direktflyg är naturligtvis också en fördel. Vi har valt dem ungefär hälften av de 20 resorna vi har gjort till Thailand och har man som vi småbarn skulle jag aldrig fundera på något annat än direktflyg. Jag tycker dock att Thai är överskattade och att många resenärer som alltid flyger med Thai verkar tillhöra någon form av "sekt" som oavsett vad som händer alltid flyger med dem ;) 

 

/Krille

 

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev Krille:

 

Det jag undrade var mer varför det är viktigt med just dagliga avgångar. 

 

Thai har bra avgångstider (båda vägarna), bra service och direktflyg är naturligtvis också en fördel. Vi har valt dem ungefär hälften av de 20 resorna vi har gjort till Thailand och har man som vi småbarn skulle jag aldrig fundera på något annat än direktflyg. Jag tycker dock att Thai är överskattade och att många resenärer som alltid flyger med Thai verkar tillhöra någon form av "sekt" som oavsett vad som händer alltid flyger med dem ;) 

 

/Krille

 

 

 

 

 

Typ Jehovas vittnen, väldigt hjärntvättade. ;)

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Fritz:

Typ Jehovas vittnen, väldigt hjärntvättade. ;)

 

Fritz..

Nä, Samsong sekt

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev Krille:

 

många resenärer som alltid flyger med Thai verkar tillhöra någon form av "sekt" som oavsett vad som händer alltid flyger med dem ;) 

 

/Krille

 

 

"Direktflygsekten" kanske?  De ytterst få gånger jag flyger Th-Sv, så väljer jag Thai pga. fördelen med att slippa mellanlandning, Det är illa nog som det är med att sitta 10-11 timmar i en stol. :(

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste ändock vara upp till var och en vilket bolag man flyger med. Själva anser vi dock flygtiderna och direktflyget är det som avgör vilket bolag vi väljer = thai.

Dessutom brukar de inte vara så kitsliga när det gäller bagagevikten. 

När man inmundigat maten (som kanske inte är så mycket att hänga i julgran) är det bara till att sova tills frukosten serveras.

Upp och härja bara för att byta plan är inte i vårt intresse, även om vi finge åka mer schangtilt och kanske billigare med något arabbolag.  

För övrigt finns det en sekt för just dem som alltid är missnöjda med allt:big_smile:

Börja gärna med att ta kontakt med Johan Wendt

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...