Jump to content
IGNORERAD

Jakt Fiske och Friluftsliv


Odin

Recommended Posts

Nu är inskjutningen klar, alla i jaktlaget klarade Bronsmärket som är ett krav i vårt jaktlag. Men det har väl alla jaktlag som krav eller?

 

post-5528-0-55758100-1376240183_thumb.jp

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 975
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Odin

    201

  • thaimoose

    43

  • maakaao

    37

  • wavis

    32

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Suck jag har inte skjutit Älgbanan än... Hög tid eller? ska upp till Jämtland första veckan i September. Jag var ut å sköt gravrosten ur pipan igår morse...dvs inte ett skott sen Februari (ynkligt)...

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Suck jag har inte skjutit Älgbanan än... Hög tid eller? ska upp till Jämtland första veckan i September. Jag var ut å sköt gravrosten ur pipan igår morse...dvs inte ett skott sen Februari (ynkligt)...

 

Va!...Inte ett skott ur bössan på hela semestern...( ja, det var ynkligt...) :crazy:

 

Mvh. borje222

Link to comment
Dela på andra sajter

Duktiga jägare dessa fåglar ( jag trodde det var en sparvhök men vissa sa att det var en duvhök) någon som vet?

 

post-5528-0-43266800-1376745607_thumb.jp

Link to comment
Dela på andra sajter

Duktiga jägare dessa fåglar ( jag trodde det var en sparvhök men vissa sa att det var en duvhök) någon som vet?

 

attachicon.gifsparvhök 004.JPG

Oavsett vilket så ser det ut som en fallseger och förloraren var en riktig skata!

Link to comment
Dela på andra sajter

Duktiga jägare dessa fåglar ( jag trodde det var en sparvhök men vissa sa att det var en duvhök) någon som vet?

 

attachicon.gifsparvhök 004.JPG

Det är en sparvhök, duvhöken är mycket större.

 

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns der nogon annan som har skjutit buck igår?

 

P1010711_zps134109e5.jpg

 

P1010707_zps001cdb02.jpg

 

P1010712_zpsd2cc8a89.jpg

 

P1010722_zps7b9bc231.jpg

En dansk som ber om ursäkt för hans konstiga svenska

Link to comment
Dela på andra sajter

navion hispania

Det är sådär jag vill minnas sommaren när jag tänker tbx. en svinkall vinterdag.

 

Bäckmete är svårslaget... Tack för en underbar bild...

Håller helt med

Link to comment
Dela på andra sajter

Duktiga jägare dessa fåglar ( jag trodde det var en sparvhök men vissa sa att det var en duvhök) någon som vet?

 

attachicon.gifsparvhök 004.JPG

 

Ser ut som en sparvhök storleksmässigt. Men sparvhökshonan är större än hannen och därför är honan lätt att förväxla med den större duvhöken. Men även stjärtfjäderpartiet tyder på sparvhök.

Fin bild!

 

 

 

Edit... jag var visst inte på sista sidan när jag såg hökbilden, ser nu att leifen redan svarat.

Ändrades av Kim

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Jadå var Älg och Björnjaktspremiären avklarad, för min del så avnjöts den veckan uppe i Jämtland. Svenstavik för att vara exakt.

 

Killen som sköt den här kraken hade inte för avsikt att skjuta annat än med kameran men när den klättrade ner från trädet och anföll hans hund så small det.

 

http:IMG_0209-1.jpg

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Denna gick 3 gånger bakom ryggen på mig:( ,  men man får väl vara glad att det var någon in jaktlaget som fick skjuta den.

 

post-5528-0-09212000-1379832833_thumb.jp

Link to comment
Dela på andra sajter

Denna gick 3 gånger bakom ryggen på mig:( ,  men man får väl vara glad att det var någon in jaktlaget som fick skjuta den.

 

attachicon.gifälgjakt 2013 hasse 018.JPG

 

Stilig.

 

Hur såg den ut i kroppen? Motsvarade kroppen den magnifika kronan??

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stilig.

 

Hur såg den ut i kroppen? Motsvarade kroppen den magnifika kronan??

 

Älgen var inte stor i kroppen, motsvarade inte alls kronan, Skytten glad jagat  i 30 å och detta var hans största älg och det var för hans hund som han fick skjuta älgen.

 

post-5528-0-87800600-1379875456_thumb.jp

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det konstigt.

 

Jag har skjutit en kolossal svart verkligen maskulin Älg där man kunde förvänta sej en riktig skovel, men nej... Cykelstyre med felvinklade gashandtag...

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu blev jag lite nyfiken på er jägargrabbar...Om ni bara har ett skott och det kommer två älgar,en stor med små horn och en liten med megahorn,vilken får bita i gräset?

And that's all I have to say about that

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det konstigt.

 

Jag har skjutit en kolossal svart verkligen maskulin Älg där man kunde förvänta sej en riktig skovel, men nej... Cykelstyre med felvinklade gashandtag...

Jag har sett en skjuten "megaälg" i Ammarnäs skogsland. 400kg urtagen men bara några pinnar i kronan.

Troligen väldigt ung men hur hade den blivit som äldre?

En 20 taggare ute på Holmön (skärgårdsö) är mycket, mycket mindre men ändå rätt vanliga.

Bristen på fiender och bättre bete skapar små älgar.

 

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu blev jag lite nyfiken på er jägargrabbar...Om ni bara har ett skott och det kommer två älgar,en stor med små horn och en liten med megahorn,vilken får bita i gräset?

Tyvärr så måste jag nog erkänna att det tyvärr faller sej så¨att i 90% av fallen så skjuts den med ``megahornet´´.

 

Och med tyvärr menar jag att i tex. Sthlm-trakten så är den manliga delen av Älgstammen av en undermålig kvalité, i en ``normal´´Älgpopulation så hade dom Älgtjurar som är avelsbas nu aldrig fått komma till skott så att säga..

I Jämtland där jag åxå jagar så träffade jag en höjdare inom jägareförbundet där, och han berättade att av deras hela älgstam i Bergs kommun så va bara ca:13% tjurar

Hoppas du förstår vad jag menar...

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad ni än gör grabbar jaga aldrig med en redneck

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • 4 veckor senare...

Har en fråga som vi inte fått nåt bra svar på,vi sköt en ko och kalv och vi brukar skicka djuren till en styckare som vägrade att stycka dessa djur.

 

Anledningen var att dom var sönderstressade sa han och att köttet inte skulle smaka bra.

 

Har försökt googla men inte fått något bra svar där.

 

Är det någon här som vet vad som händer och om det är oätligt kött, för det vi gjorde var att gräva ned dom då vi inte visste vad som var fel.

 

Har inte hört talas om det tidigare med älgar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar vara mycket kunnande har om jakt!!  Har kommer en fraga om jagarlicens.Tankte skaffa mig en jagarlicens  nasta gang jag kommer till sverige..Har funnit en del  3 dagars intensivkurser pa natet..Nagon som har erfarenhet  av dessa  snabbkurser ??   Har ingen storre erfarenhet av  jakt eller vapen tidigare  an en AK 4 fran rekryt tiden...Synpunkter mottages tacksamt  MVH NONG

Link to comment
Dela på andra sajter

Duktiga jägare dessa fåglar ( jag trodde det var en sparvhök men vissa sa att det var en duvhök) någon som vet?

 

attachicon.gifsparvhök 004.JPG

Skata,om ingen sagt förut! 5555

Man blir aldrig så gammal att man inte

tror,att man har ett år kvar att leva.

Link to comment
Dela på andra sajter

Odin kan detta vara ett helgt.. nej älgtorn i Thailand? Fotade idag på min utflykt.

Finns det älgar förresten?

post-8776-0-49593800-1382960426_thumb.jp

post-8776-0-01242100-1382960651_thumb.jp

Man blir aldrig så gammal att man inte

tror,att man har ett år kvar att leva.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fint väder i Lördags.

Vi satte oss på 4-hjulingen och drog ut i skogen.

Vi var 4 pers på den

post-3094-0-92797000-1383499000.jpg

 

Nej det var inte lillkillen som körde, han satt på tanken

post-3094-0-52195700-1383499029.jpg

 

Resultatet efter ca 2 timmar i skogen var riktigt bra. Tror aldrig jag sett så mycket trattkantareller på ett ställe

post-3094-0-69332000-1383499056.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...