Jump to content
IGNORERAD

Jakt Fiske och Friluftsliv


Odin

Recommended Posts

  • Svar 975
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Odin

    201

  • thaimoose

    43

  • maakaao

    37

  • wavis

    32

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Ja säger detsamma

Tackar! :wai:

Förra vinter var det extremt mycket snö och till och med kronhjortarna hade problem med snön de gick bara undan 50 meter när körde ut sockerbetor med traktorn, barnen tjatade varje dag om att åka till djurparken. :)

Ändrades av maakaao

                                                                                  

 

                                   

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Lägger in ett par bilder från Älgjakten i Okt.

Birger hade tur och ståd på rätt ställe

post-3394-0-85814700-1328359640.jpg

Ett par bockar som strök med

post-3394-0-00350000-1328359664.jpg

post-3394-0-30939000-1328359688_thumb.jp

Dessa betar kan nog göra ont att få in i kroppen.

post-3394-0-24381800-1328359715_thumb.jp

En som ska läras upp : )

Om han vill.

post-3394-0-16745800-1328359737.jpg

Birger LKPG

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Birger för de fina bilderna! Jag vart så sugen att jaga så jag åker ut i kväll och passar på gris, lite väl kallt kanske.

//S

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp en billig sovsäck och sitt i den Stefan. Man får ju tag i sovsäckar för runt två hundra kr. Men glöm inte sittunderlag för sovsäcken e bara varm om den e torr.

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Idag hade jag tänkt att jaga hare tillsammans med mina vänner men vädret var lite emot oss :)

Det var -14 grader och 15 cm nysnö när jag vaknade, men har man bestämmt att jaga så backar

man inte ur för lite kyla och snö, problemet var och hitta några spår.

Haren uteblev då hunden inte hittade något spår men vi hade en mycket trevlig stund framför

brasan men korvgrillning och en massa jakthistorier. :)

post-3878-0-46430100-1328368500_thumb.jp

post-3878-0-81667600-1328368503_thumb.jp

                                                                                  

 

                                   

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Älgjakten är helig.Som en jobbar kompis sa får jag inte ledigt sjukskriver jag mig,alternativt säger upp mig.Hur många missar älgjakten i denna tråd? :crazy::thumbsup:

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den enda jaktlycka jag haft under alla år inträffade förra året.

Jag hade haft villebrådet på kornet under en lång tid men aldrig lyckas ta fast honom, fast jag varit nära många gånger.

Han hade lämnat tydliga spår efter sig så jag visste att han fanns i närheten hela tiden men han var skygg som attan och passade sig noga för att inte röja sig.

Men efter att ha införskaffat det rätta vapnet fick jag han till slut en natt i juni.

Den lilla mattjuven som hade gäckat mig under en lång lång tid...

... var äntligen fast.

.

.

.

.

.

post-3468-0-52341900-1328370818_thumb.jp

Musjägaren Gorocco.

Fälld med grovkalibrig stålbåge med en finkalibrig ostbit som ammunition

Link to comment
Dela på andra sajter

Tryggt att du säkerställt köttbehovet för familjen... Räcker det över vintern??

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Historier ja...

Den här historien är helt sann och utspelade sig på marken jag jagar på i Hemfosa, skulle tro att det är cirkus 15 år sen det hände...

Man hade bjudit in några jägare från Norrland och kvällen innan jakten frågade dom storögt om det fans Vildsvin på marken, och för att göra det lite mer spännande för gästerna så svarade värden jajaja massor.

Sanningen var den att man hade sett ett svin en gång på marken.

Men dagen efter så gick pass skyttarna ut på sina pass i gryningen och hunden släpptes, det dröjer inte så länge förrän ett skott ljuder över nejden. Sen blir allt tyst, man väntar tills den som har skjutit anser sej vara klar och anmäler vad som är påskjutet och hur det har gått.

Men inget händer så efter ca:5 minuter frågar jaktledaren viskande i radion : den som sköt om du kan svara, vad har hänt?

Je haa skutti på en Gris svarar det direkt, jaha svarade jaktledaren hur gick det?.. Nja jaa vart så jävla ivri(g) så jag skött me hagla, VAA sa jaktledaren?

Jo du förstår jag står me Drillinga (Drilling är ett vapen med två hagelpipor och en kulpipa)å i hastighet'n när gris'n köm så råkte ja trykk av felpipa. VAAA skrek jaktledaren... Det kommer en hundförare.

Hundföraren (Håkan) som kom dit var Polis till yrket och ganska oimponerad av det inträffade kollade skottplatsen och visst det fanns blod där men ingen gris, det var ju spårsnö så han behövde knappt använda hunden vid spårningen.

Alla visste ju att skadade Vildsvin inte var att leka med så i eftersöksekipaget ingick Skytten, Håkan och även jaktledaren som sprungit till platsen, efter ca: 1,5-2Km. så kommer dom fram till en kätte (Håkans ord) och i den kätten står det en liten enkel hydda.

Grisspåren leder rakt in i kätten och vidare in i hyddan och Håkan säger till dom övriga att vara beredda, dom passar ut runt hyddan och Håkan smyger fram på knä med bössan först och kikar in under skynket. Där inne sitter ett litet Vietnamesiskt Hängbukssvin å blöder.. Faan skriker han vaa faan gör vi nu?

Ja vi måste ju anmäla detta till ägarna (dom bor Ca: 500 m. därifrån) jaa säger alla vi måste berätta för dom, jag kan stanna här å vakta bössorna säger Norrlänningen - det ser så jäkla hotfullt ut om det kommer tre vuxna karlar med gevär.. Ok ok säger dom andra två det har du ju rätt i.

Så Håkan och jaktledaren går mot huset men när dom kommer in på uppfarten mot huset säger jaktledaren : fan jag har ont i magen, snälla Håkan kan inte du snacka? - du är ju van att prata med folk i krissituationer.

Så på förstutrappan till huset står två stora starka bleka män i yngre medelåldern å när dom ringt på så öppnar frun i huset med orden: letar ni hundar grabbar?? Nää men men vi har jagat gris här idag och - Vaa finns det vildsvin här? nej va läskigt säger frun.

Nja joo det är så här... en kille har skjutit på vad han trodde var ett Vildsvin, men när vi spårade det så ledde spåren in i er kätte...Tystnad. NEEEJ HAR NI SKJUTIT NÖFFE???

- Ja jo det ser inte bättre ut, förlåt förlåt vi ersätter naturligt vis... HAN VAR JU EN PRESENT TILL MIN MAN PÅ HANS 50 ÅRSDAG...

Historien avslutades med att familjen skulle återkomma med ev. ersättningskrav om grisen avled, den levde å hade hälsan i 6 år till... Men rymde aldrig igen.

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Frugan tycker att jau ska sluta mörda..det e därför jau haur ont i kroppen p.g.a. alla djur som jau skammat i min tid sajer ho :(

Link to comment
Dela på andra sajter

Den enda jaktlycka jag haft under alla år inträffade förra året.

Jag hade haft villebrådet på kornet under en lång tid men aldrig lyckas ta fast honom, fast jag varit nära många gånger.

Han hade lämnat tydliga spår efter sig så jag visste att han fanns i närheten hela tiden men han var skygg som attan och passade sig noga för att inte röja sig.

Men efter att ha införskaffat det rätta vapnet fick jag han till slut en natt i juni.

Den lilla mattjuven som hade gäckat mig under en lång lång tid...

... var äntligen fast.

.

.

.

.

.

post-3468-0-52341900-1328370818_thumb.jp

Musjägaren Gorocco.

Fälld med grovkalibrig stålbåge med en finkalibrig ostbit som ammunition

Underbart :D nu blev jag glad

Link to comment
Dela på andra sajter

Fint väder men tji fisk

två förväntansfulla premiärpimplare

post-3315-0-68027100-1329067369_thumb.jp

väntar på att hål ska borras

post-3315-0-89656500-1329067424_thumb.jp

här var det iaf varmt och skönt

post-3315-0-25235700-1329067497_thumb.jp

man kanske skulle lägga en kabel här

post-3315-0-81239600-1329067543_thumb.jp

omgivningen

post-3315-0-75234200-1329067604_thumb.jp

en stor hög med aska

post-3315-0-98367500-1329067646_thumb.jp

mvh walle

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Tja som jag ungefär... Näärå, men nu är det bara kråka å Bäver kvar.. Jag menar Bäver med stor platt svans alltså. Solly lustigkurrar.

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

En härlig dag sol och bra fiske

post-5528-0-33926100-1333814504_thumb.jp

men vi " proffs" fick stryk det fick man höra hela vägen hem

post-5528-0-53710400-1333814383_thumb.jp

Link to comment
Dela på andra sajter

Sawadee

Ganska lång tråd det här och jag vet inte om frågan varit uppe förut men jag frågar ändå.

Hur bedriver man toppjakt på tjäder på ett säkert sätt? Om jag har förstått saken rätt så ligger

man ofta ner och skjuter med stöd på relativt långt håll snett uppåt. Om man missar då borde

kulan gå flera km innan den slår ner. Har jägaren någonsomhelst aning om det finns något levande,

människa eller djur. där kulan träffar?

MVH

Nutteman

PS. Nej, jag hatar inte jakt, men jag är lite nyfiken på hur det går till. DS.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sawadee

Ganska lång tråd det här och jag vet inte om frågan varit uppe förut men jag frågar ändå.

Hur bedriver man toppjakt på tjäder på ett säkert sätt? Om jag har förstått saken rätt så ligger

man ofta ner och skjuter med stöd på relativt långt håll snett uppåt. Om man missar då borde

kulan gå flera km innan den slår ner. Har jägaren någonsomhelst aning om det finns något levande,

människa eller djur. där kulan träffar?

MVH

Nutteman

PS. Nej, jag hatar inte jakt, men jag är lite nyfiken på hur det går till. DS.

Skulle tro att man skjuter med hagel och dom flyger max ett par hundra meter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sawadee

Ganska lång tråd det här och jag vet inte om frågan varit uppe förut men jag frågar ändå.

Hur bedriver man toppjakt på tjäder på ett säkert sätt? Om jag har förstått saken rätt så ligger

man ofta ner och skjuter med stöd på relativt långt håll snett uppåt. Om man missar då borde

kulan gå flera km innan den slår ner. Har jägaren någonsomhelst aning om det finns något levande,

människa eller djur. där kulan träffar?

MVH

Nutteman

PS. Nej, jag hatar inte jakt, men jag är lite nyfiken på hur det går till. DS.

Ja jägar'n har en väldigt klar uppfattning om var kulan träffar, det ser han nämligen i kikarsiktet...

Vill du ha en mer utförlig beskrivning så får du scrolla bakåt några sidor...

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle tro att man skjuter med hagel och dom flyger max ett par hundra meter.

Toppjakt med hagel är nog svårt,lite för långt avstånd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...