Jump to content
IGNORERAD

hur många har thaikörkort


ban samet

Körkort  

207 röster

  1. 1. Har du thaikörkort?

    • Ja
      102
    • Nej, men internationellt
      44
    • Nej, kör inte i Thailand
      30
    • Nej, kör ändå
      31


Recommended Posts

Jag förnyade mitt thaikörkort i Januari då mitt ettåriga hade gått ut den 4 juni 2012.

Fick då 5 år och 8 månader på körkortet.

Det behövdes inga prover eller tester utan bara kopior på pass/VISA (6månaders), husboken (papper från amphur) och ett läkarintyg. Har bytt adress i Thailand.

Behövde ingen kopia på internationellt eller svenska körkortet då jag hade de utgångna körkortet med mig. Nya kort togs på plats.

Jag fixade mitt i Saraburi, det tog med tryck av nya körkorten ca 10 minuter ingen kö utan gå direkt till disken och betala.

Så det är  som en del skriver att det är olika vart man går.

 

//Rob

It does not matter how slowly you go as long as you do not stop.

Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 155
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kenneth4618

    11

  • Nypan

    10

  • Mankan

    7

  • Fritz

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

pensionaren

Varför då, från din sida gäller det väl då att du kan bevisa att jag har fel.

Du måste även förstå det som skrivs av andra med. Har inte sagt eller skrivit att dom INTE har undertecknat från 1949 bara att dom Ej antagit den från 19668.

För övrigt så är det förbannat tråkigt att du skall beskylla andra för att skriva osanningar, eller är det kanske på det viset, att du vill att alla skall läsa dina synpunkter, och tro att det du skriver kommer från bibeln eller annat ställe.

Och det är väl med det som testamenten det sista gäller ALLTID.

Varfor fragar polisen efter internationellt korkort, nar dom stoppar mig ???Har hant ett par ganger...Har numera thaikorkort.. Hade en god van som sade sig ha kopt sitt korkort pa motsvarande trafiksakerhetsverket !!  Kan det verkligen stamma""??  mvh pensionaren

Link to comment
Dela på andra sajter

Varfor fragar polisen efter internationellt korkort, nar dom stoppar mig ???Har hant ett par ganger...Har numera thaikorkort.. Hade en god van som sade sig ha kopt sitt korkort pa motsvarande trafiksakerhetsverket !!  Kan det verkligen stamma""??  mvh pensionaren

 

På den tiden jag spelade golf här nere, så brukade vi alltid bli transporterade av samma kille som hade en minivan.

Det hände ibland att han blev stoppad av polisen för fortkörning eller något annat och vid dessa tillfällen överlämnade han sitt körkort istf "böter".

 

Kvittot på boten kastade han sedan och plockade fram en av sina körkortsdubbletter för att ha till hands vid nästa polisstopp, så jag tror inte det är helt omöjligt att köpa sitt kort, särskilt om man som i hans fall har en bra kontakt hos myndigheten.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur var det med fem års kort igen? Har en som blivit "gammal" 24 augusti  2012. Ska till LOS

och ska ha en "lång visum" Vad som gäller att få 5 års kort, ska jag ha ett nytt internationell kk

eller slipper ja teori med nuvarande lappen.?

Blir lite rörigt i din framställan om du besitter Thaikörkort som gick ut aug 2012 eller om det är ett internationellt?

 

Om du har ett Thaikörkort så bör du kunna förlänga det. Vad som krävs är Non immigrant visum samt ett intygande från ambassaden om vad du har för adress i Thailand (som om Ambassaden skulle veta det?)

När jag förlängde mitt häromåret så saklnades intyget från ambassaden. Jag fick då ta Skytrain till Nana som gick fortast. Begära ett sådant intyg. Betala en summa mellan 5-600 på banken i bottenplanet. Och en timme senare hade jag intyget i handen. I intyget står det xxxxxx har till ambassaden lämnat uppgifter om att han bor på adress xxxxxx och lite ambassadstämplar.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
Blir lite rörigt i din framställan om du besitter Thaikörkort som gick ut aug 2012 eller om det är ett internationellt?

 

Om du har ett Thaikörkort så bör du kunna förlänga det. Vad som krävs är Non immigrant visum samt ett intygande från ambassaden om vad du har för adress i Thailand (som om Ambassaden skulle veta det?)

När jag förlängde mitt häromåret så saklnades intyget från ambassaden. Jag fick då ta Skytrain till Nana som gick fortast. Begära ett sådant intyg. Betala en summa mellan 5-600 på banken i bottenplanet. Och en timme senare hade jag intyget i handen. I intyget står det xxxxxx har till ambassaden lämnat uppgifter om att han bor på adress xxxxxx och lite ambassadstämplar.

Kanske var det för svårt att fatta?

 

Jag skrev att jag har haft thai körkort t.o.m 24 augusti 2012, sen skrev jag inte att eftersom det har gått så pass länge

sen den blev gammal, kan jag ändå byta till ett 5 års kort eller blir det liksom helt ny procedur att fixa det när jag anländer

i april med ett O visum. Svårare än så är de inte. Och i och med om det blir nytt procedur underlättar ju ett Internationell

översättning av mitt svenska körkortet at få ett Thailändsk körkort

 

Främst var jag ute att HUR länge har man på sig att byta ett utgången ett årigt Thailändskt körkort till ett fem årigt Thailändskt körkort

Och det framgår ju att jag är/var inne på mitt andra ett åriga Thailändskt körkort med detta som nu har blivit ogiltig 24 augusti 2012

 

janne: Är inte så dum att skulle tro att ett internationell körkort som gäller ett år skulle gälla 7 månader efter utgångs datumet.

 

Tack för mig, vet nu att det skiljer sig beroende var man byter.

Ändrades av Lemoni
Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske var det för svårt att fatta?

 

Jag skrev att jag har haft thai körkort t.o.m 24 augusti 2012, sen skrev jag inte att eftersom det har gått så pass länge

sen den blev gammal, kan jag ändå byta till ett 5 års kort eller blir det liksom helt ny procedur att fixa det när jag anländer

i april med ett O visum. Svårare än så är de inte. Och i och med om det blir nytt procedur underlättar ju ett Internationell

översättning av mitt svenska körkortet at få ett Thailändsk körkort

 

Främst var jag ute att HUR länge har man på sig att byta ett utgången ett årigt Thailändskt körkort till ett fem årigt Thailändskt körkort

Och det framgår ju att jag är/var inne på mitt andra ett åriga Thailändskt körkort med detta som nu har blivit ogiltig 24 augusti 2012

 

janne: Är inte så dum att skulle tro att ett internationell körkort som gäller ett år skulle gälla 7 månader efter utgångs datumet.

 

Tack för mig, vet nu att det skiljer sig beroende var man byter.

 

Jag tror inte att det finns någon speciell tid inskriven? Men jag vill minnas att även mitt var ett gäng månader över tiden. Och det var inga problem.

 

I övrigt så föll tydligen inte mitt svar i god jord? Så jag ber om ursäkt för att jag tog mig tid att ens fundera på ditt lilla problem.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Nu var jag också irriterat just när jag skrev svaret, förlåt. Fick ett samtal om att en livsviktigt sak står stilla

hos en myndighet på grund av att mitt ex thailändska fru inte kunnat delges ett förslag. Hon svarar varken

i telefon, brev eller öppnar till delgivnings mannen. puh hur länge ska man lida för skiten...

Link to comment
Dela på andra sajter

Skalisไอ้หนุ่มกระดองเต่า
HUR länge har man på sig att byta ett utgången ett årigt Thailändskt körkort till ett fem årigt Thailändskt körkort

 

 

Utgånget upp till 1 år = bara att byta till ett 5 årigt.

 

Utgånget mer än 1 år = http://www.maipenrai.se/forum/t/23581-f%C3%B6rl%C3%A4nga-ditt-thail%C3%A4ndska-k%C3%B6rkort-n%C3%A4r-ditt-gamla-g%C3%A5tt-ut/#entry660464

 

// Skalis

Facts do not cease to exist because they are ignored.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Hur var det med fem års kort igen? Har en som blivit "gammal" 24 augusti  2012. Ska till LOS

och ska ha en "lång visum" Vad som gäller att få 5 års kort, ska jag ha ett nytt internationell kk

eller slipper ja teori med nuvarande lappen.?

 

Ingen teori behövs.  :)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...
Oregistrerad

Allright nu har jag bytt mina 24-08-2012 utgångna Thai körkort till nya fräcsha fem åriga kort.

Alltså det räckte med adress-, och läkarintyg och non immigrant O visum samt en massa kopior.

Dessa kort fick jag idag 06-08-2013 och de är giltiga fem år plus tiden att jag fyller år nästa gång

efter fem år 06-08-2013 - 05-08-2018 ---> 22 mars 2019

 

Tog ca 1½ timme på kontoret som ligger långt borta på väg 3 eller heter det 36 mot Bangkok

Link to comment
Dela på andra sajter

På biluthyrarnas hemsidor står det att det krävs giltigt körkort (valid drivers license)

Med det kan de inte mena ett thailändsk - eller kan de?

Link to comment
Dela på andra sajter

På biluthyrarnas hemsidor står det att det krävs giltigt körkort (valid drivers license)

Med det kan de inte mena ett thailändsk - eller kan de?

Är inte Thailändskt körkort giltigt menar du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte Thailändskt körkort giltigt menar du?

 

Fantastisk vinkling jag inte förutsåg.

Räcker det med ett internationellt, menar jag, givetvis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fantastisk vinkling jag inte förutsåg.

Räcker det med ett internationellt, menar jag, givetvis.

HaHa.....smart ass.....jo, dom avser giltigt och detta innebär Thai eller svenskt kompletterat med internationellt.

Nu är det dessutom så att många uthyrare nöjer sig med svenskt (utländskt) KK men vad som händer vid ev. olycka vet jag inte!

Faktum är att jag blivid stoppad ett antal ggr och bara visat mitt svenska och inte en enda gång har man efterfrågat internationellt, men det kan ju vara tillfälligheter!

Men nu har jag ju ThaiKK, men nästa gång ska jag banne mig visa svenska bara för att se om det händer något! Har ju backup!

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Men nu har jag ju ThaiKK, men nästa gång ska jag banne mig visa svenska bara för att se om det händer något! Har ju backup!

 

Räcker det ett KK om man har Pickup ;)

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Inte vet jag men fyra gånger har jag nu fått visa mitt körkort, o varit här bar 7 dagar. Tre första visade jag

mitt internationella körkort och svenskt och nu ikväll det nya Thai körkortet. Har jag bara otur eller har de ett drive

om kontroll, vet jag inte, två fånger blivit stoppat på 2. rd vid Apex hotellet, nära night market plaza (plåthallar)

och två gånger i korsningen Phratamnak - Phratamnak soi 6 vid Buddha Hill

 

Hörde polisen säga till en annan falang att man ska ha internationell körkort om man inte har Thai kk

Och varje gång har de kollat skattemärket eller är det försäkring.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte vet jag men fyra gånger har jag nu fått visa mitt körkort, o varit här bar 7 dagar. Tre första visade jag

mitt internationella körkort och svenskt och nu ikväll det nya Thai körkortet. Har jag bara otur eller har de ett drive

om kontroll, vet jag inte, två fånger blivit stoppat på 2. rd vid Apex hotellet, nära night market plaza (plåthallar)

och två gånger i korsningen Phratamnak - Phratamnak soi 6 vid Buddha Hill

 

Hörde polisen säga till en annan falang att man ska ha internationell körkort om man inte har Thai kk

Och varje gång har de kollat skattemärket eller är det försäkring.

 

Kör du på rätt sida?

De har vänstertrafik där har jag märkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
Kör du på rätt sida?

De har vänstertrafik där har jag märkt.

2. rd är enkel riktad. väntas nu, ju jag körde åt rätt rikting

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
Kör du på rätt sida?

De har vänstertrafik där har jag märkt.

2. rd är enkel riktad. väntas nu, ju jag körde åt rätt rikting

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör du på rätt sida?

De har vänstertrafik där har jag märkt.

Fram till 2015, sen är det höger som gäller. ASEAN

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte vet jag men fyra gånger har jag nu fått visa mitt körkort, o varit här bar 7 dagar. Tre första visade jag

mitt internationella körkort och svenskt och nu ikväll det nya Thai körkortet. Har jag bara otur eller har de ett drive

om kontroll, vet jag inte, två fånger blivit stoppat på 2. rd vid Apex hotellet, nära night market plaza (plåthallar)

och två gånger i korsningen Phratamnak - Phratamnak soi 6 vid Buddha Hill

 

Hörde polisen säga till en annan falang att man ska ha internationell körkort om man inte har Thai kk

Och varje gång har de kollat skattemärket eller är det försäkring.

 

De har ju kontroller jämt och ständigt i Pattaya.

Speciellt på vägen längs järnvägen på The Dark Side mellan soi Khao Noi och soi Khao Talo där blir man stoppad var och varannan dag.

Körkort, fordonshandlingar och en titt i hjälmfacket och så får man åka igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...