Jump to content
IGNORERAD

Jakt Fiske och Friluftsliv


Odin

Recommended Posts

Jag fick en känsla under förra säsongen att en av mina hundar hade slutat jaga gris, det blev inte ett enda Nasse-drev mej veteligen.

Så i morse åkte jag och min treåriga Tyskterriertik Asta till Ökersbo hundskola, där gjorde vi först ett enkelt mentaltest med en docka som ser ut som en arg gubbe.

Asta gjorde helt rätt som skällde och höll avstånd, hon har självbevarelsedrift och kommer inte att bita Grisen sa Dennis (hundtränaren) nu går vi till hägnet.

 

Detta hägn är på 5 hektar och har en innevånare, en galt på 1,5 år och ca 70Kg.

Vi gick in släppte hunden och väntade typ 2 minuter innan hon hittat grisen och började skälla, vi såg både Gris och hund flera ggr. (det är på sina ställen väldigt tätt)

Asta skällde på Grisen i 1,5 timmar, så nu är det bevisat hon jagar Gris.

 

Men när vi skulle avsluta och gå ifrån hägnet blev det problem - hon ville inte sluta... Vi va fyra man inne å försökte fånga henne men nej, tillslut så gav Dennis Nasse lite mat och medans han åt kunde vi koppla Asta.

Kan du inte kalla in henne frågade D.-näe inte när hon jagar svarade jag - jamen skulle du inte vilja kunna göra det frågade D. det kan ju vara kanon att kunna ropa in jycken när hon är på väg åt fel håll tex.

-Joo men hur då? -lämna henne här hos mej en vecka, och kom upp på kurs nästa helg så lovar jag att du kan kalla in henne fast hon driver djur efter det.

Ok sagt och gjort, nu är Asta på internatskola och nästa helg ska jag å Aya lära oss ledarskap...

 

Lag längtar redan efter henne by the way..

 

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 975
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Odin

    201

  • thaimoose

    43

  • maakaao

    37

  • wavis

    32

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

16 minuter sedan, skrev Odin:

nästa helg ska jag å Aya lära oss ledarskap

 

Aya kan nog detta med ledarskap redan, hon har ju full koll på dig.........;)

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev ellim63:

 

Aya kan nog detta med ledarskap redan, hon har ju full koll på dig.........;)

 

Ja jo... Men ändå inte, Aya har väldigt svårt att gå med Asta i koppel (Hon har blivit ikull-dragen flera gånger), så gå fot träning ingår även det i kursen.

Man får gå med lös hund som går ``fot´´ förbi en massa lockelser, levande Kanin tex. utan att hunden slutar att ``gå fot´´. 

Vi blir också uppmanade att släppa hunden i skogen, varefter vi (när hunden är borta) sticker iväg 7-800m och blåser i en pipa (som hunden aldrig hört förut) och hunden kommer.. De e skithäftigt.

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det fiske från Phuket på Discovery Channel "River Monster" med Jeremy Wade.

BE CAREFUL!! The toe you step on today may be connected to the ass you have to kiss tomorrow!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fick hem några kilo KALLrökt Älgstek och även RenKALV ytterlår som jag glömde hos polaren i Juli (när vi rökte) å fy helvete va gott det blev... 

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Odin:

 

Ja jo... Men ändå inte, Aya har väldigt svårt att gå med Asta i koppel (Hon har blivit ikull-dragen flera gånger), så gå fot träning ingår även det i kursen.

Man får gå med lös hund som går ``fot´´ förbi en massa lockelser, levande Kanin tex. utan att hunden slutar att ``gå fot´´. 

Vi blir också uppmanade att släppa hunden i skogen, varefter vi (när hunden är borta) sticker iväg 7-800m och blåser i en pipa (som hunden aldrig hört förut) och hunden kommer.. De e skithäftigt.

Jagar här i västerbotten, älg, hare, skogsfågel skulle vara en upplevelse att jaga gris wow

Link to comment
Dela på andra sajter

24 minuter sedan, skrev Boa52:

Jagar här i västerbotten, älg, hare, skogsfågel skulle vara en upplevelse att jaga gris wow

070-273 31 30 Hör av dej så löser vi det, Har du hund så är det ännu roligare...

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

33 minuter sedan, skrev Odin:

070-273 31 30 Hör av dej så löser vi det, Har du hund så är det ännu roligare...

Wow provat att ringa dej, gris jakt oj oj

Link to comment
Dela på andra sajter

hmmm..Grisjakt  trött på det nu , visst med hund ok ,, men nej Älg Rå o Hare , det gillar jag med bra hundar .Själv sitter jag med en drever som gjort sitt han e 14 år.( blir nog en Älg hund nästa) .. Men kompisen har sm fyra o Nordic 3a på drever, så får höra många fina drev på rå iaf.. O nu e det snart Jakt vad man längtar. Kompisen var uppe på jakten i dag o släppte Älghund o fick ett fint ståndskall fick höra det i mobilen så visst längtar man....

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev wavis:

hmmm..Grisjakt  trött på det nu , visst med hund ok ,, men nej Älg Rå o Hare , det gillar jag med bra hundar .Själv sitter jag med en drever som gjort sitt han e 14 år.( blir nog en Älg hund nästa) .. Men kompisen har sm fyra o Nordic 3a på drever, så får höra många fina drev på rå iaf.. O nu e det snart Jakt vad man längtar. Kompisen var uppe på jakten i dag o släppte Älghund o fick ett fint ståndskall fick höra det i mobilen så visst längtar man....

 

Håller med dej till viss del, ähh jag är ju part i målet. Men när jag skaffade Tysktiken (samma dag som jag avlivade den andra Tyskterriern som fick cancer), så Ähh jag har haft en jäkla tur med mina hundar. Och jag gav mej f-n på att jag skulle lyckas med en Tysk Jagd Terrier också... Så nu är det väl bara att gå å dö då...

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har några tysk terrier  i jaktlaget ,, Visst bara älskar dessa ,,själv sett när hunden springer på ryggen på grisen.. Lycka till med hunden ,, själv blir det väl snart o gräva ner min ..men men så är det när man skaffar hund....

Link to comment
Dela på andra sajter

Den Första Tysken jag hade var en hane vid namn Chilli. Och han var en obänderlig hund (my way or the highway), den enda människa som bemästrade honom mentalt var denna Dennis. När han höll i kopplet gick han fot, han drog inte i kopplet, han gjorde inga bus-streck alls. När vi kom hem efter tre dagars kurs/träning och jag rasslaade med länken ( med länken menas ``strypkoppel ( strypkopplet ska inte användas för att kväva hunden utanför att berätta för jycken att sluta nu annars gör det ont)) tittade han på mej med en menade blick (öhh vem faan tror du att du är å drog än värre).

Men det var Cihilli det (frid över hans minne).

Asta är en mycket mer sammarbetsvillig tik (tjej), och jag har fullt förtroende för att Dennis (och i andra ändan vi) kommer att lyckas omformulera hennes vilda

Tyska sinne till ett lite mer ödmjukt Skandinaviskt dito...

Ändrades av Odin

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 månader senare...

Snyggt. Men Tjuren, han var väl lite tidig. Eller?

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Odin:

Snyggt. Men Tjuren, han var väl lite tidig. Eller?

Nu är min handled okej så nu väntar jag bara på en inbjudan på grisjakt:smile: När grisen är fet och fin

 

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Boa52:

Nu är min handled okej så nu väntar jag bara på en inbjudan på grisjakt:smile: När grisen är fet och fin

 

Om du är snäll kan jag bjuda in dig till gris/hjortjakt i de sörmländska skogarna i höst, det är lite annat än att sitta i ett torn och glo på ett fjäll i tron att en stackars älg har råkat hamna på villovägar! ;-)

//S 

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Stefan:

Om du är snäll kan jag bjuda in dig till gris/hjortjakt i de sörmländska skogarna i höst, det är lite annat än att sitta i ett torn och glo på ett fjäll i tron att en stackars älg har råkat hamna på villovägar! ;-)

//S 

 

Jag är jääävligt snäll...

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Odin:

 

Jag är jääävligt snäll...

555, ja det vet jag ju! du får komma med också!

//S

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Stefan:

Om du är snäll kan jag bjuda in dig till gris/hjortjakt i de sörmländska skogarna i höst, det är lite annat än att sitta i ett torn och glo på ett fjäll i tron att en stackars älg har råkat hamna på villovägar! ;-)

//S 

Då hoppas jag att du är snäll, det vill jag gjärna vara ned på

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Boa52:

Då hoppas jag att du är snäll, det vill jag gjärna vara ned på

Jag är jätte snäll, mot de snälla!

// Fantomen

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Stefan:

555, ja det vet jag ju! du får komma med också!

//S

Nä nu är du för mycke snäll, ha ha det skulle vara skit roligt vi tre riktiga gubbarna på detta forum jaga # nåt "

Link to comment
Dela på andra sajter

Men men, Odin o jag är ju sörlänningar ju! Men jag drar inga förhastade slutsatser, du är så välkommen så!

//S

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Stefan:

Men men, Odin o jag är ju sörlänningar ju! Men jag drar inga förhastade slutsatser, du är så välkommen så!

//S

Ja jag får väl smyga bakom er och vara tyst, tror jag klarar det en helg,

sen kommer jag att skjuta allt före er så det blir nog bra

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Boa52:

Ja jag får väl smyga bakom er och vara tyst, tror jag klarar det en helg,

sen kommer jag att skjuta allt före er så det blir nog bra

Du är för go du! 

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Stefan:

Du är för go du! 

Ser framemot höstens jakt, tills dess är vi ovänner på forumet gubbskräll, Fattar du det eller måste jag ringa dej så du förstår:sure:

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...