Jump to content
IGNORERAD

Jakt Fiske och Friluftsliv


Odin

Recommended Posts

Själv sträcker jag mig inte längre än till fiske och då släpper jag tillbaka det jag inte äter.

Skjuta Galtar låter grymt.

 

Det jag i egentligen ville skriva om var att jag inverterade lite fiskegrejer  och hittade några paket inköpta i Thailand.

Typ Seahawk drag 20gram en kopia av atom för 65 bath tillverkad i Penang.

Lite andra smådrag och wobbler också.

Går att fynda alltså i Thailand.

Har dock inte provat dem men ser giftiga ut :wink:

 

Varför är det grymt att skjuta Galtar?

I mina ögon är det värre att skjuta Suggor, nu har dom oftast Kultingar (i magen eller på släptåg). Det är dessutom inte jaktetiskt.

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
  • Svar 975
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Odin

    201

  • thaimoose

    43

  • maakaao

    37

  • wavis

    32

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Sitter å kollar på Alaska The last frontier på TV.

 

Vilka jävla idi*ter, tre pers sitter å skjuter på en Hjort på 300 meter. Alla tre missar, men när dom laddat om och en kärring lyckas skadeskjuta den stackars Hjorten i magen så blir dom svinen överlyckliga.

En av kommentarerna var: bra nu springer den saktare...

 

Fy f-n vad jag hatar djurplågare.

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter å kollar på Alaska The last frontier på TV.

 

Vilka jävla idi*ter, tre pers sitter å skjuter på en Hjort på 300 meter. Alla tre missar, men när dom laddat om och en kärring lyckas skadeskjuta den stackars Hjorten i magen så blir dom svinen överlyckliga.

En av kommentarerna var: bra nu springer den saktare...

 

Fy f-n vad jag hatar djurplågare.

Ja man tycker att om några som skall kunna detta med Djur/Jakt

är väl dessa invånare som lever tillsammans med djur/natur

300 m snarare är väl 100 m rimligt att skadeskjuta på detta sätt

är rent bedrövligt sen att visa detta på tv visar ju bara vad Jänkarna

har för Jaktetik Fy Fan!

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Roligt och se återväxten, att det inte är slut på älgen nu när vi fått björn på våra marker.

 

post-5528-0-45615300-1432065196_thumb.jp

Link to comment
Dela på andra sajter

Jakthund bortskänkes!

13ef445ba01cf0f7034f47709d9e0777.jpg

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang

En fråga till er som är vana jägare, jag har köpt ett ställe på drygt 16Ha och funderar på att skaffa jaktvapen, hur är det med hagelammunitionen idag?

Ska man ha bly eller vara blyfri?

En kompis som tävlar i skeet menar att det är vettigare med blyfritt.

Vad säjer ni jägare?

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite dåligt med friluftslivet nu för tiden så jag får köra med några gamla bilder.

Unge Herr Oma nån gång på sjuttiotalet.

 

post-4401-0-24731300-1432296864_thumb.jp

 

post-4401-0-75591600-1432296858_thumb.jp

And that's all I have to say about that

Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang

En fråga till er som är vana jägare, jag har köpt ett ställe på drygt 16Ha och funderar på att skaffa jaktvapen, hur är det med hagelammunitionen idag?

Ska man ha bly eller vara blyfri?

En kompis som tävlar i skeet menar att det är vettigare med blyfritt.

Vad säjer ni jägare?

 

Inga jägare med hagel på forumet?

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Inga jägare med hagel på forumet?

Jo då!

Min personliga åsikt är att de blyfria alternativen för hagel inte är lämpliga för jakt på större vilt än fågel. Anslagsenergin blir lägre med de blyfria alternativen pga av den mindre massan. Bly har en densitet på 11340 kg/m3 medan stål har ca 7874 kg/m3 beroende på legering.

Ett alternativ är att använda Vismut, men den metallen är ganska dyr. Ett annat problem är att många av alternativen till bly har för hög hårdhet och kan slita på vapnet. En perfekt metall är Uran, men då skulle Åsa Romson skita ner sig!

Vi som jägare har en skyldighet att åsamka djuret så lite lidande som möjligt, så tillsvidare är det tyvärr bly som gäller för mig.

//S

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Inga jägare med hagel på forumet?

Jag kör med bly så länge det finns, är lite orolig över ev slitage i pipan med stålhagel.

Men för miljöns skull så bör man nog använda stål.

 

Har inte köpt patroner på flera herrans år - jakten för mig är nog mer för att komma ut lite än att döda nåt.

Gyttorps röda, en 3a i ena pipan och en 5a i den andra och dom patronerna kommer nästan alltid hem i oskadat skick.

 

Sen spetsen dog så är det inte lika roligt att jaga längre, kan låna en vorsteh av brorsan men fanstyget är ju inte kul att jaga med i skog. Jycken hittar nåt men jag ser inte ett smack.

Den skall man nog ha till ripa på fjället.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang

Jo då!

Min personliga åsikt är att de blyfria alternativen för hagel inte är lämpliga för jakt på större vilt än fågel. Anslagsenergin blir lägre med de blyfria alternativen pga av den mindre massan. Bly har en densitet på 11340 kg/m3 medan stål har ca 7874 kg/m3 beroende på legering.

Ett alternativ är att använda Vismut, men den metallen är ganska dyr. Ett annat problem är att många av alternativen till bly har för hög hårdhet och kan slita på vapnet. En perfekt metall är Uran, men då skulle Åsa Romson skita ner sig!

Vi som jägare har en skyldighet att åsamka djuret så lite lidande som möjligt, så tillsvidare är det tyvärr bly som gäller för mig.

//S

 

 

 

Tack!

Bra svar!

Anslagsenergin köper jag rätt av.

Kompisen som skjuter skeet säjer att slitaget är minimalt, han skjuter många tusen skott per år.

 

 

 

 

 

Då får det bli att fundera lite på vilka vapen man ska börja med.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Har denna bild i en annan tråd men vill även lägga den hit.

Drag för 30-.40 bath. Fiskerulle bra för 500bath köpt för ett par veckor sedan.

Bestämde mig att köpa fiskegrejor för 1000bath drygt och mycket blev det.

I Sverige hade det kanske räckt till 2 kuusamo professorer.

Köpte fiskerulle och drag för 5 år sedan också och det finns inget och anmärka på.

DSC02197.JPG

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Har denna bild i en annan tråd men vill även lägga den hit.

Drag för 30-.40 bath. Fiskerulle bra för 500bath köpt för ett par veckor sedan.

Bestämde mig att köpa fiskegrejor för 1000bath drygt och mycket blev det.

I Sverige hade det kanske räckt till 2 kuusamo professorer.

Köpte fiskerulle och drag för 5 år sedan också och det finns inget och anmärka på.

http://www.maipenrai.se/forum/uploads/monthly_2015_08/DSC02197.JPG.0b6a9b51532d9b2f1d988be8c8964f1a.JPG

Får man fråga vart du köpte det där?

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Får man fråga vart du köpte det där?

 

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

 

 

 

På Strandgatan i Bang Sare har de ett par småaffärer.

Innan man kommer till piren från tempelhållet sväng till vänster.

Efter 100m kanske så är det en liten på höger sida och ytterligare 50 m en med större utbud på vänster sida.

Köper mig en ny keps där i början av varje semester för 40bath.

Skall köpa mig ett spö nästa resa så jag slipper ta med från Sverige.

Lär inte kosta många hundra bath.

Förra gången jag köpte i utkanten av Bangkok för fem år sedan så valde jag nog den dyraste rullen i mellanstorlek med massa lager för 1200bath om jag kommer ihåg rätt.

 

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

 

 

 

På Strandgatan i Bang Sare har de ett par småaffärer.

Innan man kommer till piren från tempelhållet sväng till vänster.

Efter 100m kanske så är det en liten på höger sida och ytterligare 50 m en med större utbud på vänster sida.

Köper mig en nu keps där i början av varje semester för 40bath.

Skall köpa mig ett spö nästa resa så jag slipper ta med från Sverige.

Lär inte kosta många hundra bath.

Förra gången jag köpte i utkanten av Bangkok för fem år sedan så valde jag nog den dyraste rullen i mellanstorlek med massa lager för 1200bath om jag kommer ihåg rätt.

 

Jag är ju själv i Bueng kan i någon vecka till innan vi åker mot jomtien och Pattaya i ca 2 veckor innan hemresa. Jag hittade en affär här så jag köpte spö och rulle för runt 1500 bath, däremot så var drag och vobbler ungefär samma pris som i Sverige så det blev det inte mycket av.

Nu har jag inte hittat något ställe att fiska på här uppe så köpet var ganska onödigt. Allting som är vatten här uppe är ju som oboy och hopplöst att fiska i.

Kan man fiska i jomtien och Pattaya så kanske man skulle försöka ta med spö och rulle på flyget.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är ju själv i Bueng kan i någon vecka till innan vi åker mot jomtien och Pattaya i ca 2 veckor innan hemresa. Jag hittade en affär här så jag köpte spö och rulle för runt 1500 bath, däremot så var drag och vobbler ungefär samma pris som i Sverige så det blev det inte mycket av.

Nu har jag inte hittat något ställe att fiska på här uppe så köpet var ganska onödigt. Allting som är vatten här uppe är ju som oboy och hopplöst att fiska i.

Kan man fiska i jomtien och Pattaya så kanske man skulle försöka ta med spö och rulle på flyget.

 

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

 

 

Oboyen känner jag igen från södra Thailand.

Nu har jag inte fiskat i Jomtienområdet än men har sett fiskedammar.

Meningen var dock att jag skulle kasta lite från kusten men pimplade öl i verandan istället.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det några här som har provat på fisket i jomtien fishingpark eller nåt liknande i samma område?

Blev lite sugen och tänkte testa nästa resa så undra hur det gick för er,bra fiske?

And that's all I have to say about that

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det några här som har provat på fisket i jomtien fishingpark eller nåt liknande i samma område?

Blev lite sugen och tänkte testa nästa resa så undra hur det gick för er,bra fiske?

Jag har testat, fisk fick så mycket man orkade i värmen, ledsnade efter ca 5 fiskar, har bilder någonstans orkar inte leta nu..

    FF

www.easi.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Så mycket fisk man orkar låter ju rätt bra...minns du vad det kostade?

And that's all I have to say about that

Link to comment
Dela på andra sajter

Har för mig att det kostade 500 Bath, fisken fick man köpa man ville, men jag köpte var  Chang, gick åt ganska många värmen.

Det tog aldrig längre tid än 5 minuter så hade man napp, ganska stora fiskar var det..

    FF

www.easi.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter som att det får bli ett besök,kan vara kul att att bryta mönstret lite och ölen smakar lika bra där som på stranden.

And that's all I have to say about that

Link to comment
Dela på andra sajter

Jomtien fishing park nästa, får man låna spö och rulle?

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lät ju jäkligt trevligt. Fast fan vet vad jag skulle göra med firrarna, kök är ju inte nåt jag har så att säga. Kanske kan knata förbi Maitans.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Tja,

Har fiskat flera gånger, ett ok nöje samtidigt som man dricker lite öl.

Kom gärna in på en öl om ni är där och fiskar, bor i närmaste huset när man går in på villaområdet i kortändan på sjön, är där hela nästa vecka.

Bild när tjockisen fiskar..

Erkki

image.thumb.jpg.aad5f1fc79de3f7a0ab3595b

image.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Skitkul.

den 1 till den 4é är vi i jomtien, 4 till 8é är vi i Pattaya, sedan ligger det öppet om vad vi gör.

Men fiska måste jag absolut, vart ligger det där stället?

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...