Jump to content
IGNORERAD

Jakt Fiske och Friluftsliv


Odin

Recommended Posts

Oregistrerad

Grattis till nyårsharen, så det verkar vara en "Tyskhare" fälthare, hoppas den kommer att smaka gott nu.

Mvh

Magnus-Chumphae

Tackar tackar! Bilderna e ju ente up to date..så den haren å gåsen e ju gången tid, om man säjer :)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 975
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Odin

    201

  • thaimoose

    43

  • maakaao

    37

  • wavis

    32

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Ja nu tycker jag att det är dags med några matbilder gjort på diverse vilt från skogen. :)

Börjar med thailändsk snacks som heter "nua sen pad wan" kokt strimmlat och friterat älgkött smaksatt med lite socker och sojasås, äts med klibbris.

Sedan en kryddig köttgryta gjort på strimmlat kronhjortskött använder gärna lite torkade trattkantareller i såsen, äts med potatis eller ris.

Därefter en av mina favoriter, köttbullar gjort på vildsvinsfärs till det sås och potatis. :drinks:

Mums.....

post-3878-0-14073500-1294438925_thumb.jp

post-3878-0-48173400-1294439280_thumb.jp

post-3878-0-00780000-1294439302_thumb.jp

post-3878-0-11086300-1294439328_thumb.jp

                                                                                  

 

                                   

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja nu tycker jag att det är dags med några matbilder gjort på diverse vilt från skogen. :)

Börjar med thailändsk snacks som heter "nua sen pad wan" kokt strimmlat och friterat älgkött smaksatt med lite socker och sojasås, äts med klibbris.

Sedan en kryddig köttgryta gjort på strimmlat kronhjortskött använder gärna lite torkade trattkantareller i såsen, äts med potatis eller ris.

Därefter en av mina favoriter, köttbullar gjort på vildsvinsfärs till det sås och potatis. :drinks:

Mums.....

Hej!

Ser riktigt gott ut!

//Janne

Link to comment
Dela på andra sajter

Grattis till nyårsharen, så det verkar vara en "Tyskhare" fälthare, hoppas den kommer att smaka gott nu.

Mvh

Magnus-Chumphae

Klart att det är en Tyskhare... Han har ju en tysk jagd terrier hehe

Min 6 månaders tysk ser nästan lika stor ut som din Viktor, hur gammal är den?

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja nu tycker jag att det är dags med några matbilder gjort på diverse vilt från skogen. :)

Börjar med thailändsk snacks som heter "nua sen pad wan" kokt strimmlat och friterat älgkött smaksatt med lite socker och sojasås, äts med klibbris.

Sedan en kryddig köttgryta gjort på strimmlat kronhjortskött använder gärna lite torkade trattkantareller i såsen, äts med potatis eller ris.

Därefter en av mina favoriter, köttbullar gjort på vildsvinsfärs till det sås och potatis. :drinks:

Mums.....

Visst är det fantastiskt att vårt Svenska viltkött passar så direkt in i den Thailänska maten?

Det måste finnas nåt Thailänskt djur som är lika magert och med samma smakriktning...

Är det någon som käkat Tom yam Gräsand?? hehe det där såg jäkligt konstigt ut, men tusan va de e gott.

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det fantastiskt att vårt Svenska viltkött passar så direkt in i den Thailänska maten?

Det måste finnas nåt Thailänskt djur som är lika magert och med samma smakriktning...

Är det någon som käkat Tom yam Gräsand?? hehe det där såg jäkligt konstigt ut, men tusan va de e gott.

Nää tom yam gräsand har jag inte provat men Tom yam kwang moose/ deer/ moo baa(vildsvin) och diverse köttgrytor på thailändsk vis har jag provat med delikat resultat. :great:

Kim kanske har något bra recept på Tom jam tjäder? :whistle:

En sak har jag undrat över, för en tid sedan hade vi Thaibesök och hon vill inte äta nötkött. Men när det serverades viltkött så var det inga problem.

Jag frågade inte varför men troligen för att hon inte är van hemifrån eller så vill hon inte äta tamboskap som används i jordbruket enl. frugan.

På tal om Thailändska djur så hittade jag en sida Sawasdee Deer Farm som föder upp någon sorts hjort. Det ser ut som att de tillreder kött och säljer, tyvärr är sidan på Thai. Jag får väl undersöka närmare var det ligger, det kanske är värt ett besök efter älgjakten i Sverige.

:wai:

                                                                                  

 

                                   

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nää tom yam gräsand har jag inte provat men Tom yam kwang moose/ deer/ moo baa(vildsvin) och diverse köttgrytor på thailändsk vis har jag provat med delikat resultat. :great:

Kim kanske har något bra recept på Tom jam tjäder? :whistle:

En sak har jag undrat över, för en tid sedan hade vi Thaibesök och hon vill inte äta nötkött. Men när det serverades viltkött så var det inga problem.

Jag frågade inte varför men troligen för att hon inte är van hemifrån eller så vill hon inte äta tamboskap som används i jordbruket enl. frugan.

På tal om Thailändska djur så hittade jag en sida Sawasdee Deer Farm som föder upp någon sorts hjort. Det ser ut som att de tillreder kött och säljer, tyvärr är sidan på Thai. Jag får väl undersöka närmare var det ligger, det kanske är värt ett besök efter älgjakten i Sverige.

:wai:

Ja

verkar vara i pak chong korat

70 Moo 10, Tambon Phra Khanong, Pak Chong, Nakhon Ratchasima.

Tel. 081-905-4605, 086-555-9573.

Linjekarta.

Hej rådjur gård.

49 Moo 3, deldistrikt Sanun Lek, Saraburi.

Tel. 081-905-4605.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fick just ett samtal från en herre Som heter Pontus W. som är ägare till Jaktlivets kennel. Det är en gammal vapendragare som jag tillbringat många trevliga dagar i skogen med.

Gå in på hans hemsida Jaktlivets.se å kolla det finns en del roliga bilder på Tjt. och Plottar...

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

En Vinterdag -10 i luften 0 i ytvattnet perfekt för Vätternlax.

Detta mina herrar är avkopplande,sinnesfrid,spänning mm DVS skälsfrid!

Ursäkta bildkvalit´e scannade in ett foto från Granvik med herr Svamp invägning.

Finns inget bättre HM Kanske :drinks: !

post-4567-0-26807400-1294491553_thumb.jp

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har en liten fråga här.

Hur kommer det sig att jägare med bössa som är i skogen blir attackerade av vargar och blir tvungna att skjuta vargen. När det finns väldigt många bär och svampplockare i skogen som aldrig blir attackerade av vargar.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har en liten fråga här.

Hur kommer det sig att jägare med bössa som är i skogen blir attackerade av vargar och blir tvungna att skjuta vargen. När det finns väldigt många bär och svampplockare i skogen som aldrig blir attackerade av vargar.

Handlar det inte ofta om att vargen attackerar deras jakthund, en hund och en varg i kombination blir nog ofta ganska aggressivt och därmed är även jägaren i fara om vargen inte oskadliggörs.

Annars undviker ju vargar människor, därav så är vi ofta aldrig hotade än vargar, de är nog mer rädda för oss än vi för dem. Men just hundar blir nog en faktor som kan bli farligt för alla inblandade, för vargen blir aggressiv, rädd och farligt.

Men jag är ingen expert på detta, någon av jägarna vet säkert bättre :)

Personligen jagar jag inte, jag är neutral till det, men jag tycker det är trist att just vargar ofta är så hatade av jägare...jag tycker vargar ska få finnas i våra skogar, det finns plats för dem också även om de dödar jakthundar och tamdjur ibland...

#BEDDO FA-USTO, GUDDO NAITO.#

Link to comment
Dela på andra sajter

Har en liten fråga här.

Hur kommer det sig att jägare med bössa som är i skogen blir attackerade av vargar och blir tvungna att skjuta vargen. När det finns väldigt många bär och svampplockare i skogen som aldrig blir attackerade av vargar.

Hej!

Du menar Björn, jag tror att det beror på att jägaren har hund.

det är hunden som eggar upp björnen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja ofta skäller och tom. biter hunden björnen som efter ett tag blir förbannad och anfaller hunden, är hunden då oerfaren eller kanske blir rädd ja då springer den till husse för att få trygghet.

Björnen är absolut inget ointelligent djur så den kopplar omedelbart ihop hunden med människan och kan då ev. anfalla...

Fast oftast så gör den bara en skenattack, men vem f-n har is i magen när det kommer en nalle i 60km/h springande emot dej?? Inte jag iaf.

jag har en gräns 10m. sen smäller det. Jaktid eller inte, jag tar hellre ett par månader i fängelse än sitter i en björnkäft.

Ändrades av Odin

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nästa grej är att jägarna är i regel tysta i skogen, vilket svamp/bärplockare varken är eller bör vara. Om Björnen hör oss så går den undan, men om den inte gör det så riskerar vi att komma så nära att vi skrämmer den å då ere inte kul.

Jag stod 15m. från en liten björnkrake som sprang förbi mej i Aug. på björnjakten, även om den bara vägde ca 50kg så var den imponerande.

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Du menar Björn, jag tror att det beror på att jägaren har hund.

det är hunden som eggar upp björnen.

Nej jag menar varg.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men varför tar man då med sig en hund i trakter där man vet att det finns varg och björn när man vet att risken att bli attackerad är mindre om man inte har hund med sig.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej jag menar varg.

Finns inga dokumenterade fall av vargattacker mot människa i Sverige de senaste 250 åren, varg är alltså inte farlig för människor. Däremot attackerar de mer än gärna hundar och tamdjur och du måste ha förväxlat när någon skjutit för att freda sin bäste vän hunden eller kanske sina får.

Björn däremot attackerar ofta om du smyger dig på, eller överraskar den. I Finland blev t ex en joggare dödad av björn, i Nordamerika dör flera människor varje år av björnattacker, inte alla är beväpnade.

Vad gäller det du skrev tidigare om att sitta i ett torn och mata in bytet så kan jag väl säga att jag under 3 jaktdagar den här veckan skidrat totalt dryga 5 mil för att finna viltet. utan att lyckas. Inte ett skott avlossat så här långt.

Långt ifrån alla jaktformer innebär att sitta och vänta.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Varg anfaller ytterst sällan människa.

Man kan vara ute på jakt efter andra djur, och när vargen hör skallen av hund så blir den nyfiken och närmar sej.

När eller varför vargen börjar se hunden som en konkurrent vet jag inte men det är troligtvis anl. till att vargen dödar hund

Jag tar hund med mej till marker där det finns Björn för att jaga Björn med mina hundar

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns inga dokumenterade fall av vargattacker mot människa i Sverige de senaste 250 åren, varg är alltså inte farlig för människor. Däremot attackerar de mer än gärna hundar och tamdjur och du måste ha förväxlat när någon skjutit för att freda sin bäste vän hunden eller kanske sina får.

Björn däremot attackerar ofta om du smyger dig på, eller överraskar den. I Finland blev t ex en joggare dödad av björn, i Nordamerika dör flera människor varje år av björnattacker, inte alla är beväpnade.

Vad gäller det du skrev tidigare om att sitta i ett torn och mata in bytet så kan jag väl säga att jag under 3 jaktdagar den här veckan skidrat totalt dryga 5 mil för att finna viltet. utan att lyckas. Inte ett skott avlossat så här långt.

Långt ifrån alla jaktformer innebär att sitta och vänta.

Pluset får du för den sista delen i ditt inlägg, heder åt dig som jagar viltet och inte väntar på viltet. Det kallar jag jägare :great::great:

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Idag var det grått och regntungt + 1 grad här på ostkusten men de vilda djuren kräver sitt så det var bara att starta upp grävlastarn och köra en ensilagebal till skogen.

Sedan början av november har de ätit ungefär en bal på 2 veckor. Det är fortfarande långt till våren och det gäller att fodra tills de kan hitta grönska själva fram i maj.

Förra vintern var det mera snö och då körde jag ut den sista i slutet på april men det blev halva kvar.

post-3878-0-05464800-1294503613_thumb.jp

post-3878-0-52045100-1294503629_thumb.jp

                                                                                  

 

                                   

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja jag var inte själv med idag då jag njuter av sviterna efter en underbar Svininfluensa, men mina vänner i jaktlaget (4pers)har handsläpat ut 5 st 80kg. balar ensilage och till vissa foderplatser är flera hundra meter.

Dom har dessutom burit ut ca 300kg. havrekross till samma ställen, jag är faktiskt ganska imponerad att dom fick ut såpass mkt. i djupsnön...

Så här såg det ut förra året, sista gången det gick att köra nästan ända fram med bil

Blandat049.jpg

Och vägen till en annan foderplats

Blandat046.jpg

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ser ut som jag skulle behöva hjälpa dig med att ploga snö :whistle: . Jag plogar mina skogsvägar för att rådjuren ska ha en möjlighet att komma undan och även underlätta för övrigt vilt.

Problemet är att viltet följer vägen hem till husen så mitt äpple och plommonträd som jag planterade för några år sedan är ett minne blott. :whoco5:

post-3878-0-34514600-1294601984_thumb.jp

                                                                                  

 

                                   

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja jäklar vad jag har kort fast i snön me släpvagnar å skit efter bilen.

För ett antal år sedan uppe i Dalarna så gjorde vi ett test med snöskotrtar då vi gjorde en 2 mil's slinga med spår tvärs igenom marken.

Och det blev otroligt uppskattat av viltet som fick en snabb ``genomfartsled´´ genom marken, vi såg på spåren hur massor av individer och arter som tog hjälp att slippa skavsåren efter skaren.

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det lustiga med alla jägare jag känner är att de säger att de är djurvänner och att det bara är för naturupplevelsen de jagar. Vilket skitsnack!! Jag har än aldrig hört någon som vågar erkänna att de får en kick av att döda en annan levande varelse.

// mrco

Link to comment
Dela på andra sajter

Det lustiga med alla jägare jag känner är att de säger att de är djurvänner och att det bara är för naturupplevelsen de jagar. Vilket skitsnack!! Jag har än aldrig hört någon som vågar erkänna att de får en kick av att döda en annan levande varelse.

// mrco

"Kicken" ligger, åtminstone för mig, i att göra det mina förfäder i 100 000 tals år gjort före mig. Leva i, och med, naturen, trampa runt i skog, myr och berg hela dagen och lägga sig vid brasan i skogskojan dödstrött på kvällen. Mätt på mat man själv har hämtat ur naturen, inte från frysdisken. Är nog inte helt olikt den tillfredställelse hobbygrönsaksodlaren känner tror jag.

Back to basic, att leva i naturen, är oerhört givande för oss människor. Stenåldersmänniskan finns i våra gener och stenåldersmänniskan dödade sin mat.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...