Jump to content
IGNORERAD

Jakt Fiske och Friluftsliv


Odin

Recommended Posts

Ja Kim eg. så har du rätt

Men grejen e den att jag inte vill att mina hundar ska gå i gryt, fast det har skjutis en del räv för dom framförallt för tiken.

Men mina dogs är alla stora för sin ras, och riskerar att fastna i grytet.

Fast alternativet är ju att göra som du säger och börja jaga Räv den här årstiden utan hund då det ju e ändå är löshundsförbud, men det är ju hundjakten som e mitt intresse.

Att försöka få till dugliga hundar vilket jag till viss del har lyckats väldigt bra med, är så att säga jakten i mitt liv.

Fast man ska aldrig säga aldrig för när fan blir gammal så blir han religiös...

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 975
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Odin

    201

  • thaimoose

    43

  • maakaao

    37

  • wavis

    32

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Ska ordna mina första förtjänsta minus nu..

Jag tycker att jägare är som Mexikanska Knarkmaffian.

Har man motståndare till villebrådet, så ser man till att skjuta bort det.

Vem tusan vill ha konkurens till förtjänsten, när det är lätt att skjuta motståndaren.

Räven, lodjuret, vargen kan ju bara slåss med tänder och klor..

FF

www.easi.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska ordna mina första förtjänsta minus nu..

Jag tycker att jägare är som Mexikanska Knarkmaffian.

Har man motståndare till villebrådet, så ser man till att skjuta bort det.

Vem tusan vill ha konkurens till förtjänsten, när det är lätt att skjuta motståndaren.

Räven, lodjuret, vargen kan ju bara slåss med tänder och klor..

FF

Nää fan FF, alla har rätt att ha en åsikt ingen skugga över din.

Jag orkar inte slåss med väderkvarnar, men om du hade hört ett utmattat Rådjurs ångestskrik när det inte orkar springa undan för den tredje Räven på rad som jagar den.

Visst det kanske låter som en dåres försvarstal - fan du vill bara döda. Men så är det inte, om jag hade velat hade jag kunnat skjuta säkert 10-12 Rådjur själv under denna säsong... Jag sköt 4...

Det kändes helt enkelt inte rätt.

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Idag är det den sista januari vilket är sista dagen det här jaktåret som det är tillåtet att jaga tjäder. Hade tänkt åka ut på skidorna en sista gång men eftersom dottern blivit krasslig med lite feber och hosta och inte kan gå på dagis idag så måste jag stanna hemma istället. Och då passar det ju bra att här i tråden summera hur vinterns topptjäderjakt gick, vilket väl kan sammanfattas med ordet skralt.

Har varit ute 8 dagar på skidorna nu i januari och uppskattar att jag hunnit åka ca 12-13 mil skidor längs igensnöade myrar i spaning efter tjädertupp. Tre nätter har jag också övernattat ute i skogen för att vinna lite tid och hinna åka längre sträcka per dag. Men eftersom tjädertillgången är så skral det här året i våra trakter så har jag bara träffat på tjäder vid fyra tillfällen totalt vilket alltså innebär dryga 4 mil på skidor mellan varje viltkontakt. Ingen av gångerna har jag dock ens kommit nära ett skottillfälle så jag har kammat noll och intet vad gäller byte den här vintern tyvärr. Fåt ta dem nästa vinter istället.

Hur var det nu han skrev han mrco?

Just ja, så var det.

Nu är det ju så att i min ordbok så har orden HITTA och ÖVERLISTA inte samma betydelse. När du väl har hittat ett bytesdjur på skjutavstånd så krävs det inte mycket list att skjuta det med gevär. Ska du däremot använda spjut som våra förfäder då krävs det list. Hoppas du hade en trevlig tid ute i naturen, du fick ju om inte annat lite motion!! :drinks:

// mrco

Märks att du inte har varit på

topp fågeljakt!

Vet du hue liten tjädern är i kikarsiktet

på låtg oss säga bara 130m?

Skulle inte tro det!

Mvh

Higlander

Fd agronomklepptoman

Link to comment
Dela på andra sajter

Märks att du inte har varit på

topp fågeljakt!

Vet du hue liten tjädern är i kikarsiktet

på låtg oss säga bara 130m?

Skulle inte tro det!

Mvh

Higlander

Skulle tippa på att det beror på kvalitén på kikarsiktet, man tävlingsskjuter på 600 meter nuförtiden. Och har träffbilder obetydligt större är en femkrona...

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men då tror jag att man skjuter på föremål som inte rörsig så mycket som tex fåglar har varit och jagat fågel men vi skjöt bom kan tilläggas att det var närmare än 600 m så det beror säkert på linsen ! Kan jag erkänna att jag inte är någon extrem jägare trots att jag vistas en hel del i våra fjällmarker .

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har stått och tittat på 300m. skyttar som sätter 4 skott inom en enkrona, då såg jag knappt tavlan som var i storlek ett A4. Och dom sköt mot riktpunkten var ett rött kors 3X3 cm.

Dom herrarna sitter och beräknar sidvindavdrift och andra konstigheter, inget för mej men jag blev väldigt imponerad.

Fast det är ju ingen kikare man släpar med sej i skogen precis, dom e en halv meter långa och har en utgångs öppning med en diameter på över 50mm kanske 60.

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har stått och tittat på 300m. skyttar som sätter 4 skott inom en enkrona, då såg jag knappt tavlan som var i storlek ett A4. Och dom sköt mot riktpunkten var ett rött kors 3X3 cm.

Dom herrarna sitter och beräknar sidvindavdrift och andra konstigheter, inget för mej men jag blev väldigt imponerad.

Fast det är ju ingen kikare man släpar med sej i skogen precis, dom e en halv meter långa och har en utgångs öppning med en diameter på över 50mm kanske 60.

Shoot men shoot :dance1:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Nu e guuuuben törstig :drinks:

glad påsk på dig :crazy:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu e guuuuben törstig :drinks:

glad påsk på dig :crazy:

Inte törstig på brempa men påskmust är inte fel :drinks: Och Glad Påsk på dig med vännen Mvh Måne som ska ta sig en lutare nu :giggle:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

SVARET PÅ CITATET VAR INGEMAR STENMARK dåligt gissat ingen som svarade.Men i morgon drar jag upp till hans hemtrakter för att kikpimpla efter röding. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Vem sa citat "det är ingen ide att prata med de som inget begriper" slut citat :drinks:

SVARET PÅ CITATET VAR INGEMAR STENMARK dåligt gissat ingen som svarade.Men i morgon drar jag upp till hans hemtrakter för att kikpimpla efter röding. :)

Hade du istället skrivit "hä ä ingen ide att förklar för de som int begrip" hade du fått ett svar. ;)

Odin... Jo har man hundar så vill man ju bedriva jaktformer där de används så jag förstår dig. Själv är jag utan jakthund sedan dryga 10 år tillbaka och intresserar mig därför mer för jaktformer jag hade svårt att bedriva under de många år jag hade hund.

Ska ordna mina första förtjänsta minus nu..

Jag tycker att jägare är som Mexikanska Knarkmaffian.

Har man motståndare till villebrådet, så ser man till att skjuta bort det.

Vem tusan vill ha konkurens till förtjänsten, när det är lätt att skjuta motståndaren.

Räven, lodjuret, vargen kan ju bara slåss med tänder och klor..

FF

I motsats till vad du tror så är jag rovdjursvän. Jag önskar mig livskraftiga stammar av björn, varg, järv, lo, utter, räv, mård etc och är t ex medlem i rovdjursföreningen. Allt i naturen hänger ihop i större utsträckning än vi ofta anar så det är inte alltid säkert att man får fler sk matnyttiga villebråd bara för att man dödar ett rovdjur.

Men finns det livskraftiga stammar så ska de naturligtvis kunna jagas precis som allt annat vilt. Rävjakt är lika intressant som rådjursjakt och har många anhängare som månar mer om rävstammar än rådjursstammar. Så tro inte att jägare är någon homogen grupp som alla tänker och tycker likadant. Finns lika många olika åsikter hos dessa som det finns hos män med thailändsk partner.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Shoot men shoot :dance1:

Kom osökt då att tänka på denna

http://www.youtube.com/watch?v=r6qAEEJ1dgA&feature=related

Kan se Herr Odin framför mig sittande i sitt svamptorn nynnade på denna låt ;)

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Var uppe i Isaan över song kran.

Jisses hade ju smällt av om jag inte lyckats hitta denna trevliga lilla sysselsättningen.

Blev beroende och åkte runt till några sjöar och provade på specimen mete. Fiskar en hel del i Sverige men har bara specimen metat en enda gång efter karp.

Hursomhelst så fick frugan hänga med och sitta o glo medans jag hade ett par fantastiska fiske dagar.

Som enda farang så fick man ju lite roade blickar men efter ett tag började de känna igen mig och även om de trodde att man var tappad bakom en vagn när det gäller fiske (bara thaiare kan ju fiska, vad kan en halv tjock farang ha här o göra?^^)

Lyckades dock dra upp några fina firrar. Vet inte vad fisken heter exakt på svenska men går under kategorin kattfisk. På thai uttalas det "sawai"

Den största jag lyckades landa vägde 6kg och den fajtades bra.

Är i Phuket nu och vet att det finns ett ställe i Kathu där man kan fiska efter samma fisk. Ska leta fatt på sjön i dagarna.

Hursomhelst, här kommer ett par bilder :)

post-4734-0-87338000-1304055130_thumb.jp

post-4734-0-73780600-1304055214_thumb.jp

post-4734-0-38662500-1304055311_thumb.jp

post-4734-0-84644000-1304055387_thumb.jp

post-4734-0-09319500-1304055434_thumb.jp

post-4734-0-15872000-1304055478_thumb.jp

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte törstig på brempa men påskmust är inte fel :drinks: Och Glad Påsk på dig med vännen Mvh Måne som ska ta sig en lutare nu :giggle:

Kan Du säga det i efterhand??? :rotfl:

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest paw-76

Var uppe i Isaan över song kran.

Jisses hade ju smällt av om jag inte lyckats hitta denna trevliga lilla sysselsättningen.

Blev beroende och åkte runt till några sjöar och provade på specimen mete. Fiskar en hel del i Sverige men har bara specimen metat en enda gång efter karp.

Hursomhelst så fick frugan hänga med och sitta o glo medans jag hade ett par fantastiska fiske dagar.

Som enda farang så fick man ju lite roade blickar men efter ett tag började de känna igen mig och även om de trodde att man var tappad bakom en vagn när det gäller fiske (bara thaiare kan ju fiska, vad kan en halv tjock farang ha här o göra?^^)

Lyckades dock dra upp några fina firrar. Vet inte vad fisken heter exakt på svenska men går under kategorin kattfisk. På thai uttalas det "sawai"

Den största jag lyckades landa vägde 6kg och den fajtades bra.

Är i Phuket nu och vet att det finns ett ställe i Kathu där man kan fiska efter samma fisk. Ska leta fatt på sjön i dagarna.

Hursomhelst, här kommer ett par bilder :)

Sköna bilder chiefen.Du ser lite svettig ut.Var det hård kamp med fisken,i tryckande värme? :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Sköna bilder chiefen.Du ser lite svettig ut.Var det hård kamp med fisken,i tryckande värme? :)

Det var en kämpig fisk men jäklans vad varmt det var den dagen! Tur att jag hade ett ändlöst förråd av leo beer och vatten ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var en kämpig fisk men jäklans vad varmt det var den dagen! Tur att jag hade ett ändlöst förråd av leo beer och vatten ;)

Hej!

Kan man få lite tips på var du har fiskat.

Tack på förhand

//Janne

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Kan man få lite tips på var du har fiskat.

Tack på förhand

//Janne

Jag var vid två sjöar i Pang khon utanför Sakon Nakhon. Är du uppe i Isaan så finns nog sådana här sjöar lite här och var.

I Kathu finns oxå en sjö men jag har inte hunnit kika på den än. Köpte ett nytt spö häromdagen som jag vill testa :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...