Jump to content
IGNORERAD

Barnens Dag - på Abhistis vis


Guest Siam-Nilsson

Recommended Posts

Abishit vet nog vad han gör han är ju utbildad till att styra folket i detta fallet i en Thai Demokrati där demokratiska-militärkupper ingår.

Det är ju så att Thailand har stora likheter med Nasi Tyskland vad beträffar synsättet på utlänningar alien som de kallar oss och deras egen förträfflighet kultur kallas det här .

Men som tur är finns det stora skillnader vad det gäller deras intelligens. Eller otur med tanke på vilka anslag militären fått de senaste åren.

Det finns orosmoln ex Thailand är en militärdiktatur som nu tycker att hela världen har fel se konflikten med Cambodja.

Att några inte kan se skillnaden på ungdomsorganisationer i Sverige eller Europa och Thailand säger en hel del.

I Thailand börjar barn dagen i skolan med att sjunga nationalsången och på fredag sjunger man för kungen.

Det är konstigt när man läser här på MPR tycker många att Thailand är bäst och allt fungerar så bra men helt plötsligt en dag tröttnar de och längtar till Sverige och gemensamt är att de alla har barn som skall börja skolan.

På vilket sätt anser du det vara konstigt eller fel att barn sjunger nationalsången och för kungen ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 50
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    14

  • BaBoo

    8

  • noBuzz

    5

  • Wikileaks

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jag tycker också det är vidrigt att se barn i militära uniformer men jag är osäker på om de på forumet som antyder att det skulle vara något specifikt påfund av Demokraterna gör det för att de inte vet bättre eller för att de gärna skulle vilja få den vinklingen.

I "vår" byskola besökte barnen igår den lokala militärförläggningen men det gjorde de även när min fru var barn och varje år däremellan och vad jag förstått så är det väldigt vanligt, om än klart absurt, att barnen besöker en militärförläggning dagen innan Barnens Dag. Tyvärr har mig veterligen ingen regering försökt avskaffa kopplingen till militären och dessvärre har jag aldrig hört någon thailandare ute i byarna som ser något fel att barnen marcherar runt i uniformer. Jag är oerhört glad att min dotter inte behöver utstå dessa dumheter och förhoppningsvis kommer det i en inte alltför avlägsen framtid att försvinna även från thailändska skolor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant att en medlem som varit medlem i en vecka redan snappat upp IL´s barnsliga öknamn!

Kan inte du Pickleaks tala om vilket ditt tidigare nick var här på MPR?

Kanske fick de en ny dator i julklapp på Seraths ålderdomshem? :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant att en medlem som varit medlem i en vecka redan snappat upp IL´s barnsliga öknamn!

Kan inte du Pickleaks tala om vilket ditt tidigare nick var här på MPR?

Förra nicket var "Moo"

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker också det är vidrigt att se barn i militära uniformer men jag är osäker på om de på forumet som antyder att det skulle vara något specifikt påfund av Demokraterna gör det för att de inte vet bättre eller för att de gärna skulle vilja få den vinklingen.

I "vår" byskola besökte barnen igår den lokala militärförläggningen men det gjorde de även när min fru var barn och varje år däremellan och vad jag förstått så är det väldigt vanligt, om än klart absurt, att barnen besöker en militärförläggning dagen innan Barnens Dag. Tyvärr har mig veterligen ingen regering försökt avskaffa kopplingen till militären och dessvärre har jag aldrig hört någon thailandare ute i byarna som ser något fel att barnen marcherar runt i uniformer. Jag är oerhört glad att min dotter inte behöver utstå dessa dumheter och förhoppningsvis kommer det i en inte alltför avlägsen framtid att försvinna även från thailändska skolor.

Håller med dig

Om barn eller ungdomar vill deltaga i arrangemang eller föreningar kopplade till militär eller andra organisationer bör det dels vara frivilligt och dels inte i för unga år

I Sverige han man satt minimum-gränsen till 15 år för att få bli medlem i de olika frivilligrörelserna kopplade till försvaret i olika former (Vet inte om det är för att det förekommer vapenutbildning enbart eller om det är mer ideologiska skäl dock)

Andra organisationer som t.ex scouterna har inte denna regel

Men jag vet att den tradition som finns i Thailand är mer regel än undantag internationellt och mycket vanligt med kopplingar mellan skolväsende och miliär

I USA har man en organisations mitt emellan dessa som heter ROTC och är hårt knuten till både College och de olika försvarsgrenarna.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det andra klädesplagg leende barn kan bära som triggar dessa psykosomatiska reaktioner?

Kan vara bra att veta så man inte postar några foton på ens barn i olämplig utstyrsel.

Abhisit ser inte heller så bekväm ut på bilderna så man undrar ju om man står ensam utan dessa uniformfetisher.

Link to comment
Dela på andra sajter

Scouter bär ju uniform, får lära sig överleva i naturen, ställa sig på led och marschera, göra knopar, hyllar kungen, etc etc :whistle:

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker också det är vidrigt att se barn i militära uniformer men jag är osäker på om de på forumet som antyder att det skulle vara något specifikt påfund av Demokraterna gör det för att de inte vet bättre eller för att de gärna skulle vilja få den vinklingen.

I "vår" byskola besökte barnen igår den lokala militärförläggningen men det gjorde de även när min fru var barn och varje år däremellan och vad jag förstått så är det väldigt vanligt, om än klart absurt, att barnen besöker en militärförläggning dagen innan Barnens Dag. Tyvärr har mig veterligen ingen regering försökt avskaffa kopplingen till militären och dessvärre har jag aldrig hört någon thailandare ute i byarna som ser något fel att barnen marcherar runt i uniformer. Jag är oerhört glad att min dotter inte behöver utstå dessa dumheter och förhoppningsvis kommer det i en inte alltför avlägsen framtid att försvinna även från thailändska skolor.

Vaaafaaan! Du menar att detta inte är ett nytt påfund från militären, aristokratin, adeln och whatever?

Vi som har bott och rört oss i Thailand under ett antal år har sett precis det du säger förekommer i iprincip varje by. Oavsett vem som styr och ingen verkar opponera sig mot det hela, oavsett plats på den sociala statusstegen.

Personligen har jag svårt för barn i militära uniformer men i många länder i världen så är det ganska vanligt med militära ungdomsorganisationer.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Undrar om det finns någon annan här på forumet som ser likheter med Hitler-Jugend eller om det bara är SN som vill reta upp folk så här på fredagskvällen?

Hej - Min parallel till den uniformerade ungdomsrörelsen "Hitler Jugend" var naturligtvis ett sätt att retoriskt väcka ett intresse för ämnet och för att få folk att se företeelsen "barn i uniform" ur en annan och mindre "gullig" synvinkel. Att sedan både NoBuzz och Tallviking skulle bli provocerade, det förstod jag på förhand. NoBuzz kontrade med sitt lilla försök att förlöjliga mig och mitt inlägg, och Tallviking försökte istället snabbt flytta fokus till den svenska scoutrörelsen mm. Deras retorik är också känd sedan tidigare.

Det är väl möjligt att det finns fler än jag här på MPR som finner det olämpligt att dra in barnen i en politisk tvist om makten i Thailand. Det vet jag inte. Jag talade bara ur hjärtat och framförde några kommentarer till bilderna och artikeltexten i tidningen ThaiRath. Om jag har helt rätt i min analys är ju en annan femma?

Läser man dagens Bangkok Post så fläker även den tidningen ut en stor bild på Abhisth och hans barnsoldater som säger sig vilja ha fred i Thailand (dvs att folk ska gilla läget och inte vara arga på armen och Abhisits regering).

http://www.bangkokpost.com/news/local/215012/peace-tops-wish-list-for-troubled-nation-kids/page-1/

Ett flertal läsare i Bangkok Post tyckte i sina kommentarer att det

var lågt av Abhisit att utnyttja barnen i detta propagandasyfte (se inklippta kommentarer nedan)

Det fanns även en som klagade på att man i hans dotters skola klädde ut småflickorna i 10-års åldern till lättklädda prostituerade. Jag kan hålla med om att även den utstyrseln är olämplig på Barnens Dag.

- Oj då, nu låter jag som en riktig stil-polis som rynkar på näsan om klädkoden inte uppfylls.

Och som sagt, jag tycker det är olämpligt och dumt när man spökar ut småungar i antingen arme eller polisuniformer

och sedan låter dessa paradera i propagandasyfte för en viss politisk gruppering.

Det spelar ingen roll om de ska göra propaganda för de gula och arme-vänliga eller för de röda och polisvänliga grupperingarna - Nej låt ungarna vara ifred.

Dessa sk ungdoms-rangers används bla även som informatörer av polis och militär,

vilket påminner en del om gamla östtyska Stasis metoder.

********* kommentarer i Bangkok Post ********************************************

• Discussion 1 : 08/01/2011 at 04:58 AM1

These jiew rangers (little rangers)are so cute in their military uniforms. They remind me of the

children of Hamas in Palestine who were marching and chanting "Death to Israel, Death to Israel" and as soon as they strong enough to carry 50 kgs of explosive they go around blowing them selfe up

discriminately killing innocent women, children and old people.

We just can't wait to teach our children to grow up to be "killing machines" like us, can't we?

Is it possible to dress them up in medical uniforms and call them little nurses or little doctors

and teach them how to love and how to help people regardless they are our friends or enemies?

• Discussion 3 : 08/01/2011 at 10:00 AM3

If you do a google image search of childrens day in the Thai language, you'll see lots of pictures of children near military equipment. I think having these kids dress up as soldiers, especially after the protester crackdowns, is very offensive. It's indoctrinating children of the future into more violence. It reminds me of 'youth groups', made popular by dictatorships around the world . . .

• Discussion 4 : 08/01/2011 at 10:07 AM4

Yes, "peace tops wish" for kids already dressed in soldiers and trooping the color. How Ayutthaya is right, have nicer uniforms for kids.

• Discussion 5 : 08/01/2011 at 10:21 AM5

One of the most scary images on the BP n a long time. Little future oppressors already defined for life by putting them into uniform.

We all know what it means when they repeat they want peace for for people to come together. Tow to the government line "or else".

Really scary stuff...

• Discussion 8 : 08/01/2011 at 10:42 AM8

What happened to the Boy Scout uniforms? These kids look like Hitler's Youths, who later became SS, most bloodthirsty Nazies

• Discussion 15 : 08/01/2011 at 12:13 PM15

Yesterday my son's school held a "sports day" and celebration for Childrens Day. I was shocked to see the girls aged from 7 to 11 wearing lipstick, mascara, padded bras, net stockings, short skirts showing their underwear, long white boots. It was overtly sexual and very disturbing. I thought I was in a children's version of Soi Cowboy. Asking what on earth was going on, the boys all grinned and told it was normal for the kids to do this.

What the hell is wrong with Thais? These are CHILDREN not bargirls. It's easy to see why rape and sexual exploitation is so common here.

• Discussion 16 : 08/01/2011 at 12:15 PM16

Children should NEVER be used as political pawns.

This smacks of Hitler Youth, Maoist youth waving little red books, Soviet youth groups...you name it.

It's a disgusting and alarming picture, just as the picture of the redshirt baby during the protests was.

Thais are so shallow in their thinking that they just don't see the deep and sinister implications of seemingly innocent images such as these. I'm sure if you asked any Thai they would say this image is "na rak" and just wouldn't see it for what it really is.

It's just another example of the brainwashing and poor education that is endemic in the country.

• Discussion 18 : 08/01/2011 at 01:56 PM18

how sad!

let kids in peace first when you talk about peace and reconciliation!

Shame on Bkk Post for using this picture in the front page, it says a lot about how high Thai media keep their head high.. and sadly it says a lot about what will be 2011 in this country.

Army, Red Shirts, whoelse other.. Nobody has the right to use kids for politics.. What a wonderful way of celebrating Children's day, dear editors..

As if there were no other and much better pics of kids in Thailand..

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar om det finns någon annan här på forumet som ser likheter med Hitler-Jugend eller om det bara är SN som vill reta upp folk så här på fredagskvällen?

Eftersom Merlins gav minus så förmodar jag att även han ser likheter med Hitler-Jugends, kan du Merlin skriva i tråden vilka likheterna är enligt dig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle du kunna tänka dig dina barn i någon av följande SVENSKA verksamheter ?

- Scouterna

- FBU ungdom

- Hemvärnsungdom

- Sjövärnskåren

- Flygvapenpojkarna

- Ung-lottorna

- FRO ungdom

Du glömde Mc Donalds. :whistle:

+ en massa religösa element(inte al qaida)

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓

Link to comment
Dela på andra sajter

Scouter bär ju uniform, får lära sig överleva i naturen, ställa sig på led och marschera, göra knopar, hyllar kungen, etc etc :whistle:

Samt indoktrineras i den kristna läran i fyra av fem scoutförbund...

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl möjligt att det finns fler än jag här på MPR som finner det olämpligt att dra in barnen i en politisk tvist om makten i Thailand. Det vet jag inte. Jag talade bara ur hjärtat och framförde några kommentarer till bilderna och artikeltexten i tidningen ThaiRath. Om jag har helt rätt i min analys är ju en annan femma?

Jag tyckte just att det var du som gör det olämpliga att använda fenomenet "barn i uniform" i propagandasyfte.

Du drog in barn i den politiska tvisten om Thailand, just genom jämförelsen till Jugend etc.

Allt p.g.a en personlig tolkning av text, bilder och en hel hög inneboende demoner.

För du visste ju inte syftet med tillställningen, eller Abhisits inställning, efter din bristfälliga tolkning av artikel i thairath, eller hur?

Eller inser du kanske inte det?

Jag håller med om att ditt beteende är olämpligt.

Det förvånar mig dessutom så pass att jag bara kan reagera genom att skämta om det hela. Därav min förlöjligande reaktion.

Själv avvaktar jag med någon bedömning av den aktuella händelsen eftersom jag inte tycker att jag förstår situationen ordentligt.

Alla demoner fortsatt full farm framåt nu. precis som vanligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom Merlins gav minus så förmodar jag att även han ser likheter med Hitler-Jugends, kan du Merlin skriva i tråden vilka likheterna är enligt dig?

Helt korrekt att även jag ogillar barn i militär uniform, särskilt i länder där militären är en stor maktfaktor och att liknelser till Hitler-Jugend kan göras. Att barnen får ta på sig militära uniformer och ställas upp i raka rader framför den politiska ledaren på "Barnens dag" gör ju inte saken bättre. Likheterna med Hitler-Jugend är att barn används aktivt i politiska syften med militära förtoner. Tror att militären i Thailand har mer makt än vad militären i Nazi-tyskland hade.

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Beste herr NoBuzzig,

Leverera då en mer trovärdig översättning av artikeln i ThaiRath,

än det jag kunde prestera igår. Samma gamla uppblåsta bror duktig stil från dig.

Jämför innebörden av det jag skrev och det som i två olika artiklar

presenterades i dagens Bangkok Post. Vad har vi inte fattat som du tror dig

ha kläm på?

Du blir stött så fort någon säger något som kan kompromentera din lilla gullegris Abbe.

Herregud du hyllar ju honom mer än thailändarna beundrar deras konung.

Sen att dina meningsmotståndare i dina ögon lider av någon patologiskt åkomma,

ja det påståendet om något slår väl tillbaka mot dig och din sprängfyllda egoballong.

Snart pricker du eller stiger till väders. :):)

SN

Link to comment
Dela på andra sajter

:crazy: Nåt som har spruckit kan inte gå till väders :whistle: Det stannar på backen tills det blivit lagat,iaf i ballongvärlden :crazy: Mvh Måne som oxå haft uniform(changuniformen)

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Beste herr NoBuzzig,

Leverera då en mer trovärdig översättning av artikeln i ThaiRath,

än det jag kunde prestera igår. Samma gamla uppblåsta bror duktig stil från dig.

Jämför innebörden av det jag skrev och det som i två olika artiklar

presenterades i dagens Bangkok Post. Vad har vi inte fattat som du tror dig

ha kläm på?

Du blir stött så fort någon säger något som kan kompromentera din lilla gullegris Abbe.

Herregud du hyllar ju honom mer än thailändarna beundrar deras konung.

Sen att dina meningsmotståndare i dina ögon lider av någon patologiskt åkomma,

ja det påståendet om något slår väl tillbaka mot dig och din sprängfyllda egoballong.

Snart pricker du eller stiger till väders. :):)

SN

Såja... andas... det är inte så viktigt.. :)

Ps.. kan f.ö inte se att jag hyllat Abhisit någonstans i den här tråden..

Eller på så många andra ställen heller för den delen.

Gissar att du såg detta på samma ställe där du hittade dina andra spöken? :)

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Helt korrekt att även jag ogillar barn i militär uniform, särskilt i länder där militären är en stor maktfaktor och att liknelser till Hitler-Jugend kan göras. Att barnen får ta på sig militära uniformer och ställas upp i raka rader framför den politiska ledaren på "Barnens dag" gör ju inte saken bättre. Likheterna med Hitler-Jugend är att barn används aktivt i politiska syften med militära förtoner. Tror att militären i Thailand har mer makt än vad militären i Nazi-tyskland hade.

Tack för ett svar där du beskriver vad du tycker (bättre än att ge ett minus)!

Link to comment
Dela på andra sajter

Beste herr NoBuzzig,

Leverera då en mer trovärdig översättning av artikeln i ThaiRath,

än det jag kunde prestera igår. Samma gamla uppblåsta bror duktig stil från dig.

Jämför innebörden av det jag skrev och det som i två olika artiklar

presenterades i dagens Bangkok Post. Vad har vi inte fattat som du tror dig

ha kläm på?

Du blir stött så fort någon säger något som kan kompromentera din lilla gullegris Abbe.

Herregud du hyllar ju honom mer än thailändarna beundrar deras konung.

Sen att dina meningsmotståndare i dina ögon lider av någon patologiskt åkomma,

ja det påståendet om något slår väl tillbaka mot dig och din sprängfyllda egoballong.

Snart pricker du eller stiger till väders. :):)

SN

Fanns inte dessa riter med barn o ungdomar i militärkläder innan Abhisits tid som premiärminster?

Link to comment
Dela på andra sajter

Fanns inte dessa riter med barn o ungdomar i militärkläder innan Abhisits tid som premiärminster?

Fanns under samtliga av Thaksin ledda eller kontrollerade regeringar också

Och han har ju i ett flertal fall liknats med Hitler och ritats med liten fyrkantig mustasch ! :whistle:

Så varför specifikt kritisera en av alla PM som regerat i Thailand samtidigt som denna tradition förekommer precis som om detta är en specifik händelse som skiljer sig från rutin och tradition ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Handlar nog om SN´s hjärnspöken som NB var inne på!

Han, SN, om någon, använder barnen i politiskt syfte !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Fanns inte dessa riter med barn o ungdomar i militärkläder innan Abhisits tid som premiärminster?

Visst har det förekommit även tidigare.

ibland mer och ibland mindre beroendr på vilken gammal general

som har försett sig vid premiärministerposten.

Abhisit lanserades dock som något nytt och fräscht.

Han skulle bli en vältalig, modern och välutbildad person som stolt och framgångsrikt

skulle bli landets ansikte utåt mot omvärlden.

Sedan visar det sig att han blir allt mer lik sina föregångare.

Detta gör mig besviken eftersom jag hade högre förväntningar på honom.

Positivt i denna tråd är att du äger stort

jämfört med pladdret som två andra snubbar klarar av.

Håll stilen Baboo :)

sn

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...