Jump to content
IGNORERAD

Jakt Fiske och Friluftsliv


Odin

Recommended Posts

Om du inte vet det så är Sverige ett land och Svedala en ort.

Om du inte vet så är det OCKSÅ en skämtsam benämning av Sverige.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 975
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Odin

    201

  • thaimoose

    43

  • maakaao

    37

  • wavis

    32

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Om du inte vet så är det OCKSÅ en skämtsam benämning av Sverige.

Jag vet, men så skrev inte berlitz.

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet, men så skrev inte berlitz.

Så var det med läsförståelse igen då ;)

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Å detta är ju ett Svenskt forum eller ?

Sitter eller sidder ? Kanske dags för en flytt till annat ställe än Svedala ? 

 

Hehe, e du en sån där 08 Gaj???? Vi skiter i er  norr om Åsen  :D

Link to comment
Dela på andra sajter

Fy f-n vilken katastrofal Älgjaktsvecka det här blev...                                                                                                                                                                                                                                   En Älg och en Björn observerades, inte ett skott avlossades. Som mest hade vi 26,5 grader varmt, å det var efter att vi trampat myr i ca:2 km.(det smakade fan spett i käften)

Elverket började brinna en kväll å under släckningsarbetet (elverket stod i en lada) blev min kompis rökförgiftad å ramlade ihop på gårdsplanen. Ok han klarade sej som tur var, men det var fullt pådrag med ambulans å brandbilar...

Jäkla tur att vi hade alkohol att trösta oss med på kvällarna...

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

@Odin, det lät ju som en trevlig vecka - upp före fan och sen bärga älgtracken med nått kadaver på halvvägs till närmaste farbara väg är väl standard.

Sen sitta och glo på fettollarna som nästan sätter sig på pipan några dagar, jag spikade fast en handske och en liten bit sidfläsk under på ett träd en bit från tornet.  Så hade jag nått att roa mig med i alla fall.

Fågeljävlarna fick kämpa lite för att komma åt fläsket. Jo, jag är ganska lättroad ibland.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Det här är min gamla Border-hanne Lasse han har lite dålig lungkapacitet, å därför får han mestadels vara hemma.  Men i morgon ska han få göra det han älskar mest av allt (efter Aya) nämligen följa med ut i skogen å jaga, jag har aldrig varit med om en mer spårnoga hund.

En gång uppe i Jämtland hade han drivit en Älg längs med en väg 40-50m från vägen i typ 1Km. innan det bar iväg ytterligare 7-8 Km. innan han släppte och sprang tillbaka i sina egna spår, jag stod på nämnda väg å ropade på honom när han var 40m bort.... Nej nej nej han litade inte på något annat än sitt eget luktsinne å sprang tbx. till där han såg mej sist.

Lassemannen:

post-5288-0-10670600-1321910663_thumb.jp

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

I morgon hoppas jag på en harjakt om inte det blir så dj kallt, nu bara - 18 Harjakt är en av dom roligaste jakt, överlista haren eller bli överlistad, man behöver inte ens skjuta haren bara säga pang

Link to comment
Dela på andra sajter

I morgon hoppas jag på en harjakt om inte det blir så dj kallt, nu bara - 18 Harjakt är en av dom roligaste jakt, överlista haren eller bli överlistad, man behöver inte ens skjuta haren bara säga pang

Ja harjakt med en duglig hund är jävligt underskattat, tyvärr händer det alltför sällan för mej, det blir mest Gris och Rå...

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja harjakt med en duglig hund är jävligt underskattat, tyvärr händer det alltför sällan för mej, det blir mest Gris och Rå...

Gris skulle jag vilja prova på finns inte här,

Link to comment
Dela på andra sajter

I morgon hoppas jag på en harjakt om inte det blir så dj kallt, nu bara - 18 Harjakt är en av dom roligaste jakt, överlista haren eller bli överlistad, man behöver inte ens skjuta haren bara säga pang

Igår sköt jag en hare

- Igår sköt jag en hare med gevär på 100 meter.

- Ett gevär på 100 meter, det var då ingen liten bössa du hade.

- Nä, nä. Med en bössa sköt jag en hare på 100 meter.

- En hare på 100 meter. Det var då ingen dålig stek du fick.

- Fattar du inte. På 100 meter sköt jag en hare med gevär.

- En hare med gevär? Då var det  i alla fall tur att du sköt först.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Igår sköt jag en hare

- Igår sköt jag en hare med gevär på 100 meter.

- Ett gevär på 100 meter, det var då ingen liten bössa du hade.

- Nä, nä. Med en bössa sköt jag en hare på 100 meter.

- En hare på 100 meter. Det var då ingen dålig stek du fick.

- Fattar du inte. På 100 meter sköt jag en hare med gevär.

- En hare med gevär? Då var det  i alla fall tur att du sköt först.

Den var bra, haren skjuter man på max 25 m därför är det en " sport " att överlista den

Link to comment
Dela på andra sajter

Den var bra, haren skjuter man på max 25 m därför är det en " sport " att överlista den

Mmm ja den näst sista Gris jag sköt ramlade på mina fötter efter att ha försökt sprätta mej. Det är ``lite´´adrenalinhöjande kan jag tillstå...

Men de e nästan samma rusch som när man får en Hare i pass, inte stor skillnad alls faktiskt.

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Äntligen kom det lite vinter till Göteborg,isfiske,brasa ock lite korvgrillning lyste upp ordentligt efter 3-4 månader av höstväder.

Tog inga bilder själv men snodde en på fb,den är ju ändå från samma tur.

båge.jpg

And that's all I have to say about that

Link to comment
Dela på andra sajter

Kötthandlarn

Äntligen kom det lite vinter till Göteborg,isfiske,brasa ock lite korvgrillning lyste upp ordentligt efter 3-4 månader av höstväder.

Tog inga bilder själv men snodde en på fb,den är ju ändå från samma tur.

båge.jpg

Storviltsjägaren.........:giggle: :good:

Det finns ingen dag som är så dålig att den inte kan bli sämre!

Livet är bara ett väntrum på döden!

Det är aldrig försent att ge upp!

Ett försök är det första steget till ett misslyckande!

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Å detta är ju ett Svenskt forum eller ?

Sitter eller sidder ? Kanske dags för en flytt till annat ställe än Svedala ? 

 

Sidder är nog ett ganska vanligt uttryck i orten Svedala.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag tog en jägarexamen för något decennium tillbaka eftersom jag tyckte det var spännande och skulle vara intresserad av att jaga i framtiden med vänner som har tillgång till marker alternativt om jag själv skulle skaffa det.Nu har ju inget av det skett och jag har haft en husqvarna M/1651 (9,1*64BR + leopold sikte), (ett vapen som har en rekyl som heter duga och fäller nog vilket djur som helst med stor genomslagskraft - även om det hypotetiskt skulle handla om en elefant,lejon etc.) I sverige är den väl eftertraktad i jakt på dom riktigt stora älgarna i norrland samt dom stora vildsvinsgaltarna som kräver lite extra för att slippa eftersök.

Har även ett kombivapen,klass1, Antonio zoli   (12/6;5'55) med leopold sikte.

Eftersom inga av mina vänner är intresserade av att jaga och det inte har blivit något jagande därutav för min del heller så funderar jag på att sälja av.

Ni som är kan dom här sakerna på sina fem fingrar här i tråden,om jag vill sälja dom (mycket bra/bra skick) på båda två, vad är dom värda och var ska jag i så fall sälja dom (på blocket eller)?

 

 

 

En politiker delar in människosläktet i två klasser: verktyg och fiender.(Friedrich Wilhelm Nietzsche)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tog en jägarexamen för något decennium tillbaka eftersom jag tyckte det var spännande och skulle vara intresserad av att jaga i framtiden med vänner som har tillgång till marker alternativt om jag själv skulle skaffa det.Nu har ju inget av det skett och jag har haft en husqvarna M/1651 (9,1*64BR + leopold sikte), (ett vapen som har en rekyl som heter duga och fäller nog vilket djur som helst med stor genomslagskraft - även om det hypotetiskt skulle handla om en elefant,lejon etc.) I sverige är den väl eftertraktad i jakt på dom riktigt stora älgarna i norrland samt dom stora vildsvinsgaltarna som kräver lite extra för att slippa eftersök.

Har även ett kombivapen,klass1, Antonio zoli   (12/6;5'55) med leopold sikte.

Eftersom inga av mina vänner är intresserade av att jaga och det inte har blivit något jagande därutav för min del heller så funderar jag på att sälja av.

Ni som är kan dom här sakerna på sina fem fingrar här i tråden,om jag vill sälja dom (mycket bra/bra skick) på båda två, vad är dom värda och var ska jag i så fall sälja dom (på blocket eller)?

 

 

 

Din studsare har som du säger ett jäkla tryck. .358 Norma magnum som kalibern ibland kallas klarar det mesta, dock är ammunitionen väldigt dyr om man inte laddar själv.

//S

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

Den var bra, haren skjuter man på max 25 m därför är det en " sport " att överlista den

Japp, sidder di inom skotthåll när jau kommer gående får di skylla saj själva  :D

Link to comment
Dela på andra sajter

Din studsare har som du säger ett jäkla tryck. .358 Norma magnum som kalibern ibland kallas klarar det mesta, dock är ammunitionen väldigt dyr om man inte laddar själv.

//S

Helt korrekt! Min gamle konstruktionschef på saab dynamics (försvarsindustrin) var väldigt engagerad i skytte,liggande/stående  på 300m.

Vi övade i saab´s skytteklubb med jämna mellanrum (trots att jag inte jobbade kvar där) och när hans bror gick bort så ville han att jag skulle ta över ett par av vapnen (chefen hade precis samma vapen själv) med förklaringen att "ska man skuta en stor älg så måste man ha ett vapen med en tillräcklig stor kaliber så det inte blir något snack efteråt om eftersök" - och jag kan tillägga att han satte nog själv i genomsnitt över 40 poäng med ståendes skytte på 300m (max 50 poäng). 

Han laddade ju även alla sina patroner själv,jag hjälpte ju själv till några gånger,är ju väl medveten att det är svindyrt att köpa dom här patronerna,men det är ju helt grymt att bara hantera vapnet,i samma veva som jag köpte vapnet så gjorde en av dom bästa finmekanikerna en stötdämpare till vapnet (vapnet är ju så kraftfullt så om man skulle skuta liggandes så är det stor risk att man bryter nyckelbenet).

 

 

 

 

En politiker delar in människosläktet i två klasser: verktyg och fiender.(Friedrich Wilhelm Nietzsche)

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt korrekt! Min gamle konstruktionschef på saab dynamics (försvarsindustrin) var väldigt engagerad i skytte,liggande/stående  på 300m.

Vi övade i saab´s skytteklubb med jämna mellanrum (trots att jag inte jobbade kvar där) och när hans bror gick bort så ville han att jag skulle ta över ett par av vapnen (chefen hade precis samma vapen själv) med förklaringen att "ska man skuta en stor älg så måste man ha ett vapen med en tillräcklig stor kaliber så det inte blir något snack efteråt om eftersök" - och jag kan tillägga att han satte nog själv i genomsnitt över 40 poäng med ståendes skytte på 300m (max 50 poäng). 

Han laddade ju även alla sina patroner själv,jag hjälpte ju själv till några gånger,är ju väl medveten att det är svindyrt att köpa dom här patronerna,men det är ju helt grymt att bara hantera vapnet,i samma veva som jag köpte vapnet så gjorde en av dom bästa finmekanikerna en stötdämpare till vapnet (vapnet är ju så kraftfullt så om man skulle skuta liggandes så är det stor risk att man bryter nyckelbenet).

 

 

 

 

Om du vill minska rekylen så är det möjligt om du laddar själv genom att kombinera snabbt/långsamt krut och vikten på kulan, vikten på kulan har lite mera med minskad "köttförstöring" att göra än rekylen....

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...