Jump to content
IGNORERAD

Är det fel att längta till Sverige ?


Vaxet

Recommended Posts

För min del kommer det många gånger i mina tankar längtan hem till Sverige, men när man vet att man

brännt allt där hemma så kommer mina tårar.där har ni mina tankar och längtan...sorry.

Med Vänliga Hälsningar Mait.

Maitan!

Du har många vänner här i Sverige och kan skaffa flera om du vill!

Bosätter du dig hyfsat i Goteborg så löser det sig om du så vill.

Vi är många på nätet!

pigge01

Ändrades av pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 169
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • BaBoo

    38

  • Tommy

    15

  • GammalDansken

    9

  • pigge01

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Utbildniningssytemet är ju som vi vet kanske inte världsbäst i Sverige, men i jämförelse med Thailand är skillnaden ändock som natt och dag, till Sveriges fördel. Att hela tiden kritisera skolsystemet och inte ta med i beaktande om eleven är motiverad eller inte och kanske t.o.m ser igenom vad det är som krävs för att passera de trånga passagerna och hamna i stimulerande studiemiljöer. Vilket är mäkta kreativt.

Jag har en son som nu är 28 år och aldrig tjänat en krona som arbetstagare förutom instruktör på seglarskolor under sommarmånaderna. Han studerar nu vatten- och luftmotstånd på Princeton University och har flera år kvar eftersom han valt och blivit erbjuden att doktorera där. Han är helnöjd med tillvaron även om han får plugga häcken av sig - men det jämnar ut sig när han drar iväg en sväng i sin 4- hjulsdrivna bensintörstiga amerikanare och rensar hôvvet emellan varven. Eller drar in till klubbarna i N.Y. och rockar loss. Han har den svenska gymnasieskolan + Chalmers att tacka för att han som välbetald svensk student kan doktorera i USA som gäst på amerikanska statens bekostnad.

Men inte nog med det!

Talade igår med en av mina bröders söner. Han har en utbildning som civilingenjör från Chalmers + civilekonom från Handelshögskolan i Göteborg. Innan han var klar med studierna "draftade" Anderson Consulting honom direkt. Dem har han varit trogen sedan dess även under namnändringen till Accenture. Accenture är ju som de flesta vet ett amerikanskt företag som delar ut delägarandelar i takt med deras prestationer.

Han väljer nu att sluta jobba och pensionera sig vid en ålder på 47 år! Ekonomin är det minsta problemet efter dessa 17-18 på företaget - om man säger så. Även han har det svenska utbildningssystemet vid sidan av motivation han fått från sina hemförhållanden, att tacka för det arbetsliv och inkomstmöjlighet han haft.

Detta som svar på Baboos svammel om frihet och jobba så lite som möjligt för mesta möjliga utkomst.

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta som svar på Baboos svammel om frihet och jobba så lite som möjligt för mesta möjliga utkomst.

Var har jag skrivit "mesta möjliga utkomst"?

Och på tal om svammel så undrar jag hur du lyckats få så super fantastiska ungar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Mja, det är inget fel på dagens svenska skolor däremot så har dagens ungar blivit korkade.

Lektor Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Frugan längtar til Thailand när hon blir pensionär...jag undrar jag om man hade trivts där mer än några månader åt gången?..Sverige e för maj ju Skåne :dance1: .det övriga kvettar la ..Finland e ente nåt längre heller.. över 30 år sedan man bodde där... :whistle: lide grann i valet å kvalet var man ska saddle down om man lever till pension...

Link to comment
Dela på andra sajter

Var har jag skrivit "mesta möjliga utkomst"?

Och på tal om svammel så undrar jag hur du lyckats få så super fantastiska ungar?

Svammel??,,jobbigt att veta att nån lyckats med nått du inte tydligen inte klarat av...

# 27 RIP

Link to comment
Dela på andra sajter

Mja, det är inget fel på dagens svenska skolor däremot så har dagens ungar blivit korkade.

Lektor Arne

Eller så är det lärarna som inte håller måttet.

Finns ju några tvivelaktiga exempel på lärare här på Maipenrai som inte är det bästa föredömmet... :crazy: (ifall han nu är en lärare... :crazy: )

/Marsupilami

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad har jag inte lyckats med menar du?

Ja du verkar lite avundsjuk o bitter över att lennos,s grabbar lyckats väl igenom svenska skolan som du sågar friskt,,visst allt kan för bättras,,,men tydligen fick dom en bra start för vidare utbildning..

# 27 RIP

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja du verkar lite avundsjuk o bitter över att lennos,s grabbar lyckats väl igenom svenska skolan som du sågar friskt,,visst allt kan för bättras,,,men tydligen fick dom en bra start för vidare utbildning..

Jag är supernöjd med mitt liv och mitt arbete och skulle inte vilja byta med någon!

Om hans grabbar trivs med att plugga på chalmers o knega 8 tim om dagen 5 dar i veckan så är det bara att gratulera men jag skulle inte vilja byta om jag så fått mångmiljonbelopp i årslön!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

Jag är supernöjd med mitt liv och mitt arbete och skulle inte vilja byta med någon!

Om hans grabbar trivs med att plugga på chalmers o knega 8 tim om dagen 5 dar i veckan så är det bara att gratulera men jag skulle inte vilja byta om jag så fått mångmiljonbelopp i årslön!

Hur tänkte du där?

Du vill väl inte att ditt barn blir som mig? En dum unge som är halvt efterbliven i vuxen ålder? :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur tänkte du där?

Du vill väl inte att ditt barn blir som mig? En dum unge som är halvt efterbliven i vuxen ålder? :)

Är nog inget fel på dig :)

Men om man inte är det minsta intresserad av tex teknik varför skall man då offra en massa år på att utbilda sig på chalmers för att sedan jobba med något man inte tycker är roligt!

Chalmers behöver ju inte vara helt bortkastad tid för Abba-Björn gick ju där och det gick ju rätt bra för honom i alla fall ;)

Men poängen från lenno var väl hur förträfflig svenska skolor är så jag förmodar att det bara finns svenskar på det där universitet där i USA där hans pojk går ;)

Påminns lite om palme som kallade USA satans hantlangare samtidigt som han skickade dit sina pojkar på privatskola (syftar på lennos vänsterintresse i andra trådar) :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ser att det finns en gemensam nämnare för er som flyttar , eller planerar en flytt till Sverige - och det är att ni har barn i skolåldern.

Jag undrar om ni hade haft samma längtan till Sverige om det inte hade varit för barnen. Valet mellan Thailand och Sverige är ju inte svårt med barn i skolåldern och då ligger det nog nära till hands att man också, för sitt eget bästa, vinklar sitt tyckande så det stämmer med situationen (barnen).

Jag, som inte har några barn att tänka på, trivs väldigt bra i Thailand och har absolut ingen längtan att flytta till Sverige.

Jag vill gå så långt, att skulle jag bli erbjuden ett liv i Sverige med ett lägre kostnadsläge än det jag har i Thailand, så skulle jag ändå välja att bo kvar i Thailand.

Är det fel att tycka så?

:great:

Jag har heller inge barn i Thailand att ta hänsyn till men om det skulle bli aktuellt så skulle jag givetvis starkt överväga en flytt till Sverige. Men man blir idi*tförklarad av många svenskar när man påpekar att det finns en vardag i Thailand också, de som bara varit där på en semester eller en längre "thaimout" med föräldraledighetspengar som försörjer dem.

Det är en jävla skillnad på att "semestra" och "leva" i Thailand!

Ska man jobba och sköta alla byråkratiska saker som det innebär att jobba i Thailand kan jag förstå att man tröttnar-Sverige är ett av de enklaste länderna att leva och jobba i. Själv är jag nöjd med tillvaron just nu, en lägenhet i Thailand och en lägenhet i Sverige och de mesta av prylarna i en resväska mellan ställena...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Men poängen från lenno var väl hur förträfflig svenska skolor är så jag förmodar att det bara finns svenskar på det där universitet där i USA där hans pojk går ;)

Påminns lite om palme som kallade USA satans hantlangare samtidigt som han skickade dit sina pojkar på privatskola (syftar på lennos vänsterintresse i andra trådar) :crazy:

Min poäng var att det svenska utbildningssystemet kanske inte tillhör den absolut världstoppen, men att det i kombination med motivation erbjuder var och en att utbilda sig efter eget intresse och förutsättningar oavsett ekonomisk bakgrund. Om man har en gedigen utbildning grundat på intresse är nog chanserna att man trivs med tillvaron oändligt mycket större eftersom gränsen mellan arbete och fritidsintresse då i det närmaste är utsuddad. Det skulle jag själv iaf önskat jag satsat betydligt mer på när man var yngre. Sedan om andra föredrar att klättra i ställningar ute på Nordsjön tills de är 72 som förmodligen pensionsåldern kommer att hamna på om ett antal år - up to them. Bara av anledningen att inte ha reglerad arbetstid! En sak är säker; är det några som inte har stämpelklockor på sina arbetsplatser - så inte är det de högutbildade. Där är mätfaktorn att leverera över tid - under eget ansvar och egen planering.

Att Baboo har den livliga fantasin att bli påmind om Palme är ju som vanligt bara sådan ski*t som naiva, outvecklade hjärnor kan producera. Det var förväntat att mitt inlägg skulle personifieras av någon och inte enbart ses som det var avsett, nämligen ett par, av flera jag känner till på nära håll, konkreta exempel från utbildningsmöjligheterna för våra svenska ungdomar. För inte ryms det väl i Baboos världsbild att man inte nödvändigtvis måste tillhöra någon extrem gruppering, vare sig till vänster eller höger. Eller att man kan ha en ståndpunkt i sitt hemland men diametralt motsatt i andra totalitära stater med avsaknad av demokrati.

Vad fattigt livet måste vara om man bara ha förmågan att urskilja svart eller vitt på färgskalan eller rött eller gult på den politiska paljetten.

Mitt sista ord i detta. Nu till trevligare saker - skidåkning med Hellner och grabbarna.

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det som är så fel med det svenska skolsystemet? Jag tycker det verkar som det producerar ganska välmående, välutbildade och allmänbildade personer som klarar sig mycket bra oavsett om de vill bli städare eller proffessorer senare i livet.

Det verkar vara en vedertagen sanning, både här och i samhället, att den svenska skolan är dålig och blir sämre för varje dag, men jämfört med vad och på vilket sätt vill jag gärna veta? Det finns säkert saker att förbättra, det finns det alltid inom allt, men så dålig tycker då inte jag det är på något sätt.

Ändrades av korp

#BEDDO FA-USTO, GUDDO NAITO.#

Link to comment
Dela på andra sajter

Internationellt sett, så står inte svensk undervisning högt i kurs, hur många % har godkänt när dom går ut "bara" NIAN T.ex.?

Själv bor vi sedan drygt två år här, Anders trivs utomordentligt, förutom med trafiken, när jag kör alltså.

Kanske de som flyttar till Sverige har brist på slantar, det kostar att ligga på topp i BKK.

Hälsar er kompis anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det som är så fel med det svenska skolsystemet? Jag tycker det verkar som det producerar ganska välmående, välutbildade och allmänbildade personer som klarar sig mycket bra oavsett om de vill bli städare eller proffessorer senare i livet.

Det verkar vara en vedertagen sanning, både här och i samhället, att den svenska skolan är dålig och blir sämre för varje dag, men jämfört med vad och på vilket sätt vill jag gärna veta? Det finns säkert saker att förbättra, det finns det alltid inom allt, men så dålig tycker då inte jag det är på något sätt.

Vad som skrivits är att skolan har försämrats för varje år som går och inget annat men de som vill tro att Sverige har världens bästa skola får väl tro det!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad som skrivits är att skolan har försämrats för varje år som går och inget annat men de som vill tro att Sverige har världens bästa skola får väl tro det!

Tonen i denna tråd är väl ganska tydlig, i den mening att den svenska skolsystemet beskivs som överlag dåligt, samt har försämrats över de senare åren. Det är ju precis samma syn som ofta även kommer fram i media samt bland dagens skolpolitiker, speciellt inom delar av FP som av någon orsak ser området som sitt eget inom regeringen. Speciellt gillar man att konstant skylla förfallet på socialdemokraternas skolpolitik också, men det är väl off topic.

Jag delar inte den synen, den känns ganska populistisk samt mest nostaligisk. Den innebär ju inte att jag tycker den är bäst i världen heller, vilket jag även påpekade. Det finns helt klart utrymme för förbättringar, men det finns det ju alltid.

Tycker du verkligen jag skrev något som tydde på att jag anser den vara bäst i världen, eller kände du bara lite så där spontant för att verkligen gå in för att missförstå inlägget.

#BEDDO FA-USTO, GUDDO NAITO.#

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad som skrivits är att skolan har försämrats för varje år som går och inget annat men de som vill tro att Sverige har världens bästa skola får väl tro det!

Har inte detta mycket att göra med att vi har flera invandrare i skolorna än våra grannländer (och att dessa elever inte har lärt sig det svenska språket ordentligt?). Har för mig att jag läst detta någonstans angående PISA undersökningarna. Detta skulle ju isf påverka statistiken, betyder ju inte att den svenska skolan är dålig för det. Bara en tanke.

Anledningen till att jag skriver detta är att många universitet i Sverige håller världsklass så att utbildningen skulle vara dålig i Sverige är jag inte övertygad om. Bäst i världen är den antagligen inte heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tonen i denna tråd är väl ganska tydlig, i den mening att den svenska skolsystemet beskivs som överlag dåligt, samt har försämrats över de senare åren. Det är ju precis samma syn som ofta även kommer fram i media samt bland dagens skolpolitiker, speciellt inom delar av FP som av någon orsak ser området som sitt eget inom regeringen. Speciellt gillar man att konstant skylla förfallet på socialdemokraternas skolpolitik också, men det är väl off topic.

Jag delar inte den synen, den känns ganska populistisk samt mest nostaligisk. Den innebär ju inte att jag tycker den är bäst i världen heller, vilket jag även påpekade. Det finns helt klart utrymme för förbättringar, men det finns det ju alltid.

Tycker du verkligen jag skrev något som tydde på att jag anser den vara bäst i världen, eller kände du bara lite så där spontant för att verkligen gå in för att missförstå inlägget.

Tycker du skolan är lika bra i Sverige idag som när du själv gick där?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte detta mycket att göra med att vi har flera invandrare i skolorna än våra grannländer (och att dessa elever inte har lärt sig det svenska språket ordentligt?). Har för mig att jag läst detta någonstans angående PISA undersökningarna. Detta skulle ju isf påverka statistiken, betyder ju inte att den svenska skolan är dålig för det. Bara en tanke.

Anledningen till att jag skriver detta är att många universitet i Sverige håller världsklass så att utbildningen skulle vara dålig i Sverige är jag inte övertygad om. Bäst i världen är den antagligen inte heller.

Jo invandringen kan säkert förklara om utbildningen i svenska skulle vara sämre men i andra ämnen som matte, fysik, kemi osv.. så har det väl ingen betydelse vilket land man kommer från.

Det finns säkert info att hitta om hur många av "rikemans" ungarna som väljer att studera utanför Sverige och varför de i så fall gör det.. någon som har någon bra länk?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo invandringen kan säkert förklara om utbildningen i svenska skulle vara sämre men i andra ämnen som matte, fysik, kemi osv.. så har det väl ingen betydelse vilket land man kommer från.

Om undervisningen sker på svenska har det nog en viss betydelse, behärskar man inte språket så ...

mvh

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Om undervisningen sker på svenska har det nog en viss betydelse, behärskar man inte språket så ...

mvh

Jo invandringen har förmodligen också påverkat utbildningen negativt men nu är det ju några i tråden som menar att utbildningen inte har försämrats i Sverige!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker du skolan är lika bra i Sverige idag som när du själv gick där?

Min personliga uppfattning om min skolgång nu i efterhand, samt hur jag tror situationen är idag är nog inga bra sätt att se kvaliteten på skolan :)

Den finns nog en lång rad olika aspekter på varför elever kanske presterar sämre idag (gör de det?) än de gjort tidigare, som troligen har mer med deras personliga bakgrund, familjer och samhället att göra än att kvaliteten på undervisningen skulle blivit sämre.

#BEDDO FA-USTO, GUDDO NAITO.#

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...