Jump to content
IGNORERAD

Svar tilll Nonki


nissehult_13

Recommended Posts

Quote

Baa!!

Till skillnad från dig så har många av mina elever humor och distans till sig själva.

Vilket du uppenbarligen saknar.

Du verkar vara en första klassens tråkmåns.

Varför går du inte in på Goggle och söker lite trist information om thailändska tempel istället för att tråka ut oss andra.

BTT

Kanon bra BTT!!

Nu får du ett nytt + i Karma!!

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 78
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • nissehult_13

    9

  • Kim

    5

  • pigge01

    5

  • Farang

    4

Mest aktiva i denna tråd

nissehult_13  Ge fan i dom bannade!! :diablo::diablo:

Det är inte rent spel :gasp:

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag har all respekt för Farangs hälsning att alla skriverier i detta ämne bör ske i form av PM. Detta för att Nonki inte kan försvara sig.

Men under stora delar av kvällen låg följande anklagelse riktad mot mig uppe på MPR innan hela tråden censurerades:

"Skall jag ge nissehult  lite negativ karma?

Nej, jag tror inte det, jag är inte som han som hoppar på folk i sandlådan inne på Maipenblaj utan att man ens skrivit någontiong.genom att ge minuskarma..."

Jag tycker att jag måste ha rätt att försvara mig också! Vill Nonki svara på detta borde han kunna be en vän eller värd att vidarebefordra svaret i denna tråd.

Påhoppet som gjordes "utan att man skrev någonting" var följande:

http://www.maipenrai...hp?topic=188.75

i meddelande 77.

Hälsningen "Jag gillar inte Svertens traggande" från Nonki i karmafunktionen syftade på meddelande 57 på följande sida:

http://www.maipenrai...hp?topic=188.45

Det känns trist att läsa detta. Jag har ju bett Nonki om ursäkt för mitt beteende förra året då jag medvetet gjorde allt som jag visste retade Nonki. Men nu förstår jag att ursäktförklaringen var bara ensidig. Hatkampanjen mot mig fortsätter. Jag kan också hälsa att Nonkis löfte att hålla tyst mot mig om jag håller tyst mot honom har brutits. Han har visat sin irritation mot mig för ett par veckor sedan med hjälp av en -karmahälsning att han inte gillade ett inlägg till BTT. Där jag undrade om det inte han som mobbar hela forumet genom att kallar majoriteten för lögnare och alla tjejer för gamla bartjejer. Många andra öppet visade dock sin uppskattning av inlägget.

JAG FATTAR ABSOLUT INGENTING!!!

Jag får kritik från honom och ställer en enkel fråga om vad han menar med mitt "traggande". Resultat blev en massiv kampanj för att kalla mig lögnare som hittar på att han antar saker.

Jag är en sådan som lyssnar på kritik. Men jag måste förstå den för att kunna ta till mig den. Vad är det för fel att snällt fråga Nonki vad han menar? Vad är det för fel att anta att hans åsikter är det motsatta av vad jag skrev i inlägget hans kritiserade? Varför kan Nonki då inte bara lugnt förklara vad han menar i stället för att gå till attack och hävda att han inte har skrivit "Jag gillar inte Svertens traggande". Om han har skrivit något som han ångrar kan han väl säga att det var misstag, eller?

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

Svarten, du börjar med upprepa och traggla samma sak som vissa andra här på forumet, det börjar bli rätt tjatigt.

Nonki är inte här. Regga dig på hans forum och säg det till honom istället.

Jag varken känner eller har nån uppfattning om Nonki eller dig, Svarten. Men det känns lite som du måste hävda dig och få sympatier från andra medlemmar? Om nån inte kan svara för sig själv, behöver man heller inte försöka att argumentera med ett spöke.

Chock dii!

Link to comment
Dela på andra sajter

Att ni orkar!?

Mvh

Kimmo

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Gurkan21

Quote

Att ni orkar!

Mvh

Kimmo

Håller med. :great: lägg energin på sånt som ni mår bra av istället

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag är en sådan som lyssnar på kritik.

Det kanske är bra men man måste inte lyssna på all kritik.

Link to comment
Dela på andra sajter

HYYPIÄ!

Och, sen i Sverige, kör vi ju med GAIS!!!!

2-4

Mvh

Kimmo

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Link to comment
Dela på andra sajter

HEJA Liverpool!

Mvh

Kimmo

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Gurkan21

Quote

HYYPIÄ!

Och, sen i Sverige, kör vi ju med GAIS!!!!

2-4

Mvh

Kimmo

Ja,jag vet men vi måste ju hjälpa makrillarna lite så att dom kan hänga kvar i allsvenskan :na:

Link to comment
Dela på andra sajter

:wai:

Mvh

Kimmo

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Denna tråd var nog en av det sämsta jag har läst på mycket länge..

Jag är nykter och förstår inte vad tråden går ut på...Förlorad tid

Kunde gjort så mycket annat än att försöka klura ut vad tråden gick ut på :grrrrrr::grrrrrr:

Rock ON!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Grevenigrevie

Denna tråden var något av det sjukaste jag sett på länge !!!

Bara svammel !!!

Att överhuvudtaget starta en tråd om en person som inte ens är medlem på forumet...hallååååå !!!

Röstar kraftigt för att ta bort tråden helt... Rensa upp i forumet och ta bort meningslösa trådar !!!

Mvh Greven

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Denna tråden var något av det sjukaste jag sett på länge !!!

Bara svammel !!!

Att överhuvudtaget starta en tråd om en person som inte ens är medlem på forumet...hallååååå !!!

Röstar kraftigt för att ta bort tråden helt... Rensa upp i forumet och ta bort meningslösa trådar !!!

Bra där nu sparade jag några bokstäver.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med om att ta bort tråden.

Ta även bort Nissehult som inte förstår att han blev bannad på Nonkis forum, med dom personangreppet som han skkrev där.

För det första starta han denna tråd om Nonki, för att sedan gå till han sida och skriva.

Du kallar dig man och hoppar på en stackars Thaitjej, men du är inte man att behålla din tjej.

Skulle han ha sagt till mig framför mig om det handla om mig skulle han få en smäll, men han är så korkad att han kopierar sin banning och lägger den på detta forum och förstår inte varför han blev bannad.

Till er alla moder... så måste ni hålla samma nivå på avsittarbänken, ni kan förbjuda folk att skriva i nightlife och kalla dom bill och bull.

Och det var ett antal personer, som hacka på en person genom så kallad mobbing.

Men inte vart det avbytarbänk för dom, men andra blir det avbytarbänk.

Nä håll samma nivå på alla och ha inte olika straff, för olika personer.

Jag tycker inte att Nonkis  påhopp på Magrodd var så farlig, utan hon bjöd in på det dom hade i en annan tråd kommit överens om att inte skriva om varandra.

Då starta hon ett öppet brev till Nonki, självklart blir han sur då hon ville ha ryggdunkar för nåt som var nedlagt men hon starta den igen då skall hon tåla det.

Nä mode.. be Nonki om ursäkt och låt saken vara samt ta av honom från avbytarbänken, för det är inte ens fel att två träter man måste se från båda sidorna.

Sedan skall man väl ha en varning innan man blir straffad, men genom erat sett att bestraffa så kan är det ses lite löjligt ut nästan som personstraff.

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

BRA skrivet Nerike, håller med till 100. Om banningar och gula kort och allt vad det heter ska användas

så ställs det höga krav på moderatorerna, men det är väl inte så lätt i början. Synd om de som drabbas.

  Hälsar Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag tycker inte att Nonkis  påhopp på Magrodd var så farlig, utan hon bjöd in på det dom hade i en annan tråd kommit överens om att inte skriva om varandra.

Då starta hon ett öppet brev till Nonki, självklart blir han sur då hon ville ha ryggdunkar för nåt som var nedlagt men hon starta den igen då skall hon tåla det.

Mvh

Nerike

Jag ville inte delta i den här tråden. För den är just som många påpekat värdelös och att Nonki inte kan skriva här. Men jag vill ändå svara på Nerikes inlägg.

Jag vet inte hur andra har uppfattat det. Men jag uppfattade det så här att Nonki alltid hoppat på mig.

Redan på TT tiden kom jag på att det inte är någon ide´att bry mig om vad han skriver.

Men han fortsatte.

Om och om och om igen.

Jag struntade i det så gott jag kunde.

Någon gång blir jag ledsen.

Om jag inte gjort något elekt mot honom. Och han viftar sin näve framför mitt ansikte titt som tätt - någon gång tappar jag tålamodet.

Det var det som hände.

Att du påstod att jag började var inte riktigt korrekt.

Jag skrev ett inlägg i tråden om Thaksin.

Han kom och hoppade på mig - som vanligt.

Var det jag som började? ??? ??

Det finns många som skrev värre saker än mig, som skrev mer fel än mig. blir de påhoppade av Nonki?

Nej... utan det är mig han alltid ska kommentera ... fast han inte är bättre själv.

Jag och många vet hur dåligt han stavar och vilka värdelösa inlägg han kommer med - men ingen hoppar på honom för det. Det är ju inget krav att varje inlägg måste vara bra - men det är inte heller krav att det måste alltid vara ett påhopp.

---

Om ni orkar höra historierna om mig och Nonki så kommer det:

1. På min första tid på TT råkade jag skriva fel i egenskap av att jag är en Isaantjej. Eftersom jag är en tjej från isaan tyckte jag at jag kunde analysera oss även om det var en dålig sak. Han blev jättearg. Jag tog tillbaka mina korkade ord och BAD om ursäkt. Men han kunde inte släppa det.

2. När min mor skulle komma till Sverige tyckte min man att jag kunde kontakta Nonki om biljetter. Jag ville inte på grund av Nonkis beteenden.(Vet att det är flera eventuella kunder som har avstått från att kontakta honom pga. hans beteende här...) Jag vill inte göra affär med otrevliga människor. Men min man lyckades övertala mig. Jag kontaktade Nonki. Men min mamma hittade billigare biljetter hos någon annan. Och detta har jag aldrig skrivit om för jag vill inte förstöra för hans affär.

3. Sen mitt första år på TT har han alltid hackat på mig. När jag skojade med svenska ord klagade han att det var fel fast jag förklade att det var just så jag menade. När jag skrev om mitt yrke så kom han med otrevliga kommentarer. När han hade heta diskussioner med min man drog han in mig och hotade med att inte göra affärer med mig. Det var han som bad mig att hålla tyst om det. Jag sa inte ens till min man att Nonki hade kontaktat mig eftersom han bad mig att hålla det hemligt med affären. Men nu har han avslöjat det själv, så de flesta vet om det.

4. Han kunde skriva ett mejl till mig och be om ursäkt, privat. Det kändes bra. Jag har respekt för folk som kan säga förlåt när de insett vad de gjort. Även om jag tyckte det var fegt, men jag har förståelse för att vissa människor inte kan be om ursäkt öppet. Det var slut på vårt otrevliga sätt mot varandra. Jag tänkte till och med träffa honom, men hade inte haft tid för det. Men varför gör en MAN så att han ber om ursäkt privat och samtidigt forstätter hoppa på mig på forumen???

Jag har accepterat att han har det svårt i livet. Men det betyder inte att jag orkar ta emot hur mycket skit som helst. Någon gång rinner det över. Och det var det som hände förra veckan.

Ni som följt diskussioner på både TT och MPR ... har jag börjat hoppa på Nonki någon gång???

Jag är ingen ängel, jag är ingen stackars thaitjej - men mitt tålamod kan ta slut precis som hos alla andra.

---

Jag slutade skriva på TT på grund av att det var för jobbigt.

Jag behövde inte utsätta mig för sådana saker. Jag hade ett val.

Jag tänkte länge innan jag började skriva på MPR - jag vill inte vara med personliga påhopp som på TT igen.

Jag tänker på mitt barn och inte vill riskera att bli arg eller vara på dåligt humör i onödan.

Jag väntade tills de kritiska månaderna passerats innan jag gav MPR en chans.

När jag märker att det är bättre stämning här skriver jag här.

---

Om jag har varit elak mot någon kan jag acceptera att den personen är elek tillbaks.

Jag skrev hårda ord till BTT och jag accepterade att han skrev något hårt tillbaks.

Men till Nonki har jag aldrig börjat...

---

Jag håller med Nerike att det inte var så farligt det han gjorde sist. Men det var sista droppen som fick bägaren att rinna över.

Hade han varit min man så hade detta klassats som kvinnofridskränkning - systematisk och upprepand kränkning av personens integritet och gärningarna varit ägnade att skada personens självkänsla... Sådana fall kan omfatta ett flertal handlingar som var och en för sig har ett lågt straffvärde...

---

Jag kan hålla med att jag den dagen förmodligen överreagerade och jag har förklarat varför. Jag menar inte att han ska ta hänsyn till det - men jag förklarade varför jag blev ledsen. Jag har lyckats stå emot hans försök flera gånger - länge. Men den dagen lyckades jag inte. Om han bara kunde hålla sig borta från mig... så vore livet enklare.

Om jag måste säga det här så kan jag tala om för er att jag efter händelsen tyckte jag att det var jag som lät honom såra mig. Ingen kan såra mig om jag inte tillåter det...

Men att be Nonki om ursäkt för det som hände förra veckan kommer jag aldrig att göra... Aldrig i livet!

Han är inte värd det.

Nu är jag arg på honom på riktigt. I början kändes det olustigt att jag var den stor orsaken som gjorde att han blev avstängd. Men NU är jag glad att han blev avstängd så han blir renare i munnen nästa gång. Nu ser jag det som att han har valt det själv. Hade han låtit bli att hoppa på samma person hela tiden så hade han kanske inte behöva vara avstängd.

Ibland undrar jag om hans syfte att slicka allas rövar på Nonkis lilla hörna och vara en elaking här för att förstöra för andra forum. Det känns så öppenbart många gånger. Han vet att jag kommer att sluta skriva om jag tycker det är för jobbigt att bli påhoppad. --- men det är bara min teori.

Jag kan inte vara medlem på Nonkis lilla hörna eftersom det skulle kännas som schizofreni...

---

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Magrood

Jag har pratat med Nonki i telefon och han säger att han tror och har hört att du och svarten är trevliga människor i real life.

Men det som skrivs i ett forum får man ta med en nypa luft, skulle inte tro att han skulle hoppa på dig i real life med dom kommentarerna som han har gjort i ett forum.

Han har väl hoppat på mig med och inte bara han, och jag har hoppat på folk också fråga Herr chang om en Pattaya bild.

Och jag var väl lite snarstucken mot changen, som han gärna har använt mot mig fast jag bryr mig inte utan ser det mest som skämt.

Man måste tåla lite, vill man sticka ut så får man tåla med samma mynt tillbaka..

Skulle jag bry mig lika mycket som du verkar göra, skulle jag inte vara med nåt forum det gäller ge och ta och inte bry sig så mycket utan skratta åt det istället.

För detta är ett forum och inte real life, men skulle nån hoppa på mig i real life skulle jag ta åt mig och kanske bli förbannad men jag har en hög tröskel innan jag blir arg.

Så ta inte åt dig så mycket, kolla bara hur många som har hackat på BTT men inte blir han så upprörd som dig.

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag tycker inte att Nonkis  påhopp på Magrodd var så farlig, utan hon bjöd in på det dom hade i en annan tråd kommit överens om att inte skriva om varandra.Då starta hon ett öppet brev till Nonki, självklart blir han sur då hon ville ha ryggdunkar för nåt som var nedlagt men hon starta den igen då skall hon tåla det.

Nä mode.. be Nonki om ursäkt och låt saken vara samt ta av honom från avbytarbänken, för det är inte ens fel att två träter man måste se från båda sidorna.

Mvh

Nerike

Nerike - nu menar jag inte att jag vill bråka med dig... Men jag behöver be dig att förklara lite nämnare efter som jag inte förstår de rödmarkerade raderna.

Jag vet inte om jag har missat något eller dom du har missat något.

Det var korrekt att vi inte skulle skriva om varandra... det skrevs för ett tag sedan.

Det var korrekt att man blir arg när en av parterna bryter överenskommelsen.

Men vem var det som började skriva om den andra? (För min del var det Nonki som började på tråden om Thaksin)

Vem var det som började bryta överenskommensen? (För min del var det Nonki som började på tråden om Thaksin)

Hur många gånger har den personen gjort det? (För min del har det varit många gånger tidigare än tråden om Thaksin - men jag lyckades strunta i det)

Enligt dig så har den andra rätt att bli arg. I så fall så hade jag rätt att bli arg enligt din resonemang.

Men i mitt fall var det mest ledsen... som nu har övergått till att var arg.

Men jag kanske har missat något - då vill jag gärna att du kommer med belägg för din resonemang.

"det är inte ens fel att två träter" --- det stämmer. Men jag vill att du läser och följer det han har gjort mot mig sedan TT tid. Det är systematiskt upprepade påhopp och otrevliga tillmälan sedan mitt första år på TT.

Kvinnor som drabbas av psykiskt/fysiskt övergrepp från sin man drabbas också från ifrågesättande från omgivningen som enbart ser enstaka händelser utan att se hela helheten.

"Men det var väl inte så farligt"

"Men du bjöd ju på det själv"

"Men du kunde ju har flytt"

"Men du kunde ju strunta i vad han säger"

"Men du vet hur han blir när du gör så - varför låter du inte bara blir att göra det"

---

Vet du att mönstret för män som ger sig på kvinnor/och kvinnor som ger sig på män är samma:

Första steget är systematisk nedvärdering kom det i form av

- anmärkningar av uttal/inlägg/texter, uppträdande, kliar sig som en apa, äter som barn i Afrika

- klagomål om utseende/beteende– dubbelhaka, korta ben

- glädje-dödande kommentarer

Eftersom texten är kapad från en annan text blir det lite konstigt. Jag vill bara att ni läser och begrundar det na ka.

Vill ni läsa hela texten får ni göra det på http://www.soisixten...ghlight=misstag ... eftersom jag aldrig vågat lägga upp sådana texter på TT på grund av personliga påhopp.

Mvh

Magrood

- ingen stackare, men har varit med om mycket -

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Grevenigrevie

MAGROOD:      :52::52::52::52::52:

Tillbaka på ruta ETT !!!

Med full respekt för både dig och Nonki eftersom jag inte känner någon av er speciellt bra !

MEN...nu är du fel på det igen...

...genom att fortsätta skriva om honom när han inte kan försvara sina gärningar.

Detta är helt fel oberoende av vem det är !!

Du tillför väldigt mycket på forumet och det ska du ha en stor eloge för.

Dock känns det emellanåt som att du börjat bli lite väl lik svenska kvinnor, med lite för mycket gnäll och beklagande...  ;);)

Mvh Greven

Link to comment
Dela på andra sajter

Att jämföra BTT och Magroods situation är ju inte direkt rättvist. Sen bara för att vissa skiter i vilka påhopp dom blir utsatta för må vara hänt, men nu är det faktiskt så att folk ta forum/internet på allvar och kan bli ledsna eller kränkta om vad som skrivs om dom.

Att man är en bra människa irl men beter sig om en jubelåsna på internet, då är det ju väldigt märkligt att man beter sig illa bara för att man sitter bakom en skärm eller är det nåt annat som ligger bakom? Är det en falsk fasad man visar upp irl, tanke på att man ibland läser att vissa inte känner igen vissa av personerna när dom just sitter bakom en skärm och spyr ut sig det ena efter det andra?!

Att man skämtar eller kör med hård attityd mot varandra och man är med på noterna så är det helt ok för min del, men att göra det mot folk bara för att man vet att dom blir ledsna eller arga av ren illvilja är ju bara patetiskt, om man nu vet att vederbörande tar illa vid sig.

Det är lika tråkigt att höra att det är bara internet, hur många människor har inte råkat riktigt illa ut genom just internet där folk bettet sig illa mor varandra? Internet är inte bara internet nu för tiden, finns många siter/forum som hjälper människor till det bättre. Ja, visst detta är ett Thailandsforum, men vad är det som säger att man inte kan få stöd eller hjälp på det personliga planet även här? Det har ju Magrood, talat om flertal gånger genom att tacka för uppmuntran hon fått av medlemmarna här på MPR. Och mår hon bra av det och om det stärker henne gör henne på ett bra humör, så är väl det bra?

Det är så löjligt att säga att man inte ska behöver läsa inlägg som man inte tycker om, men när nån starta en egen tråd och får massa påhopp i sin egen tråd.. Ja, då är det inte så lätt att bara skita i det som skrivs om en.

Alla kan inte stänga av och bara låta det gå förbi obemärkt.

Även wUThai, kan lacka ur på vissa inlägg! :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Magrood

Jag har pratat med Nonki i telefon och han säger att han tror och har hört att du och svarten är trevliga människor i real life.

Men det som skrivs i ett forum får man ta med en nypa luft, skulle inte tro att han skulle hoppa på dig i real life med dom kommentarerna som han har gjort i ett forum.

Han har väl hoppat på mig med och inte bara han, och jag har hoppat på folk också fråga Herr chang om en Pattaya bild.

Och jag var väl lite snarstucken mot changen, som han gärna har använt mot mig fast jag bryr mig inte utan ser det mest som skämt.

Man måste tåla lite, vill man sticka ut så får man tåla med samma mynt tillbaka..

Skulle jag bry mig lika mycket som du verkar göra, skulle jag inte vara med nåt forum det gäller ge och ta och inte bry sig så mycket utan skratta åt det istället.

För detta är ett forum och inte real life, men skulle nån hoppa på mig i real life skulle jag ta åt mig och kanske bli förbannad men jag har en hög tröskel innan jag blir arg.

Så ta inte åt dig så mycket, kolla bara hur många som har hackat på BTT men inte blir han så upprörd som dig.

Mvh

Nerike

Nerike, du kan inte historíen och därför tycker jag du kan låta bli att yttra dig i frågan. Nonki har av någon outgrundlig anledning alltid stampat på just Magrood. Han har blivit uppmanad att inte adressera henne vid sina kommentarer på forumet överhuvudtaget och det vid flera tillfällen. ÄNDÅ fortsätter han och kan inte ens låta bli att klaga på hennes få stavfel. Tragiskt är vad det är och kan han inte låta bli att nämna henne så har han inget här på MPR att göra i fortsättningen.

Förutom sina angrepp på Magrood så består nästan alla hans övriga meddelanden både här på MPR och tidigare på TT om att baktala detta "skitforum" samt göra reklam för sitt eget "alldeles utmärkta forum" samt sin biljettförsäljning och har han inget annat att komma med än just dessa "sanningar" så hör han inte heller hemma här. Man måste även kunna ge på ett forum för att senare få ta av det och där är herr Nonki tyvärr inte riktigt i balans. Så det handlar alltså inte om EN överträdelse vilket du har fått för dig, utan en stor mängd under flera års tid.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
Denna tråd är låst.
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...