Jump to content
IGNORERAD

hur många har thaikörkort


ban samet

Körkort  

207 röster

  1. 1. Har du thaikörkort?

    • Ja
      102
    • Nej, men internationellt
      44
    • Nej, kör inte i Thailand
      30
    • Nej, kör ändå
      31


Recommended Posts

hepp!

förnyade mitt MCkörkort igår.

ett färgtest var allt som behövdes.

ja, hälsointyg 50 baht och körkortet kostade 405 baht också då.

5 år till med giltigt körkort, känns bra :-)

mvh ragson - din bästaste vän.
Min musiksida finns HÄR!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 155
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kenneth4618

    11

  • Nypan

    10

  • Mankan

    7

  • Fritz

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Kenneth4618

Vadå prover, har du svenskt körkort gör du inga teori prover.

Om du menar praktik så har dom två apparater, en med två pedaler, den högra ska föreställa gas och den vänstra bromspedal, det finns en typ trafikljusstolpe som efter att man trampat på den högra blir grön, sedan slår den om till rött och då ska man inom en viss tid trampa på den vänstra, inge svårt alls. Nästa är tre lampor, en röd en gul o en grön, dessa tänds slumpvis och då ska man säga vilken färg det är, thats it...Lycka till.

PS Körkortet tillverkar dom på plats, efter att man tagit fotot/fotona tar det c:a 5 min innan man stolt konstaterar att man "klarat" körkorten för både MC o bil!

Baa, vitt slödder i Issan

I Kumphawapi fick man göra frågorna första gången vid 1 år kortet fast jag hade internationellt körkort

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

I Kumphawapi fick man göra frågorna första gången vid 1 år kortet fast jag hade internationellt körkort

I Loei behövde jag inte svara på en endaste fråga för att få mina thaikörkort för bil och MC, det räckte med en färg- och reaktionstest. Jag hade inte ens internationellt körkort men det ordnade sig via en "konsult" utanför körkortsmyndigheten som tog 1000 bath för besväret.

I dag går dessa körkort ut men jag hoppas på att det går att fixa förlängning på samma ställe när vi flyr från Pattaya till Chiang Mai och Loei under Songkrang.

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

I Loei behövde jag inte svara på en endaste fråga för att få mina thaikörkort för bil och MC, det räckte med en färg- och reaktionstest. Jag hade inte ens internationellt körkort men det ordnade sig via en "konsult" utanför körkortsmyndigheten som tog 1000 bath för besväret.

I dag går dessa körkort ut men jag hoppas på att det går att fixa förlängning på samma ställe när vi flyr från Pattaya till Chiang Mai och Loei under Songkrang.

Fritz..

Pass upp!

En av mina bekanta här i Udon fick "bara" 1 år p.g. av att han va 4 dagar för sen, d.v.s. körkortet va inte giltigt längre!

Tycker du ska kolla!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Pass upp!

En av mina bekanta här i Udon fick "bara" 1 år p.g. av att han va 4 dagar för sen, d.v.s. körkortet va inte giltigt längre!

Tycker du ska kolla!

Det är försent för mig att "passa upp" eftersom körkorten redan gått ut så det får bli vad det blir. Egentligen skulle jag klara mig bra utan körkort eftersom jag knappt kör över huvud taget, har varken bil eller moppe.

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är försent för mig att "passa upp" eftersom körkorten redan gått ut så det får bli vad det blir. Egentligen skulle jag klara mig bra utan körkort eftersom jag knappt kör över huvud taget, har varken bil eller moppe.

Fritz..

För mej skulle det kännas lite säkrare i trafiken om du har körkort när du kommer vinglandes på din cykel. :)

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är försent för mig att "passa upp" eftersom körkorten redan gått ut så det får bli vad det blir. Egentligen skulle jag klara mig bra utan körkort eftersom jag knappt kör över huvud taget, har varken bil eller moppe.

Fritz..

Avdelning knasiga regler.

1:års körkorten kan inte bytas ut innan det gått ut! För att få ett 5:års körkort måste man ha haft körkort 1 år. Och det har man inte haft innan körkortet gått ut. Logik på hög nivå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt 5-åriga körkort går ut på min födelsedag.

Gissar att allas gör det och då blir det aningens lättare att minnas utgångsdatumet, tror jag. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt 5-åriga körkort går ut på min födelsedag.

Gissar att allas gör det och då blir det aningens lättare att minnas utgångsdatumet, tror jag. :)

Verkar stämma.Jag kollade just och såg att jag hade fått ett par "bonusmånader" på mina 5:åringar fram till min födelsedag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Samma här fick ett 5 1/2 års körkort sist

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Mitt 5-åriga körkort går ut på min födelsedag.

Gissar att allas gör det och då blir det aningens lättare att minnas utgångsdatumet, tror jag. :)

Hehe! Det vore något för svenska myndigheter det!

Här skulle man nog gorma högt om orättvisor angående att inte alla har samma giltighetstid.

Fast det är ju onekligen praktiskt att lätt komma ihåg när giltighetstiden tar slut.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Hej har tai kort för bil och mc Men bara ett års Går ut 5 Janujari 2012 Måste man göra om samma igen . Jag har gått till konsulatet ipattis vaje gång

När du förnyar så gå till Emegration för få ett speciellt papper för ansökan om KK (samma papper vid reg, man kryssar bara en annan ruta). 350 Tbh sedan åker du till land office med dina gamla KK och får nya på 1 eller 5 år. Samma prov igen, i en del fall beroende på humöret.

Har du O-A eller nonim Visa så får du 5 år eftersom det är en förnyelse.

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

Kor med bara internationellt, men enligt bilfirman (Honda), sa maste jag ordna thailandskt korkort for att forsakringen ska galla. Men har inte fatt tummen ur och fixat det.

det låter klokt !!!

Ändrades av Nypan

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser gärna att osanningar inte sprids i alla trådar.

Kan du på något vis bekräfta att 1949 års konvention inte skrivits på av Thailand?

Om du inte kan det, så tycker jag du ska sluta med att skriva att ett internationellt körkort inte gäller i Thailand.

Här har du det som jag vet men inte du.Sluta med att ifrågasätta min kometens P3

Jag kanske förstår mer än DU kan uttrycka!!!

Du får själv läsa detta nedan.

Nypan

Från Björn Nordlund Motormännen

Den här texten är den text som vi har från Thailändska myndigheter:

Licence for new residents

Thai driving After a stay of more than 3 months in Thailand, it is strongly recommended to apply for a licence, even though international driving permits are legally accepted for up to one year. Several insurance companies have, for example, a fine print stating that the driver should hold a valid Thai driving licence to be fully covered.

To obtain a temporary Thai driving licence, holders of valid foreign driving licences must present:

- a valid passport with valid non-immigrant visa;

- signed copies of the passport's first page, the page with the current non-immigrant visa, the page with the last entry stamp and the TM-card;

- a certified letter of address from the applicant's embassy, or from the Immigration Bureau (document can not be older than 30 days), the letter from the embassy being the fastest option;

- a doctor's certificate stating that the applicant is in good health, both physically and mentally (standard forms are available from most clinics and should not be more than 30 days old);

- 2 photos, 1 x 1 inch and not older than 6 months;

- valid international driving permit plus signed photocopy or translated regular driving licence from the applicant's home country, certified by Embassy or consulate. (if available).

Period of validity of national driving licence

The temporary licence is valid for one year. After that, the definitive driving permit must be renewed every 5 years.

Model for national driving licence

The Thai temporary driving licence, valid one year, is blue; the definitive driving licence is green.

Model for international driving permit

International driving permits issued in Thailand conform to the model in the 1949 Convention.

Med Vänlig Hälsning / Kind Regards

Björn Nordlund

M Service

Club Correspondent

Customs & Int´l Documents

NPM – National Program Manager Show your Card!© Sweden

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra info där Nypan,visste om det ettåriga internationella och har haft ett,visste dock inget om att läsa det finstilta på försäkringspapperna om full täckning.Skall givitvis införskaffa ett thaikort när det beger sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Svar Ja

Trodde man hanterade hus och tomter där bara

Går man inte till "Department of Land Transportation" ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är försent för mig att "passa upp" eftersom körkorten redan gått ut så det får bli vad det blir. Egentligen skulle jag klara mig bra utan körkort eftersom jag knappt kör över huvud taget, har varken bil eller moppe.

Fritz..

Fritz !!

Ta det lungt,du kan inte förlänga innan kortet har gått ut. Lite märkligt men har provat.

Du som har O-A eller O visa får 5 år efter det första året, säger dom nej stå på dig.Har O-A visa men damen sa att det var turistvisa så jag skulle bara få 1 år sa hon. Jag stod på mig och hon hämtede sin chef som sa att jag skulle ha 5 år och så blev det.

Vilka papper du behöver vet du redan då du läst tråden

Trevlig Songkran !

Själv ligger jag lågt och putsar Hojen i stället

Nypan

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Har kört bil och MC i Thailand utan kort i 3år tills man blev tvungen att betala böter i pattis för att ej ha kortet med sig. Drygt som satan.

Därmed fick jag en tjej att skriva sig som garant för mig och jag kunde sedan ta kortet uppe i Isaan.

Tog sedan min gixxer och körde på bakan i oavbrutet 40 mil, Highway. Nära på att somna ett par gånger.

Tur att en kille körde brevid mig och knackade mej på axeln så jag vaknade till..

Nära på att somna och dra över.. Hade enbart t-shirt, Så hade jag dragit över hade jag fått skrubbsår.

Link to comment
Dela på andra sajter

swedenfarang

Har kört bil och MC i Thailand utan kort i 3år tills man blev tvungen att betala böter i pattis för att ej ha kortet med sig. Drygt som satan.

Därmed fick jag en tjej att skriva sig som garant för mig och jag kunde sedan ta kortet uppe i Isaan.

Tog sedan min gixxer och körde på bakan i oavbrutet 40 mil, Highway. Nära på att somna ett par gånger.

Tur att en kille körde brevid mig och knackade mej på axeln så jag vaknade till..

Nära på att somna och dra över.. Hade enbart t-shirt, Så hade jag dragit över hade jag fått skrubbsår.

Vågar man tro på det?

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Var det inte mytoman han kallade sig...nu var det väl hans första inlägg så man kanske inte ska dissa han för tidigt. ^_^

Allt som står skrivet är sant utom i de fall du råkar känna till saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förlängde nyligen mina thaikörkort med ytterligare fem år + några månader extra eftersom det gäller till min födelsedag.

Inga som helst problem. Jag fick tillsammans med andra en kort lektion på thai ( som jag inte begriper) och sedan en enkel färgtest. Avslutningsvis var det en reaktionstest som t.o.m jag klarade av med god marginal. Före mig var det en thaiare som hade problem.

Han var för långsam dom första försöken men lyckades ungefär efter det 10:e. Det räckte för att han skulle få godkänt.

Det verkade som att man fick hålla på ända till man lyckades. :ahh:

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 10 månader senare...
Oregistrerad

Hur var det med fem års kort igen? Har en som blivit "gammal" 24 augusti  2012. Ska till LOS

och ska ha en "lång visum" Vad som gäller att få 5 års kort, ska jag ha ett nytt internationell kk

eller slipper ja teori med nuvarande lappen.?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur var det med fem års kort igen?

 

Jag var och hämtade körkort för två veckor sedan, och på den frågan fick jag till svar, att man måste ha

 

"workpermit" för att få 5 års. Det var i Khemmarat, och som alltid i LOS skilljer det kanske från ställe till ställe

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...