stefan5300 Inlagd Januari 7, 2011 Dela Inlagd Januari 7, 2011 jag har problem när jag ska skala ett ägg, inga stora problem egentligen för det går ju att dela ägget. Men när jag ska skala ett ägg så sitter ofta hinnan som ska sitta fast i skalet fast på vitan så ägget blir mer eller mindre söndertrasat, vad beror detta på. Jag gör precis som i Sverige, kokar ägget och kyler det i kallvatten men det går inte att skala i alla fall, kanske kallvattnet är för varmt här. Har fått 2 förslag varför det blir så här, det ena är att ägget är för färskt och det andra är fodret som hönorna äter. Finns det någon här som vet vad det beror på? BTT-IDOL OCH BITTERFITTA. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
husse Inlagd Januari 7, 2011 Dela Inlagd Januari 7, 2011 Vet inte säkert, men har också hört teorin om att äggt är för färskt Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga? Skriftlig Ursäkt ? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ban99arne Inlagd Januari 7, 2011 Dela Inlagd Januari 7, 2011 Kläm lite på det först så att hinnan lossnar. Gulan Arne Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
stefan5300 Inlagd Januari 7, 2011 Trådstartare Dela Inlagd Januari 7, 2011 Kläm lite på det först så att hinnan lossnar. Gulan Arne Jo jag vet att man bör klämma/knäcka skalet först. Det är väl en förutsättning för att man skall kunna skala ägget, eller hur. BTT-IDOL OCH BITTERFITTA. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Pasak Inlagd Januari 7, 2011 Dela Inlagd Januari 7, 2011 Hej Stefan ,hittade detta på ett forum Varför är vissa ägg svårskalade? Färska ägg är mycket svårskalade! Under lagringen sker förändringar i äggets sammansättning, som gör att vitan lättare separerar från skalet efter kokning. Ägget bör vara minst en vecka gammalt för att det ska gå lätt att skala. http://matforum.nu/index.php?action=printpage;topic=3086.0 ha det så bra ,jag avundas dig, här det -5 och en j-a massa snö Mvh Sven Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ban99arne Inlagd Januari 7, 2011 Dela Inlagd Januari 7, 2011 Ett annat knep är ju att skaka äggen rejält innan kokning men skaka inte mer än två minuter såvida ni inte vill ha äggröra. Knepige Arne Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
stefan5300 Inlagd Januari 7, 2011 Trådstartare Dela Inlagd Januari 7, 2011 Hej Stefan ,hittade detta på ett forum Varför är vissa ägg svårskalade? Färska ägg är mycket svårskalade! Under lagringen sker förändringar i äggets sammansättning, som gör att vitan lättare separerar från skalet efter kokning. Ägget bör vara minst en vecka gammalt för att det ska gå lätt att skala. http://matforum.nu/index.php?action=printpage;topic=3086.0 ha det så bra ,jag avundas dig, här det -5 och en j-a massa snö Mvh Sven Tackar för det, då var det lilla problemet löst. Då får jag väl köpa ägg i förebyggande syfte hädanefter. BTT-IDOL OCH BITTERFITTA. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
stefan5300 Inlagd Januari 7, 2011 Trådstartare Dela Inlagd Januari 7, 2011 Lade undan 2 ägg ska kolla om 1 vecka och lämna besked. BTT-IDOL OCH BITTERFITTA. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Keithan Inlagd Januari 7, 2011 Dela Inlagd Januari 7, 2011 Lade undan 2 ägg ska kolla om 1 vecka och lämna besked. Vi vill gärna att du berättar. Har själv grubblat. Men jag har för mig att kokta ägg köpta på 7/11 är svårskalade. Men dom kanske kokas direkt i hönshuset, för det tar väl en stund att leverera dom till butikerna. Ser fram mot skaltestet, Stefan. Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oscar Inlagd Januari 7, 2011 Dela Inlagd Januari 7, 2011 vi köper ägg hos en farmare ute i bushen, han säger att med helt färska ägg så ska man vänta en vecka innan man ställer in dem i kylskåpet. Oscar. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd Januari 7, 2011 Dela Inlagd Januari 7, 2011 Dom sa samma på ett matlagningsprogram på svensk TV häromsistens Dom var ute hos en äggproducent och frågade samma fråga. han sa att det var när dom var för färska Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Odin Inlagd Januari 7, 2011 Dela Inlagd Januari 7, 2011 Jag träffade en äggproducent förra året... (jag menar inte en höna) Och han berättade en massa intressanta och roliga saker om ägg, bla. att datummärkningen (bäst före datumet) på ägg är helt befängd. Han sa och jag har provat att om du vänder på äggen en gång i veckan så är dom helt ok att äta i månader efter sista förbrukningsdag (jag provade i 3 mån). Det är tydligen så att gulan sjunker i ägget och när den når skalet ruttnar ägget, men om man vänder det en gång i veckan så inträffar inte det. Jag har för mej att han åxå sa att ägget e svårskalat när det e för färskt. Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Keithan Inlagd Januari 7, 2011 Dela Inlagd Januari 7, 2011 He-he-he Det betyder att dom ägg jag köper i sluhallen i Cha-Am är gamla. Medans 7/11-äggen är färska Men OK, går saluhallsäggen att skala och äta så Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ban99arne Inlagd Januari 7, 2011 Dela Inlagd Januari 7, 2011 Enlast är om man fryser in äggen någon dag innan de inmundigas. Då kan man sedan enkelt skala dem innan di skall kokas, tänk på att vattnet skall vara hett. Tuppen Arne Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soengsang Inlagd Januari 7, 2011 Dela Inlagd Januari 7, 2011 Äggmackor blev det till frukost här tack vare TS Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rolba Inlagd Januari 7, 2011 Dela Inlagd Januari 7, 2011 Annars smakar det ju rätt bra med stekta ägg åxå Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Keithan Inlagd Januari 7, 2011 Dela Inlagd Januari 7, 2011 Annars smakar det ju rätt bra med stekta ägg åxå Haru rätt i. Eller omeletter i 1000 varianter. Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Clash Inlagd Januari 7, 2011 Dela Inlagd Januari 7, 2011 Hade ingen aning om att svårskalningen berodde på att äggen var för färska - alltid lär man sig något nytt! Då är det bara att klaga på inköparen: Va fan, har du köpt färska ägg!? Gäller det här bara kokta ägg? För "grillade" ägg - khai phing har jag aldrig haft problem med att skala - men dom kanske haft ett tag på nacken... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
jan53 Inlagd Januari 7, 2011 Dela Inlagd Januari 7, 2011 jag har problem när jag ska skala ett ägg, inga stora problem egentligen för det går ju att dela ägget. Men när jag ska skala ett ägg så sitter ofta hinnan som ska sitta fast i skalet fast på vitan så ägget blir mer eller mindre söndertrasat, vad beror detta på. Jag gör precis som i Sverige, kokar ägget och kyler det i kallvatten men det går inte att skala i alla fall, kanske kallvattnet är för varmt här. Har fått 2 förslag varför det blir så här, det ena är att ägget är för färskt och det andra är fodret som hönorna äter. Finns det någon här som vet vad det beror på? Hej,om att kunna skala ett ägg och hur svårt det kan vara, om inte inte skalet släpper lätt efter att du har kylt av äggen under rinnande kallt vatten å skalet inte vill släppa beror det på fodret som hönorna får, det finns olika kvalitee'r på fodret, för i tiden när jag var liten ( PÅ 50-60 talet så gav bönderna sillblandat foder till hönsen. då smakade äggen fisk och dem var jäkligt svåra att skala. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
simca76 Inlagd Januari 7, 2011 Dela Inlagd Januari 7, 2011 prova att låta äggen torka en minut efter kokning innan du kyler dem.det knep funkar för mig. simca76 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
stefan5300 Inlagd Januari 14, 2011 Trådstartare Dela Inlagd Januari 14, 2011 prova att låta äggen torka en minut efter kokning innan du kyler dem.det knep funkar för mig. simca76 Nu så är äggskalningsproblemet löst, simca76 sätt som lät äggen ligga nån minut innan man kyler dom fungerade och att låta äggen ligga en vecka efter inköksdagen innan man kokar dom fungerade också. Men jag tror jag använder simca76 metod för man vet ju inte hur länge ägget legat innan man köpt det. BTT-IDOL OCH BITTERFITTA. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kenneth4618 Inlagd Januari 14, 2011 Dela Inlagd Januari 14, 2011 Skala innan du kokar äggen “Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
sarne Inlagd Januari 14, 2011 Dela Inlagd Januari 14, 2011 Skala innan du kokar äggen Hmm...då förlorar jag ju dom. /Sarne Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. Sverige: Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kenneth4618 Inlagd Januari 14, 2011 Dela Inlagd Januari 14, 2011 Jäpp!! “Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
audirs2 Inlagd Januari 14, 2011 Dela Inlagd Januari 14, 2011 Hä hä, kul tråd det här!Vad blir nästa tråd, hur torkar ni er i r...n när ni går på toan? Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu