Jump to content
IGNORERAD

Jakt Fiske och Friluftsliv


Odin

Recommended Posts

Hej!

Farsgubben som är drygt 83 år sköt en dovhjort idag, vilket är roligt. Han är en mycket god jägare och har alltid visat mycket gott omdöme och är en väldigt bra skytt. Varje år inför jakten är han väldigt noga med att skjuta in studsaren och oftast skjuter han guld med råge.
Det som är lite jobbigt är att någon gång är det slutjagat, han säger varje år att när du ser att jag börjat tackla av ska du ta slutstycket och slänga det i sjön. Jag vet att den dagen han inte kan åka till skogen är det liksom slut!

Han ringde i veckan och frågade om jag kunde hjälpa till och dra ut en älg, men jag var i Stockholm, ingen fara sa farsgubben, jag ringer min lillebror. Hans lillebror är 80 år!

Lite funderingar från en jägarson!

//S

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 975
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Odin

    201

  • thaimoose

    43

  • maakaao

    37

  • wavis

    32

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Härligt att höra , Själv blev farsgubben dålig i synen vid 70 årsåldern , så slut jagat då,( Jagat i hopa sen jag var sex år), Men han följer med upp på jakten på första veckan o fixar mat o samordnar lite runt campen. O har du en farsgubbe som skjuter bra på älgbanan vid den åldern så all heder, Skitjakt på er

Link to comment
Dela på andra sajter

Fiskerätt i LOS Kan man gå ner till ett större vattendrag o fiska?

Offe

Inte som utlänning, thai kan.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte som utlänning, thai kan.

Tackar 

Gumman jobbar som någon slags extrapolis Om hom är med kan det nog gå Vi känner många P.

Offe

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar 

Gumman jobbar som någon slags extrapolis Om hom är med kan det nog gå Vi känner många P.

Offe

Det går nog bra, jag har följt med thai och fiskat i floder.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Har en fråga som vi inte fått nåt bra svar på,vi sköt en ko och kalv och vi brukar skicka djuren till en styckare som vägrade att stycka dessa djur.

 

Anledningen var att dom var sönderstressade sa han och att köttet inte skulle smaka bra.

 

Har försökt googla men inte fått något bra svar där.

 

Är det någon här som vet vad som händer och om det är oätligt kött, för det vi gjorde var att gräva ned dom då vi inte visste vad som var fel.

 

Har inte hört talas om det tidigare med älgar.

Att han skulle kunna se att djuren är sönderstressade låter konstigt, visst. Man kan se mjölksyra mellan hinnorna och visst det ger en liten försämring av köttkvaliten ( knappt märkbar).

Då är det värre som vi har det nu, tjur och kalv hänger i ett ouppvärmt utrymme å de uppåt 10 grader kallt på nätterna. Det blir nog att vässa tänderna när det köttet ska ätas...

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har grunnat lite

Jag kan alltså inte fiska och troligen inte ploka bär 

Varför får thailändare då göra det i Sverige? Allemansrätten är svaret Varför gäller den ytisar?

Offe

Link to comment
Dela på andra sajter

Har grunnat lite

Jag kan alltså inte fiska och troligen inte ploka bär 

Varför får thailändare då göra det i Sverige? Allemansrätten är svaret Varför gäller den ytisar?

Offe

I Thailand får du inte heller bli medborgare, inte arbeta, inte fri sjukvård, inte pension.

Stora skillnader i nästan allt.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg en tråd där nån frågade : vad är det för fel på henne? Å jag höll på att lägga in följande men ångrade mej...

 

Min Mia noi, min underbara älskling (min äldsta Terrierblandrastik) sprang 400m. å gick ner i ett jävla Rävgryt där kärringfan valde att stanna å slåss med grytinnehavaren i två timmar... Så nu sitter jag å gnuggar infekterade sår med Desivon... Å hon är sur på mej... Undrar om hon nånsin kommer att lita/älska  mej igen... De e inte första gången jag gnuggar.

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg en tråd där nån frågade : vad är det för fel på henne? Å jag höll på att lägga in följande men ångrade mej...

 

Min Mia noi, min underbara älskling (min äldsta Terrierblandrastik) sprang 400m. å gick ner i ett jävla Rävgryt där kärringfan valde att stanna å slåss med grytinnehavaren i två timmar... Så nu sitter jag å gnuggar infekterade sår med Desivon... Å hon är sur på mej... Undrar om hon nånsin kommer att lita/älska  mej igen... De e inte första gången jag gnuggar.

Var glad att det inte var ett Grävlinggryt , då hade du suttit med nål o tråd. :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni får väl se till så jyckarna är välutrustade

post-5552-0-22401800-1384201223.jpg

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Faan vad jag blir förbannad lämna ett påkört rådjur med svåra skador, ingen varningstriangel och bara åkt därifrån. Ringde polisen så dom skickade ut en jägare.

 

post-5528-0-78180400-1386518194_thumb.jp

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
  • 3 veckor senare...

Jaha då kan vi summera jaktåret...

 

Här kommer mitt score:

 

Tjäder - 0

Räv - 0

Hare - 0

Bäver - o

Rådjur - 0

Dov - 0

Kron - 0

Vildsvin - 0

Älg - 0

Björn - 0

Jaja ammokontot belastades ju sparsamt.. Men vilken skillnad mot förra året då en 10-12 Rå 2-3 Grisar å 2(tror jag) Älgar föll för min pipa... Å ändå så har jag mer kött i frysen i år???

 

Men, hur såg det ut för er???

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja den här jaktsäsongen har väl varit bland de bättre om man ska se till antalet vilt, det blev 1 rådjur,1 mård,12 grävlingar och 16 vildsvin hittills.

 

Vilsvinen har inte ökat men kollade mina åtelkameror förra vecka och räknade in ca 10 skjutbara grisar dvs årsgrisar och någon galt, suggorna sparar jag så att det blir några kultingar till nästa säsong.  :)

 

Älgen har minskat så jag har inte lagt så stor energi på den jakten.

 

Däremot är kronhjortsstammen ganska stor på mina marker, siktade faktiskt på en hind näst sista jaktdagen men höll inne med skottet då frysen är rätt så välfylld ändå.  :nyam:

Ändrades av maakaao

                                                                                  

 

                                   

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det dags att ge sig ut i skogen med studsaren idag räknade till minst 15 olika vildsvin, bla en stor galt på +100 kg levandevikt. 

post-3878-0-77709400-1391732600_thumb.jp

post-3878-0-44816300-1391732613_thumb.jp

                                                                                  

 

                                   

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Faan vad jag blir förbannad lämna ett påkört rådjur med svåra skador, ingen varningstriangel och bara åkt därifrån. Ringde polisen så dom skickade ut en jägare.

 

attachicon.gifrådjur 004.JPG

Hadde slått ihjäl den och in i bilen om jau vart himmavid, annars bara det förra.-

Link to comment
Dela på andra sajter

Hadde slått ihjäl den och in i bilen om jau vart himmavid, annars bara det förra.-

P.S. till dej som ej råkar ha nåt verktyg i bilen, det går bra att vrida nacken av ett rådjur.-

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag provat mitt nya digisight N770A mörkersikte, sköt 2 grisar på samma åtel den kvällen.

 

Helt otroligt nattsikte det är bättre än dagsljus då man ser grisarna på 100-150 meter utan problem.

 

 

Vill ni se en film från åteljakten finns det här

 

 

 

post-3878-0-80591900-1392024399.jpg

                                                                                  

 

                                   

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...